CastorTroy skrev:
Nu har jag äntligen skaffat mig min första DSLR. En EOS 350D blev det. Upptäkte att det finns en hel del inställningar att pilla på.
350D kommer med sRGB inställt som default. Dock så kan man byta till AdobeRGB. Min fotoskrivare från HP går att ställa in på AdobeRGB och jag använder Photoshop Elements 3 för att editera mina bilder.
Min fråga är om jag bör ställa om kameran till att använda AdobeRGB istället för sRGB? Om jag har förstått allt rätt så ryms det fler färger i AdobeRGB. Finns det någon anledning att använda sRGB?
Varför har Canon begränsat sig till sRGB som default?
Mvh
Magnus
hej magnus
När det gäller skrivare och din HP så är det inte alltid profilerna som följer med skrivaren stämmer.
Dvs det är ibland riktigt usla profiler som följer med.
Vill du lägga ribban högt vad det gäller dina utskrifter, att få dom så bra som möjligt?
Vad du bör göra då är att mäta upp just din skrivare, alltså profilera den.
Men börja först i andra änden av kedjan. Bildskärmen
Vad det gäller din skärm så bör den kalibreras,detta görs med en extern kalibrator. Din bildskärm skall också betraktas i ett ljus som är kontrollerat och alltid detsamma.Helst i samma temperatur som din skärm är kalibrerad i. Det är alltså ingen ide att kalibrera en skärm som sedan betraktas i olika ljus. Dagsljus ena stunden och glödlampsljus nästa gång
Först nu kan du börja att arbeta med en digital bild och därefter förhoppningsvis få utskrifter som stämmer med det du ser på skärmen.
Har man fått ordning på skärmen som är digitalbildens ljusbord och har den kalibrerad i en temperatur från 5000K-6500K. och man vet att skrivarprofilen fungerar så spelar inte färgrymden man väljer så stor roll.
Det är alltid bäst att arbeta i en stor färgrymd som Adobe RGB om bilderna skall användas i ett annat sammanhang . Dvs om du vill färghantera den, arbeta med den i ett bidbehandlingsprogram.
Är du ovan med digitalabilder så skulle jag konvertera bilden till s-rgb och utskrift
Varför?
Jo på din skärm ser du inte alla de valörer/färger/nyanser som ligger utanför s-rgb. Du kan därmed få större överraskningar om du skriver ut en bild från AdobeRGB. Nyanser och färger som ser annorlunda ut mot vad du har sett på skärmen.
Du kan därför prova både S-rgb och Adobe RGB mot din skrivare och se i vilket läge som det stämmer bäst mot skärmen.
Det viktigaste i hela kedjan är alltså att man betraktar en bild rätt och har en bra skärm. Dvs ser bilden på en skärm som är kalibrerad.Viktigt är också att omgivningsljuset är konstant och nersänkt, inga reflekterade störande färgrika ytor runt skärmen.
Fungerar inte bilden mot din skrivare och dess profil som följer då kan det vara all ide att testa andra skivarprofiler, eller om du vill vara riktigt säker på att få ett bra resultat , få din skrivare profilerad
http://www.profiler.nu/skrivarp.html gör en skrivarprofil för just din skrivare. Du tar ner en testbild, denna bild skrivs ut på ditt valda papper.Du får även hjälp med andra instruktioner. Bilden mäts upp och du får en profil som du sedan lägger in i din dator.
Lycka till med fotografering och utskrifter.
mvh mikel