Annons

350D sRGB eller AdobeRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

CastorTroy

Medlem
Nu har jag äntligen skaffat mig min första DSLR. En EOS 350D blev det. Upptäkte att det finns en hel del inställningar att pilla på.

350D kommer med sRGB inställt som default. Dock så kan man byta till AdobeRGB. Min fotoskrivare från HP går att ställa in på AdobeRGB och jag använder Photoshop Elements 3 för att editera mina bilder.

Min fråga är om jag bör ställa om kameran till att använda AdobeRGB istället för sRGB? Om jag har förstått allt rätt så ryms det fler färger i AdobeRGB. Finns det någon anledning att använda sRGB?

Varför har Canon begränsat sig till sRGB som default?

Mvh
Magnus
 
sRGB är en relativt liten färgrymd. På webben rekommenderas sRGB då de flesta skärmar kan visa sRGB någulunda bra.

Jag rekommenderar att du använder AdobeRGB. Om du sedan vill publicera en bild på webben kan du ju enkelt konvertera färgerna till sRGB innan.
 
Har det någon betydelse vilket bildbehandlingsprogram man använder om man ställer in kameran på AdobeRGB. Använder själv GIMP (använder och använder förresten... tanken är att jag ska använda GIMP i alla fall...) och tänkte att AdobeRGB var för photoshop-användare, men det kanske är fel då?
 
Gimp har inte stöd för färgprofiler över huvud taget. Alla färger visas som om bilden hade samma profil som skärmen.
 
SadScietist skrev:
OK... öhhh...det kanske ger sig när jag lärt mig mer om digitalfoto...
=) Det är inte så illa som det låter. En färgprofil används för att program ska kunna visa färger lika mellan olika skärmar, skrivare och kameror. Om du inte använder färgprofiler kan färgerna se lite olika ut om du tex skriver ut eller visar på en annan skärm. Det är normalt inte så farligt.
 
CastorTroy skrev:
Nu har jag äntligen skaffat mig min första DSLR. En EOS 350D blev det. Upptäkte att det finns en hel del inställningar att pilla på.

350D kommer med sRGB inställt som default. Dock så kan man byta till AdobeRGB. Min fotoskrivare från HP går att ställa in på AdobeRGB och jag använder Photoshop Elements 3 för att editera mina bilder.

Min fråga är om jag bör ställa om kameran till att använda AdobeRGB istället för sRGB? Om jag har förstått allt rätt så ryms det fler färger i AdobeRGB. Finns det någon anledning att använda sRGB?

Varför har Canon begränsat sig till sRGB som default?

Mvh
Magnus

hej magnus

När det gäller skrivare och din HP så är det inte alltid profilerna som följer med skrivaren stämmer.
Dvs det är ibland riktigt usla profiler som följer med.
Vill du lägga ribban högt vad det gäller dina utskrifter, att få dom så bra som möjligt?

Vad du bör göra då är att mäta upp just din skrivare, alltså profilera den.

Men börja först i andra änden av kedjan. Bildskärmen
Vad det gäller din skärm så bör den kalibreras,detta görs med en extern kalibrator. Din bildskärm skall också betraktas i ett ljus som är kontrollerat och alltid detsamma.Helst i samma temperatur som din skärm är kalibrerad i. Det är alltså ingen ide att kalibrera en skärm som sedan betraktas i olika ljus. Dagsljus ena stunden och glödlampsljus nästa gång

Först nu kan du börja att arbeta med en digital bild och därefter förhoppningsvis få utskrifter som stämmer med det du ser på skärmen.

Har man fått ordning på skärmen som är digitalbildens ljusbord och har den kalibrerad i en temperatur från 5000K-6500K. och man vet att skrivarprofilen fungerar så spelar inte färgrymden man väljer så stor roll.
Det är alltid bäst att arbeta i en stor färgrymd som Adobe RGB om bilderna skall användas i ett annat sammanhang . Dvs om du vill färghantera den, arbeta med den i ett bidbehandlingsprogram.
Är du ovan med digitalabilder så skulle jag konvertera bilden till s-rgb och utskrift
Varför?
Jo på din skärm ser du inte alla de valörer/färger/nyanser som ligger utanför s-rgb. Du kan därmed få större överraskningar om du skriver ut en bild från AdobeRGB. Nyanser och färger som ser annorlunda ut mot vad du har sett på skärmen.

Du kan därför prova både S-rgb och Adobe RGB mot din skrivare och se i vilket läge som det stämmer bäst mot skärmen.

Det viktigaste i hela kedjan är alltså att man betraktar en bild rätt och har en bra skärm. Dvs ser bilden på en skärm som är kalibrerad.Viktigt är också att omgivningsljuset är konstant och nersänkt, inga reflekterade störande färgrika ytor runt skärmen.

Fungerar inte bilden mot din skrivare och dess profil som följer då kan det vara all ide att testa andra skivarprofiler, eller om du vill vara riktigt säker på att få ett bra resultat , få din skrivare profilerad

http://www.profiler.nu/skrivarp.html gör en skrivarprofil för just din skrivare. Du tar ner en testbild, denna bild skrivs ut på ditt valda papper.Du får även hjälp med andra instruktioner. Bilden mäts upp och du får en profil som du sedan lägger in i din dator.

Lycka till med fotografering och utskrifter.

mvh mikel
 
Senast ändrad:
De flesta rekommendationer som jag har sett brukar säga tvärtom... använd sRGB såvida du inte ska göra ett jobb som kräver AdobeRGB.

I normalfallet är det enklare med sRGB eftersom så gott som alla digitala fotolabb baserar sig sRGB.

Även om sRGB är en mindre färgrymd så är den större än vad skrivarna kan hantera.

Här finns ett råd från en av fotosidans experter:
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=3668&

--jalle


andewid skrev:
sRGB är en relativt liten färgrymd. På webben rekommenderas sRGB då de flesta skärmar kan visa sRGB någulunda bra.

Jag rekommenderar att du använder AdobeRGB. Om du sedan vill publicera en bild på webben kan du ju enkelt konvertera färgerna till sRGB innan.
 
De flesta rekommendationer som jag har sett brukar säga tvärtom... använd sRGB såvida du inte ska göra ett jobb som kräver AdobeRGB.
Det är ju samma sak som att säga "JPEG räcker såvida du inte har ett jobb som kräver RAW" eller "fotografera i 800x600 om du ändå ska publicera på webben"...

min rekommendation är att använda så hög upplösning som möjligt och sedan i slutsteget omvandla till just den profil och storlekt som bilden ska användas för.
 
JalleS skrev:
De flesta rekommendationer som jag har sett brukar säga tvärtom... använd sRGB såvida du inte ska göra ett jobb som kräver AdobeRGB.

I normalfallet är det enklare med sRGB eftersom så gott som alla digitala fotolabb baserar sig sRGB.

Även om sRGB är en mindre färgrymd så är den större än vad skrivarna kan hantera.

Här finns ett råd från en av fotosidans experter:
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=3668&

--jalle

Se mitt tidigare svar.

Det är lätt att kolla om skrivarens profil är större/mindre än S-rgb/AdobeRGB. Gå till visa i PS tryckbarhetsvarning , gå sedan till egen och välj s-rgb och din skrivarprofil. Nu ser du om skrivarprofilen är mindre eller större.
mvh Mikael
 
Använd iccview.de för att se en 3D-bild över din skrivares profil och skärmens. Lätt att jämföra då. Du kan också testa många andra profiler.
 
Eh, nu blev jag så där osäker igen, men blir själva bildfilen mindre i sRGB än i AdobeRGB, mindre information alltså? Eller är det bara profilen som visar färre färger?

Om det är det förstnämnda så borde man eftersträva att alltid jobba i adobeRGB och högsta kvalitet så ligger man bättre till om man en dag plötsligt måste ha adobeRGB/högre kvalitet. Är det det sistnämnda så spelar det ingen roll för det går alltid att byta färgrymd vid behov. ?!

Funderar på om man skulle kunna förklara det så här för att göra det lättfattligare: när jag gör ändringar i sRGB blir ändringarna fulare än om jag gör de i adobeRGB och sen så hänger de fulare ändringarna kvar liksom oavsett om jag sen ändrar tillbaka till adobeRGB?

Eller virrade jag bara till allt?!
 
Jochum Berg skrev:
Eh, nu blev jag så där osäker igen, men blir själva bildfilen mindre i sRGB än i AdobeRGB, mindre information alltså? Eller är det bara profilen som visar färre färger?

Om det är det förstnämnda så borde man eftersträva att alltid jobba i adobeRGB och högsta kvalitet så ligger man bättre till om man en dag plötsligt måste ha adobeRGB/högre kvalitet. Är det det sistnämnda så spelar det ingen roll för det går alltid att byta färgrymd vid behov. ?!

Funderar på om man skulle kunna förklara det så här för att göra det lättfattligare: när jag gör ändringar i sRGB blir ändringarna fulare än om jag gör de i adobeRGB och sen så hänger de fulare ändringarna kvar liksom oavsett om jag sen ändrar tillbaka till adobeRGB?

Eller virrade jag bara till allt?!

Om du går några steg upp och läser mitt långa svar så har du all förklaring
Mikael
 
Jochum Berg skrev:
Neej, det tror jag du inte gjorde… Inte hittar jag det alla fall och jag läste noga…?

Du frågade om du skulle använda färgrymden Adobe RGB i kameran och samtidigt skriva ut och använda Adobe RGB. Detta går utmärkt om skrivarprofilen klarar de nyanser/färger som finns i denna arbetsfärgrymd/profil

Vad du inte ser är alla de nyanserna på din skärm.
Din skärm återger ungefär de färger , kulörer som finns i den mindre arbetsfärgrymden/profilen S-rgb.

Det kan därför vara enklare för den ovane att arbeta och skriva ut i S-rgb. denna profil ger inte samma felkällor till utskrift som den större Adobe RGB.

Vad du kan göra är att använda Adobe RGB i kameran, räkna in de nyanser som finns i den större färgrymden Adobe RGB til en den mindre S-rgb genom att konvertera från AdobeRGB till s-rgb.

Då stämmer det bättre vad du ser på skärmen med din utskrift, eftersom du inte ser mer valörer än s-rgb på din skärm.

Fråga om något är oklart


Mikael
 
Din skärm återger ungefär de färger , kulörer som finns i den mindre arbetsfärgrymden/profilen S-rgb.
De flesta lite bättre CRT-skärmar klarar mer än sRGB, och har dessutom inte samma primärfärger som sRGB heller. Men visst, de flesta klarar inte AdobeRGB, även om det finns sådanna också.
 
Sedan frågar du om varför canon har s-rgb som standard inställning.
Av den enkla anledningen att skall du skriva ut, dvs gå till ett Fuji Frontier Lab eller motsvarande och få kopior så stämmer s-rgb bättre med deras skrivarprofil/labprofil.

mvh Mikael
 
andewid skrev:
De flesta lite bättre CRT-skärmar klarar mer än sRGB, och har dessutom inte samma primärfärger som sRGB heller. Men visst, de flesta klarar inte AdobeRGB, även om det finns sådanna också.

Det är bara att mäta upp och sedan proofa i PS så ser du vad skärmen klarar eller inte
Mikael
 
macrobild skrev:
Du frågade om du skulle använda färgrymden Adobe RGB i kameran och samtidigt skriva ut och använda Adobe RGB. Detta går utmärkt om skrivarprofilen klarar de nyanser/färger som finns i denna arbetsfärgrymd/profil

o s v

Fråga om något är oklart


Mikael

– Hehe, det var inte jag som frågade det! :)
Jag frågade typ:
"blir själva bildfilen mindre i sRGB än i AdobeRGB, mindre information alltså? Eller är det bara profilen som visar färre färger?"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.