The_SuedeII
Aktiv medlem
Nej, som Melker sade ändras ju perspektivet drastiskt. Av bakgrunden (det som är bakom bilen) kommer det med mycket mer med FF än med APS på APS, trots att du fått backa till ca 15m med APS-kameran. Själva bilen kommer också ändras i perspektivförvrängning. Detta gör ganska mycket skillnad för utseendet på bilden.Vänta nu, blandar vi (jag?) inte ihop två saker nu. Ska man inte separera på en bilds skärpedjup och en bilds "utseende".
En bilds utseende borde ju endast bero på bildvinkeln (och hur mycket som kommer med bestäms av avståndet och storleken på sensorn).
Antag jag står 10 meter ifrån tex en bil med en FF-kamera med 80 mm objektiv och bilen får precis plats på bilden.
Står jag på samma plats med min APS-C med samma 80 mm objektiv får bilen inte plats i bilden. Men om jag backar bakåt tills bilen precis får plats i bilden - då borde ju utseendemässigt/innehållsmässigt de båda bilderna vara likadana!
Bara om du helt ignorerar bildens förstoringsgrad. Vilket är samma sak som att säga att det kvittar om du använder ett 20mm eller ett 200mm objektiv för att ta en bild. Vilket ju inte riktigt stämmer i praktiken. Oskärpan i OBJEKTETS mening däremot stämmer med vad du säger, mängden oskärpa mätt i cm eller dm på ett verkligt objekt framför dig bestäms av avstånd och frontpupill. Om ett mönster som är 10cm stort och 10m bakom skärpeplanet blir utblurrat bestäms av detta. Men om ett 20mm objektiv avbildar detta som kanske 5 pixlar i blurrning kommer 200mm avbilda det som 50 pixlar i blurrning. Vilket är ganska mycket synlig skillnad.Däremot skärpedjupet i en bild bestäms väl endast av avståndet till objektet samt den FYSISKA bländaröppningen.
Nej. De ger väldigt, väldigt liknande resultat, även i verkligheten. Det är bara att prova - vilket du uppenbarligen inte gjort, för då hade du inte skrivit detta...Vi använder samma exempel som ovan.
Jag står 10 meter från en bil med min FF-kamera och 80 mm objektiv med f/5.6 bländare. Jag får då ett visst skärpedjup och en viss bildvinkel.
Jag står kvar på samma plats men byter till en APS-C kamera med 50 mm objektiv och ställer in f/3.5 bländare. Då ska jag få EXAKT samma skärpedjup som med min FF. Men! Bildvinkeln blir INTE samma, den blir större och tar med mer av bakgrunden och bilderna är inte längre utseendemässigt/innehållsmässigt likadana.
Stämmer ovanstående resonemang?
Att faktiskt ifrågasätta "kunskap" och prova den i verkligheten är något av det nyttigaste man kan göra.