Annons

Tips på bra blixt till 5D markII

rosaälvan

Medlem
Hej!

Jag vill köpa en blixt till min kamera och får gärna tips om någon bra. Jag vill inte lägga en massa pengar på blixt. Har kollat lite på Canon Blixt Speedlite 430EX II. Någon som har den? Eller vet någon annan bra men som inte kostar så mkt mer än 3000kr.

Mvh Sophia
 
Jag har den inte själv, men jag har provat den. Det är bra jättebra allroundblixt. Är det något särskilt du vill fotografera?
 
Satsa på en 580EXII annars kommer du vilja uppgradera dig till en sådan senare:). Brukar hamna på 3000 för en i riktigt bra skick på tradera
 
430EX saknar uppdragbart catchlight-kort (heter det så?) Det gör att ögonen på motivet blir svarta om man studsar blixten mot något.

En liten ovärderlig detalj. 580EX II har det.
 
Ett spelkort och en tejpbit ger samma effekt, men det är förstås inte en lika elegant lösning.

Bra blixtar är inte billiga, så är det bara. Jag köpte 580 EX II i USA. Kostade mindre än 430 EX gjorde här.
 
Har en 430 EX och den funkar kanon för min del. Är ganska kraftfull med ledtal 43 vill jag minnas. Men 580 EX är ju ännu lite starkare och med några ytterligare funktioner som framgått i det föregående. Större och dyrare också.
 
Fördelen med 580 exII är just mastermöjligheten. Jag har dessutom för mig att 430 inte kan vrida huvudet riktigt lika fritt. Begagnad 580exII är mitt råd iaf.
 
Jag kommer inte använda blixten så där jättemkt då jag tycker kameran funkar väldigt bra utan. Men nu när det drar ihop sig till mörkare tider tänkte jag att det kan vara bra att ha en blixt i kameraväskan. Men just nu har jag ingen möjlighet att köpa en för dyr då jag ska i samma veva köpa ett nytt objektiv. men vill ändå ha en helt okej blixt denna vinter för att sedan spara ihop till en bättre nästa år. Men vill ju såklart inte lägga 2500 på en värdelös blixt för det är ju pengar det med. Men anses den vara helt okej, då köper jag nog den under tiden som jag sparar ihop till en bättre nästa år!.:)
 
Jag har både 430 och 580.
Mitt råd är precis som föregående skribent börja med en 430.
Om du sedan fastnar för mer blixtfoto är nästa steg att köpa en 580 och behålla 430'n så kommer du inte ha slängt alla pengar i sjön, samtidigt :)

430 har ledtal 43 och 580 ledtal 58. Så 430 räcker oftast till.
 
Jag har 430 och är nöjd med den, iofs har jag inte haft någon annan extern blixt innan så jag har inget att jämföra. Jag tycker ändå att 430 räcker för mina behov (fotar interiör med blixt) och har inte upplevt än att den blixten skulle vara för "dålig" och begränsa mig. Bra att börja med den, tycker jag.
 
Jag instämmer i att det är vettigt att köpa 430 först, det är inte så mycket som skiljer egentligen.
Master möjligheten har du ändå inte någon nytta av förrän du har mer än en blixt.
 
ANNONS