Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom det här handlar om en telefon utan ett enda äpple på så kommer det aldrig att dyka upp i Fotosidans nyhetsflöde, men det kanske är intressant för en och annan ändå.. ;)

(Tja, och tycker ni det var snorkigt skrivet så testa att plocka upp Fotosidans artikelarkiv, och knappa in några olika framstående mobiltelefontillverkare i sökfältet. Avslutningsvis söker ni på det magiska ordet "Iphone". Jag kan inte låta bli att fundera på om FS öppet skulle redovisa om det vore så att man hade någon form av samarbete med Apple - det kanske dimper ner några kartonger på kontoret emellanåt eller så..?)

N8 låter som en riktigt bra kameramobil, man blir riktigt sugen på den :)

Tyvärr så stämmer det nog att Fotosidan är som alla andra nyhetssidor, dvs tvungna att skriva om Apple's produkter annars blir det inga barn gjorda... :(

/ Magnus

Synd bara att Nokia envisas med Symbian. Annars skulle det där nog kunna bli en succé, åtminstone bland dem som är någorlunda fotointresserade. De tekniska specarna tyder ju på att den borde kunna ge lika bra bilder som många kompaktkameror (även om det inte är sant att sensorn är 1/1.183”, som det står i den länkade texten).

Synd bara att Nokia envisas med Symbian. Annars skulle det där nog kunna bli en succé, åtminstone bland dem som är någorlunda fotointresserade..

Tja, den kan nog bli en succe ändå - i alla fall bland alla de fotointresserade som är vana med (och gillar!) Symbian. Hur som helst så är operativsystemet en mjukvarumässig begränsning om det nu är en sådan - att hårdvaran (t.ex. en riktig blixt) finns på plats är en mer avgörande faktor.

Och sensorn - hur stor är den då?

Jag väntar också på denna telefon, troligtvis blir det ett köp direkt den kommer för att jag hypat upp den för mig själv :) Mest är det väl kameran som intresserar, samt att jag gillar nokia och ändå behöver en ny telefon. Både testbilder och video ser väldigt bra ut, hur det är i verkligheten återstår att se.

Alltid när det pratas nokia så klagas det på symbian, något som jag aldrig förstått. Jag själv har aldrig haft något problem med telefonen som jag kunnat skylla direkt på operativsystemet. Är inte det viktigaste med en telefon ungefär samma som med att köpa bil / kamera / tv etc, sålänge man SJÄLV är nöjd och belåten spelar det ingen roll?

Jag vill inte starta någon VS debatt här men kan någon ge exempel på säg.. 5 saker som är sådär allmänt kända som dåliga egenskaper hos symbian? Bara så att jag får veta varför det gnälls.

Jag vill inte starta någon VS debatt här men kan någon ge exempel på säg.. 5 saker som är sådär allmänt kända som dåliga egenskaper hos symbian? Bara så att jag får veta varför det gnälls.
Jag vet inte om det egentligen är något större fel på Symbian -- men det var det ju inte på t ex NeXTstep eller Betmax heller...

Här är en till som väntar på att få lägga vantarna på en N8 så snart de finns att tillgå i handeln. Jag har privat haft en del olika Nokia-telefoner och de har alltid varit pålitliga utan några problem alls. Senaste 2 modellerna har N95 och N97 varit.

På jobbet har mitt arbetsteam inga fasta telefoner, utan det är mobiler av märket Sony Ericsson som gäller. Jag är inte imponerad av någon av de modeller som vi har. Återkommande trassel med telefoner som "hänger sig" och måste startas om i tid och otid. Kvartalsvis har telefonerna behövt lämnas in för uppdatering, vilket inte har behövt göras med vare sig N95 eller N97. De har "tuffat på" stadigt i alla lägen.

Jag hade tänkt köpa mig en kompaktkamera inför sommaren, men när jag såg N8:ans specifikationer bestämde jag mig för att avvakta och istället satsa på den.

Ett extra plus är ju också fri GPS som även fotgängare kan dra nytta av. Inte alls dumt för alla oss som saknar lokalsinne. :)

/Nonno

Ett extra plus är ju också fri GPS som även fotgängare kan dra nytta av. Inte alls dumt för alla oss som saknar lokalsinne. :)

/Nonno

Ja det är en RIKTIG bonus. Det finns ju åt andra tillverkares modeller också men då kostar det. Jag har använt gps:en i min Nokia 5800 väldigt flitigt i skogarna. Det är svårt att säga hur exakt den är men den funkar mycket bra för att ta sig fram. "Problemet" har varit kartorna, alla små skogsvägar finns inte med och det kan vara frustrerande ibland. Iofs så har inte lantmäteriet de vägarna på sina kartor heller :p

Ska bli spännande att se hur mycket bildbehandling bilderna klarar av.. ;) 12 megapix räcker ju till hyffsade utskrifter, även om det är 12 DÅLIGA megapix :)

Ska bli spännande att se hur mycket bildbehandling bilderna klarar av.. ;) 12 megapix räcker ju till hyffsade utskrifter, även om det är 12 DÅLIGA megapix :)

Ja, visst blir det spännande!

I länken berättas det ju i alla fall att man har prioriterat ned skärpningen en smula - det låter ju riktigt lovande i det avseendet. Det är förstås en svår avvägning eftersom den absoluta majoriteten av alla mobilbilder aldrig lämnar cyberrymden, och behöver vara så klara som möjligt direkt för Facebook, bloggar, mail osv. Men med allt bättre hårdvara så ökar ju möjligheterna att också/i stället spotta ut högkvalitativa bildfiler för utskrifter.

För oss pulare hade det förstås också varit intressant att kunna få ut RAW-filer, Damian berättar varför det inte kommer att bli så (i alla fall inte från scratch, och stöttat av Nokia - men det brukar ju dyka upp efterkonstruktioner för sånt).

En annan kul, och för fotografer extremt spännande nyhet är ju USB-host-funktionen som jag babblat lite om i Iphone-tråden! Förutom alla möjligheter att koppla in och flytta/spela upp filer från stickor och USB-diskar, och att ansluta USB-kringutrustning så ger det ju fantastiska möjligheter att kvickt få upp bilder från en 'riktig' kamera på nätet eller till mailen utan annan specialutrustning än den egna mobiltelefonen! Som det nu är känns det ju som om man som hobbyfotograf ofta är tvungen att välja mellan bilder för nuet (tillgänglig för nätet) och bilder för framtida användning(maximal kvalitet), dvs det går inte att snabbt kommunicera pangbilden som man just tog med sin systemkamera om man inte dessutom har en dator med sig.

Det tror jag ytterligare kan göra N8'n till en mycket spännande kamera för fotointresserade - bästa inbygda kameran och bästa möjligheterna att direkt kommunicera bilder från en systemkamera?

Det är jag också lite nyfiken på, men jag gissar att en hel del av kritiken mot Symbian hänger ihop med att Symbian 60 körts på smartphones med pekskärm, trots att operativsystemet inte var fullt ut anpassat för det. Nya Symbian 3 är dock något helt annat, som från början är byggt för sådan användning. En annan del av kritiken har haft att göra med att Symbian varit för svårjobbat för utvecklarna som tar fram fristående applikationer.

Återstår väl att se hur Symbian 3 står sig mot konkurrenterna, men det är väl inget långskott att gissa att Apples Appstore även i framtiden kommer att erbjuda det största utbudet av fristående applikationer?

Ja det är en RIKTIG bonus. Det finns ju åt andra tillverkares modeller också men då kostar det. Jag har använt gps:en i min Nokia 5800 väldigt flitigt i skogarna. Det är svårt att säga hur exakt den är men den funkar mycket bra för att ta sig fram. "Problemet" har varit kartorna, alla små skogsvägar finns inte med och det kan vara frustrerande ibland. Iofs så har inte lantmäteriet de vägarna på sina kartor heller :p
Vilka modeller tänker du då på där gps-en kostar extra? Det har jag aldrig råkat ut för...

Däremot har alla mobiler med gps som jag haft (SE, Iphone, HTC Desire) kunnat visa varenda liten skogsväg, eftersom man kan växla mellan/kombinera karta och väldigt detaljrika flygbilder. Kan man inte det med Nokia?

Återstår väl att se hur Symbian 3 står sig mot konkurrenterna [...]

Det är det jag är orolig för. Jag är jätteintresserad av N8:an, framförallt med tanke på kameran. Men, jag är orolig för om Symbian öht kommer att överleva i konkurrens med iOS och Android. Och nu kommer Nokia med något som heter MeeGoo..? Jag har aldrig ägt en smartphone och diskussioner om OS är rena grekiskan för mig.

Det kan bli en Iphone (nu när även den verkar ha en vettig kamera) för att det känns mer 'safe' och för att alla användare jag känner hyllar användarvänligheten och det faktum att saker och ting faktiskt fungerar, hela tiden. Något jag lägger stor vikt vid (viktigare än feta tekniska specar). Appar bör väl inte fälla avgörandet när man väljer telefon, men Ovi Store känns inte glödhet direkt. Och Hipstamatic å sånt (för att hålla oss till foto) verkar ju lite kul i alla fall.

Som sagt, jag hoppas på N8, men jag vet inte om jag vågar.

Senast ändrad:
Okej. Då missförstod jag -- att Nonno och Jonas behöver en röst som säger till dem att "svänga till höger" när de är ute och promenerar fattade jag inte.

Vad rolig du är...*skrattar gott*...De flesta tycker att det är bra/roligt när utvecklingen går framåt, men så var det väl du som tyckte att Betamax var bra? ;-)

Jättepraktiskt med röststyrt, då kan mobilen ligga snällt kvar i fickan och mumla fram sina anvisningar utan att jag behöver plocka fram den och titta på skärmen titt som tätt.

Kanske kan jag få en diagnos också när jag berättar att jag har en röst som följer mig hela tiden.
/Nonno

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar