Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

124.000 kronor för 4 bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
I andra sammanhang där folk har kopierat och spritt upphovsrättsskyddat material har det blivit fängelse och miljonskadestånd. Vad är det som hindrar fotografen att polisanmäla Aftonbladet så att en åklagare kan väcka åtal mot Jan Helin?

Troligen är det någon teknikalitet som tex att upphovsrättsbrott är en civil sak, så vitt jag vet. Det betyder egentligen att du själv måste stämma Aftonbladet, det är inget åklagaren gör åt dig. Och Aftonbladet har mycket pengar, så de kan vinna processen genom att helt enkelt dra ut på den...

Vad gäller målet mot TPB var väl det både en civil och ett brottsmål som avhandlades i samma process. Vad brottsmålet består av har jag inte riktigt fattat, men som jag förstår det så hade det blivit så att om de åtalade blivit friade i brottmålet så hade de per automatik blivit friade i civila målet.

Om man kan hitta något som åklagaren kan driva åt fotografen i detta fall kan man ju försöka den vägen, och då tror jag att Aftonbladet mycket väl kan tänkas vilja betala fotografen illa kvickt.

Apropå prislistor för saker eller "värdet" för olika saker så är den mest märkliga prislista som jag personligen stött på är Trafikskadenämndens "prislista" för vad olika kroppskador är värda i samband med en trafikolycka. Jag blev själv påkörd av en buss 2006 och fick nästan högerfoten akut amputerad på sjukan men läkarna valda att behålla den ett par dagar för att se. Och foten klarade sig men är rejält trasig och likställs numer med en fotledsamputering. Det motsvarar tydligen ca 12% invaliditet har olika experter bestämt och då är det bara att kolla vad prislistan säger för det. Och för en person på 36 år så är det värt 165 000 kr. Punkt. Läskigast är det maximalt jävliga, dvs 99% invaliditet och 0 år. Det får man 1 694 000 kr för. I USA hade det väl varit värt en massa miljoner men jag vet inte om det systemet egentligen är bättre i ett större sammanhang.

På gränsen till OT, men se det som en reflektion.

Troligen är det någon teknikalitet som tex att upphovsrättsbrott är en civil sak, så vitt jag vet. Det betyder egentligen att du själv måste stämma Aftonbladet, det är inget åklagaren gör åt dig. Och Aftonbladet har mycket pengar, så de kan vinna processen genom att helt enkelt dra ut på den...

Vad gäller målet mot TPB var väl det både en civil och ett brottsmål som avhandlades i samma process. Vad brottsmålet består av har jag inte riktigt fattat, men som jag förstår det så hade det blivit så att om de åtalade blivit friade i brottmålet så hade de per automatik blivit friade i civila målet.

Om man kan hitta något som åklagaren kan driva åt fotografen i detta fall kan man ju försöka den vägen, och då tror jag att Aftonbladet mycket väl kan tänkas vilja betala fotografen illa kvickt.

Om någon stämmer Aftonbladet så blir det ett civilmål. Om en åklagare åtalar någon så blir det ett brottmål. Gissningen ovan om att upphovsrättsbrott är en civil sak, tror jag alltså inte riktigt på. I så fall skulle knappast en åklagare väcka åtal, som i TPB-fallet.

Omfattningen av brottet kan förstås spela roll. Ett upphovsrättsintrång som bara omfattar ett fåtal verk (som i det här fallet) kanske inte är tillräckligt allvarligt för att falla under allmänt åtal?

Välkommen till fotosidan! Hoppas att du hittar annat intressant än bara den här tråden vad det lider.

Om polisen hade tyckt att de behövde gå ut i pressen och publicera bilder hade de säkert kunnat få bilder från den andra parten i målet, tror du inte det? Eller kanske en passbild som är lite neutralare än en beskuren stulen bild.

Ps. Jag måste bara få fråga, du jobbar inte på Aftonbladet? Ds

Nej jag är inte jounarlist eller arbetar på AB, däremot är ja konstnärligt verksam . Polisen hade även dessa bilder kan jag upplysa om då bloggen var det första infon ang bilder de fick.

Nej jag är inte jounarlist eller arbetar på AB, däremot är ja konstnärligt verksam . Polisen hade även dessa bilder kan jag upplysa om då bloggen var det första infon ang bilder de fick.

Det är en sak om blaskorna får bilderna av polisen om de ber om hjälp.. men så är det inte i detta fallet.
Här har AB gått direkt till bloggen och tagit bilderna därifrån.. dvs stöld. Allt för att få sälja mer lösnummer...

Och så uttrycker du dina åsikter om det här en hel del på Newsmill.

Undrar vad det är som driver dig till att så aktivt försvara det AB gjort sig skyldiga till.
Snygg är det inte.

Aftonbladet har betalat...

4.65% av den ursprungliga fakturan! Tänk om man kunde göra så med alla räkningar man fick!

En grupp på Facebook har nu startats. Beskrivningen av den är: Sveriges största tidning har gått in på Facebookmedlemmars privata sidor och stulit bilder som de publicerat på löpsedlar, förstasidor och på sin sajt. Gå med i denna grupp om du protesterar mot det.

Gruppens namn är:

Aftonbladet stjäl bilder från Facebook

Ja då han själv är gärningsman och uppenbart gjort ett brott som i detta fallet och att det bidrog till barnens återförande.

På vilket sätt bidrog bildpubliceringen till barnens återförande? Att något är "uppenbart" är inte ett bra skäl. Det är subjektivt, och gissningsvis så var informationen vid tidpunkten för publiceringen ganska ofullständig. "Gärningsman" är också ett laddat ord som saknar värde. Du är själv "gärningsman" för en massa saker, men det motiverar inte att någon stjäl saker av dig.

Fula och fega ...

Patetiskt att dom inte ens vågar försvara sina metoder.
Jag tolkar det som ett erkännande av dom gjort fel.

Finns det kanske någon rik person här som kan sponsra en stämning?

Här ser vi ett tydligt exempel på härskarteknik! Detta är på det sätt Aftonbladet svarar på kritiken i denna fråga!

http://www.second-opinion.se/so/view/1652

Det visar ju också tydligt det förakt Aftonbladet hyser mot upphovsrätten och innehavaren av den samma.
Jag hoppas innerligt att Kristina stämmer AB och att hon vinner samt att vitesbeloppet som AB blir tilldömt är så pass stort att det svider i deras stora plånbok.

Det är vid sådana här tillfällen man önskar samma typ av rättsligt system som i USA bara för att kunna straffa dessa ständigt återkommande bildstölder.

Beter sig som en struts!

Jan Helins föregångare Anders Gerdin stod inför rätta vid Stockholms tingsrätt anklagad för att ha låtit fotografera av en bild ur Östgöta Correspondenten föreställande ett rån. Bakgrunden var att ”Corren” hade köpt bilden med ensamrätt av en privatperson och vägrade att sälja den till Aftonbladet. Chefredaktör Gerdin lät helt enkelt fotografera av bilden som sedan användes i kvällstidningen. Gerdin dömdes till 100.000 kronor i böter. Tillåt mig nu citera Anders Gerdin: "Jag har själv varit nån form av mentor för Jan Helin, han har varit en god lyssnare." Just DET beteendet var väl lite dåligt att följa? Eller är det en ny sorts bildanskaffningspolitik som har införts på Aftonbladet?

Ignorans - en härskarteknik där man låtsas som ingenting!
Om man anser att en faktura är felaktig på något sätt kan man bestrida den. Det har inte gjorts. Jan Helin har beretts möjlighet att bemöta den kritik som framförts av införandet av artiklarna där bilderna figurerat. Bland annat har han inbjudits till SVT:s Debatt, men där avböjt medverkan. En debattinsändare på Journalisten.se har Aftonbladet tagit del av, men har svarat att de avböjer att kommentera. Men som alla vet, en avböjd kommentar är också en kommentar… Det kanske är en skröna att strutsar sticker huvudet i sanden och tycks tänka: Om inte jag ser nåt -ser ingen mig. Men i detta fall försöker Sveriges största tidning använda den taktiken. Det är en välbekant härskarteknik.

Jag är övertygad om att dom skulle hålla upphovsrätten mycket högt om någon olovligt publicerade något av deras material ...

Det tror jag också. Är helt övertygad om att jag skulle tvingas möta AB i tingsrätten ganska per omgående om jag publicerat något som dom har upphovsrätten till.

Men i mitt inlägg så syftade jag till upphovsrätt som andra än Aftonbladet sitter på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar