Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
I andra sammanhang där folk har kopierat och spritt upphovsrättsskyddat material har det blivit fängelse och miljonskadestånd. Vad är det som hindrar fotografen att polisanmäla Aftonbladet så att en åklagare kan väcka åtal mot Jan Helin?
Troligen är det någon teknikalitet som tex att upphovsrättsbrott är en civil sak, så vitt jag vet. Det betyder egentligen att du själv måste stämma Aftonbladet, det är inget åklagaren gör åt dig. Och Aftonbladet har mycket pengar, så de kan vinna processen genom att helt enkelt dra ut på den...
Vad gäller målet mot TPB var väl det både en civil och ett brottsmål som avhandlades i samma process. Vad brottsmålet består av har jag inte riktigt fattat, men som jag förstår det så hade det blivit så att om de åtalade blivit friade i brottmålet så hade de per automatik blivit friade i civila målet.
Om man kan hitta något som åklagaren kan driva åt fotografen i detta fall kan man ju försöka den vägen, och då tror jag att Aftonbladet mycket väl kan tänkas vilja betala fotografen illa kvickt.