Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
nyfiken på jämförelse..

Enligt er låter CS3 såpass bra att det kanske är värt att orka testa demon, men innan jag börjar med nedladdning vore det intressant att höra om någon kunnat jämföra hastighet mellan CS3 beta på annan mac än med intel mot en med ..

(CS2 är segare på intelmacen trots att jag har dubbla processorhastigheten och minnet mot i G4.)

etmj skrev:
Puh, jag gick genast hem och planerade hur jag skulle kunna sälja min pc.
Fungerar macens skärmar på samma sätt som skärmen till en pc?
Varför väljer så många mac till bildredigering om det inte är någon skillnad?

Särskilt stor skillnad är det väl inte men vissa saker är bättre på mac som t ex färghantering. Jag upplever även att mac ox x hanterar minnet mycket bättre än xp. En liten men uppenbar fördel är även att jag kan se raw-filer som thumbnails direkt i findern och kan även snabbt öppna dem i förhandsgranskningen.

Re: nyfiken på jämförelse..

lottawe skrev:
Enligt er låter CS3 såpass bra att det kanske är värt att orka testa demon, men innan jag börjar med nedladdning vore det intressant att höra om någon kunnat jämföra hastighet mellan CS3 beta på annan mac än med intel mot en med ..

(CS2 är segare på intelmacen trots att jag har dubbla processorhastigheten och minnet mot i G4.)

jag kör med betan på både min g4 och på dotterns intel,, och den är ursnabb på intelmacen.. startar på typ 3 sekunder. tex.. och på g4 går den iallafall snabbare än cs2,

Re: nyfiken på jämförelse..

lottawe skrev:

Minns inte när jag startade CS2 senast... CS3 beta funkar bra (nu kör jag win, iofs) men blir nog snabbare i skarp version. En och annan bugg har jag råkat på, men totalintrycket är bra, så bra att jag är nöjd som det är. Testade Lightroom beta ett tag men där saknas viktiga funktioner som finns i Photoshop, så det känns inte särskilt intressant längre.

Har också funderat på att byta till Mac. Vilken gamma-inställning har man nu för tiden på Mac, 1,8 som förr (var det väl?) eller 2,2 som på win? Hur påverkar det en bild man arbetar med och sedan skriver ut? Skiljer slutresultaten sig?

Tack för åsikt Tony. Nu har jag CS3 här med (på intel) och snabbt går det:) Men fy vad de förfulat ikonen..

Ang. gamma Niklas så kan jag inte jämföra med utskrifter från PC men jag är helnöjd med resultaten jag fått ut med min kalibrering från alla macar jag kört med skapliga skärmar till. (Ligger personligen närmre 1,8 men inte precis på.)

fel

Nu har jag märkt ett fel som jag inte kan få rätt på. cs3 startar inte. Vetti tusan vad felet kan vara. Säkert simelt men på grund av ovanan av mac vet jag inte riktigt hur jag skall gå till väga. Någon som kanske vet, eller har haft liknande problem.

Bilagor

• bild 3.png
    bild 3.png
    26.2 KB · Visningar: 773
Ska själv införskaffa en mac om nån eller några veckor. Ser fram emot det stort. En enkel dator som går jämt och inte krånglar. Inte nya serviceack varje vecka, inga uppdateringar av virusprogram varje gång man sätter på den. Inga mystiska fel som inte äns MS vet varför dem inte träffar. Alltså en bra och stabil dator.

Längtar efter att få börja arbeta i OSX-gränssnittet. Mycket bättre än windows, även Vista.

Funderar på en Mac Mini 1.86ghz, 80gb hd och 2gb i ram.

Någon som har erfarenhet av mac mini?

Daaaaaniel skrev:

Funderar på en Mac Mini 1.86ghz, 80gb hd och 2gb i ram.

Någon som har erfarenhet av mac mini?

Har tittat på MacMini och har kommit till slutsatsen att jag väntar till nästa generation innan jag köper en MacMini. Den största svagheten är att nuvarande modell klarar endast av att maximalt expandera till 2 GB minne och idag så fungerar det bra men inte i framtiden. Resten av Mac modellerna har uppgraderats med ny teknik men inte Mini och CPU går exempelvis inte längre att köpa löst separat.

På Apples hemsida så står det att nya MacOs kommer att släppas till våren 2007 så det är väl förhoppningsvis om några månader och så länge kan jag nog vänta och kanske det kommer ny uppdaterad version av mini med.

På lagrings sidan så är det bättre att köra smart nätverks lagring än att lägga pengar på större interndisk. Tror att NFS är bästa protokollet för nätverks disk på Mac.

// Fredrik

fredrikru skrev:
På Apples hemsida så står det att nya MacOs kommer att släppas till våren 2007 så det är väl förhoppningsvis om några månader och så länge kan jag nog vänta och kanske det kommer ny uppdaterad version av mini med.
[/B]

Apple brukar uppdatera sina datormodeller rätt regelbundet. Och det finns dom som håller koll på statistiken:
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_mini

Statistiskt sett så borde det komma en ny mac mini start. Däremot så är det inte säkert att ändringen blir så stor. Mac mini är ju trots allt Apples enklaste datormodeller
/Anders

iMac supportar bara 3GB så den är inte så jättemycket bättre än Mac mini (max 2GB). (Den minsta iMac-modellen tar bara max 2GB).

Tyvärr måste man köpa en Mac Pro om man vill ha mycket minne i sin Mac. (Upp till 16GB),

Mac frågor

Jag står i valet och kvalet. Eller rättare sagt, valet är redan gjort, men jag väntar bara på att ekonomin skall infinna sig...

Jag funderar på en bärbar Mac (MacBook pro 15 tum) och det jag undrar mest över är batteritiden?
Min sk:t-dell har kanske max 5 minuter som den klarar sig utan extern strömförsörjning vilket gör att den inte alls kan anses vara bärbar och därmed tappar hela konceptet. Utöver detta så är jag så utless på att den hänger sig hela tiden och inte klarar av att visa ett bildspel utan att hacka...

Sen funderar jag på skärmen. Skall man ha en "gloss" skärm eller vanlig? Enligt Apple store så skall färgåtergivning och mättnad återges bättre än på en vanlig o-glossad skärm. Men frågan är då om man har en gloss-skärm för redigering, om det blir felkalibrerat så att säga? Några tankar och tips?

/Samuel

Re: Mac frågor

Samuel Eketorp skrev:

Min sk:t-dell har kanske max 5 minuter som den klarar sig utan extern strömförsörjning vilket gör att den inte alls kan anses vara bärbar och därmed tappar hela konceptet.

/Samuel

Kanske billigare att köpa nya batterier. Tänk på att du måste dra ut batteriet innan du laddar det igen.

Sen måste Windows ominstalleras ibland för att fungera bra. Glöm inte att uppdatera bios med.

// Fredrik

Är mac enklare än PC? De fåtal gånger jag tvingats arbeta med mac har jag känt mig helt handikappad. Jag upplever gränssnittet som snarare enfaldigt än enkelt. Prestandan kan jag inte uttala mig om eftersom den mac jag använt var riktigt långsam (någon 90-talsmodell tror jag).
Att Windows har en mängd processer igång är väl knappast något problem längre? Jag minns när man höll på och oroa sig över att olika små applikationer tog RAM i anspråk men det var väl på den tiden som 128mb var standard. Numera är ju sådant en väldigt obetydlig del av minnets kapacitet. Samma sak när det gäller CPU-prestanda.
För den som gillar mac och dess gränssnitt kan det ju vara rätt att välja mac. För den som hellre har ett versatilt system med stora möjligheter att själv välja och konfigurera hårdvara och mjukvara, samt ha god kompatibilitet framstår PC fortfarande som det självklara valet.
Det var för övrigt länge sedan som mac hade något försprång för grafiskt arbete.

Installerade om min dator för ett tag sedan från Windows XP till XP Pro x64. Datorn flyger!

Det brukar den göra när den är ny. Eller om man låter bli att installera massa skräp. Gäller givetvis både mac och PC.

Att inte installera antivirus som ni pratar om låter inte alls som en bra ide. Det blir fler och fler virus på mackarna.

Har införskaffat Vista på laptoppen och är imponerad, snyggt och enklare.

lumor_ skrev:
För den som hellre har ett versatilt system med stora möjligheter att själv välja och konfigurera hårdvara och mjukvara, samt ha god kompatibilitet framstår PC fortfarande som det självklara valet.
Det var för övrigt länge sedan som mac hade något försprång för grafiskt arbete.

Varför är det självklart? Du kan inte jämföra någon gammal mac med nya OS X som ju i grunden är ett unix-system.

Fördelarna med OS X är bland annat stabiliteten och bättre färghantering (än XP, Vista har jag inte testat). För eventuella windows-applikationer kan jag köra win xp samtidigt i eget fönster med parallels eller "generiskt" med bootcamp.

När det gäller batteritid så uppskattar jag den till ca tre timmar med macbook pro 2,33, kanske något längre.

Visst vore de kul att vänta tills de nya mac-mini släpps, men så komemr det alltid att vara.
Jag befinner mig i en situation där jag av olika skäl inte kan vänta.
jag köper en nu, elle rinte alls.

En dator är förbrukningsvara, inget snack om saken. Hur mycket pengar man än lägger ner så får man sällan en framtiddsäker dator.

Jag sitter idag enbart på en bärbar pc med 1,86ghz(ej core duo) och 1gb ram.
Så en mac med 1,86ghz core duo och dubbelt så mycket ram tror jag räcker gott och väl för mig.
Framfölr allt när en macs prestanda inte går att jämföra mot en pc's prestanda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar