LeeSen
Ny medlem
Jag gjorde ett bröllop på ungefär era premisser i somras (juli) men då som en fringis till en anhörig, vilken har hjälpt mig mycket (vederbörnade frågade då ca 7 månader INNAN bröllopet).
Jag träffade brudparet innan och stämde av "förväntningar". Jag rekade OCH jag var VÄLDIGT tydlig att premissen var: att de FICK alla RAW helt "obehandlade", ca 20 GB visade det sig (Nikon D700 och D800 användes + objektiv + prylar för närmare 100 tusen)
Jag hade dessutom med mig ett set Elinchrom studioblixtar och ett bakgrundskit redo utifall vädret skulle svika eftersom bilderna på bröllopsparet som skulle tas utomhus)
Jag är INTE aspirerande bröllops fotograf, utan gjorde ungefär vad jag har uppfattat att ni vill ha som en fringis. Jag är dessutom rätt säker på att ni inte får något liknande det jag levererade i bilder (och grejerna jag använde) utan någon form av känningar.
Risken är att någon dyker upp med instegskamera, kitobjektiv och glatt humör, med självinsikten "hur svårt kan det vara"
Vad jag vill säga är att: det är inget fel att fråga, men FÖRVÄNTA ER att en utomstående lejd fotograf förväntar sig någon form av betalning. Ni kommer med all sannolikhet att behöva slanta några tusen, vill ni ha en massa bilder blir det flera tusen.
Med marknadens språk: Känner ni ingen som ni vet levererar det ni vill ha, står ni med en risk. (framför allt med en månad kvar till ert bröllop). Ni kan också ha flax och få någon som levererar riktigt fet bra men personligen tror jag inte att risken korrelerar mot det sannolika utfallet.
Fråga era kompisar om ni inte kan få deras bilder, tro mig det blir ganska många ruggit bra bilder från mobilkameror, kompakter och systemkameror.
För många år sedan när jag gifte mig (mellan digital-analog eran) valde vi lågbudget (Det var dessutom innan jag tog upp mitt foto igen) och blev grymt besvikna, Fan, mina polare, hängde in bra mycket bättre gratisbilder än vår bröllopsfotograf som debiterade ganska bra för både medelmåttiga och kassa bilder och ville dessutom ha pynt för oskarpa kopior.) Behöver jag skriva hur ledsen min fru var/fortfarande är för det.
För bruden är bröllopet en av de viktigast händelserna till dags dato i livet, Att bli besviken är inte ett alternativ, min fru blev det för att vi inte slantade, Jag greppade inte riktigt då hur många klantar med kamera det fanns/finns då men......
(och det var lite därför jag var jävligt hygglig i somras, bruden i fråga borde få något bra) vi killar bryr oss inte liksom på samma sätt. Att gifta sig ÄR förknippat med många "föreställningar" för tjejer och är oftast bara en "check box" för oss killar..
Hoppas att mina rader klargör en del.
Jag tycker du har en riktigt bra point där. You get what you pay for. Lite som att köpa grisen i säcken.
Här en youtube video jag tycker är otroligt bra för den förklarar varför en fotograf kostar och varför folk verkar tror att fotografering är gratis.
http://www.youtube.com/watch?v=V6B6OXnyaRk