Annons

är det bara jag som blir lite upprörd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gjorde ett bröllop på ungefär era premisser i somras (juli) men då som en fringis till en anhörig, vilken har hjälpt mig mycket (vederbörnade frågade då ca 7 månader INNAN bröllopet).

Jag träffade brudparet innan och stämde av "förväntningar". Jag rekade OCH jag var VÄLDIGT tydlig att premissen var: att de FICK alla RAW helt "obehandlade", ca 20 GB visade det sig (Nikon D700 och D800 användes + objektiv + prylar för närmare 100 tusen)

Jag hade dessutom med mig ett set Elinchrom studioblixtar och ett bakgrundskit redo utifall vädret skulle svika eftersom bilderna på bröllopsparet som skulle tas utomhus)

Jag är INTE aspirerande bröllops fotograf, utan gjorde ungefär vad jag har uppfattat att ni vill ha som en fringis. Jag är dessutom rätt säker på att ni inte får något liknande det jag levererade i bilder (och grejerna jag använde) utan någon form av känningar.

Risken är att någon dyker upp med instegskamera, kitobjektiv och glatt humör, med självinsikten "hur svårt kan det vara"

Vad jag vill säga är att: det är inget fel att fråga, men FÖRVÄNTA ER att en utomstående lejd fotograf förväntar sig någon form av betalning. Ni kommer med all sannolikhet att behöva slanta några tusen, vill ni ha en massa bilder blir det flera tusen.
Med marknadens språk: Känner ni ingen som ni vet levererar det ni vill ha, står ni med en risk. (framför allt med en månad kvar till ert bröllop). Ni kan också ha flax och få någon som levererar riktigt fet bra men personligen tror jag inte att risken korrelerar mot det sannolika utfallet.

Fråga era kompisar om ni inte kan få deras bilder, tro mig det blir ganska många ruggit bra bilder från mobilkameror, kompakter och systemkameror.

För många år sedan när jag gifte mig (mellan digital-analog eran) valde vi lågbudget (Det var dessutom innan jag tog upp mitt foto igen) och blev grymt besvikna, Fan, mina polare, hängde in bra mycket bättre gratisbilder än vår bröllopsfotograf som debiterade ganska bra för både medelmåttiga och kassa bilder och ville dessutom ha pynt för oskarpa kopior.) Behöver jag skriva hur ledsen min fru var/fortfarande är för det.

För bruden är bröllopet en av de viktigast händelserna till dags dato i livet, Att bli besviken är inte ett alternativ, min fru blev det för att vi inte slantade, Jag greppade inte riktigt då hur många klantar med kamera det fanns/finns då men......
(och det var lite därför jag var jävligt hygglig i somras, bruden i fråga borde få något bra) vi killar bryr oss inte liksom på samma sätt. Att gifta sig ÄR förknippat med många "föreställningar" för tjejer och är oftast bara en "check box" för oss killar..

Hoppas att mina rader klargör en del.

Jag tycker du har en riktigt bra point där. You get what you pay for. Lite som att köpa grisen i säcken.

Här en youtube video jag tycker är otroligt bra för den förklarar varför en fotograf kostar och varför folk verkar tror att fotografering är gratis.

http://www.youtube.com/watch?v=V6B6OXnyaRk

Jag läste hela tråden och begriper inte riktigt vad som upprör. Det är väl fritt att annonsera som man vill och precis lika fritt att arbeta gratis om man finner någon nytta eller glädje med det. Jag har lite svårt att principiellt se någon större skillnad jämfört tex med att programmera gratis.

Om priset i annonsen är för lågt kommer ingen att svara. Att generellt försvara höga priser på allt fotojobb med utgifter som mat och hyra, utrustning, skatter etc finner jag inte riktigt försvarbart. För att kunna ta bra betalt för ett jobb tycker jag det skall vara kommersiellt gångbart. Det som görs skall vara så bra att kunden tycker att det är värt det pris som anges. Tycker man det är för dyrt så blir det ingen affär eller så söker man billigare alternativ. Sen är frågan om vad man tycker är ens affäride: Billigt, snabbt, enklare utrustning, lägre löner, blixtsnabba leveranser eller om det är ovanligt bra fotograferat med lång utbildning hos fotografen, toppkavlite på utrustning och leverans eller man är så kändis att man kan ta betalt även för kändisskapet (det kan föresten finnas många bra skäl till att fotografen blivit kändis).

Det gäller för målerijobb, bilverkstäder, cafe-verksamhet. Är det inte kommerisellt gångbart får man hitta på något annat eller ändra affärsmodell. Jag gillar inte riktigt förebråelsen att amatörer tar proffsens jobb för kan inte proffsen konkurera ärligt med gratis- och fotoamatörer kan man fundera på vad som är för fel på fotoproffsets affärsidé.
Jag kan jämföra med hårfrisörerna där jag bor. Det är rätt gott om dem, ibland flera på samma gata. En del tar 350-400 kronor per klippning, andra tar 150 spänn. Min granne klipper mig för en kopp kaffe med bullar och en pratstund. Är jag illojal mot frisörerna eller är min granne det?

Kanske inte helt korrekt jämförelse men en bondgubbe i trakten blev uppmärksammad i radio för massa skrotbilar som stod på hans mark. Gubben svarade att han hör att de fått en miljon för en gammal dusenberg. Men nu är det inga dusenbergers så han kan nöja sig med hälften.

Jag läste hela tråden och begriper inte riktigt vad som upprör. Det är väl fritt att annonsera som man vill och precis lika fritt att arbeta gratis om man finner någon nytta eller glädje med det. Jag har lite svårt att principiellt se någon större skillnad jämfört tex med att programmera gratis.
...........................................................................................
Jag kan jämföra med hårfrisörerna där jag bor. Det är rätt gott om dem, ibland flera på samma gata. En del tar 350-400 kronor per klippning, andra tar 150 spänn. Min granne klipper mig för en kopp kaffe med bullar och en pratstund. Är jag illojal mot frisörerna eller är min granne det?
.

Jag har också följt och kan hålla med. Vill någon prova på ett första jobb är det ett bra tillfälle. Eftersom de som kan tänkas visa intresse troligen har annat arbete gör de jobbet för fickpengar istället för en ledig dag utan inkomst, och har sin försörjning från sitt vanliga arbete. Med tanke på omständigheterna är det nog mest troligt att det sker svart? De konkurrerar nog inte heller med proffsen eftersom de aldrig skulle betala de summorna och proffsen aldrig skulle gå ner till vad de kan ge.

Angående frisörerna. De dyrare kanske har mer utbildning. Hade jag långt hår och svår frisyr skulle jag nog betala 350kr en gång i månaden, men nu har jag kort och enkel frisyr och skulle aldrig varken gå så ofta eller betala så mycket, utan jag går till dem som tar 150.
Eller om vi tar en bil. Köper jag en ny bil för 800 000kr skulle jag lämna den till en märkesverkstad första åren och betala vad det kostar. Köper jag en bil för 5000 skulle märkesverkstaden aldrig se den, utan jag går till billiga verkstaden med det jag inte klarar själv.
Klippning av grannen mot kaffe är okej så länge grannen inte är anställd som frisör. Eller hjälp med bilen om grannen inte är bilmekaniker. Enligt lojalitetsplikten får man inte frilansa med verksamhet som konkurrerar med nuvarande arbetsgivaren utan dennes tillstånd. Men det är så fall ett problem mellan grannen och arbetsgivaren.

Det är väl heller inte så vanligt att man annonserar efter någon som kan klippa håret på en för en femtedel av det vanliga priset. Det är svårt att veta hur frisörer skulle snacka med varandra inbördes kring sådana annonser ifall de var vanliga.

När jag gick i skolan hade jag en kompis som läste till frisör. Hon klippte mig för en spottstyver och för övningens skull. Jag fick förmodligen vad jag betalade för, men hade som student inte hur mycket pengar som helst och kan i efterhand känna att det var tur att det var mitt öra hon klippte i och inte en fullt betalande kund i en salong.

Vore jag intresserad av och trodde mig behärska en bröllopsfotografering skulle jag lätt kunna tänka mig ett liknande upplägg för att bli lite varm i kläderna.

skickat med Tapatalk

Det är väl heller inte så vanligt att man annonserar efter någon som kan klippa håret på en för en femtedel av det vanliga priset. Det är svårt att veta hur frisörer skulle snacka med varandra inbördes kring sådana annonser ifall de var vanliga.

Nja, det finns en hel del ställen som har lärlingar och elever som klipper till runt halva priset och de brukar vara ganska populära. Jag har aldrig hört någon frisör klaga över deras priser utan det bidrar väl snarare till en yrkesstolthet att känna att jag som är utbildad faktiskt kan ta högre betalt än eleven. Och om "frisören" inte ens har påbörjat sin utbildning är kanske en femtedel av priset fullt rimligt! Eller?
Om du inte tycker det så är det ju fritt fram för dig att gå till en elev eller en riktig frisör och betala mer! Jag förstår inte problemet!
Jag köpte min första bil, en nybesiktigad Opel Kadett 1974, av grannen för fem (5) kronor.
Billigt?
Ja!
Och?
Borde grannen skämmas?
Eller kanske jag?

Så, om du som läser det här är fotograf och kan ta 30 000 kr för ett bröllop... var glad och stolt för det, istället för att hacka på dem som kanske precis har börjat fotografera och vill skaffa sig mer erfarenhet, eller bara finansiera en hobby.
Om 1500 kr skulle vara för lite för att ens locka en nybörjare, vad tror ni händer då?
Jo, ingen kommer nappa på annonsen!
Men varför skulle det vara fel att annonsera?

Jag fotar bröllop, 2012 var min första säsong. Denna säsong fotar jag tillsammans med en annan fotograf. Vi tar 30k tillsammans. Hade jag inte vart upptagen med annat skulle jag förmodligen kontaktat brudparet för mer info. De kanske har världens häftigaste diy tema, de kanske har festen i en lada? Låter det intressant kanske msn kan komma överens, tumma på timmarna, priset eller innehållet. Eller så gör man det gratis.

Att fota ett bröllop på vintern under de här förutsättningarna hade jag glädjeligen gjort. Jag har betalat massor för workshops under våren men det finns ingen utbildning som är så bra som ett äkta jobb. Här kan du "klanta" dig, du kan missa några bilder, eller så kan du naila varenda bild. Att få fota ett bröllop innan den riktiga säsongen går igång hade varit gött, eftersom vi inte fotat innan hade vi kunnat träna nu.

Mitt första bröllop fick jag 4k för, i sommar får jag 18k för samma tid, men jag vill få mer erfarenhet och kan därför tänka mig att ge bort min tid till att fota ett bröllop i en miljö jag inte gjort det innan. Kallt, snö, mörker och värmeskiftningar (kallt ute - varmt inne, imma osv. Som man måste hålla koll på och veta om innan, tänk att stå under vigseln med immig lins). Synd att jag är upptagen.

(Jag menar inte att man ska göra hundra bröllop gratis för att få erfarenhet, men har du inget för dig och vill testa på det så varför inte? Du har ju inget att förlora.)

Nja, det finns en hel del ställen som har lärlingar och elever som klipper till runt halva priset och de brukar vara ganska populära. Jag har aldrig hört någon frisör klaga över deras priser utan det bidrar väl snarare till en yrkesstolthet att känna att jag som är utbildad faktiskt kan ta högre betalt än eleven. Och om "frisören" inte ens har påbörjat sin utbildning är kanske en femtedel av priset fullt rimligt! Eller?
Om du inte tycker det så är det ju fritt fram för dig att gå till en elev eller en riktig frisör och betala mer! Jag förstår inte problemet!
Jag köpte min första bil, en nybesiktigad Opel Kadett 1974, av grannen för fem (5) kronor.
Billigt?
Ja!
Och?
Borde grannen skämmas?
Eller kanske jag?

Så, om du som läser det här är fotograf och kan ta 30 000 kr för ett bröllop... var glad och stolt för det, istället för att hacka på dem som kanske precis har börjat fotografera och vill skaffa sig mer erfarenhet, eller bara finansiera en hobby.
Om 1500 kr skulle vara för lite för att ens locka en nybörjare, vad tror ni händer då?
Jo, ingen kommer nappa på annonsen!
Men varför skulle det vara fel att annonsera?

Det är väl i så fall friseringsnoviserna själva som annonserar ut sin tjänst. Det jag menade var att det är ovanligt med annonser av typen "Klipp mig och min familj för 200kr, vi betalar när vi sett ifall det blev fint. Vi ser gärna att du visar upp bilder på fina frisyrer du gjort tidigare..."
Eftersom det inte är vanligt är det omöjligt att avgöra ifall frisörer reagerar på samma sätt som fotografer.

Bra affär med den där bilen. Antar att du inte hade annonserat efter bilar för en femma men om du gjort det hade nog ingen som läst den tagit den på allvar utan i stället dragit på smilbanden :)

Det är väl i så fall friseringsnoviserna själva som annonserar ut sin tjänst. Det jag menade var att det är ovanligt med annonser av typen "Klipp mig och min familj för 200kr, vi betalar när vi sett ifall det blev fint. Vi ser gärna att du visar upp bilder på fina frisyrer du gjort tidigare..."
Eftersom det inte är vanligt är det omöjligt att avgöra ifall frisörer reagerar på samma sätt som fotografer.

Bra affär med den där bilen. Antar att du inte hade annonserat efter bilar för en femma men om du gjort det hade nog ingen som läst den tagit den på allvar utan i stället dragit på smilbanden :)

Hahaha, väl talat! Point taken! :D

Vi fick faktiskt ett 30 tal svar på vår annons, och den vi fick bäst kontakt med har varit med och fotat vårt bröllop som såldes var igår, vi är mer än nöjda och vi hoppas att han som fotade vårt bröllop också känner sig nöjd och har fått prova på att fota ett bröllop och dessutom fått bra bilder till sin portfolio, och hoppas givetvis även att han fick en trevlig dag och att allt kändes bra.

Jag blir lite funderande då en del ger tips om att vattenmärka bilderna för att sen kunna ta mer betalt än den summa vi angett, visst skulle man kunna göra så men hur rätt är det om man åtagit sig ett uppdrag där man redan vet premisserna? Och vad skulle man tjäna på det? Dels så skulle inte vi kunna betala mer för bilderna utan får då istället se det som en förlust vi gjort och gå utan bröllopsbilder, dels skulle vi inte låta personen få använda våra bilder fritt då det inte är överenskommet om att ta mer betalt för bilderna än uppgjort. Det vinner ingen på, inte fotografen som inte får mer betalt i vilket fall och inte vi som står utan bilder.

Vi har haft en stram budget för vår bröllopsdag med allt vad gäller kläder (inköpt från kina via ebay), hår uppsättning (jag gjorde själv), brudbukett (en konstgjord), make up (jag gjorde själv), maten (gästerna fick betala sin egen mat) osv.
Eller var vi lika ogynnsamma mot butiken här i stan som säljer barnkostymer för 1000kr (2delade)och vi valde att beställa kostymer ifrån kina för 200kr? (6delade) . Det må så vara men då vår budget inte håller för priset av kostymer för 1000kr så har vi valt ett annat alternativ.

Om någon inte tyckte om vår annons så var det frivilligt att svara på den eller inte, jag tycker vi var tydliga med vad vi var ute efter och vad vi kunde erbjuda, och om då någon tyckte att detta var passande för dem så nappade man på annonsen, tyckte man att det var opassande så får jag hoppas att man inte nappar och gör något man inte vill.

Vi är som sagt helnöjda med vår dag och fotografen som var med oss ska ha en stor eloge och ett dussin rosor och vi är evigt tacksamma för hans hjälp, och hoppas honom allt gott i livet och att han har fått fina bilder som han kan använda sig utav hur han än vill och behöver. Och jag hoppas att vi har framstått som trevliga människor som inte är ute efter att lura någon, det är väldigt olyckligt om någon skulle fått den bilden av oss.

Vi la alltså ut en annons på vinst och förlust, hade vi inte fått några svar på annonsen så hade vi använt oss av vänner som fått fota bröllopet med vanlig kamera.

Tycker det är synd om någon blivit upprörd utav detta, jag hade nog mer förstått det om vi specifikt riktat oss till etablerade fotografer vilket vi nu inte gjorde utan vi riktade oss till de som ville ha erfarenhet.

Helt rätt Izabelle! Förstår mig inte på folk som lägger ut tio årslöner på ett giftemål när det verkligen inte behövs.

Helt rätt Izabelle! Förstår mig inte på folk som lägger ut tio årslöner på ett giftemål när det verkligen inte behövs.

Menar du att du inte förstår personer som betalar >10.000 kr vitt för att ha en fotograf som dokumenterar från morgon till natt?
Eller till varför bruden köper brudklänning för >6000 kr som ska användas 1 gång eller betalar 500-1000 kr för en person ska sjunga en låt på 3 min i kyrkan?

/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk

Menar du att du inte förstår personer som betalar >10.000 kr vitt för att ha en fotograf som dokumenterar från morgon till natt?
Eller till varför bruden köper brudklänning för >6000 kr som ska användas 1 gång eller betalar 500-1000 kr för en person ska sjunga en låt på 3 min i kyrkan?

/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk

Precis så ja.

Nej Gustav håller helt med dig!
Vad är det för Jäval idioter som betalar skatt arbetsgivaravgifter försäkringar o.s.v. som gör att 62% försvinner. Moms kommer ju till så där gäller att ha lika mycket in som ut annars betala in! Nä vad ska vi med skattebetalare till? Sjukvården och skolan är i alla fall kass!
Gatorna isar igen och politikerna skor sig!
Fram för att alla sköter sig själv och skiter i andra!
Försäkringar behövs ju inte heller mig händer ju aldrig något!
(detta har inget med er bröllopsfotografering att göra! Så ta inte åt er utan läs då mina tidigare inlägg)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar