Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
är det bara jag som blir lite upprörd?
- Trådstartare thughab
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
Förutsätter här att den som fotograferar inte behöver betala skatt på summan 1500 kr.
Hur tänker du då? Det låter i annonsen som om paret vill betala 1500 kr brutto. Även om man tänker sig att fotografen inte är momsreggad så måste man givetvis räkna bort arbetsgivaravgift och skatt. Då är det ungefär hälften kvar.
Dessutom lär inte 6 timmar räcka långt. Ett förberedande möte och att reka vigsel- och festlokal är redan det ett par timmar. Att välja ut och iaf grundbehandla bilder efteråt ytterligare ett par timmar.
Matte_J
Aktiv medlem
Hur tänker du då? Det låter i annonsen som om paret vill betala 1500 kr brutto. Även om man tänker sig att fotografen inte är momsreggad så måste man givetvis räkna bort arbetsgivaravgift och skatt. Då är det ungefär hälften kvar.
Dessutom lär inte 6 timmar räcka långt. Ett förberedande möte och att reka vigsel- och festlokal är redan det ett par timmar. Att välja ut och iaf grundbehandla bilder efteråt ytterligare ett par timmar.
Om man tar upp inkomsten som inkomst av hobbyverksamhet finns ju en möjlighet att dra av kostnader för omkostnader, som tex resa, inköp av utrustning. Dessutom är egenavgifterna lägre för ungdomar upp till 26 och får dessutom dras av som omkostnad. Den egentliga kostnaden blir alltså mycket lägre, särskilt som egenavgifterna i sig inte är någon skatt utan en premieavgift där man i stor utsträckning får tillbaka pengarna senare i form av sjukpenning eller pension. Har man dessutom under taxeringsåret köpt fotoutrustning eller relaterade tillbehör till tex datorn minskar ju den slutliga kostnaden ytterligare genom möjligheten till avdrag. Sex timmars arbete då kanske ger 1200 kronor före skatt, vilket är mer än dubbelt mot vad tex att skura någons toalett ger. Stackars, stackars fotografen... Ska vi starta en insamling?
thughab
Aktiv medlem
Hur tänker du när du jämför en slavlön med denna grymt dåliga lön, bara gör att få detta att se ut som ett kap? Det är som att säga "ät det här bajset, det är ändå inte lika dåligt som att äta en kolerasjuks bajs". Även för en hobbyist som lagt 15k på sin utrustning och lägger dryga 20 tim på ett heldagsbröllop är det lite. (är väl kanske 3-4 tim förberedelse, några timmar resa, 12-16 timmar under bröllopet och att importera och säkerhetskopiera.
Att fota billigt säger jag inget om alla har vi börjat någon stans. Men att inte ge nån trygghet är en fråga om dålig medmänsklig känsla och snålhet. Oavsett land eller yrke.
Att fota billigt säger jag inget om alla har vi börjat någon stans. Men att inte ge nån trygghet är en fråga om dålig medmänsklig känsla och snålhet. Oavsett land eller yrke.
Indy
Aktiv medlem
Men där behövdes ju ingen efterbehandling det fixar paret själva så det utgick jag från. (nej kanske inte så seriöst men det är en helt annan sak. Så har du helt rätt med rekandet. Men med tanke på betalningen kanske räcker att åka till kyrkan se möjligheter jusförhållande o.s.v. (nej jag jobbat inte så och som jag skrev i mitt inlägg bara lite funderingar utan att ta riktigt ställning för eller emot) Så till tiden. 1-1/2 timme kyrka beroende på hur mycket gäster och hur lång tid utanför kyrkan som spenderas. Färden till mat och fest, sedan har man ju ska vi säga 3 timmar där. Vi pratar inte om påklädning frissa, sminkning hitta ett bra ställe att åka och ta bröllopsfotot, får bli strax innan eller utanför kyrkan i min kalkyl. Naturligtvis en uppgift som inte på något vis skulle fungera för någon som försörger sig som fotograf men det var ju inte det som gälde här. (snabbt ihoprafsatt och inte genomläst så om stavfel får det vara)
Rommel
Avslutat medlemskap
Men där behövdes ju ingen efterbehandling det fixar paret själva så det utgick jag från. (nej kanske inte så seriöst men det är en helt annan sak.
Det var inget krav på digitalt överlämnande.
Indy
Aktiv medlem
Hur tänker du när du jämför en slavlön med denna grymt dåliga lön, bara gör att få detta att se ut som ett kap? Det är som att säga "ät det här bajset, det är ändå inte lika dåligt som att äta en kolerasjuks bajs". Även för en hobbyist som lagt 15k på sin utrustning och lägger dryga 20 tim på ett heldagsbröllop är det lite. (är väl kanske 3-4 tim förberedelse, några timmar resa, 12-16 timmar under bröllopet och att importera och säkerhetskopiera.
Emil inte är det något kap. Men den som tar detta jobb har kanske aldrig gjort ett bröllop och där tar paret en medveten risk. Att visa upp bra fotografier är en helt annan sak en att göra en uppdragsfotografering. Du ska ta rätt bilder, du får på inget vis störa vigsel eller präst (ett bröllop jag gjorde så det första prästen sa var, om jag ser dig eller stör mig på dig på något vis kommer jag att avbryta vigseln och fortsätter inte fören du är ute ur min kyrka. Efteråt förklarade han vilka problem han haft med fotografer tidigare men gör inte pressen mindre på den fotograf som kanske gör sitt första bröllop) Du ska vara där på rätt plats du ska dock inte synas eller höras du måste vara insatt i förloppet för att inte missa viktiga ögonblick.
Det du tar upp är ju en fotografering som täcker allt och så förstår jag inte deras förfrågan.
Någonstans måste man kanske börja? Du har aldrig skolat dig till fotograf din erfarenhet är de bilder du tar på din fritid för ditt höga nöjes skull och kameran har du i alla fall.
Om du arbetar som lärare på olika cirklar i fotografi hamnar du nog inte över 200 kr/tim och då har du kanske fortfarande en utrustning för 100000 eller uppåt liggande, nej du använder den inte där men du måste kanske ha den för att nå dit att du kan undervisa i fotografi. Skatt och moms har vi ju klarat av betalas ej på de 1500 kr eftersom det går under hobbyverksamhet. Igen varken för eller mot bara tittar på möjligheterna.
Indy
Aktiv medlem
Det var inget krav på digitalt överlämnande.
Ok, men det är det billigaste viset att överlämna och framförallt om du inte ska bildbehandla som jag förstår det kan b.paret göra det själv. Hur gör man det om man inte har filerna?
Levereras digitalt går bra enligt deras önskemål. Sedan skriver de att de helst ser att fotografen är med hela dagen men i uppräkningen vad de vill ha kan man kanske fixa det på 6 tim. Talar vi om 14 tim. är det ju en helt annan sak då får någon göra det för att det skulle vara roligt och inte titta på pengar.
Michael f8
Aktiv medlem
Om någon tänker att åta sig detta eller liknande uppdrag så rekommenderar jag att leverera digitala bilder med vattenstämpel. Gillar brudparet bilderna så kan de få nya bilder utan vattenstämpel och få betala för dem.
Det där låter som någon är lösningsfokuserad! *tumme upp*
Plåtningen tycks vända sig till den som inte beräknas tjäna mer än 18 700 kr under nästa år (studenter?), inkomsten ska då redovisas, men inte beskattas.
OM man fixar med tre timmars förberedelse, tre timmar på plats och tre timmars efterarbete, så blir det 166 kr/h efter skatt och utan några förmåner, kanske ok, med tanke att det är lärlingslön med få motkrav av att måste leverera denna gång.
Men jag skulle vilja räkna lite annorlunda på det, om man är foto-student utan fast inkomst, titta på vad kostar att genomföra plåtningen, om man nu redan har nödvändig utrustning, i form av bensin, slitage på utrustning, kläder till tillfället och ha det som ett lärarledd/kritiker fotoprojekt, och ta mer betalt än vad du har utlägg för, kanske man kan hamna på 1 500 kr, men allt under 3000 tycker jag låter billigt om det blir lite bilder att titta på.
MEN om man levererar några riktigt bra (vem avgör?) bilder, se till att ta då betalt i form av att erbjuda en kvalitetsutskrift kanske, så det blir en win-win situation. De får en överraskande bra bröllopsbild och du får extra bra betalt av dem eller närstående som tex deras föräldrar som vill ha ett utskrivet exemplar. OM inte brudparet kan/vill betala kanske brudparets föräldrar vill betala för fotografier eller fotoböcker.
Att någon kunnig, med erfarenhet från bröllopsfotografering och tar med sig dubblerad kvalitets utrustning och tar an det jobbet, förstår jag inte affärsidén, även om man har fotograferingen strax före i samma kyrka.
Det måste finnas någon marknad för budget på 1 500:- att kunna unna sig bilder till sitt bröllop, någon som har en gammal kompaktkamera ;-) eller?
Michael - Det är vad jag gissar på -
Matte_J
Aktiv medlem
Det är inga slavlöner jag jämför med, utan löner som är normala för en ganska stor grupp löntagare, särskilt ungdomar, folk med dålig utbildning och nysvenskar. Jag förstår inte att man blir upprörd av att någon erbjuder 1500 kronor för ett uppdrag, som på många sätt kan ses som en del av en lärlingsutbildning, när samhället är fullt av företag som erbjuder både sämre lön och villkor för arbeten som inte leder någonstans, annat än till utslitna kroppar och dålig självkänsla.
Dina tidsangivelser blir påhittade och löjliga. Tar man så lång tid på sig för förberedelser och för att ta några bilder på ett bröllop, kanske man ska fundera på att syssla med något annat. Och resor till och från arbetet gäller för alla. Får du betalt för resor till arbetet?
Indy
Aktiv medlem
Det är inga slavlöner jag jämför med, utan löner som är normala för en ganska stor grupp löntagare, särskilt ungdomar, folk med dålig utbildning och nysvenskar. Jag förstår inte att man blir upprörd av att någon erbjuder 1500 kronor för ett uppdrag, som på många sätt kan ses som en del av en lärlingsutbildning, när samhället är fullt av företag som erbjuder både sämre lön och villkor för arbeten som inte leder någonstans, annat än till utslitna kroppar och dålig självkänsla.
Dina tidsangivelser blir påhittade och löjliga. Tar man så lång tid på sig för förberedelser och för att ta några bilder på ett bröllop, kanske man ska fundera på att syssla med något annat. Och resor till och från arbetet gäller för alla. Får du betalt för resor till arbetet?
Nja Mats, nu tycker jag att det hela kom lite galet här resonerar vi två olika saker.
Ska du som yrkesfotograf fotografera ett bröllop är det helt andra förutsättningar.
Inte helt ovanligt att morgonen börjar hos ”frissa” med efterföljande sminkning.
Sedan bär det iväg för fika och påklädning (jodå många vill ha den biten med).
När du klarat av brudens påklädning kanske med mamma och väninnor till hjälp och kanske några bilder till morgongåva, ska du ge dig iväg för att dokumentera brudgummens förehavande. Så kanske det kommer till bröllopsfotona på något trevligt vackert ställe( en del föredrar innan vigselakt andra efter men oavsett får du tidsåtgång) När detta klart bär det av till kyrkan, stå på pass för att fotografera gästerna som börjar anlända. Så dyker b.paret upp och in i kyrkan och fotografera vigseln. Utgång och du ska vara redo när folk slänger ris grattar kramas pussas. Nu har du minst varit igång 6-7 timmar. Så bär det av dit maten serveras. Där ska du vara på plats att ta emot bröllopsparet kanske fördrinkar och något tilltugg som ska dokumenteras. Många vill ha en bild på alla deltagarna också. Så börjar mat och tal dricka och här springer timmar. Så till bröllopsdans alla par som dansar orkestern ska kanske vara med på bild. Presentöppning och kanske nattamat eller i alla fall kaffe och tårta brukar många vilja ha med fotografen till. Nu närmar sig nog klockan midnatt och du har inte hunnit halvvägs. Men nu är du helt slut och kör hem, förhoppningsvis har du inte tio mil hem.
Så ska dina bilder som du naturligtvis fotograferat i raw först gås igenom välja vilka bilder du ska använda, bildbehandla konvertera. Här brukar inte de 13 timmarna räcka till som du har jobbat med fotograferingen. Så ska du göra en fotobok (vill du ha kvallite kostar det oavsett är där kostnader som ingår i priset) kanske även ett bildspel med musik och varför inte lite texter. Så ska du göra tackkort och best. Så ska vi inte glömma bort att du tidigare varit i kyrkan med brudparet för att ihop med präst gå igenom hela upplägget. Har du inga färdiga platser för bröllopsparet ska du hitta något bra ställe kanske fler alternativ om du valt utomhus och vädrets makter sviker. Sedan kan det vara så att du även har en studio som tickar månadshyra för att inte tala om utrustningen där. Du kanske ligger på utrustning för flera hundra tusen. Så får ju naturligtvis INGET gå snett! Då har du kanske gjort ditt sista bröllop.
Kanske inte du kan ju kolla om någon vill pröjsa 1500 för ett bröllop.
Missförstå mig inte men man måste se saken från rätt perspektiv. Vill man eller kan bet. 20-30000 då kan man få detta. Tror det är få fotografer förunnat att ha 8 timmars betald fotografering 5 dagar i veckan, mycket tid går åt att presentera idéer jobb lägga anbud och inget kommer ut av detta. Kanske har du ett projekt under en tid så står du utan jobb en tid.
Men vill du tjäna grova pengar ska du nog inte satsa på att bli fotograf. (vist finns undantag men slå ut dem på alla fotografer så är de få)
Oj vad långt ingen pekpinne bara lite om hur en bröllopsfotografering kan se ut.
Michael f8
Aktiv medlem
Du kanske ska fota för ett bröllop innan du uttalar dig tvärsäkert?
Det finns så många felaktigheter i ditt inlägg, så jag tror inte du vill att jag bemöter dem.
Michael - Som fotograferar långsamt -
Rommel
Avslutat medlemskap
Ska man göra det billigt så tycker jag man ska göra det gratis.
Själv hade jag en yrkesfotograf från Stockholm som ville lära sig bröllopsfotografering och få egna foton till sin portfolio.
Han erbjöd brudparet sina tjänster gratis, dvs de fick redigerade bilder i gengäld mot att han fick ha dom som reklam på sin hemsida, dvs TFP.
Detta ifall jag godkände honom som 2:à fotograf vilket jag gjorde.
Han körde bil ända ner till Skåne och brudparet behövde inte betala något.
Så här tycker jag det borde gå till!
/Stefan R. Nilsson
Själv hade jag en yrkesfotograf från Stockholm som ville lära sig bröllopsfotografering och få egna foton till sin portfolio.
Han erbjöd brudparet sina tjänster gratis, dvs de fick redigerade bilder i gengäld mot att han fick ha dom som reklam på sin hemsida, dvs TFP.
Detta ifall jag godkände honom som 2:à fotograf vilket jag gjorde.
Han körde bil ända ner till Skåne och brudparet behövde inte betala något.
Så här tycker jag det borde gå till!
/Stefan R. Nilsson
thughab
Aktiv medlem
Än så länge har jag bara nöjda kunder. Ingen har behövt fota på samma ställe och jag har alltid varit väl beredd på vad varje par har för önskemål. Ingen som tycker jag har tagit för mycket tid på varken förberedelser eller fotografering. Jag brukar dessutom ta drygt två-fem arbetsdagar till efterbrhandling, framkallning, färkorrigering och fotoboksdesignande.
se ovanstående inlägg så kanske du får mer förståelse för hur långt tid det faktiskt tar att göra ett bra jobb.
slaskpelle
Aktiv medlem
Jag tycker förslaget bröllopsparet ger är helt outstanding för den typen av fotograf de just söker.
Det är en snäv ansökan som bara passar en viss typ av fotograf/uppdragstagare.
För den typ av fotograf/uppdragstagare som söker just denna typ av uppdrag. Dvs. en aspirerande fotograf är det ju helt perfekt. Man får både bilder OCH betalt! UTAN RISK.
Den ENDA RISKEN med uppdraget är ju din TID. På ett riktigt SKARPT uppdrag för en fotograf en bit in i karriären är ju risken MYCKET större än så. Du kan ju i stort sätt sabba din karriär på ett fotografuppdrag som går riktigt åt skogen. Här ligger ju risken helt hos bröllopsparet!
Klart som FAN att om en etablerade fotograf fått denna "offerten" från ett par så hade han sagt TVÄRNEJ, men då glömmer man att annonsen inte riktar sig åt den etablerade fotografen.
Paret har ju faktiskt explicit uttryckt att alla etablerade fotografer skall GE FAN i att kontakta dem, skit i oss liksom. Det är inte dig vi vill ha. Vi vill byta foton mot en symbolisk summa pengar.
Är du intresserade, kontakta oss.
Det är marknadsekonomi. Om jag hade slängt ut en annons, en nästan oanvänd canon 5d mk2 köpes för 500kr, då hade ingen blivit sur. Man hade ju bara fnittrat åt sig själv och sagt lycka till.
Det är en snäv ansökan som bara passar en viss typ av fotograf/uppdragstagare.
För den typ av fotograf/uppdragstagare som söker just denna typ av uppdrag. Dvs. en aspirerande fotograf är det ju helt perfekt. Man får både bilder OCH betalt! UTAN RISK.
Den ENDA RISKEN med uppdraget är ju din TID. På ett riktigt SKARPT uppdrag för en fotograf en bit in i karriären är ju risken MYCKET större än så. Du kan ju i stort sätt sabba din karriär på ett fotografuppdrag som går riktigt åt skogen. Här ligger ju risken helt hos bröllopsparet!
Klart som FAN att om en etablerade fotograf fått denna "offerten" från ett par så hade han sagt TVÄRNEJ, men då glömmer man att annonsen inte riktar sig åt den etablerade fotografen.
Paret har ju faktiskt explicit uttryckt att alla etablerade fotografer skall GE FAN i att kontakta dem, skit i oss liksom. Det är inte dig vi vill ha. Vi vill byta foton mot en symbolisk summa pengar.
Är du intresserade, kontakta oss.
Det är marknadsekonomi. Om jag hade slängt ut en annons, en nästan oanvänd canon 5d mk2 köpes för 500kr, då hade ingen blivit sur. Man hade ju bara fnittrat åt sig själv och sagt lycka till.
Ellebazi
Ny medlem
Ingen debatt
Jag har förstått att vår annons skapat en debatt vilket inte alls har varit vår mening, till att börja med så är inte annonsen fejk, vi har ett lågbudget bröllop där jag gör hår och make själv, jag gör även tårtan själv och de gäster som följer med på restaurangen betalar sin egen nota.
Min annons var meningen som en win-win situation och betalningen skulle mest ses som en symbolisk summa.
Vi vänder oss inte till någon etablerad fotograf utan till någon som behöver bilder för sin portfolio och marknadsförning, den som fotograferar får använda våra bilder fritt.
Anledningen till att den symboliska summan betalas efteråt är för att vi inte ska stå sen och inte få bilderna levererade, alltså en säkerhet för oss att vi får bilderna och inte på något sätt är vi ute efter att luras, då hade vi valt en högre summa betalning.
För oss var det en annons på vinst och förlust, där vi hoppades hitta någon som vill skaffa sig erfarenheten att fotografera ett bröllop samtidigt som vi skulle få bilder som vi har råd med.
Som sagt så har det inte varit vår mening att skapa någon debatt.
Jag har förstått att vår annons skapat en debatt vilket inte alls har varit vår mening, till att börja med så är inte annonsen fejk, vi har ett lågbudget bröllop där jag gör hår och make själv, jag gör även tårtan själv och de gäster som följer med på restaurangen betalar sin egen nota.
Min annons var meningen som en win-win situation och betalningen skulle mest ses som en symbolisk summa.
Vi vänder oss inte till någon etablerad fotograf utan till någon som behöver bilder för sin portfolio och marknadsförning, den som fotograferar får använda våra bilder fritt.
Anledningen till att den symboliska summan betalas efteråt är för att vi inte ska stå sen och inte få bilderna levererade, alltså en säkerhet för oss att vi får bilderna och inte på något sätt är vi ute efter att luras, då hade vi valt en högre summa betalning.
För oss var det en annons på vinst och förlust, där vi hoppades hitta någon som vill skaffa sig erfarenheten att fotografera ett bröllop samtidigt som vi skulle få bilder som vi har råd med.
Som sagt så har det inte varit vår mening att skapa någon debatt.
joyn
Aktiv medlem
Inte så fel att fråga men
Jag gjorde ett bröllop på ungefär era premisser i somras (juli) men då som en fringis till en anhörig, vilken har hjälpt mig mycket (vederbörnade frågade då ca 7 månader INNAN bröllopet).
Jag träffade brudparet innan och stämde av "förväntningar". Jag rekade OCH jag var VÄLDIGT tydlig att premissen var: att de FICK alla RAW helt "obehandlade", ca 20 GB visade det sig (Nikon D700 och D800 användes + objektiv + prylar för närmare 100 tusen)
Jag hade dessutom med mig ett set Elinchrom studioblixtar och ett bakgrundskit redo utifall vädret skulle svika eftersom bilderna på bröllopsparet som skulle tas utomhus)
Jag är INTE aspirerande bröllops fotograf, utan gjorde ungefär vad jag har uppfattat att ni vill ha som en fringis. Jag är dessutom rätt säker på att ni inte får något liknande det jag levererade i bilder (och grejerna jag använde) utan någon form av känningar.
Risken är att någon dyker upp med instegskamera, kitobjektiv och glatt humör, med självinsikten "hur svårt kan det vara"
Vad jag vill säga är att: det är inget fel att fråga, men FÖRVÄNTA ER att en utomstående lejd fotograf förväntar sig någon form av betalning. Ni kommer med all sannolikhet att behöva slanta några tusen, vill ni ha en massa bilder blir det flera tusen.
Med marknadens språk: Känner ni ingen som ni vet levererar det ni vill ha, står ni med en risk. (framför allt med en månad kvar till ert bröllop). Ni kan också ha flax och få någon som levererar riktigt fet bra men personligen tror jag inte att risken korrelerar mot det sannolika utfallet.
Fråga era kompisar om ni inte kan få deras bilder, tro mig det blir ganska många ruggit bra bilder från mobilkameror, kompakter och systemkameror.
För många år sedan när jag gifte mig (mellan digital-analog eran) valde vi lågbudget (Det var dessutom innan jag tog upp mitt foto igen) och blev grymt besvikna, Fan, mina polare, hängde in bra mycket bättre gratisbilder än vår bröllopsfotograf som debiterade ganska bra för både medelmåttiga och kassa bilder och ville dessutom ha pynt för oskarpa kopior.) Behöver jag skriva hur ledsen min fru var/fortfarande är för det.
För bruden är bröllopet en av de viktigast händelserna till dags dato i livet, Att bli besviken är inte ett alternativ, min fru blev det för att vi inte slantade, Jag greppade inte riktigt då hur många klantar med kamera det fanns/finns då men......
(och det var lite därför jag var jävligt hygglig i somras, bruden i fråga borde få något bra) vi killar bryr oss inte liksom på samma sätt. Att gifta sig ÄR förknippat med många "föreställningar" för tjejer och är oftast bara en "check box" för oss killar..
Hoppas att mina rader klargör en del.
Jag gjorde ett bröllop på ungefär era premisser i somras (juli) men då som en fringis till en anhörig, vilken har hjälpt mig mycket (vederbörnade frågade då ca 7 månader INNAN bröllopet).
Jag träffade brudparet innan och stämde av "förväntningar". Jag rekade OCH jag var VÄLDIGT tydlig att premissen var: att de FICK alla RAW helt "obehandlade", ca 20 GB visade det sig (Nikon D700 och D800 användes + objektiv + prylar för närmare 100 tusen)
Jag hade dessutom med mig ett set Elinchrom studioblixtar och ett bakgrundskit redo utifall vädret skulle svika eftersom bilderna på bröllopsparet som skulle tas utomhus)
Jag är INTE aspirerande bröllops fotograf, utan gjorde ungefär vad jag har uppfattat att ni vill ha som en fringis. Jag är dessutom rätt säker på att ni inte får något liknande det jag levererade i bilder (och grejerna jag använde) utan någon form av känningar.
Risken är att någon dyker upp med instegskamera, kitobjektiv och glatt humör, med självinsikten "hur svårt kan det vara"
Vad jag vill säga är att: det är inget fel att fråga, men FÖRVÄNTA ER att en utomstående lejd fotograf förväntar sig någon form av betalning. Ni kommer med all sannolikhet att behöva slanta några tusen, vill ni ha en massa bilder blir det flera tusen.
Med marknadens språk: Känner ni ingen som ni vet levererar det ni vill ha, står ni med en risk. (framför allt med en månad kvar till ert bröllop). Ni kan också ha flax och få någon som levererar riktigt fet bra men personligen tror jag inte att risken korrelerar mot det sannolika utfallet.
Fråga era kompisar om ni inte kan få deras bilder, tro mig det blir ganska många ruggit bra bilder från mobilkameror, kompakter och systemkameror.
För många år sedan när jag gifte mig (mellan digital-analog eran) valde vi lågbudget (Det var dessutom innan jag tog upp mitt foto igen) och blev grymt besvikna, Fan, mina polare, hängde in bra mycket bättre gratisbilder än vår bröllopsfotograf som debiterade ganska bra för både medelmåttiga och kassa bilder och ville dessutom ha pynt för oskarpa kopior.) Behöver jag skriva hur ledsen min fru var/fortfarande är för det.
För bruden är bröllopet en av de viktigast händelserna till dags dato i livet, Att bli besviken är inte ett alternativ, min fru blev det för att vi inte slantade, Jag greppade inte riktigt då hur många klantar med kamera det fanns/finns då men......
(och det var lite därför jag var jävligt hygglig i somras, bruden i fråga borde få något bra) vi killar bryr oss inte liksom på samma sätt. Att gifta sig ÄR förknippat med många "föreställningar" för tjejer och är oftast bara en "check box" för oss killar..
Hoppas att mina rader klargör en del.