Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Översvämmade diabilder - hur rädda.

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus A

Aktiv medlem
Hej !

Vi fick översvämning i källaren i veckan. En låda med diabilder hamnade i vattnet och har blivit blöta. Jag har lagt dem på tork men ser nu att det finns kvar ett lager med smuts på dem eftersom vattnet inte var rent.

Är det någon som vet om det finns någon firma som kan rädda dessa bilder.

Tack

Magnus

Jag skulle ta ur dem ur ramarna och skölja om dem noga själv. Batterivatten är bra så man slipper kalkfläckar när de torkat.

För mig räcker inte vätmedel om jag inte drar av filmen hundraprocentigt med gummiskrapa innan tork. Och gummiskrapan vill jag helst undvika på grund av reprisken. Jag har haft mycket problem med kalkfläckar, men batterivatten har förvandlat dem till historia.

Om du har en flatbädd kan du göra det. Dock inte med vatten eftersom det inte får filmen att klibba fast i glaset. Det finns speciell våtmonteringsvätska, men om du skall kasta dem efter skanning kan du säkert hitta någon annan lämplig olja. Fördelen med våtmontering är att det blir helt plant utan risk för newtonringar.

I en filmskanner är det inte att rekommendera, om du inte har en med speciell hållare som är avsedd för våtmontering.

Men ge inte upp omsköljningen, det brukar funka ganska bra. Har du värre smuts som sitter så kan du rengöra med isopropanol i samband med skanningen.

tack för era tips. Eftersom jag tror mig kunna få ersättning för ev kostnad att få en firma att "tvätta" bilderna tänkte jag börja med att leta efter en sådan firma. Om detta inte går får jag helt enkelt försöka själv med destilerat vatten.

Vad finns det för labb som kan tänkas göra ett sådant jobb ?

/ Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar