Annons

Överexponerade bilder vid solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Har alltid haft problem med detta när jag fotar i soligt väder. Om jag fotar en person i skuggan blir bakgrunden överexponerad (för att den är betydligt starkare belyst) och om jag istället fotar personen i solen blir det oönskade intesiva skuggor på personen. Därför föredrar jag att fota när det är mulet.

Det jag tänkte fråga om är hur ni gör för att inte någon del i bilden ska bli överexponerad vid fotografering i soligt väder?
 
Upplättningsblixt kan man använda om huvudmotivet är mörkare en bakgrunden. Annars är det nästan omöjligt att få allt rätt exponerat om man bara tar en bild.
 
Har alltid haft problem med detta när jag fotar i soligt väder. Om jag fotar en person i skuggan blir bakgrunden överexponerad (för att den är betydligt starkare belyst) och om jag istället fotar personen i solen blir det oönskade intesiva skuggor på personen. Därför föredrar jag att fota när det är mulet.

Det jag tänkte fråga om är hur ni gör för att inte någon del i bilden ska bli överexponerad vid fotografering i soligt väder?
Hej,

Du kan t.ex. använda en reflexskärm för att lätta upp skuggor i personen ansikte, dom finns i olika storlekar och även i olika färger, ofta silver eller guld det finns också en kombination av båda. Guld ger ett väldig varmt ljus medans silver ger ett mycket vitare ljus, en kombination mellan guld och silver är ofta en bra kompromiss.

Du kan också prova att använda blixt.

Någon med mera erfarenhet av porträtt kan säkert ge dig mera tips.

M.v.h. Jonathan
 
Det bästa är att använda blixt. Det kan ge riktigt bra resultat i starkt motljus.
Troligtvis har du kamerans ljusmätare inställd på matris. Då kolla kameran hela bilden och exponerar den hyfsat jämnt.

Om du istället väljer centrumvägd eller spotmätning så kan du mäta ljuset på motivet (personen) så exponerar kameran bäst för motivet. Då finns det dock risk att bakgrunden blir hellt utbränd.

Gå ut en solig dag och testfota med olika ljusmätningar, hitta en bra kompromiss.

Men bäst är som sagt att använda blixt. Även den inbyggda räcker gott om du står relativt nära.
 
Jag förstår att du hellre väljer att fota i mulet väder. Ljuset är snällare då men ibland blir det lite väl utsmetat och trist.

För att komma undan de svårigheter du nämner så behöver du någon extra ljusskälla som kan mjuka upp de hårda skuggorna på motivet - en blixt eller en reflexskärm t.ex.
 
Har alltid haft problem med detta när jag fotar i soligt väder. Om jag fotar en person i skuggan blir bakgrunden överexponerad (för att den är betydligt starkare belyst) och om jag istället fotar personen i solen blir det oönskade intesiva skuggor på personen. Därför föredrar jag att fota när det är mulet.

Det jag tänkte fråga om är hur ni gör för att inte någon del i bilden ska bli överexponerad vid fotografering i soligt väder?

Det har alltid varit svårt att fota i solljus plus skugga, även på filmtiden. Digitala kameror är dessutom än så länge ännu sämre på att klara kontrastrika motiv.
Ett sätt är att använda en upplättningsblixt som lättar upp skuggiga partier och på så sätt minskar kontrasten.
 
Har funderat på att köpa ett Canon Speedlite 430EX II. Det borde väl fungera bra? Men hur ska man rikta blixten när ljuset inte har något att studsa mot?
 
När det är så starkt ljus så kan du med fördel rikta den rakt på. Men kanske inte på full styrka. Annars kan du ju rikta den snett uppåt och använda ett boucercard (brukar finnas inbyggt i blixten)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.