Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets Fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: "Förklaring" ligger tydligen i kameran enligt vissa jurymedlemmar

AJä skrev:
Det må så vara att dom är tunga men eftersom det var få bra bidrag från kvinnor till årets bild säger man ju samtidigt att en tung kamera per automatik ger bättre bilder. Kan man inte ta bra bilder med en lättare kamera, som exempelvis 20D? Svaret är för mig självklart: Jo, det kan man! Sedan om det är en man eller kvinna bakom kameran spelar ingen roll. Jag hävdar att den jurymedlemmen som gjorde uttalandet om tunga kameror är helt ute och cyklar. Tyngden kan inte ha något att göra med om en bild blir bra eller inte.

Jurymedlemmen menade nog att kamerorna var för tunga i det stora hela för många kvinnliga fotografer. Inte ens en 20D är särskillt liten om man ska vara ärlig. Lägg sedan till allt annat man måste släpa på som pressfotograf. Tror inte man menade att stora kameror skulle ta bättre bilder, där tolkar du nog in lite för mycket i texten.

/Joakim

Varken kameraval eller kön på fotografen bör påverka chanserna att bli kvalificerad till medverkan i tävlingen/utmärkelsen Årets bild. Att det sedan kommer tveksamma uttalanden från enskilda jurymedlemmar är förstås olyckligt tycker jag.

Undantag som bekräftar regel

Det är en cool dam som jag har sett några gånger på Malmö FF's (sveriges bästa lag) matcher. Till skillnad från oss killar kör hon sitt 300/2.8 utan enbensstativ. Någon gång va det en manlig fotograf som frågade om inte det blev tung (inte för att hon va kvinna utan för att alla andra har enbensstativ till sina 300:eek:r), då svarade hon, det är ju bara en 300:a.

Sen har hon utvecklat en cool teknik så medans hon stödjer sitt 300:a i vänster hand, håller hon samtidigt den obligatoriska cigaretten mellan två fingar! Jag hoppas hon vinner något pris någon gång!!!

Ngn som vet hur det brukar vara i utländska tävlingar av motsvarande typ?

Jag tänkte på antal kvinnor respektive män.

Bordtennis i kina

FILM) (ulltand skrev:
Ngn som vet hur det brukar vara i utländska tävlingar av motsvarande typ?

Jag tänkte på antal kvinnor respektive män.

Jag va och fotograferade bordtennis i kina, där va det betydligt jämnare fördelning mellan manliga och kvinnliga sportfotografer än i sverige. Fast det är klart, kinesisk kultur är annorluda mot svensk.

En kinesisk vänninas mor ville ha en TV. Då lånade hon ett koplingsskema av en vän och kopierade det. Sen köpte hon alla komponenter som behövdes och löddade ihop TV:n. Något år senare ville hon ha en större TV och löddade bort det gammla 20" bildröret och satte dit ett nytt 25" bildrör. Åter något år senare köppte dom en fabrikstillverkad TV, men moren tyckte alldrig om den för när den gick isönder va den svårt att laga eftersom hon inte kunde den så bra, då hon inte hade byggt den själv.... Vilken svensk morsa skulle gjort detta? Eller svensk farsa med för den delen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar