ANNONS
Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Exempel

PerHbg skrev:
Oavsett mätmetoden så är det överexponering relativt kamerans histogram som är det intressanta.

Som sagt: Det är ingen synbar klippning i bilderna när man tittar i 100% storlek i det ljusaste och jämför de olika exponerade bilderna.

Var sensorn klipper kan nog vara individuellt mellan kamerorna och även temperaturberoende så man får titta på sin egen kamera och lära sig hur den beter sig. Eller ger man tusan i det och nöjer sig med det som det är.

Huvudsaken är att du nöjd!

Hadet Micke.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Exempel

Lawson skrev:
Huvudsaken är att du nöjd!

Hadet Micke.


Ja, jag är nöjd med min 40D i alla fall och det är kul att vi kan utbyta erfarenheter och testa dem mot varandra här i detta forum med insatta människor.

En fundering som man sen kanske kan få är om det är bra eller dåligt att det är mycket headroom i kameran. Det kanske hade varit bättre med mindre headroom och lägre grundbrus? Det finns kanske inte något enkelt svar på detta och det kan vara så att man behöver bygga in headroom som en tolerans för att klara tillverkningsvariationer och kanske även temperaturvariationer. Då är det kanske oundvikligt att man testar ut sin egen kameras gränser för att kunna erhålla maximal prestanda? Detta är en annan vinkling i alla fall som kanske inte är helt käpprätt eller?

Mvh /Per
 
Till Per.
Man har sedan länge kunnat överexponera och hämta in viss information från olika kameror, hur bra det fungerar beror på vilket kamera och programvara man använder, här är camera raw bra på att estimera(gissa) om en eller tom två kanaler är klippta.Det finns inget stort headroom om du har exponerat ett motiv rätt från början i 100iso.
Hade du gjort samma sak från 400iso och överexponerat bilden så att det motsvarar 100iso är svaret ja på headroom.
Jag visade på förra sidan att beroende på motivets kontrastomfång så klarar inte 40d av två stegs överexponering från en rätt exponerad 100iso bild.Inte ens ett steg gick att återinföra med rätt färgestimering och det motiv jag fotograferade av.

Mikael
 
macrobild skrev:
Till Per.
Man har sedan länge kunnat överexponera och hämta in viss information från olika kameror, hur bra det fungerar beror på vilket kamera och programvara man använder, här är camera raw bra på att estimera(gissa) om en eller tom två kanaler är klippta.Det finns inget stort headroom om du har exponerat ett motiv rätt från början i 100iso.
Hade du gjort samma sak från 400iso och överexponerat bilden så att det motsvarar 100iso är svaret ja på headroom.
Jag visade på förra sidan att beroende på motivets kontrastomfång så klarar inte 40d av två stegs överexponering från en rätt exponerad 100iso bild.Inte ens ett steg gick att återinföra med rätt färgestimering och det motiv jag fotograferade av.

Mikael

Kontrastomfånget i bilden spelar väl ingen roll om man utgår från histogrammet eller kamerans högdagervarning?

Kan det vara individuella skillnader mellan våra kameror? Jag har ju gjort samma test här och använder mig av denna grad av överexponering ofta med 40D. Däremot med 400D som jag försökt göra samma sak med går det bara att öka med ett halvt steg och sen är det kört. Jag ser alltså skillnaden här mellan dessa 2 kameror. Men som jag skrev så är det väl bara att var och en testar gränserna för sin egen kamera.
 
Får korrigera mig själv,efter kontroll av bildfilerna, det går bra att återhämta något mer än ett steg vad det gäller mitt motivexempel om man skall ha rätt estimering av alla färger.
Sedan stämmer din iaktagelse vilket vi har talat om i en tidigare tråd att 40d har en annan vikning av inlagdkurva och om detta beror på 14 bitar eller förfinade inlagda kurvor vet jag inte.
Alla tillverkare har idag bättre lösningar än förr på att se till att högdagerområdet framstår bättre utan att använda 14 bitars AD, Se exv Nikon. Jag tror det handlar om ett bättre signaluttag från cmos sensorn
Mikael
.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Får korrigera mig själv,efter kontroll av bildfilerna, det går bra att återhämta något mer än ett steg vad det gäller mitt motivexempel om man skall ha rätt estimering av alla färger.
Sedan stämmer din iaktagelse vilket vi har talat om i en tidigare tråd att 40d har en annan vikning av inlagdkurva och om detta beror på 14 bitar eller förfinade inlagda kurvor vet jag inte.
Mikael
.

Ja och jag har sett att histogrammen ändrar sig med vilken färgtemperatur man använder sig av så det kommer säkert in i bilden också och kan påverka ett halvt steg utan vidare så 1,5 steg är nog vad man kan klara för det mesta men i vissa fall verkar 2 steg gå bra för mig. Är man dessutom inte så stingslig med färgen i högdagern, för den är ju oftast vit ändå, så går det ännu lättare.

Det ger ju en renare bild när man behöver lyfta upp skuggorna i alla fall men man får ju väga för och nackdelar. Och kanske ta en extra bild med mindre exponering om man är osäker.

Hur som helst så är 40D förträfflig i sin klass.

:)
 
PerHbg skrev:
Ja och jag har sett att histogrammen ändrar sig med vilken färgtemperatur man använder sig av så det kommer säkert in i bilden också och kan påverka ett halvt steg utan vidare så 1,5 steg är nog vad man kan klara för det mesta men i vissa fall verkar 2 steg gå bra för mig. Är man dessutom inte så stingslig med färgen i högdagern, för den är ju oftast vit ändå, så går det ännu lättare.

Det ger ju en renare bild när man behöver lyfta upp skuggorna i alla fall men man får ju väga för och nackdelar. Och kanske ta en extra bild med mindre exponering om man är osäker.

Hur som helst så är 40D förträfflig i sin klass.

:)

Om vi nu är inne på brus så är det stor skilnad att fotografera i dagsljus eller i lampljus, den blå kanalen som är känsligast för brus är destomer
känslig i lampljus pga att den blå kanalen måste kompenseras med hög förstärkning, därför är det ett bra sätt att utvärdera bruset hos en kamera genom att fotografera raw och i lampljus och sedan korrigera rawbilden dvs RGB balansera den rätt.

Ja 40d är en utmärkt bra kamera.

Mikael
 
Framförallt visar denna diskussion på hur bra det är att jobba med Raw och det går ju inte att jämföra med JPeg ens. Det var ju uppe här tidigare i tråden att man inte ens behövde använda Raw utan man nöjde sig med att låta kameran registrera JPeg vilket vore synd och då visade jag på hur man kunde ta tillbaka till synes överexponerad information i rå-filen (har nu lagt till ett par exempel till):

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=197951

Detta är egentligen precis samma sak som vi har talat om nu sist. Det är bara frågan om hur vi skall betrakta denna "marginal" och vad vi vill använda den till men den är mycket trevlig att kunna utnyttja i nästan varje situation på olika sätt. Man behöver alltså inte vara så rädd att bilden bränner ut lite grand eller att man får lite högdagervarning med 40D eller så överstyr man medvetet om man vet att man vill ha lågt brus i en stor bild där man lyfter skuggorna. Det är bara att prova själv så man vet vart gränsen för kameran går.

Med 40D har man fina möjligheter i detta avseende tycker jag. Ett snäpp bättre än 400D har jag kunnat konstatera i alla fall.
 
Hej igen
Jag har nu tagit mig tid att gå igenom skilnaderna mellan 5d och 40d vad det gäller att återinföra värden som ligger utanför 255.Dvs överexponerat ett motiv med 2 stegs överexponering
Motivet visar också vad som kan föras tillbaka med bevarad färgäkthet.
Först motivet och rätt exponering, motivet är tufft och skiftningar kan ses i himmelen. Vi tänjer med en rätt exponering dvs all information inom histogramet på kamerans dynamiska omfång.
 

Bilagor

  • test01.jpg
    test01.jpg
    39.4 KB · Visningar: 439
bild 2. Med alla knep har som går med camera raw har en + 2stegs rawfil återinförts. Skilnader kan ses i det vita och skuggorna. Vikningen av 40d kurva är annorlunda i högdager och trädets skuggor kommer fram tydligare än med 5d. Liten skilnad ses i himmelen. Ingen av kamerorna kan återge med camera raw rätt färg pga klippning
 

Bilagor

  • test2.jpg
    test2.jpg
    24.3 KB · Visningar: 436
Bild 3. Med en markering och autokontrast får jag likvärdigt resultat mellan de två, även här kan ses att kamerorna har olika inlagda kurvor/uttag från sensorn och processad bild.
 

Bilagor

  • test3.jpg
    test3.jpg
    29.9 KB · Visningar: 431
bild4.Närbild. Man kan med hjälp av camera raw vika en viss del i bilden så skuggorna framkommer tydligare med 40d än med 5d.
I övrigt skiljer det inte mycket. Beroende på motiv, klippning i kanalerna så kan inte 40d med bättre resultat återge klippta delar av motivet än 5d men med en annan kurva kan man vika och visuellt få bättre resultat inom exv det vita/träskugga med 40d än med 5d.

Det är alltså ingen vitts att med detta motiv överexponera motivet med +2 steg och sedan försöka backa in högdagern för att skuggorna skall bli bättre exponerade eftersom högdagern , himmelen inte går att återställa.

Mikael
 

Bilagor

  • test4.jpg
    test4.jpg
    29.1 KB · Visningar: 428
Senast ändrad:
Beroende på vad man prioriterar så mår detta motiv bättre av att underexponeras ca 0.5 steg med tanke på himmel, det är sedan lätt att korrigera mellantoner och skuggor med lyftning av dessa i exv kurvor, då med lite högre brus som följd.
Kameran, sensorn har ett givet dynamiskt omfång, det går att visuellt förbättra vissa delar genom kontrastminskning med att vika kurvorna i toppen, som hos exv 40d.Se skilnaden mellan denna bild och bildexempel 1 högre upp.I bildexempel 1 kan man se att några områden tangerar det som ligger utanför återgivet område med röda små prickar=högdagervarning.

Slutsats, beroende på motiv så kan olika mängd data som ligger utanför 255 återinföras, hur bra beror på bla rawprogrammet + hur ev klippning sker.En eller två av RGB kanalerna. Det går alltså inte att säkerställa att 40d klarar av + 2 stegs överexponering och alla data kan återinföras med gott resultat.Ej heller att resultatet överstiger det man kan erhålla med 5d. Skilnaderna beror på vikning av kurva i högdager.
 

Bilagor

  • bild-8.jpg
    bild-8.jpg
    37.1 KB · Visningar: 400
Senast ändrad:
PerHbg skrev:


Detta är egentligen precis samma sak som vi har talat om nu sist. Det är bara frågan om hur vi skall betrakta denna "marginal" och vad vi vill använda den till men den är mycket trevlig att kunna utnyttja i nästan varje situation på olika sätt. Man behöver alltså inte vara så rädd att bilden bränner ut lite grand eller att man får lite högdagervarning med 40D eller så överstyr man medvetet om man vet att man vill ha lågt brus i en stor bild där man lyfter skuggorna. Det är bara att prova själv så man vet vart gränsen för kameran går.

Med 40D har man fina möjligheter i detta avseende tycker jag. Ett snäpp bättre än 400D har jag kunnat konstatera i alla fall.


Jo, men vad jag och andra inte var riktigt överens med dig om var att du kan återinföra +2 stegs överexponering från en 100iso bild som var rätt exponerad, dvs så rikligt exponerad som möjligt utan att några högdagrar var brända.
Jag skall visa vad som händer med ditt förfarande.
I övre bildraden är snön exponerad efter ditt sätt dvs spotmätning av högdagern.
I nedre raden är snön exponerad rikligare och efter evaluerad mätning utan att högdagern klipper.
Detta kan ses i de små bilderna.
Med din metod är bilden underexponerad från början.Spotmätning efter högdager eftersom spotmätningen vill dra det vita mot 18% grått
Självklart kan du + exponera 2 steg sedan men då motsvarar exponeringen i själva verket det en evaluerad mätning ger eller evaluerad och mot +1 steg i nedre raden.
Du har därmed inte överexponerat bilden med två steg utifrån en exponering som är så rikligt exponerad från början att gränsen mot klippning nås. Du kan därmed inte dra slutsats om headroom och att 2+ exponeringen i själva verket motsvarar 25iso med ditt sätt att mäta upp bilden.
 

Bilagor

  • spot+evaluerad.jpg
    spot+evaluerad.jpg
    32.8 KB · Visningar: 599
Senast ändrad:
Med ett sista exempel skall jag visa skilnaden.
Övre bilden, spotmätning mot snön, spotmätningen drar ner exponeringen och bilden blir därmed underexponerad, därefter om jag förstår dig rätt överexponerar du två steg.Med andra ord är du därmed tillbaka mot en mer rätt exponering vad det gäller motivet genom din överexponering.

Undre bilden , evaluerad mätning, se histogrammet.
Rikligare exponerad utan att det finns högdagervarning

Vid 100iso finns det inte headroom att exponera ett kontrastrikt motiv som är rätt exponerat från början med + 2 steg. Klippning sker ofelbart och data kan inte återskapas, se tidigare bild med blå himmel.
 

Bilagor

  • 5d+40d.jpg
    5d+40d.jpg
    45.5 KB · Visningar: 586
Senast ändrad:
Hej och godkväll. Tack för denna jämförelse, Mikael R. Jag var väldigt nyfiken på hur 40D klarar sig mot en fullsensorskamera som 5D och de verkar tämligen lika i detta avseende och även i bruset i skuggorna av vad jag kan förstå. Kamerorna verka ha snarlik dynamik och vad man kan se i olika tester tidigare har de även lika lite brus vid höga ISO. 40D har ju en modernare sensor så det kanske uppväger 5D:s större pixlar? Inte dåligt i så fall.


Och som vi var inne på tidigare så är det färgberoende på vilken grad man kan överexponera. Jag har sett själv att stora blå ytor nog aldrig klarar 2 steg t ex utan man får nöja sig med ett steg. Är det små vita detaljer så låter det sig oftare gå bra med 2 steg. (Kanske för att Camera Raw kan estimera lättare då som Mikael nämnt.) Men oftast spelar bruset i skuggorna mindre roll så då är det onödigt riskera överexponera. Men det är alltid kul att känna till vad kameran klarar och att man kan tillåta sig överexponera lite grand ibland utan att det måste bli katastrof. Eller de gånger det är "hoppsan" och man råkade överexponera så går det oftast att rädda m h a råfilen ändå. Man lever farligt förstås när man medvetet överexponerar så det gäller att hålla tungan rätt och kanske parallellt ta den normalexponerade bilden också uti fall att.

Det jag tycker mig ha lärt mig är att det är bättre exponera lite för mycket än för lite eftersom bruset kommer snabbt. Detta kanske är en smaksak och drabbar i alla fall mig som inte alls gillar brus i bilden.:)
 
macrobild skrev:
Jo, men vad jag och andra inte var riktigt överens med dig om var att du kan återinföra +2 stegs överexponering från en 100iso bild som var rätt exponerad, dvs så rikligt exponerad som möjligt utan att några högdagrar var brända.
Jag skall visa vad som händer med ditt förfarande.
I övre bildraden är snön exponerad efter ditt sätt dvs spotmätning av högdagern.
I nedre raden är snön exponerad rikligare och efter evaluerad mätning utan att högdagern klipper.
Detta kan ses i de små bilderna.
Med din metod är bilden underexponerad från början.Spotmätning efter högdager eftersom spotmätningen vill dra det vita mot 18% grått
Självklart kan du + exponera 2 steg sedan men då motsvarar exponeringen i själva verket det en evaluerad mätning ger eller evaluerad och mot +1 steg i nedre raden.
Du har därmed inte överexponerat bilden med två steg utifrån en exponering som är så rikligt exponerad från början att gränsen mot klippning nås. Du kan därmed inte dra slutsats om headroom och att 2+ exponeringen i själva verket motsvarar 25iso med ditt sätt att mäta upp bilden.

Jag har senare förtydligat att jag relaterade till histogrammet/högdagervarningen och då spelar mätmetoden ingen roll. Vi utgår alltså från när histogramet precis når fullt eller att högdagervarningen precis inte träder in.
 
Det kan du inte göra om du spotmäter högdagern, har jag missuppfattat ditt förfarande?, eller ännu hellre visa med bilder och histogram ditt förfarande.Jag har visat vad Canon 40d har för headroom vad det gäller 100iso
Eller ännu hellre skicka över dina rawfiler för evaluering.

En 100iso bild med ett kontrastrikt motiv som är rätt exponerat från det svartaste till högdager går ej att överexponera 2 steg och återinföra värdena så
1. rätt färgåtergivning kan estimeras pga klippning i kanalerna.
2. Att spottmäta något exv bildens absoluta högdager betyder att du inte har utnyttjat sensorns dynamiska omfång med din exponering då spotmätningen i sig själv är kalibrerad att gå mott grått.
Mikael
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar