Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör man i evaluerat läge stämmer det ofta att man kan "dra på" 2 steg i exponeringsautomatiken och praktiskt sett är ju detta som om man skulle kört i ISO25 tycker jag eftersom tider och exponeringstider med samma automatik ger motsvarande 2 steg högre exponering i alla lägen. Skulle man inte kunna se det så?
 
macrobild skrev:
Det kan du inte göra om du spotmäter högdagern, har jag missuppfattat ditt förfarande?, eller ännu hellre visa med bilder och histogram ditt förfarande.Jag har visat vad Canon 40d har för headroom vad det gäller 100iso
Eller ännu hellre skicka över dina rawfiler för evaluering.

En 100iso bild med ett kontrastrikt motiv som är rätt exponerat från det svartaste till högdager går ej att överexponera 2 steg och återinföra värdena så
1. rätt färgåtergivning kan estimeras pga klippning i kanalerna.
2. Att spottmäta något exv bildens absoluta högdager betyder att du inte har utnyttjat sensorns dynamiska omfång med din exponering då spotmätningen i sig själv är kalibrerad att gå mott grått.
Mikael

Aha. Jag skrev tidigare att man skulle mäta i rätt punkt på bilden men då menade jag inte spotmätning utan jag har hela tiden kört evaluerande.
 
macrobild skrev:
Får korrigera mig själv,efter kontroll av bildfilerna, det går bra att återhämta något mer än ett steg vad det gäller mitt motivexempel om man skall ha rätt estimering av alla färger.
Sedan stämmer din iaktagelse vilket vi har talat om i en tidigare tråd att 40d har en annan vikning av inlagdkurva och om detta beror på 14 bitar eller förfinade inlagda kurvor vet jag inte.
Alla tillverkare har idag bättre lösningar än förr på att se till att högdagerområdet framstår bättre utan att använda 14 bitars AD, Se exv Nikon. Jag tror det handlar om ett bättre signaluttag från cmos sensorn
Mikael
.

Minst ett steg är vi överens om i alla fall och en viktig slutsats är att 40D är lika bra som 5D.
 
PerHbg skrev:
Minst ett steg är vi överens om i alla fall och en viktig slutsats är att 40D är lika bra som 5D.
Minst lika bra som 5d vad det gäller att återinföra värden som ligger utanför 255 pga överexponering.
Vilket är bra nog
Mikael
 
En sak som jag undrar över är att när jag kollar histogrammet med RGB värden så ser alla färgers kurvor likadana ut. Borde de inte vara olika?
 
PerHbg skrev:
Aha. Jag skrev tidigare att man skulle mäta i rätt punkt på bilden men då menade jag inte spotmätning utan jag har hela tiden kört evaluerande.

Citat:

"Var noga med att sätta spotmätningen på det ljusaste och låsa exponeringen här. Detta är min erfarenhet i alla fall och jag använder det om jag vet att jag vill maximera dynamiken "

Lätt att misstolka när du skriver spotmäta och menar mäta i rätt punkt.
Det skiljer två steg på min kamera mellan de olika metoderna.

Micke.
 
Ja det var ju uppenbarligen felskrivet av mig och det missade jag när jag bläddrade tillbaka för jag förstod att något hade blivit fel. Rätt skall vara rätt. Hur som helst så har det väsentliga nog kommit fram i diskussionen till slut men som jag skrivit senare är det mot högdagervarningen/histogrammet som vi refererar exponeringsnivån eftersom man kan exponeringsmäta på flera olika sätt. Mitt budskap har nog gått fram i alla fall hoppas jag.
 
Här kommer förmodligen världens mest idiotiska fråga, men min 40D går inte lägre än till ISO 200 när jag försöker ställa den manuellt. Ska det vara så eller har jag missat någon idiotisk inställning? Trodde ISO 100 var lägsta ISO-tal.

För övrigt är jag jävligt nöjd med kameran som jag har haft sedan den släpptes på marknaden. Har läst en del tidigare i den här tråden (innan den blev för lång) och jag vill nog påstå att kamerans dynamiska omfång skiljer sig en del från 20D som jag kört med tidigare. Jag tycker mig se ett betydligt bättre omfång i 40D än i 20D. Det är lättare att både lyfta fram detaljer ur lågdagrar, liksom ur högdagrar. Jag tror inte detta är inbillning. Märkte det senast idag när jag tog den här bilden: http://www.joakim-foto.se/

/Joakim
 
du har ställt att kameran skall ta hänsyn till högdager.högdagerprioritet. då börjar kameran på 200iso
 
Oj vad ni håller på med här ;-)
Är det inte enklare att ha t ex er sådan bild som underlag för era tester istället? Gör en sådan bild i PS precis som för en skärmtest. Då ser ni hur mycket blir det kvar på båda sidor.

MVH
Alex
 

Bilagor

  • grad.jpg
    grad.jpg
    9.6 KB · Visningar: 1,034
Alex Freeman skrev:
Oj vad ni håller på med här ;-)
Är det inte enklare att ha t ex er sådan bild som underlag för era tester istället? Gör en sådan bild i PS precis som för en skärmtest. Då ser ni hur mycket blir det kvar på båda sidor.

MVH
Alex

Räcker skärmens konstrast för det? Eller du menar att man bara överexponerar och nöjer sig med att se när det ljusa bottnar? Eller ska man skriva ut bilden menar du?
 
PerHbg skrev:
Räcker skärmens konstrast för det? Eller du menar att man bara överexponerar och nöjer sig med att se när det ljusa bottnar? Eller ska man skriva ut bilden menar du?

en gråskalekil är bra om man vill se om skärmen är färgmässigt jämn, även till hjälp vilket gamma / kontrastkurva som är lämplig för skärmen att återge och separera från det svartaste och det vitaste.

Ni kan testa med att ta ner Stefans Ohlssons skärmtest som ni finner här
http://www.profiler.nu/kursdok.html

Mikael
 
Igår fotade jag lite makro med stativ och fick för första gången användning av live view på min 40D.

Jag använde mest manuell fokus men även autofokusen med gott resultat.

Live view funkade bra och var verkligen till hjälp, speciellt när kameran hamnar i lite udda höjd/vinkel där det kan var svårt att använda den vanliga sökaren.

Undrar hur länge det dröjer innan skärmarna blir vinklingsbara...

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Igår fotade jag lite makro med stativ och fick för första gången användning av live view på min 40D.

Jag använde mest manuell fokus men även autofokusen med gott resultat.

Live view funkade bra och var verkligen till hjälp, speciellt när kameran hamnar i lite udda höjd/vinkel där det kan var svårt att använda den vanliga sökaren.

Undrar hur länge det dröjer innan skärmarna blir vinklingsbara...

Mvh
Anders

Oly E3? SONY A300 ? SONY A350? Har bla. det :)
 
ondjultomte skrev:
Oly E3? SONY A300 ? SONY A350? Har bla. det :)

Där ser man! :)

Hoppas det kommer på Canon också.

Live view är ingen stor sak för mig, använder det som sagt sällan, men OM man nu skall ha det så gäller det ju att göra det så användbart som möjligt och då är en vinklingsbar skärm ett stort plus tror jag.
 
macrobild skrev:
en gråskalekil är bra om man vill se om skärmen är färgmässigt jämn, även till hjälp vilket gamma / kontrastkurva som är lämplig för skärmen att återge och separera från det svartaste och det vitaste.

Ni kan testa med att ta ner Stefans Ohlssons skärmtest som ni finner här
http://www.profiler.nu/kursdok.html

Mikael

Ja men gällde det inte nu hur vi skulle testa dynamiken i 40D? I så fall missuppfattade jag. Men jag håller med. Det är viktigt ha rätt gamma i skärmen.
 
Jag har kört med min 40d i 3 veckor nu och är ganska nöjd.
Retar mig fruktansvärt på att sökaren är som att titta genom frostat glas! är detta lika för er andra?
Har nästan enbart kört med 400/5,6 och det är nästan hopplöst att fokusera manuellt pga sökaren.
Bildskärmen är ju större jämfört med min 30d men på 40d känns den suddig, man kan inte avgöra om skärpan sitter "där" eller inte...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.