Annons

Är jag nöjd med min 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en annan fråga angående 40D, måsta man ha ett mycket snabbt CF kort för att kunna använd Live View funktionen? Hajar inte riktigt det som står i manualen.

Siw
 
bapsan skrev:
Jag har en annan fråga angående 40D, måsta man ha ett mycket snabbt CF kort för att kunna använd Live View funktionen? Hajar inte riktigt det som står i manualen.

Siw

Jag har inte en aning faktiskt men det jag hade till min 350D fungerar fint vad jag vet.
 
Förresten, är det någon mer än jag som retar sig på placeringen av knappen för att kontrollera skärpedjupet? Den är ju helt oåtkomlig.
 
Nja, den är ju inte "oåtkomlig" (eller ens speciellt svåråtkomlig) om man -- som de flesta högre stående primater -- har en användbar tumme på vänster hand.
 
ErlandH skrev:
Nja, den är ju inte "oåtkomlig" (eller ens speciellt svåråtkomlig) om man -- som de flesta högre stående primater -- har en användbar tumme på vänster hand.

Fysjutton! Jag spelade innebandy och fick ett rapp över vänster tumme. Man såg benet inne i tummen och blodet pissade. Jag tog fram hushållspapper, tryckte fast tummen där den skulle vara, lindande om papepr och så tog jag några varv med eltejp. Jag kan inte böja på den nu. Ärligt, jag har inte tänkt på detta, jag skyllde hela tiden på Canon när allt är mitt fel. Skit!
 
bapsan skrev:
Jag har en annan fråga angående 40D, måsta man ha ett mycket snabbt CF kort för att kunna använd Live View funktionen? Hajar inte riktigt det som står i manualen.

Siw

Nej! Det behöver du inte. LiveView har inget med snabbheten på minneskortet att göra mer än vad vanlig fotografering har.
 
Högdagervarning för RAW

...
Detta är egentligen precis samma sak som vi har talat om nu sist. Det är bara frågan om hur vi skall betrakta denna "marginal" och vad vi vill använda den till men den är mycket trevlig att kunna utnyttja i nästan varje situation på olika sätt. Man behöver alltså inte vara så rädd att bilden bränner ut lite grand eller att man får lite högdagervarning med 40D eller så överstyr man medvetet om man vet att man vill ha lågt brus i en stor bild där man lyfter skuggorna. Det är bara att prova själv så man vet vart gränsen för kameran går.
...

Jag använder 40D.
Per skriver: "Det är bara att prova själv så man vet vart gränsen för kameran går."
Detta brukar gå bra, men det är litegrann av en chansning. Speciellt om man som jag ofta fotar motiv med stora ljusskillnader, motljusmotiv etc.

Det har hänt att jag, baserat på tidigare erfarenheter, trott att högdagervarningen blinkat "lagom" mycket för att det ska gå att få tillbaka högdagrarna i RAW-konverteraren (ACR i mitt fall). Jag vill ju ligga ganska högt för att minimera brus i skuggorna.
Men ibland händer det tyvärr att väsentliga delar i motivet faktiskt klipper "på riktigt", dvs bildpartier är vita i ACR även med Exposure i botten.

Finns det någon Canonkamera som har en högdagervarning som kan tala om när RAW-filen klipper?
40Ds högdagervarning talar ju bara om när den inbäddade JPEG-previewbilden klipper. Jag skulle gärna vilja kunna se med säkerhet ute i fält om högdagrarna kommer att gå att få tillbaka i RAW-konverteraren eller inte.

För jag antar att detta att RAW-filen klipper inte är mjukvaruberoende? Om pixlarnas värden har nått sitt maximum i RAW-filen, i data från sensorn, finns det ju ingen RAW-konverterare i världen som kan få tillbaka högdagrarna. Detta borde därför kameran kunna visa direkt.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.