Annons

Är jag knäpp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Clouseau skrev:
Hmmm... jag tror faktiskt inte att det är samma ljud i Lasvegas som i NY men vi får väl alla navelskåda lite ikväll över reprisen och återkomma...

(Av den här diskussionen att döma Gill så är det inte DU som är knäpp ;)


Nej, ni är värre....jag börjar känna mig riktigt normal... ;)
 
aha, ok där får jag hålla mig undan. jag tittar väldigt sällan på CSI NY och favoriserar främst CSI LA.
jag får lyssna lite extra nästa måndag.

apropå knäpphet och nörderi...
nångång på 90talet var jag så nördig att jag räknade ut hur lång slutartid som hade använts som rytmljud i jean-michel jarres "souvenir of china". om jag inte minns fel var det 1/125.

det ni.
 
Angående CSI så använder de D100'a och CP 5700 , har sett en D2h nån gång också . .
Oj vad nördig man är haha
 
teknikfreak..

Jo det är bara att erkänna,när man gått på konsert pekar kikaren rakt in i mixerbord och slutstegsrack och när man tittar på tv är det lika illa,jaså olympus produktplacerar i CSI sen kom nästa CSI variant(Miami?) och då var det Nikon...
PÅ tal om musik och slutarljud lyssna på introt till Duran duran: Girls on film.
 
Ang. ljudpålägg på film så kan ju det vara hur tokigt som helst emellanåt, kameror som låter tokigt är ju en sak. Kan exempelvis påminna mig om att jag hört motorljud från kameror utan motorer. Men det är klart, i USA så skriker det ju ur bildäcken när dom sladdar omkring på en gräsmatta t.o.m. så varför inte:)

Häftigt i alla fall när dom sitter mitt i natten & fotar på fri hand med ett bautatele genom bilfönstret på några hundra meters avstånd & sen drar upp det hela i mörkrummet & får en superskarp förstoring helt utan rörelseoskärpa & korn! Amerikanarna är duktiga!

För övrigt Gill så är det sedan urminnes tider kutym bland familjemedlemmarna hemma hos mig att så fort en kamera medverkar i film ropa åt mig "vad är det för kamera".

Lite skadad är man...

//Larsa
 
.Z. skrev:

För övrigt Gill så är det sedan urminnes tider kutym bland familjemedlemmarna hemma hos mig att så fort en kamera medverkar i film ropa åt mig "vad är det för kamera".

Lite skadad är man...

//Larsa

Lyllos dig Larsa! När jag ser någon statist med jättetele ta bild på typ huvudpersonen långt innan närgränsen eller någon annan liknande situation så hinner jag inte mer än dra efter andan innan min flickvän tystar mig med en fin hostning. :ó(

Har ni förresten aldrig kollat in de sköna pressfotografstatisterna (239 poäng i alfapet) som brukar dyka upp i horder i filmer och inte har den blekaste om hur man håller i en kamera!? Alltid lika kul att se!
 
brad pitt reklamen blir ju man lite varm innanför skjortan efter å ha sett.

Inte för att han är med. :D

Men eftersom det är några hundra paparazzis med fete systemen. :S
 
Clouseau skrev:
Har ni förresten aldrig kollat in de sköna pressfotografstatisterna (239 poäng i alfapet) som brukar dyka upp i horder i filmer och inte har den blekaste om hur man håller i en kamera!? Alltid lika kul att se!

Jo det är en klassiker! Dessutom så har man ibland, ur filmbolagets lager antar jag, plockat fram kameror som inte alltid är så tidsenliga för pressfotografer under den tiden. i filmer som däremot handlar om fotografer/fotografi så brukar man vara lite noggrannare med sådant.

En annan skada jag har är att jag inte kan låta bli att räkna exponeringar, "ja, där är filmen i kameran slut men likt förbaskat så fortsätter fotografen att fotografera"!!!

Där har familjen inte samma förståelse, när jag vill spola tillbaks för att dubbelchecka:)

Behöver jag terapi tro?
 
Någon som vet var jag kan köpa Simon-objektiv för 5x7 tum förresten? De skall tydligen vara något alldeles extra, själva objektivkonstruktionen förhindrar tydligen störtande linjer!
 
Filmkameran svepte över ett skrivbord på en tidningsred i en film nyss, och där låg det en fläskfet Canon med L-glugg. J
ag satte chipsen i halsen och började hosta och peka, medan övriga personer i rummet stirrade konstigt på mig. Man är nog lite skadad..
 
Jag brukar se fotorelaterade ord och förkortningar i helt andra sammanhang än foto. Sist jag kom på mig själv med det var klocka 18:55. :)
Och jag stör mig alltid på fotografer som klantat till det eller inte gjort som jag tycker att man borde gjort när jag tittar på film eller bilder i tidningar osv.

För övrigt är det, för att spinna vidare på film/TV-spåret, ganska underhållande att se en fotograf hala fram en kamera med 35 eller 50mm optik på, men när man sedan får se de färdiga bilderna ser de ut att vara tagna med ett rejält tele.
 
Gip skrev:
Den lokala nyhetstidningen ska komma hem och intervjua och fota mig idag om mina hundar...och det jag mest är nyfken på är vad dom har för kamera...

...eller om man tittar på topmodell eller nåt sånt, då hajar jag till när dom filmar fotografen för att se vad det är för kamera han har.


Är jag knäpp?

Skulle gissa på denna... ;)
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    38.4 KB · Visningar: 450
.Z. skrev:
Häftigt i alla fall när dom sitter mitt i natten & fotar på fri hand med ett bautatele genom bilfönstret på några hundra meters avstånd & sen drar upp det hela i mörkrummet & får en superskarp förstoring helt utan rörelseoskärpa & korn! Amerikanarna är duktiga!

Tycker mig ha sett samma beteende (och samma resultat) i en av de nyare Beckfilmerna, då är det Gunvald Larsson (Persbrandt) som varit ute och fotat di kriminella.

För övrigt Gill så är det sedan urminnes tider kutym bland familjemedlemmarna hemma hos mig att så fort en kamera medverkar i film ropa åt mig "vad är det för kamera".

Lite skadad är man...

//Larsa

Håller med. Visst tittar man som (amatör)fotograf lite extra på kamerarelaterade saker, skönt att man inte utbildat sig till tandläkare eller Sifointervjuare.
 
Kijana skrev:
Tycker mig ha sett samma beteende (och samma resultat) i en av de nyare Beckfilmerna, då är det Gunvald Larsson (Persbrandt) som varit ute och fotat di kriminella.

Jo, det är mycket vanligt förekommande i filmer från alla länder...
 
Vi har faktiskt en tidning till i Kungsbacka, Norra Halland, heter den.
Där fotar reportern oftast själv, med en liten liten kamera, vet ej om dom har någon fotograf.
En av mina vänner jobbar på GP, han har två stora stora kameror :)

När kommer det i tidningen?
 
.Z. skrev:
Men det är klart, i USA så skriker det ju ur bildäcken när dom sladdar omkring på en gräsmatta t.o.m. så varför inte:)


//Larsa

Det är en speciell sorts däck som endast används i filminspelningar. De går under benämningen "Hollywod-däck" och kan tyvärr inte köpas i Sverige ;)

När det gäller att vara skadad och se vad det är för kamera så är vi nog många som är skadade, så fort det är en Nikon på tv så reagerar jag. Fast nu för tiden när vi kollar på tv hemma och det flimmrar förbi en Nikon så räcker det med att säger; "Jag behöver inte säga nått va?". Fast ibland så hinner min fru före mig och påpekar att det var en Nikon. Tur att man har en förstående fru, måtte det aldrig gå över.

Greven
 
Clouseau skrev:
Nej nej nej... bara väldigt fotointresserad... försöker jag intala mig själv för annars är jag också knäpp.
Hm? Var kommer fotointresset in i sammanhanget?
Intresse för kameror och pryttlarna runt det hela är prylgalenskap, prylhysteri, prylb....nä det kan vi lämna utanför - eller vad man vill kalla det.
Intresse för resultatet av användandet av prylarna är foto/bild intresse.
Det finns ingen egentlig koppling mellan de båda företeelserna.
Eller har någon hört talas om vem som tillverkade Rubens penslar (eller Tizians/Whistlers/Zorns/Goyas/Valfri konstnär dito)?????
Är det någon som bryr sig om det förresten?
Vem gjorde bildhuggarjärnen som användes till Michelangelos "Pieta"? Hade verket blivit bättre med alternativ smed?
Att ni bara orkar.....;-))
Skaffa en hobby vettja!
Us
 

Bilagor

  • 0-pieta-s.jpg
    0-pieta-s.jpg
    54.7 KB · Visningar: 400
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.