** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag knäpp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnaren skrev:
CSI har eget fotolabb. Bilderna är bevismaterial och får inte vara så fruktansvärt lättmanipulerade som digitala bilder är.
Skulle jag på ganska goda grunder tro.
Us

Jag tror att det är något i stil med att man kör med plomberade kortluckor så man inte kan ta ut sitt minneskort och måste tanka rakt in i någon mojäng som sedan lagrar bilden i rawformat. Har för mig att jag läste det någonstans.

I CSI kör de dock inte med det utan de bara fotar på som vanligt utan låsta luckor. Det var därav EN AV HUVUDPERSONERNA KUNDE TAPPA BORT SITT MINNESKORT i ett av avsnitten.

Ja dom är lite roliga i CSI..... Analogt eller inte, såg då ett avsnitt där Grissom fotar med en digital Nikon 5700 / 8700 eller vad dom heter och hon som heter Sara fotar med en Nikon systemkamera väldigt likt en d70 / d100 och hon kollar på "displayen" när hon fotar. Alltså hon håller kameran ett ca. tre decimeter från nyllet när hon knäpper....antingen jävligt dåligt insatt eller en sjuhelvetes syn om man kan komponera bilden genom sökaren på det avståndet :))))
/Jonas

Jag har sovit ett par timmar på soffan redan (jomen, jag var så trött), vaknade och var på väg i säng men bestämde mig för att försöka vara vaken och se CSI i kväll. Så nu är det bara att hoppas de fotograferar mycket i kvällens avsnitt så jag inte vakar i onödan.:)

Camera-spotting (retro)

För alla som inte har något vettigare för sig kan jag tipsa om en kameraspotting i den högre skolan.

Klicka på länken nedan och stanna filmen (en konsertupptagning) efter 40 s. Jag ser en Rolleiflex och en Linhof (eller Graflex). Resten är svårt. Ja, någon Leica är där väl också.

http://boss.streamos.com/wmedia/astralwerks/kraftwerk/minimum_maximum/video/the_model_hi.asx

(Filen kommer från utgivarens site - det är således inte en illegal kopia)

Jonke O skrev:
...Sara fotar med en Nikon systemkamera väldigt likt en d70 / d100 och hon kollar på "displayen" när hon fotar. Alltså hon håller kameran ett ca. tre decimeter från nyllet när hon knäpper....antingen jävligt dåligt insatt eller en sjuhelvetes syn om man kan komponera bilden genom sökaren på det avståndet :))))
/Jonas

Alternativ 1:
hon tillhör den fåfänga gruppen skådespelare som är mera intresserad av sitt utseende än serien och tar tillfället i akt att studera sin spegelbild i den avstängda displayen

Alternativ 2:
Hon blir fruktansvärt exalterad av histogrammet hon tittar på att hon trycker av en bild av misstag.

TordSonander skrev:
Alternativ 1:
hon tillhör den fåfänga gruppen skådespelare som är mera intresserad av sitt utseende än serien och tar tillfället i akt att studera sin spegelbild i den avstängda displayen

Alternativ 2:
Hon blir fruktansvärt exalterad av histogrammet hon tittar på att hon trycker av en bild av misstag.

Det är inte så att hon bara chimpar?

Estethia skrev:
och vad i det analoga gör det svårt att manipulera? det enda jag kan komma på är lättja.
Vill väldigt gärna se på när du manipulerar en diafilm så att det inte kan påvisas av ett lab. Det skall alltså vara direkt på filmbasen, inte något tjafs med scannad film, då är det ju digitalt igen - och lättfejkat.
Det räcker med en enda ruta Christel. Fixar väl du som inte lider av lättja! För det är väl inte bara snack eller hur??
Us

Sonnaren skrev:
Vill väldigt gärna se på när du manipulerar en diafilm så att det inte kan påvisas av ett lab. Det skall alltså vara direkt på filmbasen, inte något tjafs med scannad film, då är det ju digitalt igen - och lättfejkat.
Det räcker med en enda ruta Christel. Fixar väl du som inte lider av lättja! För det är väl inte bara snack eller hur??
Us

Äh kom inte dragandes med lättja nu Ulf. Hade du orkat läsa tre inlägg tillbaka innan ditt förra inlägg så hade du ju sett att de använder digitalfoto i CSI ;o)

Sonnaren skrev:
Us
sure. ge mig en diabild, korrigeringsfärger, minsta penseln och en lupp på arm så ska jag fixa det. med reservation att jag numera har dålig syn och är darrhänt pga. sjukdom.
jag satt ofta å korrade småkopior förr i världen. och nog har man målat en och annan tennfigur...

det går ALLTID att manipulera. det har gjorts sen fotografins födelse. bara man vill så.

Estethia skrev:
kan du utveckla det där?

Man kan ju tolka det som att målet för kärleken varierar. Och det kan den ju iofs, men det kan ju vara olägligt om det sker under ett förhållande...

Äh...det vara bara en "tolkning" jag gjorde när jag snabbläste tråden. Tyckte att det blev ett litet syftningsfel.
Nu återgår vi till CSI!

Estethia skrev:
sure. ge mig en diabild, korrigeringsfärger, minsta penseln och en lupp på arm så ska jag fixa det. med reservation att jag numera har dålig syn och är darrhänt pga. sjukdom.
jag satt ofta å korrade småkopior förr i världen. och nog har man målat en och annan tennfigur...

det går ALLTID att manipulera. det har gjorts sen fotografins födelse. bara man vill så.
Tack Christel, då har jag fått svaret. Korrigeringsfärger och mårdhårspenslar behöver man inget labb för att avslöja på en diabild.
Det klarar man med en svagt förstoringsglas i rumsbelysning.
Men jag kan skicka dig några någotsånär stora diabilder ( 6 x 7 i alla fall) i original om du vill ha något att träna på. Maila mig adressen.
Us
Us

Slan skrev:
brad pitt reklamen blir ju man lite varm innanför skjortan efter å ha sett.

Inte för att han är med. :D

Men eftersom det är några hundra paparazzis med fete systemen. :S

Kolla in när fotograferna springer ner för trappan när Brad går ut. Då ser man nåt som ska se ut som Canons 1200/5.6L. Problemet är bara att när de viftar med det i trappan inser man att det bara är gjort av papp. Det riktiga går ju lös på 16.5 kg och är nog inget man viftar med direkt... Och det finns väl bara runt 10 st i hela världen...

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar