macrobild
Avslutat medlemskap
Re: Pixelstorlekar
Canon har behållit storleken 8.2my vilket borde ge bättre bildfiler än flaggskeppet 1dsMK2 fysikaliskt sett.
Men med 1dsmk2 ökades inte bara DR om man får tro Canon själva utan bruset minskades radikalt.
Alltså: pixlarnas storlek spelar roll men inte i den utsträckning som jag har trott tidigare. Annan tekinik har förfinats.Vilket Canon har uppvisat även så Nikon. Gammmal regel ur dels brussynpunkt men även ur objektivsynpunkt gör gällande att en optimal pixelyta är ca 6-11my
Nikon har gått under dessa riktvärden med d2x
Mikael
Jan-Michael Breider skrev:
Roade mig under förmiddagen med att räkna lite på Canons sensorstorlekar och antalet pixlar. Större sensor kanske inte alltid innebär större pixelstorlek – beror ju på antalet pixlar som skall in på ytan.
Uträkningen tar inte hänsyn till hur stor del av pixelytan som är täckt av kisel, bara hur stor yta varje pixel har till förfogande. Resultatet blev följande:
350D = 22,2 x 14,8 mm. 8 Mp. Pixelstorlek 41,07 x 10-6 mm2
20D = 22,5 x 15 mm. 8,2 MP. Pixelstorlek 41,15 x 10-6 mm2
1D Mark II (N) = 28,7 x 19,1 mm. 8,2 MP. Pixelstorlek 66,85 x 10-6 mm2
5D = 23,9 x 35,8 mm. 12,8 MP. Pixelstorlek 66,85 x 10-6 mm2
1Ds Mark II = 24 x 36 mm. 16,7 MP. Pixelstorlek 51,74 x 10-6 mm2
Ni ser mönstret. Störst pixlar och exakt samma täthet har alltså 1D Mark II samt 5D
Canon har behållit storleken 8.2my vilket borde ge bättre bildfiler än flaggskeppet 1dsMK2 fysikaliskt sett.
Men med 1dsmk2 ökades inte bara DR om man får tro Canon själva utan bruset minskades radikalt.
Alltså: pixlarnas storlek spelar roll men inte i den utsträckning som jag har trott tidigare. Annan tekinik har förfinats.Vilket Canon har uppvisat även så Nikon. Gammmal regel ur dels brussynpunkt men även ur objektivsynpunkt gör gällande att en optimal pixelyta är ca 6-11my
Nikon har gått under dessa riktvärden med d2x
Mikael