davidvpt
Aktiv medlem
Är det verkligen självklart att fullformat bättre? Ja, vi slipper den upplevda brännviddsförlängningen och vi får en större sökare, men blir bilderna verkligen bättre?Zoso skrev:
Självklart är fullformat bättre, inte helt säkert idag kanske, men med all säkerhet om 3-5 år, då har väl Nikon flera modeller med fullformat också skulle jag tro.
Faktorer som pris är inte helt ovesäntliga, inte ens för proffsen. Priserna idag på fullformatare är inte skojiga (Luminous Landscape förmodar ett SRP på $3000 men det tror jag inte att 5D kommer i närheten av), ska man dessutom uppgradera sin optik till det bästa som finns för att kunna utnyttja den större sensorn (för att komma ifrån kantoskärpa och vinjettering och annat som dagens digitala FF-hus lider av med enklare optik) så börjar vi prata helt andra summor än vad man behöver lägga på en kamera med APS-C-stor sensor. De som behöver ett FF-hus kan egentligen börja snegla på mellanformat om de behöver den högre bildkvalitén än vad exempelvis D2X kan leverera idag.
Personligen tror jag inte att det kommer ett FF-hus från Nikon, inte ens om 5 år. Det finns inget som säger att D2X skulle vara fulländad och med tanke på vad den presterar idag så finns det få skäl att utveckla ett FF-hus.