Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta OK?

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter-L skrev:
Fredrik, jag tror och tycker ingenting i frågan. Men om det redan pågår en debatt vad gäller fotografer vs. journalister så är det väl bra. Och den debatten kan jag förstår från båda sidor.
Så, min insikt i det sammanhanget är liten. Men min insikt i affärsverksamhet är stor!!

Sedan handlade mitt inlägg om det ursprungliga i tråden, Arjeplog. Totalen kan jag inte uttala mig om...... Men, jag tycker ändå att det är fotografen som har en grej att ta tag i här för att motivera sin existens. Kanske genom att ta bättre bilder än entusiasten, sälja på ett annat sätt, kanske nicha sig inom foto...... ja, vad vet jag.... Men att köra på några Entusiaster känns ju fel i mina ögon. /Mvh,

Fast nu är det ju inte främst entusiasterna man kör på utan Arjeplogs kommun. Jag har heller aldrig, tror jag, sett någon yrkesfotograf protestera mot en fototävling där villkoren är rimliga. Den tidigare gängse modellen har varit att bilderna får visas endast i samband med tävling eller marknadsföring för tävlingen eller efterkommande utställning. Som t ex årets bild.

Om din insikt i affärsverksamhet är stor så antar jag att din insikt i ekonomi motsvarar detta och då borde du också inse problemet med gratisarbete på vidare plan än den egna plånboken.

Mvh
Maverick
 
Peter-L skrev:
Sedan handlade mitt inlägg om det ursprungliga i tråden, Arjeplog.
Google spottade ut 44500 svar på min fråga "kommun fototävling"

Jag öppnade några slumpvalda, ex. Härryda, Ronneby m.fl. och gissa hur villkoren på de också såg ut. Hur villkoren väldigt ofta ser ut! Sak samma lite här och var. I hela landet..

Det är liksom inte bara i Arjeplog det här sker. Det är faktiskt betydligt mer utbrett än så!
 
Senast ändrad:
Och se här, här finns ju en tråd i samma ämne om Kungsbacka också..

Så i stället för att bara se just Arjeplog som trådämne föreslår jag att se till villkoren som Arjeplog och många fler med dem använder sig av i stället. Det kanske kan hjälpa diskussionen?
 
Maverick skrev:
Den regleringen stavas nog social utslagning.
Vad är det?

Visst är det radikalt att reglera tjänstemarknaden. Men man ska nog ha i åtanke att omställningen från produktionssamhälle till tjänstesamhälle antagligen är större, eller iaf svårare, än industrialismen.
Större möjligen, men svårare tror jag inte att det är. Vårt nuvarande samhälle är ganska annorlunda mot agrarsamhället som industrialiserades.

Vad gäller regleringar så tycker jag att dessa bör hållas till ett minimum. Det är föga troligt att staten har bättre koll på vad folk vill än folk själva. I princip är det bara naturliga monopol som behöver regleras.
 
PMD skrev:
Vad är det?


Större möjligen, men svårare tror jag inte att det är. Vårt nuvarande samhälle är ganska annorlunda mot agrarsamhället som industrialiserades.

Vad gäller regleringar så tycker jag att dessa bör hållas till ett minimum. Det är föga troligt att staten har bättre koll på vad folk vill än folk själva. I princip är det bara naturliga monopol som behöver regleras.

Jag skulle säga att det är betydligt svårare. När samhället industrialiserades så blev även jordbruket industrialiserat. Det vart arbetskraft över till annan produktion. Och hur gärna nån ville så kunde man inte gärna gå om kring och fälla träd och bryta malm för att det var kul.

Situationen nu är att vi har en del människor som är kvar i produktion samt en del i tjänster. Som utöver det dessutom ägnar sig åt fler tjänster för skojs skull. Det innebär minskad köpkraft som smittar av sig till några av dem som finns kvar i tjänstesektorn mot konsumenter. När de sedan får slå igen så drabbar det så småning om vissa producenter.

Nu tror jag iofs inte att att det kommer att gå så långt utan att det regleras, men ska man hårddra det så är det det som kommer att hända.

Och våra ekonomiska system är inte byggda för att en ekonomi ska gå tillbaka. Vilket i sig iofs är ett problem av rätt stora mått. Men snart får vi väl se, flera bedömare anser ju att vi är på väg in i en lågkonjuktur med bibehållen hög inflation...

I övrigt kan jag hålla med om att regleringar bör hållas till ett minimum men jag har svårt att se en annan lösning, men som jag sa tidigare så finns det säkert de som är smartare än vad jag är.

/Maverick
 
Jag är fortfarande nyfiken på vilken slags reglering du menar.

Inflationen är, historiskt sett, inte speciellt hög nu. Finns det anledning att tro att den kommer att bli signifikant högre inom den närmaste framtiden? Varför i så fall?

Strukturomvandlingar innebär alltid att vissa brancher får problem. Bolag går omkull eller ändrar inriktning. Det är helt normalt. Nya branscher uppstår å andra sidan, med goda framtidsutsikter.

Vad är det som får dig så pessimistisk angående strukturomvandlingen från industrisamhälle till tjänstesamhälle (vilken kanske inte blir så total som man skulle kunna tro; folk måste fortfarande äta, sova och transportera sig, mm, så det kommer alltid att finnas en stor produktionssektor)?
 
Jag har redan skrivit en del förslag så föreslår att du läser tråden bättre. Utav äta, sova och transportera sig så är det egentligen bara äta som är en någorlunda trygg verksamhet eftersom det är just produktion. Sova kan vi göra lite var som om nöden tvingar oss, och det verkar ju bara vara en tidsfråga. Transportera är ju en sådan verksamhet som är just skyddad eftersom det inte är tillåtet att köra runt på folk hur som helst bara för att man har en buss. Men om man skulle ju kunna tänka sig att det vart ok med svarttaxi eller för all del att det var ok för var och en att köra runt på folk. Så är det ju precis vad folk skulle göra till pengar som är företagsekonomisk ohållbart. Det förekommer ju redan men buntas i regel ihop med svarttaxi-verksamheten.

Produktion kommer naturligtvis finnas kvar, men jag tror det är få som inte uppmärksammat att den flyttas utomlands i allt högre utsträckning. Så i Svergie kommer vi inte ha tillräckligt stor produktion och där har du problemet.

När det gäller frågorna om inflation och lågkonjuktur så hänvisar jag SR P1 där det var jag hörde om det i veckan tror jag. De sa också att inflationen inte är särskilt hög just nu, och det var inte det som oroade dem utan att vi ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur med bibehållen inflation. Tydligen var det inte vi som drev på denna inflation utan vår favvos från IT-kraschen i form av Indien och nu även Kina. Exakt hur det hängde ihop är jag inte ekonom nog att förklara men så sa de iaf.

/Maverick
 
Senast ändrad:
Maverick skrev:
Jag har redan skrivit en del förslag så föreslår att du läser tråden bättre.
Det enda jag kan hitta är att du verkar vilja förbjuda gratisarbete. Är det verkligen en vettig reglering (om jag nu har förstått dig rätt)? Det skulle ju hindra rätt mycken frivilligt välgörenhet, t.ex. Och är det en möjlig reglering, dvs går den att genomdriva?

Men om man skulle ju kunna tänka sig att det vart ok med svarttaxi eller för all del att det var ok för var och en att köra runt på folk. Så är det ju precis vad folk skulle göra till pengar som är företagsekonomisk ohållbart.
Klart att de inte skulle. Är det företagekonomiskt ohållbart så går företaget så småningom omkull om man inte effektiviserar på något sätt. Ett företag kan inte drivas olönsamt hur länge som helst.

Produktion kommer naturligtvis finnas kvar, men jag tror det är få som inte uppmärksammat att den flyttas utomlands i allt högre utsträckning. Så i Svergie kommer vi inte ha tillräckligt stor produktion och där har du problemet.
Basproduktionen i Sverige minskar inte speciellt mycket, men antalet personer som är sysselsatta med den minskar (och så har det varit ända sen vi började ha industrier). Det är ju bra eftersom de som inte längre behövs i produktionen kan syssla med annat som ökar omsättningen i ekonomin.

De sa också att inflationen inte är särskilt hög just nu, och det var inte det som oroade dem utan att vi ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur med bibehållen inflation.
Med tanke på den låga inflationen så kan jag inte se att det skulle vara ett stort problem att den bibehålls.
 
De pratade senast idag på ekot om att riksbanken var bekymrade över den förväntade inflationen och de borde ju veta.

Jag har inte sagt att man ska förbjuda gratisarbete, det är din tolkning. Jag har sagt att man ska reglera olika tjänster. Det är ju inte olagligt att köra nån till bussen bara för att det är olagligt med svarttaxi. Således kan du jobba bäst du vill för ideella föreningar medans kommun, DIF och andra marknadsaktörer kan fortsätta att betala för sig.

Det går alldeles utmärkt att köra ett företag utan hållbar ekonomisk utveckling. Det räcker med att du lever av något annat än det som ditt företag sysslar med. Bristande företagsekonomiska förutsättningar behöver inte vara detsamma som förlust. Utan säg att ditt företag drar in 10k om året i vinst. Så är det fortfarande företagsekonomiskt ohållbart om du inte samtidigt har en inkomst från annat håll.

Och vad exakt skulle alla de som inte håller på med produktion syssla med som ökar omsättningen om allt fler tjänster görs gratis eller till ohållbara ersättningar?

/Maverick
 
Maverick skrev:
De pratade senast idag på ekot om att riksbanken var bekymrade över den förväntade inflationen och de borde ju veta.
Om det är så att inflationen förväntas öka samtidigt som det blir recession, så inser jag att det kan bli problematiskt, men det är ju något annat än bibehållen inflation.

Jag har inte sagt att man ska förbjuda gratisarbete, det är din tolkning. Jag har sagt att man ska reglera olika tjänster. Det är ju inte olagligt att köra nån till bussen bara för att det är olagligt med svarttaxi. Således kan du jobba bäst du vill för ideella föreningar medans kommun, DIF och andra marknadsaktörer kan fortsätta att betala för sig.
Taxi är väl reglerat av säkerhetsskäl, dvs man ska kunna veta att man åker med en kompetent chaufför i en säker bil om man anlitar en taxi.

Sådana regleringar är nog rimliga. Alternativet är att var och en ska kolla upp taxichauffören och taxibilen, eller att ha en frivillig anslutning till någon slags kontrollmyndighet, och att de som inte är anslutna tvingas tala om det klart och tydligt så att man vet att man väljer en oreglerad taxi. Båda dessa alternativ verkar sämre ur effektivitetssynpunkt.

Finns det andra sorters regleringar du vill göra av tjänster?

Det går alldeles utmärkt att köra ett företag utan hållbar ekonomisk utveckling. Det räcker med att du lever av något annat än det som ditt företag sysslar med. Bristande företagsekonomiska förutsättningar behöver inte vara detsamma som förlust. Utan säg att ditt företag drar in 10k om året i vinst. Så är det fortfarande företagsekonomiskt ohållbart om du inte samtidigt har en inkomst från annat håll.
Om någon är dum nog att subventionera mitt tjänsteköpande på det sättet så tackar jag förstås och tar emot.

Och vad exakt skulle alla de som inte håller på med produktion syssla med som ökar omsättningen om allt fler tjänster görs gratis eller till ohållbara ersättningar?
Det har jag inget definitivt svar på, men alla strukturomvandlingar som förekommit hittills har lett till nya marknader med nya varor eller tjänster, så det finns knappast någon anledning att se pessimistiskt på framtiden.
 
Re: Är detta ok ?

millhouse skrev:
Som en fortsättning på lite av det som Lotta Elofsson leder in på är väl Svenska Fotografers Förbund attack mot Motala kommun.
www.sfoto.se/sff_start/nyheter.asp?ID=365&onPage=53&sokord=

Jag håller helt med Lotta, något måste göras på bred front.
Sådana där attacker skulle behövas många.. Och jag föreslår att alla som är verksamma i skitkommuner försöker påverka och motarbeta dessa fulavtal.

Jag har just varit i kontakt med ansvarig för bildbanken och fulavtalstävlingen i min egen kommun, den kommunen som tidigare nobbat allt jag försökt erbjuda dem p.g.a. att jag vill ha betalt för mitt jobb. Den jag talade med nu kan inte se att de gör fel som bygger upp hela marknadsföringen av gratisbilder, men när jag nämnde SFFs attack mot Motala kommun så blev svaren lite mer dröjande iaf:) Dock tvivlar jag på att tävlingsregler eller annat kommer att ändras lättvindigt, men vi ska iaf höras igen i Juli. Efter semestrar..

Tips om vad jag bör tänka på när jag lägger fram förslag om förändringar till en av de många kommunerna som tillämpar fulavtal är därför varmt välkommet.
 
Senast ändrad:
Fulavtal i skitkommuner!

Jag har tagit mig friheten att ändra lite i denna tråds rubik. Men det är ju inte bara Arejeplog detta handlar om utan alla dessa kommuner som arbetar med dessa FULAVTAL. Och precis som Lotta skriver ,dessa kommunner är SKITKOMMUNER och inget annat. Du Lotta efterlyser vad du skall göra. Jag har inget bättre förslag än att ALLA fotografer bojkottar dessa fulavtal och det är med början nu.
Det finns inget att förlora på detta utan tvärt om dom kommer att få ändra sig och betala för vad bilder är värda. Och det är inte några biljetter till någon bio eller liknande. För vem vill äta biobiljetter till frukost eller middag.
Och alla ni som fotografera för nöjes skull var även ni med på tåget för en gång skull och bojkotta även ni.
 
Men inse. Jag lever inte på att fotografera utan har det som intresse. Jag bryr mig inte om jag får betalt eller inte, skulle bara tycka det var kul att ha en bild med ngnstans. (inte för att jag har några kort från arjeplog att använda men i största allmänhet).

Det är ett fritt land, varför ska jag strunta i att skicka in ngt till en tävling för att "rädda" din yrkeskår för?

Varför stänger alla lanthandlar igen för? Jo, för att folk åker in till stan för att handla där priserna och utbudet oftast är bättre. Ska man tvingas att handla på en lanthandel bara för att den ska få vara kvar för det är ungefär så ni resonerar.

Det står mig fritt att delta i en tävling oavsett hur "hårt" det kan komma att slå mot er "riktiga" fotografer som säljer bilder till höger och vänster. Men om ni nu tar betalt så borde ju era bilder vara bättre och således borde ni inte ha ngt att oroa er för. För visst är det så, om man tar betalt för en vara så måste den på något sätt vara bättre än den man får gratis?
 
Re: Fulavtal i skitkommuner!

millhouse skrev:
Jag har inget bättre förslag än att ALLA fotografer bojkottar dessa fulavtal och det är med början nu.
Jag självklart med! och tycker dessutom att det är värt att plocka fram bråkstaken i sig för alla som stöter på avtal av denna typen.

Och faktiskt fick jag till en om inte jättestor så iaf en liten förändring väldigt snabbt efter samtalet idag också:)
 
Joppe skrev:
Men om ni nu tar betalt så borde ju era bilder vara bättre och således borde ni inte ha ngt att oroa er för. För visst är det så, om man tar betalt för en vara så måste den på något sätt vara bättre än den man får gratis?
Jag vet inte riktigt vart du vill komma Johannes, men du får gärna besvara frågan jag ställde tidigare i ett inlägg som förblev obesvarat.

"Hur skulle det kunna vara tillräckligt att ta bättre bilder om köparen ändå inte är beredd att betala menar du? Behöver det inte finnas en marknad också?

Återigen, det handlar inte om hur bra eller hur dåligt om prioriteringen för "bildköparen" är gratis."
 
Om man inte kan konkurrera med amatörer som precis köpt en 450D med kitobjektiv så kanske det är dags att byta yrke? Om man är beroende av att kommunen betalar dyrt för lite menlösa web/broshyrbilder för kommunen så kanske det är dags att byta yrke?

Att skylla allt på amatörfotografer och att kommunen inte vill köpa bilder av en är kanske lite väl förenklat? Dags att göra reklam för sig? såg att lotta beklagade sig att kommunen inte upplät gratis reklamplats åt henne, själv betalar jag ungefär 1mkr per år för reklamutrymme i dvs medier och vi är ett litet företag på 2 personer!

Istället för att skylla sitt eget företags oförmåga att få göra affärer på andra så kanske man ska ransaka sig själv och sin affärsmodel? Kanske dags att frångå kartellprislistor och ha en flexibel och enkel prissättning? (och leverera betydligt bättre bilder än moster agda med en 450D i P mode)
 
lottawe skrev:
Sluta ljug! Tack!

(Och sök en sommarkurs i läsförståelse om du har problem med den.)

Vad kallar Lotta gratis plats för att ställa ut företagets (reklam)bilder för? Funderat på att betala för din marknadsföring eller vill du att vi andra skattebetalare skall betala för den också?
 

När ingen längre kan tjäna pengar på sitt fotograferande, kan heller inte kameratillverkarna utveckla yrkeskameror, utan är hänvisade till mojänger med ansiktsigenkänning, leendedetektorer, rödögonreducering och liknande. De bilder vi får se i tidningarna och på webben blir såna som är stillbilder från tevekameror.

[/B]


Utan att kunna hänvisa till några siffror så tror jag ändå att tex Canon säljer fler Canon 1DMk3 & EF-500 till fotografer som fotograferar som hobby än till yrkesfotografer!

Många av dessa som fotograferar för sitt eget nöjesskull är grymt duktiga ofta betydligt bättre än själv utnämda proffsfotografer, de säljer även lite bilder men det är inte deras huvudsakliga inkomstkälla! Många som har sin huvudsakliga inkomst från fotojobb har ofta betydligt sämre utrustning än den hängivna hobbyfotografen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.