PMD
Aktiv medlem
Det finns väl ingen anledning för en grossist att subventionera vissa handlare? Problemet är snarare bristen på konkurrens bland grossisterna. Fast ICA-handlare kanske inte får handla av andra grossister än ICAs om de ska få ha en ICA-skylt? Det är väl i så fall ett val som handlaren gör.Maverick skrev:
Fast mängdrabatterna gör ju att det blir för stora skillnader i prissättningen. Det säger sig självt att en lanthandel inte kommer upp i samma mängder som Maxi. Det finns en hel del "affärsmässighet" bakom de besluten men vi ska kanske inte snöa in oss på ICA nu i den här tråden.
Det förvånar mig inte alls. De flesta fotografer är amatörer och har ingen som helst tanke på att tjäna pengar på sitt fotograferande. En del blir dessutom glada över lite uppmärksamhet och tycker att det är kul att bli publicerade. Själv är jag inte så mediakåt att jag skulle ge bort ett fotografi gratis (eller nästan gratis; och speciellt inte till en tävling där det bara finns en eller ett fåtal vinnare, som får något symboliskt pris, medan rättigheterna till alla inskickade bilder övergår till mottagaren), men vi är ju alla olika.Det som förvånar mig i sådana här debatter är dels att folk verkar tycka det är okej att de blir utnyttjade. De skapar mervärde åt företag och kommuner för belopp som kanske femsiffriga och ibland ännu mer. Och så nöjer de sig med ett presentkort på 500:- eller värsta fall inte ett öre förutom att få se sin bild i reklambroschyrer. Det går ju bara att dra slutsatsen att folk är villiga att göra rätt mycket för att tillfredställa det egna egot.
Det är nog en omöjlig uppgift. En arbetslös fotograf är ju förhoppningsvis inte arbetslös i evighet heller. Om hon inte kan försörja sig som fotograf för hon väl hitta ett annat jobb?Sen är det lite förvånande att ingen vågar sig på en gissning om hur många gratisbilder det går på en arbetslös fotograf när vi ändå diskuterar att spara skattebetalarnas pengar.
När det gäller de som skickar in bilder till "tävlingar" med fulavtal så är det högst tveksamt om de överhuvudtaget gör någon koppling till arbetande fotografer.