Annons

Är detta OK?

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Fast mängdrabatterna gör ju att det blir för stora skillnader i prissättningen. Det säger sig självt att en lanthandel inte kommer upp i samma mängder som Maxi. Det finns en hel del "affärsmässighet" bakom de besluten men vi ska kanske inte snöa in oss på ICA nu i den här tråden.
Det finns väl ingen anledning för en grossist att subventionera vissa handlare? Problemet är snarare bristen på konkurrens bland grossisterna. Fast ICA-handlare kanske inte får handla av andra grossister än ICAs om de ska få ha en ICA-skylt? Det är väl i så fall ett val som handlaren gör.

Det som förvånar mig i sådana här debatter är dels att folk verkar tycka det är okej att de blir utnyttjade. De skapar mervärde åt företag och kommuner för belopp som kanske femsiffriga och ibland ännu mer. Och så nöjer de sig med ett presentkort på 500:- eller värsta fall inte ett öre förutom att få se sin bild i reklambroschyrer. Det går ju bara att dra slutsatsen att folk är villiga att göra rätt mycket för att tillfredställa det egna egot.
Det förvånar mig inte alls. De flesta fotografer är amatörer och har ingen som helst tanke på att tjäna pengar på sitt fotograferande. En del blir dessutom glada över lite uppmärksamhet och tycker att det är kul att bli publicerade. Själv är jag inte så mediakåt att jag skulle ge bort ett fotografi gratis (eller nästan gratis; och speciellt inte till en tävling där det bara finns en eller ett fåtal vinnare, som får något symboliskt pris, medan rättigheterna till alla inskickade bilder övergår till mottagaren), men vi är ju alla olika.

Sen är det lite förvånande att ingen vågar sig på en gissning om hur många gratisbilder det går på en arbetslös fotograf när vi ändå diskuterar att spara skattebetalarnas pengar.
Det är nog en omöjlig uppgift. En arbetslös fotograf är ju förhoppningsvis inte arbetslös i evighet heller. Om hon inte kan försörja sig som fotograf för hon väl hitta ett annat jobb?

När det gäller de som skickar in bilder till "tävlingar" med fulavtal så är det högst tveksamt om de överhuvudtaget gör någon koppling till arbetande fotografer.
 
Hoppas att du ...

Joppe skrev:
Men inse. Jag lever inte på att fotografera utan har det som intresse. Jag bryr mig inte om jag får betalt eller inte, skulle bara tycka det var kul att ha en bild med ngnstans. (inte för att jag har några kort från arjeplog att använda men i största allmänhet).
Det är ett fritt land, varför ska jag strunta i att skicka in ngt till en tävling för att "rädda" din yrkeskår för?
Varför stänger alla lanthandlar igen för? Jo, för att folk åker in till stan för att handla där priserna och utbudet oftast är bättre. Ska man tvingas att handla på en lanthandel bara för att den ska få vara kvar för det är ungefär så ni resonerar.
Det står mig fritt att delta i en tävling oavsett hur "hårt" det kan komma att slå mot er "riktiga" fotografer som säljer bilder till höger och vänster. Men om ni nu tar betalt så borde ju era bilder vara bättre och således borde ni inte ha ngt att oroa er för. För visst är det så, om man tar betalt för en vara så måste den på något sätt vara bättre än den man får gratis?
Jag vet inte vad du arbetar med och det är inte så nödvändigt att jag får veta det heller Johannes!
Jag hoppas att du är lika glad den dagen då någon kommer in på din arbetsplats och säger till din chef att jag tar gärna Johannes arbeta utan betalning. För vi lever väl i ett fritt land eller ?
Så naiv som du verkar är det inte ofta man man möter.Du har uppenbarligen inte förståt att fotograf är ett yrke för en del andra. Och då vet inte jag om det i dag finns någon i Sverige som kan leva utan ersättning för det dom gör.
Vad landhandel har med denna fråga att göra vet jag inte ! Tyvärr är det allt för många i denna tråd som skriver om sådant som inte har med ämnet att göra.Alltså: SKALL EN FOTOGRAF KUNNA BEGÄRA ERSÄTTNING FÖR SITT ARBETE OCH DÄRMED FÖRSÖRJA SIG PÅ DETTA.Det är detta denna fråga det gäller.
 
PMD skrev:
En del blir dessutom glada över lite uppmärksamhet och tycker att det är kul att bli publicerade.
Fast egentligen är det ju konstigt om det nöjet skulle vara mindre mot lite ersättning. Bilder som duger för kommersiell användning är värdefulla oavsett den som plåtat dem har ett annant jobb vid sidan av eller inte.

Själv är jag inte så mediakåt att jag skulle ge bort ett fotografi gratis (eller nästan gratis; och speciellt inte till en tävling där det bara finns en eller ett fåtal vinnare, som får något symboliskt pris, medan rättigheterna till alla inskickade bilder övergår till mottagaren), men vi är ju alla olika.
BRA! Fler borde tänka som dig!;)
 
Det är en mycket tråkig trend kring foton som tyvärr nu sprider sig från företag, till kommuner och slutligen också till privatpersoner. En bild anses inte ska kosta något, vilket då gör den värdelös om man ser det från det hållet. Även om det är "den bästa bild på mig jag sett, den skulle jag vilja ha på väggen" så är den inte ens värd en hundring eller två.

En uppmaning till alla snåljåpar som försöker få bilder gratis: Ta bilderna ni behöver själva då så får ni se vad det faktiskt kostar i tid, utrustning, kunskap och praktiska färdigheter, och sedan kan vi diskutera vad det bör vara värt att istället kunna köpa den från en fotograf som tagit investeringen och gjort jobbet.

Det är rätt skamligt att företag och kommuner försöker sno åt sig bilder, och trist att så många är så hungriga att bli publicerade att dom ställer upp på dom här villkoren. Kom ihåg att dom som får bilden tjänar på att få använda den, varför ska dom inte dela med sig lite av den vinsten till dig som tagit bilden?
 
Joppe skrev:
Men inse. Jag lever inte på att fotografera utan har det som intresse. Jag bryr mig inte om jag får betalt eller inte, skulle bara tycka det var kul att ha en bild med ngnstans.
Skulle det vara mindre roligt mot betalning? Den du ger bilden tjänar ju på den. Varför vill du då inte ha din del av kakan?

Och inse, det kan faktiskt funka att få betalt även om du inte lever på det.
 
Och är det egentligen moraliskt OK att ge bort bilder gratis därför att du har råd och kan ha det som hobby finansierat av ett annat arbete, när andra försöker leva på det och behöver ta betalt för bilderna? Är din hobby viktigare än andras levebröd? Det är inte precis konkurrens på lika villkor. Den dag du eventuellt själv vill få betalt för ditt arbete så har du bara hjälpt till att förstöra marknaden och dumpat priserna till nära noll.

Jag ger som regel inte bort bilder gratis även om dom förmodligen ändå är alldeles för billiga med ovanstånde synsätt, liksom vi i vårt hobbyband som regel inte spelar musik gratis heller. Det stället vi uppträder på drar ju delvis in publik som dom tjänar pengar på därför att det finns underhållning från scenen. Jag ser inte varför några personer jag inte ens känner ska ha min hjälp helt gratis att tjäna pengar, eller varför vi ska dumpa marknaden för dom som försöker leva på sin musik.

Det är förstås inte fel att ge bort sin tid gratis, det får väl alla göra som dom vill med, men kanske man ändå ska se saker i ett större sammanhang än bara sitt eget nöje, fundera på om det man får tillbaka är värt det och hur det eventuellt kan påverka andra.
 
Senast redigerad av en moderator:
Att sno andras bilder är att jämföra med olaglig nedladdning av musik och filmer, men det är väl ingen här på forumet som sysslar med det?
 
Om det var mitt inlägg du menade så skrev jag "sno åt sig", inte "sno". Kanske det är en fråga om dialekt men det betyder lite olika saker för mig. :)
 
Re: Hoppas att du ...

millhouse skrev:
Du har uppenbarligen inte förståt att fotograf är ett yrke för en del andra.
För många är fotograf=pressfotograf, dvs någon som är anställd som fotograf. Dessa fotografer blir ju inte av med jobbet för att man skickar in bilder till en kul tävling.
 
Re: Hoppas att du ...

PMD skrev:
För många är fotograf=pressfotograf, dvs någon som är anställd som fotograf. Dessa fotografer blir ju inte av med jobbet för att man skickar in bilder till en kul tävling.
Nej, men kanske deras framtid på sikt är lite mer hotad pga gratisbilder som tidningarna väljer att ta in istället för "riktiga" reportage och bilder från journalister och fotografer.

Liksom att de fotografer som jobbar via egna studios eller bildbyråer är mer hotade nu pga gratisbilder och microstock som reklambyråer och företag väljer till sina websidor och trycksaker.

Gratistrenden finns över hela linjen.
 
Re: Re: Hoppas att du ...

Anders Östberg skrev:
Nej, men kanske deras framtid på sikt är lite mer hotad pga gratisbilder som tidningarna väljer att ta in istället för "riktiga" reportage och bilder från journalister och fotografer.

Liksom att de fotografer som jobbar via egna studios eller bildbyråer är mer hotade nu pga gratisbilder och microstock som reklambyråer och företag väljer till sina websidor och trycksaker.

Tidningar vill ha ögonblicksbilder som visar action, om det är ett bankrån så föredrar både jag som konsument och tidningarna att vi får se en suddig mobilbild med en rånare med en k-post i handen framför att en yrkesfotograf ett par timmar senare kommer förbi och fotar banklokalen med polistejp som spärrar av i snyggt kvällsljus.

Det finns en marknad för bilder från ideelt (gratis), lågpris, mellanpris, dyrt, svindyrt! Vart nånstans du som fotograf platsar i den skalan beror mycket på din talang och hur duktig du är på att sälja in dig. Några verkar tro att de inte kan konkurrera med ideela fotografer som ger bort sina bilder, då levererar man förmodligen inget mervärde heller, konstigt att Gucci och andra kan sälja tex väskor för 15.000kr styck när man kan köpa väskor som fyller samma funktion för 49:90 hos Galne Gunnar, hur kan de konkurrera med 49:90 eller tom gratis? Fotografer som kan leverera kvalité och vad marknade vill ha kommer alltid ha jobb och kunna ta väldigt bra betalt.
 
Visst är det så att det finns olika köpare och kanske plats för olika prisnivåer, men samtidigt så håller nog marknaden också på att förändras. Företag "nöjer sig" med billigare och sämre gratismaterial istället för att betala ens ett lågt pris. Om du som köpare av t.ex. en tidning är nöjd med en billigare produkt med gratis amatörbilder istället för en bättre publikation med kvalitetsreportage och -bilder så får du väl som konsument bara vad du vill ha då. Grunden är säkert att du som kund inte vill betala för tidningen heller eftersom man ändå kan läsa mycket av innehållet gratis på nätet. Jag förstår kanske inte riktigt var någon ska kunna tjäna pengar till mat i framtiden när allt är lågpris. Vi får väl alla flytta till Taiwan, Polen m.m., där finns det gott om jobb. :)
 
Re: Re: Hoppas att du ...

PMD skrev:
För många är fotograf=pressfotograf, dvs någon som är anställd som fotograf. Dessa fotografer blir ju inte av med jobbet för att man skickar in bilder till en kul tävling.

Om du räkna dig till många så skulle jag rekomendera ett studie besök på utbildningen i Göteborg.Där kan du få info om att alla inte utbildar sig till pressfotografer,Vad gäller en typ av fotografer -pressfotografer- så är dessa allt färre bl.a för att det kommer in just ett antal gratis bilder till tidningarna.Expressen var en tidning som sparkade ett antal fotografer och lätt journalisten ta bilderna.Nu var det inte "bara" en kul tävling vi talar om utan hela den trend som kommit dom sista åren med dom som gärna ger bort bilder för att synas och tro att dom skall få betalt i framtiden. Men tyvärr så blir det inte så. "Bildköparna" han vet nu att man kan "surfa" på gratisvågen.Men som sagt det tycks vara svårt att förstå att FOTOGRAF är ett yrke. Och här finns det dom som inte enbart arbetar på en tidning.
 
lottawe skrev:
Eller typ att byta dagens produktion. Kanske till att börja sälja garagesprit eller något sånt i stället.. Eller Oooops, det konkurrerar ju förresten med statens monopol;)

(Med hänvisning till frågan du besvarade med citatet så vet jag inte om frågan var otydlig eller om du bara läste slarvigt?)

jag hänger inte med i vad du menar tydligen men jag tycker iof sig inte att du är väldigt tydlig heller.

sen som svar på varför jag inte vill ha "min del av kakan". Om det var ett företag, fine. (men nu var det inte det vi diskuterade)

Men kommuner, till en reklambroschyr. Till en ort med säkert hög utflyttning i norrländska glesbygden, nej du. Jag kanske känner att jag inte behöver ta betalt där. Jag känner inte att jag behöver ta ngt för personlig vinning. Kan dom få fler människor att komma dit pga av mina bilder så tycker jag det är toppen! tänk va trevligt om man kan stoppa utflyttningen i redan glesa kommuner? (o jag säger inte att det bara hänger på en reklambroschyr eller mina bilder) Men jag känner någonstans att "det här stör mig inte alls". Detta är en känsla som är min, du behöver inte finna den rationell. Du får gärna tycka den är fel, och du får gärna fortsätta skicka bilder till Arjeplogs kommun med en prislapp på.

Nu ska jag hitta Rolfs roliga inlägg o svara på det istället.
 
Till en ort med säkert hög utflyttning i...

Johannes så här skrev du:Till en ort med säkert hög utflyttning i norrländska glesbygden, nej du. Jag kanske känner att jag inte behöver ta betalt där. Jag känner inte att jag behöver ta ngt för personlig vinning. Kan dom få fler människor att komma dit pga av mina bilder så tycker jag det är toppen! tänk va trevligt om man kan stoppa utflyttningen i redan glesa kommuner? (o jag säger inte att det bara hänger på en reklambroschyr eller mina bilder) Men jag känner någonstans att "det här stör mig inte alls". Detta är en känsla som är min, du behöver inte finna den rationell. Du får gärna tycka den är fel, och du får gärna fortsätta skicka bilder till Arjeplogs kommun med en prislapp på.

Nu ska jag hitta Rolfs roliga inlägg o svara på det istället.

Innan du skriver svar på mina "roliga" inlägg så vill jag att du ringer någon av dom tre fotografer som redan finns i tex Arjeplog och talar om dina tankar om att fotografera gratis. Dom kommer sägert att göra vågen i glädje över din verksamhet. Eller varför inte ring alla dom fotografer som finns på mindre orter i Norrland och tala om att du så gärna vill komma dit och fotografera gratis.
Nu är jag klar med denna tråden för du och några till har inte förstått vad saken gäller så det är väl precis som du skriver i din profil :"...för tillfället är jag nog bara anti... "

Ha en bra sommar i gratisarbetet !
 
Re: Hoppas att du ...

millhouse skrev:
Jag vet inte vad du arbetar med och det är inte så nödvändigt att jag får veta det heller Johannes!
Jag hoppas att du är lika glad den dagen då någon kommer in på din arbetsplats och säger till din chef att jag tar gärna Johannes arbeta utan betalning. För vi lever väl i ett fritt land eller ?
Så naiv som du verkar är det inte ofta man man möter.Du har uppenbarligen inte förståt att fotograf är ett yrke för en del andra. Och då vet inte jag om det i dag finns någon i Sverige som kan leva utan ersättning för det dom gör.
Vad landhandel har med denna fråga att göra vet jag inte ! Tyvärr är det allt för många i denna tråd som skriver om sådant som inte har med ämnet att göra.Alltså: SKALL EN FOTOGRAF KUNNA BEGÄRA ERSÄTTNING FÖR SITT ARBETE OCH DÄRMED FÖRSÖRJA SIG PÅ DETTA.Det är detta denna fråga det gäller.

Är det inte det Rolf! (väldigt dramatiskt där med både namn och utropstecken...)

Jag vet vad fotograf är Rolf, jag är varken naiv eller okunnig däremot verkar du ha fastnat i tron att fotograf är någon sorts skyddad yrkeskår. Du har uppenbarligen inte heller förstått vad en liknelse är.

Men svara på det här Rolf (jag vet att det inte har med orginalfrågan att göra och jag ber om ursäkt för det men jag vill bara se om du är med); Varför tror du att många företag tillverkar saker i t ex Kina?

För att svara på din fråga som Du ställer.
Självklart ska en fotograf kunna begära ersättning för sitt arbete, om du kan försörja dig på det antar jag är en fråga med flera variabler. Hur mycket du kan ta betalt beror ju ofta på marknaden och hur mycket den är villig att betala för dina bilder. Men ja, begär du ersättning för ditt arbete, det tycker jag låter som en bra idé.

Sen kan du väl fråga ngn som har jobbat med exempelvis bilmontering om det kändes bra när det kom robotar som tog jobben och gjorde det "gratis". Jag antar att de som blev av med jobben där fick byta jobb eller utbilda sig till något det fanns större efterfrågan på. Men jag hörde aldrig (om man bortser från facket) några större protester om att bilmontörer skulle få vara en skyddad yrkeskår så varför ska fotografer få vara det för? Svara på det du Rolf!
 
Re: Till en ort med säkert hög utflyttning i...

millhouse skrev:
Johannes så här skrev du:Till en ort med säkert hög utflyttning i norrländska glesbygden, nej du. Jag kanske känner att jag inte behöver ta betalt där. Jag känner inte att jag behöver ta ngt för personlig vinning. Kan dom få fler människor att komma dit pga av mina bilder så tycker jag det är toppen! tänk va trevligt om man kan stoppa utflyttningen i redan glesa kommuner? (o jag säger inte att det bara hänger på en reklambroschyr eller mina bilder) Men jag känner någonstans att "det här stör mig inte alls". Detta är en känsla som är min, du behöver inte finna den rationell. Du får gärna tycka den är fel, och du får gärna fortsätta skicka bilder till Arjeplogs kommun med en prislapp på.

Nu ska jag hitta Rolfs roliga inlägg o svara på det istället.

Innan du skriver svar på mina "roliga" inlägg så vill jag att du ringer någon av dom tre fotografer som redan finns i tex Arjeplog och talar om dina tankar om att fotografera gratis. Dom kommer sägert att göra vågen i glädje över din verksamhet. Eller varför inte ring alla dom fotografer som finns på mindre orter i Norrland och tala om att du så gärna vill komma dit och fotografera gratis.
Nu är jag klar med denna tråden för du och några till har inte förstått vad saken gäller så det är väl precis som du skriver i din profil :"...för tillfället är jag nog bara anti... "

Ha en bra sommar i gratisarbetet !

Nej Rolf, det tror jag inte att jag tänker göra. Sen är det inte så att jag fotograferar gratis och skänker bilder till höger och vänster. Men jag skulle kunna tänka mig att "ge" bort en bild till Arjeplogs Kommun. jag tror inte att de tre fotografer som finns där står och faller med denna broschyr som inte är ett jobb utan en tävling. Jag tror även att de tre fotografer som bor där har så god lokalkännedom och kan hitta bra mkt intressantare saker att fotografera med så mkt bättre teknik att de säkert kan höra av sig till kommunen och erbjuda dem att köpa bilder.

Sen har jag inte tänkt att åka någonstans och "fotografera gratis" som du så komiskt uttrycker det. Tror du jag är på något slags korståg mot fotografer och åker land och rike runt för att ta och sedan ge bort bilder? Nej, skärpning nu.

Tänker ha en bra sommar, ha en du med. Jag kommer nog inte att gratisarbeta, fast det så klart.. Jag ska ju hjälpa en kompis att flytta, tänkte inte ta något betalt - är det ok? Vi vill ju inte stå utan flyttgubbar liksom.

EDIT: Såg det här nu på din profilsida "Fotar inte för att andra skall bli nöjda." Well, right back at you! Jag fotar inte heller för att andra ska bli nöjda. Jag gör också vad jag vill med mina bilder utan en tanke på att andra ska bli nöjda
 
Re: Re: Till en ort med säkert hög utflyttning i...

Joppe skrev:
...
Sen har jag inte tänkt att åka någonstans och "fotografera gratis" som du så komiskt uttrycker det.
...
Det finns faktiskt sådant nu, som exempel kan du t.ex. kika på http://www.gratisrallybilder.se/

Vad tror du sådana initiativ gör för möjligheten att tjäna pengar på foto?
 
Re: Re: Re: Till en ort med säkert hög utflyttning i...

Anders Östberg skrev:
Det finns faktiskt sådant nu, som exempel kan du t.ex. kika på http://www.gratisrallybilder.se/

Vad tror du sådana initiativ gör för möjligheten att tjäna pengar på foto?

Jag orkar inte ens svara på ditt inlägg mer än jag gör nu. Varför ska jag titta på din rallysida för? Jag har fortfarande inte (med tonvikt på inte, precis som i det inlägget du quotade) tänkt att åka på ngn "fotografera-gratis-resa". Jag bryr mig fortfarande inte om folk ger bort bilder gratis. Jag bryr mig fortfarande inte om din möjlighet att tjäna pengar.

Vilket är det som inte gått fram?

Gör nog som Rolf och dumpar den här tråden...
 
Jag tycker det är bra att man uppmärksammar kommunen på vad deras av deras avtal ger för intryck hos vissa fotografer.
Vi har ju sett i tidigare trådar att man fått kommuner att ändrat sina avtal. Så att det går att påverka är bevisat.

Men jag kan tänka mig att gratis ge bort en bild till en "fattig" kommun, men inte under några "tiggeri" omständigheter, tror jag.

Jag kan även tänka mig att ta ladda hem och använda dataprogram som är gratis och skänks bort som t.ex. Firefox 3.0, VLC, Exif Viewer etc. De tar inget betalt för deras arbete.

När vi kan tänka oss göra saker gratis eller inte, skiljer nog från person till person , vad det gäller och i olika tidsskeenden i livet.

Jag kan tänka mig skjutsa någon i stället den tar en taxi.
Jag kan tänka mig att stanna för att hjälpa någon att få igång bilen efter vägen, i stället för att denne ringer Bilbärjaren.
Jag kan tänka mig att hjälpa folk på vissa Internet forum, fast de borde ringa en yrkesarbetande person.

Jag tycker inte att fotografyrket i sig ska skyddas från konkurrens för "sakens skull". Är det en utdöende yrkeskategori så är det. Men det tror jag inte.

Att arbeta ideellt men det man tycker är kul/viktigt/brinner för, är väl bara högaktningsfullt?


Michael - som jobbar gratis om det utvecklar mig -
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.