Annons

Är detta OK?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Till en ort med säkert hög utflyttning i...

Joppe skrev:
Jag orkar inte ens svara på ditt inlägg mer än jag gör nu. Varför ska jag titta på din rallysida för? Jag har fortfarande inte (med tonvikt på inte, precis som i det inlägget du quotade) tänkt att åka på ngn "fotografera-gratis-resa". Jag bryr mig fortfarande inte om folk ger bort bilder gratis. Jag bryr mig fortfarande inte om din möjlighet att tjäna pengar.

Vilket är det som inte gått fram?

Gör nog som Rolf och dumpar den här tråden...
Det är ju väldigt tydligt att det finns olika inställningar till detta med att ge bort bilder gratis till kommersiella syften - jag bryr mig om vad mina handlingar kan få för konsekvenser för andras möjlighet till levebröd, du bryr dig bara om att dina egna nöjen tillgodoses. Fortsätt med strutstaktiken du och bry dig inte om vad som händer omkring dig... ;-)
 
Fotbollen börjar snart, det ger nog mer att titta på den ... :)
 
Joppe skrev:
Till en ort med säkert hög utflyttning i norrländska glesbygden, nej du. Jag kanske känner att jag inte behöver ta betalt där. Jag känner inte att jag behöver ta ngt för personlig vinning. Kan dom få fler människor att komma dit pga av mina bilder så tycker jag det är toppen! tänk va trevligt om man kan stoppa utflyttningen i redan glesa kommuner?
Fast å andra sidan skulle nog en sån kommun kunna tjäna mer (långsiktigt) på att beställa ännu bättre bilder än de du klarar att fixa åt dem via en tävling (i regel är det nog mest skit som inkommer i såna.) Kommunenrna som tillämpar modellen har redan dumpat kvalitén på sitt marknadsföringsmaterial så djupt att det kanske rent av blir svårt att locka folk med det.

Dessutom så förlorar de förmodligen de tre av ortens företagare och skattebetalare som är verksamma i branschen på köpet, de tre som säkert hade kunnat ge dem bättre biler än du till marknadsföringen.

I glesbygd där bara en marknad för gratis finns stannar nog inte de befintliga fotograferna..

Jag tror kommunerna loosar på det i längden. De ser för kortsiktigt med tillämpandet av såna här tävlingar.
 
Re: Re: Re: Hoppas att du ...

millhouse skrev:
Om du räkna dig till många så skulle jag rekomendera ett studie besök på utbildningen i Göteborg.
Nej, jag försökte ge en förklaring till hur "allmänheten" ser på "fotograf som yrke". En anställd person får ju månadslön och behöver inte sälja sina bilder, eller hur? Fotografer som egna företagare finns inte i "mångas" föreställningsvärld.
 
Michael f8 skrev:

Jag tycker inte att fotografyrket i sig ska skyddas från konkurrens för "sakens skull". Är det en utdöende yrkeskategori så är det. Men det tror jag inte.
Jag instämmer! Inte för sakens skull och inte skydda för konkurrens kan dessutom vara bra. Konkurrens är utvecklande för marknaden. Men den bör ske på lika villkor för att utvecklingen ska gynnas..
 
Jag har ett förslag, piratkopiering! Skit i dom löjliga avtalen ock sno tillbaka din egen bild! Sälj den till både aftonbladet och expressen, och ge bort den graqtis till metro eller nåt mot att dom gör lite reklam.
 
Joppe skrev:
jag hänger inte med i vad du menar tydligen men jag tycker iof sig inte att du är väldigt tydlig heller.
Vet inte om jag kan ställa frågan rakare och tydligare än jag gjorde med denna meningen:

"Hur skulle det kunna vara tillräckligt att ta bättre bilder om köparen ändå inte är beredd att betala menar du?"

Fast jag kan försöka vända på den om det underlättar för dig. Så här:

Om en köpare inte är beredd att betala, hur skulle det då kunna vara tillräckligt att ta bättre bilder menar du?
 
lottawe skrev:
Vet inte om jag kan ställa frågan rakare och tydligare än jag gjorde med denna meningen:

"Hur skulle det kunna vara tillräckligt att ta bättre bilder om köparen ändå inte är beredd att betala menar du?"

Fast jag kan försöka vända på den om det underlättar för dig. Så här:

Om en köpare inte är beredd att betala, hur skulle det då kunna vara tillräckligt att ta bättre bilder menar du?


Om personen inte är beredd att betala så är det ju ingen köpare :)
 
Lars Johnsson skrev:
Om personen inte är beredd att betala så är det ju ingen köpare :)
Visst, jag använde termen eftersom flera personer i tråden hävdar att de som nyttjar gratisbilder är potentiella köpare, men jag korrigerar gärna till att sätta vinkande tecken runt ordet.

Så här: "köpare"

(Frågan kvarstår.)
 
lottawe skrev:
Visst, jag använde termen eftersom flera personer i tråden hävdar att de som nyttjar gratisbilder är potentiella köpare, men jag korrigerar gärna till att sätta vinkande tecken runt ordet.

Så här: "köpare"

(Frågan kvarstår.)

Jag skulle vilja hävda det motsatta. De som nyttjar gratis-bilder är inga potentiella köpare.
Utan potentiella köpare är de som brukar köpa bilder eller är beredda att betala.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag skulle vilja hävda det motsatta. De som nyttjar gratis-bilder är inga potentiella köpare.
Utan potentiella köpare är de som brukar köpa bilder eller är beredda att betala.
Och jag håller med! Och har ju försökt påtala detsamma flera gånger, men ändå hävdar andra gång på gång att det har med kvalitén att göra. Att det är de yrkesverksammas bildkvalité som behöver höjas..

Jag tycker det resonemanget är löjligt och hävdar bestämt att dessa har fel.
 
Michael f8 skrev:
En kul tillbakablick i historien:

Rädda jobben - död eller levande

Haha den säger allt om de utvecklingsfientliga! Rekommenderas varmt till de som personer som är livrädda för utveckling och konkurrens! Trots discodansen så finns det oroväckande många dansband kvar. Så det kommer nog finnas en marknad åtminstonde för duktiga fotografer även i framtiden marknaden är trots allt lite större än reklambilder till kommunen :)
 
1dmk4 skrev:
marknaden är trots allt lite större än reklambilder till kommunen :)
Vet du, det har nog ALLA här fattat. Däremot har kommunerna kanske inte fattat att det kanske inte är så lönsamt ändå det de sysslar med. Att de kan förlora invånare som flyttar till platser med en bättre marknad, att de förlorar företagare och att de kanske skulle ha vunnit fler nya invånare på att både ha bättre marknadsföringsmaterial och ett rikare näringsliv i kommunen.

Du tycks inte ha förstått diskussionens omfattning, vad de du diskuterar med skriver och inte heller det där med utveckling genom konkurrens. Konkurrens på lika villkor är nyttig, men på vitt skilda villkor.. Då borde ordet konkurrens bytas mot något annat och ordet utveckling i positiv bemärkelse passar inte längre in.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Vet du, det har nog ALLA här fattat. Däremot har kommunerna kanske inte fattat att det kanske inte är så lönsamt ändå det de sysslar med. Att de kan förlora invånare som flyttar till platser med en bättre marknad, att de förlorar företagare och att de kanske skulle ha vunnit fler nya invånare på att både ha bättre marknadsföringsmaterial och ett rikare näringsliv i kommunen.

Trodde vi hade en överenskommelse om att inte kommentera varandras inlägg mera då du önskade detta, tydligen kunde du inte hålla dig så härmed anser jag att vårt gamla avtal är hävt.

Jag tror faktiskt inte att invånare flyttar från orten för att en fotograf inte får sälja reklambilder till sin kommun. Däremot kanske någon flyttar för att en ilsken fotograf tvingar kommunen att köpa mediokra bilder till hutlösa priser så man tvingas sparka en sjuksköterska eller dagisfröken för att finansiera denne fotografslevende. (Nu kan man ju debattera vad den ekonomiska skillnaden blir om kommunen betalar ut direktabidrag eller indirekta bidrag tillsamma fotograf)

Jag tror även inte att människor beslutar vart de vill bosätta sig pga reklambroshyrer. Ser inte direkt framför mig hur familjen Svensson beställer hem lite reklambroshyrer från dvs kommuner och sitter och bläddrar och säger wow Grums de har finabilder i sin broshyr dit flyttar vi! Men det är kanske så det fungerar i familjen Elofsson? Du verkar ju tycka att företagsklimatet i Grums är dåligt så det är kanske dags att beställa hem lite broshyrer men undvik då både kommunerna med sämst bilder (fulkommun) och kommunen med bäst bilder (hård konkurrens från etablerad duktigfotograf)
 
Det är väl kanske snarare den lokale fotografen och det lilla företaget det handlar om; ifall kommunen, företagen likväl som privatpersoner inte längre vill betala för bilder utan det blir för stor konkurrens från gratisbilder och microstock så finns ju ingen lokal marknad längre och då är det dags att flytta från kommunen eller byta karriär.

Angående bidrag i glesbygdskommuner så är det väl i sådana fall bättre att kommunen betalar skäliga priser för bilder, likväl som andra tjänster dom köper lokalt, istället för att betala ut socialbidrag om det nu går så långt, och i förlängningen försämra för sina egna lokala företagare.

Ett kortsiktigt sparande behöver inte vara bra i längden, om tidningar och företag mer och mer byter över till gratisbilder och microstock så tror jag det kommer att bli färre fotografer kvar som kan göra uppdrag och som kan producera kundanpassade bilder. Det blir mer av återanvända bildbyråbilder överallt istället för nya och lokalt producerade bilder. Kanske är det dit vi oundvikligen ska, men man behöver väl inte tycka att det är en bra utveckling?

Det handlar inte om en enstaka tävling utan en större trend mot att bilder snabbt blir billigare och snart helt gratis, och vad det innebär för fotografi som yrke och inkomstkälla. Hobbyfotografer med proffsutrustning som är villiga att ge bort sina bilder gratis bara för att det är kul att bli publicerad hjälper till att snabba på den utvecklingen. Kommuner och företag medverkar också till att skapa uppfattningen att bilder ska vara gratis med sina "tävlingar" som varken har vettiga priser eller ersättning, men där de ger sig själva all rätt att använda bilderna.
 
Senast redigerad av en moderator:
Stefan, jag betackade mig för dina kommentarer och svar p.g.a. du tycks vara mest intresserad av att göra diverse påhopp utan grund. Att jag inte skulle kommentera dina inlägg var dock aldrig sagt;)

Jag tycker du beter dig fult som försöker förvränga saker för att antyda att andra tycker/är/gör på ett sätt som INGEN här i tråden ens talat om. Nu gjorde du just det igen. Sluta upp med det!

Upprepar: Diskussionen handlar inte om mig eller om min hemkommun, den handlar om något som är betydligt mer spritt än så. Därför vore det bättre med en mer generell diskussion.

Fast du kanske bara trollar? Inga bilder, bara en massa urknäppa foruminlägg..

Jag slutar nog mata dig ändå.
 
Dagen förre midsommar så tar det lugnt på kontoret idag så passade på att titta lite på din hemsida Lotta! (För det första jag är inte Anti-Lotta som du verkar ha fått för dig jag säger bara vad jag tycker, vilket inte alltid är så populärt!)

Jag sökte på både Eniro & Hitta.se på fotograf + grums. Du finns inte med på någon av dem?. Du ligger på första träff på Google dock, det är bra och billigt att slippa betala för adwords.

Tittade på din hemsida, att du kan ta bra bilder är det väl ingen som ifrågasätter, men jag tycker inte att du säljer dig själv speciellt bra, kändes varken som ett företagshemsida eller en privatperson, mer privatpersons isåfall. Du har en liten länk till 'uppdrag' där det framgår att man kan kontakta dig för just uppdrag. Det framgår inte någon indikation på prisläge, om du gör bröllop, porträtt? (du visar upp bröllopsbilder och porträtt), har du fskattesedel etc etc?. Du gör grafiskformgivning & websidor men har inga länkar till projekt du gjort, din egen hemsida är hårdkodad html så man vet inte om du kan göra dynamiska sidor, eller om du bara designar dem och låter någon annan sköta kodning etc. En grundregel om man ska ha en sida med nyheter 'aktuellt' så måste man uppdatera den för som nu när man klickar på aktuellt och senaste nyheten var från maj 2007, och dessförinnan 2006 så känns sidan inte så aktuell längre.

Bara några små iakttagelser i all välmening. Tror det finns en marknad för dig i grums, även små små kommuner har plats för en fotograf, även om några utnyttjar dina s.k fulavtal.
 
Det går inte ens att hitta mig om du söker på mitt namn;) Men jag kan nog marknadsföringen ändå. Och jag överlever t.o.m. fast jag inte hinner, orkar uppdatera just hemsidan värst men tack för tipsen ändå.

Nu hoppar jag också av tråden, allt är redan sagt ändå. Och upprepningar hjälper tydligen inte..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.