Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Om man är 4 i familjen som vill spela golf så har det plötsligt blivit 18000:- som skall betalas ut. De flesta har mer än en sport de håller på med så det blir fort stora pengar av det hela.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast det vore ju ännu värre om det var barngymnastik via Stefans ideér, då skulle det ju handla om 24000:-/år för 4 personer... (så länge företaget överlevde vill säga.)Fläsk-Tarzan skrev:
Om man är 4 i familjen som vill spela golf så har det plötsligt blivit 18000:- som skall betalas ut. De flesta har mer än en sport de håller på med så det blir fort stora pengar av det hela.
David G skrev:
Jag är ett hot mot sammhällsekonomin?
Det är alltid den som publicerar en bild som bär ansvaret för att kontrollera med personer enligt lagen om namn och bild i reklam. I ett sånt här fall skulle det helt vara kommunen som gjorde sig skyldig till brott mot den lagen alltså. Inte fotografen..Thirtwain skrev:
Förekommer det människor på bilden måste fotografen ingå avtal med dem om bilden ska användas i kommersiellt syfte; avtalet mellan kommmunen och fotografen räcker inte. Kanske kan fotografen och/eller kommunen rent av göras skadeståndsskyldig gentemot den fotograferade utan ett sådant avtal.
Att bara en del av och inte hela upphovsrätten kan avtalas bort stämmer, men däremot kan det avtalas på sätt om obegränsad användning så att fotografen inte alltid måste tillfrågas iaf. Så sett håller kommunens avtal i detta fallet.Thirtwain skrev:
Fotografens ideella rätt till sin bild kan inte avtalas bort. Om jag rätt förstår saken måste fotografen bli tillfrågad varje gång bilden används i kommersiellt syfte.
F.G. skrev:
Det är ju bra om företagens marknadsföringspengar kommer föreningar till del. Men huvudsatsen måste vara att var och en som är frisk själv står för sin och sina barns egen försörjning och underhållning. Antingen man är intresserad av att läsa böcker, fotografera eller någon form av idrott. Bidrag bör endast ges(och i rikliga mängder) till sjuka och handikappade.
Det där med benbrottet har jag något svagt minne av, men hade samma uppgift i stället publicerats i ett journalistiskt eller konstnärligt sammanhang så hade saken varit annorlunda. För sådana sammanhang/syften är undantag enligt PUL.Thirtwain skrev:
Om jag inte missminner mig finns det ett fall där en kyrklig samfällighet fälldes för att på sin hemsida ha publicerat en uppgift om att en av samfällighetens anställda hade brutit benet. Detta enligt förbud i PuL 13§ att behandla personuppgift som rör hälsa. I samma paragraf räknas även bland annat etniskt ursprung som känslig uppgift och det är ju ganska svårt att dölja den i ett fotografi.
Inte? Vad händer om en lärare meddelar att hon vill arbeta gratis?lottawe skrev:
Fast det tillåter ju inte samhället att folk gör som lärare ändå..
Vilka yrkesgrupper är det som samhäller uppmuntrar oss att bojkotta?Inte ens det samhället som mer eller mindre uppmuntrar till att bojkotta andra yrkesgrupper.
Vad menar du med "tas från fotografer"? Menar du att fotografer har någon slags rätt till inkomst som tas ifrån dem om en kommun prioriterar vård istället för inköp av bilder?Maron skrev:
Visst behövs det mer pengar till vården, men varför ska de tas just från fotografer?
Hur ska tjänstemarknaden regleras menar du?Maverick skrev:
Jag har skrivit det förr men gör det igen. Stora delar av i-världen går från att vara produktionssamhälle till tjänstesamhälle. För att det ska fungera så är det min fasta övertygelse att tjänstemarknaden måste regleras.
Det är nog ingen fara så länge det inte handlar om en etnisk minoritet.Thirtwain skrev:
I samma paragraf räknas även bland annat etniskt ursprung som känslig uppgift och det är ju ganska svårt att dölja den i ett fotografi.
Lärare och lärare, men vad tror du om något sånt här typ?PMD skrev:
Inte? Vad händer om en lärare meddelar att hon vill arbeta gratis?
Alla som skulle ha kunnat anlitats för sådant kommuner i dagsläget använder sig av fulavtal till.Vilka yrkesgrupper är det som samhäller uppmuntrar oss att bojkotta? [/B]