Annons

Hur hade du agerat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Sådant här händer ibland. Men, det finns glasklara regler du kan följa.
1. Skicka en räkning/faktura till tidningen. Ta i ordentligt. Minst 3000 kr för varje publicerad bild.
2. lägg på 50 - 100 % för att de publicerat bilderna utan att ange ditt namn.
3. Lägg på en extra avgift för att det strul det nu innebär för dig. (1000 kr)

Eftersom du har oinskränkt copyright är det du som bestämmer priset eftersom ni inte har gjort upp om detta tidigare. Skriftlig överenskommelse saknas.

4. Se till att ange ett datum då fakturan senast skall vara betald. Ange alla övriga uppgifter som skall finnas på en faktura. Ditt personnummer, konto dit pengarna skall betalas osv

Skulle de vägra betala tar du kontakt med bildombudsmannen Staffan Teste på www.bildombudsmannen.se

Han har stor erfarenhet av ditt problem och jag har flera gånger anlitat honom i liknande ärenden.
Stå på dig! Du kommer att vinna! Du har ALLA rättigheter på din sida. Tidningen har INGENTING att komma med.
Har du inte firma skall de dessutom betala arbetsgivaravgift på beloppet. Annars betalar du den själv men lägger då på moms. Du måste driva din verksamhet i rörelselika former och registrera dig på Skatteverket.
Är du det minsta tveksam hur du skall gör nu, kontaktar du bildombudsmannen direkt.
Du kan också återkomma till mig för ytterligare klargöranden.
Lycka till!!
André Maslennikov

Tidningen har inte publicerat TS bilder utan någon annans bilder och hur deras avtal ser ut vet vi inte. Felet TS har gjort är att ta emot en muntlig beställning utan att kontrollera att denna har rättighet att göra detta.
Min erfarenhet är att alltid få en skriftlig beställning om man inte känner kunden innan där priset på jobbet är inskrivet, Ex timpris eller per publicerad bild. Jag skulle aldrig ta emot en beställning på ett jobb utan att veta personen har rättighet att beställa jobbet, har många års erfarenhet inom entreprenadbranschen.
 
Tidningen har inte publicerat TS bilder utan någon annans bilder och hur deras avtal ser ut vet vi inte. Felet TS har gjort är att ta emot en muntlig beställning utan att kontrollera att denna har rättighet att göra detta.
Min erfarenhet är att alltid få en skriftlig beställning om man inte känner kunden innan där priset på jobbet är inskrivet, Ex timpris eller per publicerad bild. Jag skulle aldrig ta emot en beställning på ett jobb utan att veta personen har rättighet att beställa jobbet, har många års erfarenhet inom entreprenadbranschen.

Underskatta inte muntlig beställning, det funkar för det mesta om man bara varit tydlig.

Ett knep kan vara att maila det man tycker man varit överens om där man skriver "jag uppfattar om att vi kommit överens om följande:" där de viktigaste punkterna är pris, omfattning, leveranstid.
 
Hej!
Sådant här händer ibland. Men, det finns glasklara regler du kan följa.
1. Skicka en räkning/faktura till tidningen. Ta i ordentligt. Minst 3000 kr för varje publicerad bild.
2. lägg på 50 - 100 % för att de publicerat bilderna utan att ange ditt namn.
3. Lägg på en extra avgift för att det strul det nu innebär för dig. (1000 kr)

Eftersom du har oinskränkt copyright är det du som bestämmer priset eftersom ni inte har gjort upp om detta tidigare. Skriftlig överenskommelse saknas.

4. Se till att ange ett datum då fakturan senast skall vara betald. Ange alla övriga uppgifter som skall finnas på en faktura. Ditt personnummer, konto dit pengarna skall betalas osv

Skulle de vägra betala tar du kontakt med bildombudsmannen Staffan Teste på www.bildombudsmannen.se

Han har stor erfarenhet av ditt problem och jag har flera gånger anlitat honom i liknande ärenden.
Stå på dig! Du kommer att vinna! Du har ALLA rättigheter på din sida. Tidningen har INGENTING att komma med.
Har du inte firma skall de dessutom betala arbetsgivaravgift på beloppet. Annars betalar du den själv men lägger då på moms. Du måste driva din verksamhet i rörelselika former och registrera dig på Skatteverket.
Är du det minsta tveksam hur du skall gör nu, kontaktar du bildombudsmannen direkt.
Du kan också återkomma till mig för ytterligare klargöranden.
Lycka till!!
André Maslennikov

Ett bra svar på en fråga som inte ställts :) I den här tråden i alla fall :)
 
Hmm, det är ju inte fotografen som avgör vilka bilder som publiceras så han kan ju inte göra några avtal om att köpa bilder, utan det avtalet får man göra med redaktören på tidningen.

Så det ända som kan göras är att dom som gav bort bilden tar kontakt ang bylinen men TS kan inte få något utav detta då bilden som användes såldes/gavs bort av en annan som inte var trådskaparen.

Och även om det var TS som tog fotografiet så användes inte denna bild och ska då inte heller ha något betalt för det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.