Maverick
Aktiv medlem
Peter-L skrev:
Fredrik, jag tror och tycker ingenting i frågan. Men om det redan pågår en debatt vad gäller fotografer vs. journalister så är det väl bra. Och den debatten kan jag förstår från båda sidor.
Så, min insikt i det sammanhanget är liten. Men min insikt i affärsverksamhet är stor!!
Sedan handlade mitt inlägg om det ursprungliga i tråden, Arjeplog. Totalen kan jag inte uttala mig om...... Men, jag tycker ändå att det är fotografen som har en grej att ta tag i här för att motivera sin existens. Kanske genom att ta bättre bilder än entusiasten, sälja på ett annat sätt, kanske nicha sig inom foto...... ja, vad vet jag.... Men att köra på några Entusiaster känns ju fel i mina ögon. /Mvh,
Fast nu är det ju inte främst entusiasterna man kör på utan Arjeplogs kommun. Jag har heller aldrig, tror jag, sett någon yrkesfotograf protestera mot en fototävling där villkoren är rimliga. Den tidigare gängse modellen har varit att bilderna får visas endast i samband med tävling eller marknadsföring för tävlingen eller efterkommande utställning. Som t ex årets bild.
Om din insikt i affärsverksamhet är stor så antar jag att din insikt i ekonomi motsvarar detta och då borde du också inse problemet med gratisarbete på vidare plan än den egna plånboken.
Mvh
Maverick