Jag håller med Rolf - det här handlar inte om enstaka näringsidkare i Värmland eller annorstädes. Det handlar mer om fotografin som yrke, och dess fortlevnad.
Som jag tolkat en del svar är det inte vare sig säkert eller önskvärt att man ska kunna leva på sitt fotograferande i framtiden. Jag hoppas att det är fler än vi i den här tråden som tycker det vore ganska synd om det blev så, oavsett vad vi själva försörjes oss med.
Klart man kan säga "gilla läget" och jämföra med nerladdning av musik, filmet och annat, men jag tror inte det är fullt så enkelt. Det har alltid funnits duktiga amatörfotografer, men nu är de fler än nånsin (delvis tack vare tekniken). Tidigare har dock även amatörfotografer fått betalt för sina bilder i de flesta fall - nu är det inte längre så, och det är det som kan ställa till det (tror jag).
Om man verkar i en helt annan branch än fotografering och kan ha en marknadsföringsbudget på ett par miljoner med två anställda, så är det bara att gratulera. Jag jobbar själv heltid som IT-konsult, och har fotograferingen som en hobby- och sidoverksamhet. Tack vare mitt ordinarie arbete har jag möjligheter att fotografera och köpa utrustning på ett helt annat sätt än de som heltidsfotograferar. Jag har dock inget som helst intresse av att skänka bort mina bilder för kommersiella syften (som t.ex. marknadsföring av en kommun eller ett företag); för ideella syften är det en annan femma, liksom om jag får betalt för en bild (men då tar jag betalt enligt villkor som motsvarar de som de flesta yrkesfotografer använder).
Fotografi som yrke har funnits i ett drygt sekel, och riskerar att bli ett yrke som konkurrerats ut av amatörer. Det är många yrken som rationaliserats bort av tekniken, och så kan nog ske även med fotografyrket - om man ser det som ren teknik (vilket tyvärr många bildköpare gör).