Annons

Är detta OK?

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Det går inte ens att hitta mig om du söker på mitt namn;) Men jag kan nog marknadsföringen ändå. Och jag överlever t.o.m. fast jag inte hinner, orkar uppdatera just hemsidan värst men tack för tipsen ändå.

Nu hoppar jag också av tråden, allt är redan sagt ändå. Och upprepningar hjälper tydligen inte..

Det verkar vara en smart strategi att göra sig hemlig för kunderna så man inte syns, verkar ju funka bra, hur ska kommunen hitta dig om man nu vill beställa bilder och ringer 118118 och frågar efter fotograf lotta i grums? :)

Om man nu vill vara hemlig av någon orsak så kanske man inte ska ha sina uppgifter tillgängliga med 2 knapptryck som att man bor på X och sånt


Trevlig midsommar !
 
En märklig tråd !

Jag skrev i mitt sista svar att jag inte skriver mer i frågan.Men jag har något som jag inte bara kan undvika att skriva med anledning av några som skriver efter det jag "lämnade".

Denna tråd började med att någon frågade om en kommuns (Ajeplog) agerande när det gäller bilder till denna kommun.
Vad händer i denna tråd? Jo, ett antal personer börja att diskutera dom som skriver svar på huvudfrågan med omdömen om deras hemsidor m.m
Men ge er nu ni som håller med detta. Kan ni inte skilja mellan päron och äpplen. Även om det framstår som om ni vill "hjälpa" någon.Skriv heller alla dessa "vänligheter" i denna persons profil. Där finns en möjlighet att sända till personen direkt.
Gör nu inte som så att ni "synar" mig också och skriv om detta i denna tråd.Jag tänker inte svara.För det jag gör för att marknadföra mig är min ensak. Det drabbar bara mig och ingen annan.
Punkt slut !

En trevlig fotosommar Lotta.

Efter att ha läst på tråden igen , är det frågan om inte det skrivna inte skall komma fram till FS ansvariga ?
 
Senast ändrad:
millhouse skrev:

Efter att ha läst på tråden igen , är det frågan om inte det skrivna inte skall komma fram till FS ansvariga ?
Jag har gjort en anmälan om onödiga uppgifter med gatnr (även om det är inaktuellt sedan flera år tillbaks.) Det har jag gjort bara för "sakens skull" för att jag tycker det är jävligt onödigt att lämna ut samt tipsa om hur man finner personuppgifter om en speciell person i ett forum. Att jag var så jäkla intressant visste jag inte;)

Till Rolf och alla er andra, Trevlig midsommar!
 
Jag håller med Rolf - det här handlar inte om enstaka näringsidkare i Värmland eller annorstädes. Det handlar mer om fotografin som yrke, och dess fortlevnad.

Som jag tolkat en del svar är det inte vare sig säkert eller önskvärt att man ska kunna leva på sitt fotograferande i framtiden. Jag hoppas att det är fler än vi i den här tråden som tycker det vore ganska synd om det blev så, oavsett vad vi själva försörjes oss med.

Klart man kan säga "gilla läget" och jämföra med nerladdning av musik, filmet och annat, men jag tror inte det är fullt så enkelt. Det har alltid funnits duktiga amatörfotografer, men nu är de fler än nånsin (delvis tack vare tekniken). Tidigare har dock även amatörfotografer fått betalt för sina bilder i de flesta fall - nu är det inte längre så, och det är det som kan ställa till det (tror jag).

Om man verkar i en helt annan branch än fotografering och kan ha en marknadsföringsbudget på ett par miljoner med två anställda, så är det bara att gratulera. Jag jobbar själv heltid som IT-konsult, och har fotograferingen som en hobby- och sidoverksamhet. Tack vare mitt ordinarie arbete har jag möjligheter att fotografera och köpa utrustning på ett helt annat sätt än de som heltidsfotograferar. Jag har dock inget som helst intresse av att skänka bort mina bilder för kommersiella syften (som t.ex. marknadsföring av en kommun eller ett företag); för ideella syften är det en annan femma, liksom om jag får betalt för en bild (men då tar jag betalt enligt villkor som motsvarar de som de flesta yrkesfotografer använder).

Fotografi som yrke har funnits i ett drygt sekel, och riskerar att bli ett yrke som konkurrerats ut av amatörer. Det är många yrken som rationaliserats bort av tekniken, och så kan nog ske även med fotografyrket - om man ser det som ren teknik (vilket tyvärr många bildköpare gör).
 
Mitt sista inlägg i tråden (hoppas jag!)

Att upplysa om att uppgifter finns i whois registret var i all välmening, det finns faktiskt kvinnor som har gamla ex etc som de gömmer sig för. De flesta med internetvana vet i vilka vanliga register man kan söka uppgifter i, Vi kan ju inte även sluta berätta för folk att man kan använda hitta, eniro & google de är ungefär lika välkända som whois! Och om någon nu verkligen vill få fram uppgifter om någon så gå in på ditt lokala skattekontor, de är publika för alla om du inte har skyddad identitiet. Det är bara bra om folk blir upplysta och tänker på vad de lägger ut på nätet.

Till Anders, nu har vi inte en marknadsbudget på ett par miljoner utan på dryga miljonen. Det varierar naturligtvis på vilken bransh man har vilken budget som man behöver och hur mycket man kan lägga. Givetvis så har inte en fotograf i en liten kommun behov av att spendera så mycket på reklam :)
 
afe skrev:
Jag har dock inget som helst intresse av att skänka bort mina bilder för kommersiella syften (som t.ex. marknadsföring av en kommun eller ett företag);
Marknadsföring av ett företag är nog helt klart ett kommersiellt syfte, men jag tycker att det är tveksamt att kalla marknadsföring av en kommun för ett kommersiellt syfte. En kommun är inte ett kommersiellt företag, och det är nog tveksamt om det ens ska kallas marknadsföring i det fallet. Vilken marknad handlar det om?
 
För mig handlar inte den här frågan om fotografers fortlevnad eller inte. Det handlar inte heller om teknikskifte, inte så länge som kamerorna inte tar bilderna själva. Det handlar om värderingar. Det handlar om ifall det är ok att stora företag liksom stat och kommun utnyttjar människor eller inte. Ifall det är ok att folk inte får betalt för sitt arbete när de skapar ett stort mervärde åt företag, stat och kommun. För om det är så att det är ok. Då borde det väl rimligtvis vara okej med underbetalda sjuksyrror också? Det är ju bara marknaden som styr eller hur? Och det kan kan ju inte vara fel?

Likaså måste det vara helt ok att lägga ut produktion till låglöneländer utan rätt till fackbildning och med barnarbete. Gång på gång har vi sett avslöjandena om hur svenska företags produkter tillverkas av barn och/eller under säkerhetsmässigt vidriga förhållande som aldrig nånsin skulle accepteras i Sverige. Men åter igen så är det ju bara marknaden som styr och då är allt okej?

När det kommer "pressfotografer" så tror jag de är en av de sista att försvinna. Då de faktiskt utför ett arbete som amatören har svårt att göra pga tidsbrist. Det är istället ataljé och produktfotograferna som får ta första smällen. För alla med en bra kamera kan ju ta bebisbilder och bröllop numera.

Pressfotografin drabbas dock av gratismentaliteten den också. Men mer i form av urvattnad journalistik. Det blir vanligare och vanligare att media vill köpa bilder på koncernnivå och sedan ha rätten att använda bilderna i alla sina publikationer. För en del låter det som ett naturligt tillstånd. Fast återigen så handlar det om att få betalt för det mervärde man skapar. Men allvarligare är vad det innebär för journalistiken. För om man nu har rätten att använda matrialet i alla sina media så vill man ju att matrialet så passa så bra som möjligt för att på så sätt locka fler läsare totalt sett. Således får vi en rätt allmänt hållen journalistik till för företagen låg produktionskostnad, vilket är det viktigaste när ekonomer får bestämma. Således kan vi också konstatera att den här gratismentaliteten inte bara drabbar fotografera utan också i högsta grad skrivande journalister.

Taktiken har länge varit att splittra arbetstagare eftersom alla arbetsgivare och uppdragsgivare vet att de inte är lika lätt att förhandla med en jämbördig motpart. Lika väl vet de att det alltid finns outbildade svartfötter som är villiga att göra som företagen/uppdragsgivaren vill pga okunskap eller desperation. Svenskt näringsliv njuter i fulla drag över avhoppen från a-kassa och fackföreningar för de vet att det i slutändan innebär lägre produktionskostnad för dem och bättre villkor för dem.

Så, nä den här tråden handlar inte om teknikskifte eller om yrkesfotografers bristande kvalitéer. Det handlar om värderingar och om man tycker det är okej med oskäliga avtal.

/Maverick
 
Senast ändrad:
PMD skrev:
Marknadsföring av ett företag är nog helt klart ett kommersiellt syfte, men jag tycker att det är tveksamt att kalla marknadsföring av en kommun för ett kommersiellt syfte. En kommun är inte ett kommersiellt företag, och det är nog tveksamt om det ens ska kallas marknadsföring i det fallet. Vilken marknad handlar det om?

Klart att det är ett kommersiellt syfte. De flesta kommuner drivs i stora drag som vilket företag som helst. Fler kommuninvånare betyder mer skatt, under förutsättning att de har jobb. De flesta kommuner bolagiserar olika verksamheter som hamnar, bostadsbolag, energin, transport osv... Så det är inte direkt för att du ska få nya trevliga grannar som de vill få fler invånare.

Personligen tycker jag att det här är lite av en katastrof eftersom min övertygelse är att det här bara kan leda till urbanisering och själv trivs jag rätt bra på landet och vill se en levande landsbygd över hela Sverige.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Klart att det är ett kommersiellt syfte. De flesta kommuner drivs i stora drag som vilket företag som helst.
Nej, det är verkligen inte sant. Det är stor skillnad på ett kommersiellt bolag och en kommun.

Kommunala bolag kan dock drivas kommersiellt, men det är en annan sak. Jag gillar dock inte bolagiserad kommunal verksamhet. Det minskar insynen för medborgarna, och det snedvrider konkurrensen när ett bolag är backat av skattepengar.
 
Hörredu stefan.. Eller sofia- eller var det egentligen inte Catharina du heter?

Välmening är det du gör möjligtvis gentemot idioter som inte själva har fattat alla sökmetoder då de vill nå eller i värsta fall kanske trakassera andra människor. Gentemot alla de kvinnor du nämner är ditt inlägg bara idiotiskt! Tur jag inte behöver oroa mig, men stackars de som har orsak. Någonstans borde gränsen för OT som tillåts gå..
 
PMD skrev:
...

Inflationen är, historiskt sett, inte speciellt hög nu. Finns det anledning att tro att den kommer att bli signifikant högre inom den närmaste framtiden? Varför i så fall?

...

Sedan vi talades vid senast så har jag hunnit höra rapporter om att inflationen är den högsta på 15år och här är en länk till swedbanks åsikt i frågan.

Artikel i VLT

Mvh
Maverick
 
Kommunen har backat!!

Arjeplogs kommun har nu tagit några steg tillbaka. Kanske tack vare FS starka reaktioner.
Se första inlägget för bakgrund.
Så här skriver kommunen nu:

Genom att skicka bilden till oss accepterar ni följande:

* att Arjeplogs kommun har rätt att tillgängliggöra dina bilder för allmänheten genom vår hemsida, http://www.arjeplog.se/.
* att bilden finns med på utskrifter från vår hemsida.
* om Arjeplogs kommun väljer att använda bilden i marknadsföringssammanhang i annat media än på arjeplog.se ska detta ske i samråd med fotografen. Självfallet tar vi hänsyn till din namnangivelserätt och försöker alltid i möjligaste mån ange fotografen om/när vi exploaterar materialet.
* du garanterar att det är du som tagit bilden eller att fotografen accepterar de villkor som angivits ovan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.