Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta bara en materialsport?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har full förståelse både för detta forums teknikinriktning, och den glädje som ligger i ny teknik. Har nu ett nytt vidvinkelobjektiv jag gått och suktat efter länge. Ja egentligen inte efter själva objektivet då, utan efter de fotograferingsmöjligheter det ger. Jag har helt enkelt saknat bra möjlighet till vidvinkelbilder. Men nu har jag det, och det är roligt. Men visst är själva objektivet fint i sig också, en gedigen glasklump, och det skadar ju inte. Det skall bli mycket roligt att ge sig i kast att fotografera med det, lite för att det är gediget, men framför allt för de bilder det har potential att ge. Har redan hunnit testa lite, man måste ju lära känna sin utrustning, något som jag ser som mycket viktigt. Med bristfällig kunskap om hur den fungerar blir det också bristfälliga bilder. Så visst är teknikdiskussioner av godo. Men ibland kan det bli lite nördigt. Men det har ju också sin plats. Fotosidan vore onekligen en nyans fattigare utan dessa diskussioner.

Titta i kritikerlarna istället för att klaga. Forumet är ju uppdelat av en anledning.

/stefan

Jag konstaterade att det där med att fokusera på prylarna inte är något nytt. Så var det redan i min ungdom när jag jobbade med foto. Jag vet de som ideligen bytte utrustning och köpte tillbehör men som inte tog mer än högst en handfull bilder om året. Precis som det fanns de som hade en ganska enkel utrustning och fotade ivrigt och som åstadkom lysande resultat. Att det finns de som åstadkommer bra bilder och har ett djupt materielintresse är fullt på det klara med. Precis som att alla kategorierna finns representerade på fotosidan.

Men det var ju synd att mitt inlägg inte passade din smak. Glömde bort att det gäller att ha de "rätta" åsikterna och inte anse ha en åsikt som avviker från gällande oskriven praxis.

Utrustning kan man köpa. Bildseende är svårare och tar längre tid. Bättre utrustning gör att mycket blir roligare att fota även om det verkligen inte behöver betyda att det nödvändigtvis blir bättre foton för det. Jag har alltid varit nöjd med den digitalkamera jag haft, EOS350:n var fantastisk men för liten för det objektiv jag senare köpte så det fick bli en EOS 20D istället. Och den kameran skulle jag hållit fast vid om det inte var så att jag fick möjlighet att sälja den i ungefär samma veva jag grunnade på hur en fullformatare egentligen skulle vara. Så nu har jag en 5Dmk2, som onekligen är en bättre kamera på en hel del sätt, men det är inte någon enorm skillnad på fotoresultaten om man ser kritiskt på det. Mitt bildseende utvecklade jag nog mest med den gamla 20D:an.

Materialsport? Ja, det kan det såklart vara. Men till syvende och sist är det själva fotograferandet som är meningen - för mig i vart fall. Jag vill inte fota med lådkamera men skulle likaväl kunna utvecklats fotografiskt med min första EOS350D som med EOS20D:n. Digitalkameran har verkligen revolutionerat min fotoutveckling. Att börja med min nuvarande 5Dmk2 hade varit en alldeles för stor munsbit, inställningsmöjligheterna är för många.

Har f.ö. inte köpt en ny kamera på över 20 år:) Tradera och ebay har varit lösningen. Lite tekniknörd är jag allt, så att läsa recensioner och bilda mig en uppfattning om utrustning hör liksom till. Dessutom lär jag mig hela tiden om hur saker funkar, det är också roligt. Men ganska lite av detta har med bildseendet att göra.

Det är lätt att låta det bli en materialsport när det finns en massa siffror att jämföra. (Vi) tekniknördar är byggda så. Bländare hit och dit, 14-bitars ad-omvandlare, brus i färgkanalerna, vinjettering uttryckt i bländarsteg, ISO-tal osv osv. Allt kan mätas. Förutom det egentliga bildresultatet och kompositionen.

Jag tycker Ken Rockwell har en hel del sanningar i sina texter. Att han sedan överdriver och spetsar till det är ju ett måste för att nå ut i dagens mediabrus.

Visst går det att diskutera både prylar och konst, samtidigt eller var för sig. Hårdvaran *är* en del av hantverket - tro inget annat än att foto faktiskt till stor del är en materialsport. Vissa typer av foto blir bättre och enklare med rätt prylar, och både artister och hantverkare gör ett bättre och snabbare jobb med rätt verktyg. Dom som säger "det är fotografen, inte kameran" lurar sig själv - båda behövs naturligtvis.

Vad gäller forumen och ens egna intressen och bildideal kontra andra medlemmars: Det går utmärkt att välja dom bildgrupper och dom forum man är intresserad av utan att klanka ner på det andra som finns här, så slipper man plågas av det man inte gillar. Det är något vi alla syndar emot ibland - världen snurrar inte kring dom egna intressena - ämne för ett nyårslöfte kanske? ;-)

Så vill jag hävda att det finns två diken.
I det ena ligger ett antal personer som menar att utrustning i princip saknar betydelse, och att allt hänger på fotografens kompetens att använda sin utrustning.... [...snip...]

Två? Jag tycker det finns hur många diken som helst och varje dike verkar tro att endast det egna diket är det enda renläriga sättet att fotografera. Det är nog det som är problemet. I just denna debatt tycker jag tekniksnacket har snöat in på just vem som kan ta skarpaste kortet, på längsta avståndet, i mörkaste mörkret, naturligtvis med bästa utrustningen. Är det inte tekniken så dividerar man om man får eller inte får klona i photoshop, analogt eller digitalt, bla bla bla. Alla har sin idé och förställning hur fotograferandet skall gå till.

Men definiera "bäst" kamera? Jag kan allt oftare tycka det känns som man släpar runt på ett flyttlass helt onödan, tar om 4 fem gånger, missar alla "snabba" ögonblick, måste ha kontroll etc. Medan min ickeintresserade fru tar bilder med sin 800 kronors kamera från netto, trycker en gång och är väldigt nöjd.
Tonårsbarnen gör ungefär likadant. De lägger ut sina bilder på facebook, sina bloggar etc och får väldigt mycket besökare. Och det retliga är att när jag vi får gäster så är gästerna intresserade av mina bilder i ca 3-4 minuter medan familjens bilder kan de titta på i timmar.

Jag är nog av linjen vad det gäller utrustning att man skall ha rätt grejor till rätt situationer och förutsättningar. Och det räcker att ha "good enough". Det underättar förståss om man fattar vad som är good enough och inte försöka ta svårare bilden än grejorna klarar. Har man inte en meter objektiv till fåglarna får hälleberget komma till fåglarna.

Det finns nog inget rätt eller fel, bara olika. Sen är det fritt att spendera sina pengar på vad man vill. Men man måste inte.

Sitter och funderar över den här diskussionen och jag tror att om man har foto som hobby kan man nog lägga ut väldigt mycket pengar. Jag började med digitalfoto för 4 år sedan, eftersom jag var "ny" på den fronten så blev det två lite billigare kameror. Pentax K100 och Fuji Finpix 5600 var mina första kameror, så här efteråt kan jag säga att det var rätt usel bildkvalitet på båda kamerorna dessutom fick man nästan alltid kassera 35-40% av bilderna. Min andra systemare ( som jag fortfarande har kvar ) är en Canon Eos 40D och den var ett stort lyft från dom två förstnämda här är det bara 5-10% av bilderna som behöver kasseras. Mitt senaste tillskott Nikon D300 är ytterligare ett stort steg framåt, här är det bara 2-3% av bilderna som blir dåliga.Vad jag menar är att utvecklingen har gått framåt väldigt mycket dom sista 3 åren, vilket har gjort att folk bytt kameror väldigt ofta. Men jag tror faktiskt att utvecklingen kommer att bromsas ner snart vilket kommer att innebära att folk behåller sina kameror mycket längre. Nu trycker man in mera megapixlar i kamerorna vilket tyvärr oxå innebär att det ställs högre krav på optik och datorer/grafikkort. Men kanske vi får se samma sak som man gjort med småkamerorna, helt enkelt att man går tillbaka till färre megapixlar...........framtiden får utvisa:

Kul läsning! Det var länge sedan jag följde en tråd med så många kloka och tänkvärda inlägg.

God fortsättning!

/K

... klipp ...
Jag är nog av linjen vad det gäller utrustning att man skall ha rätt grejor till rätt situationer och förutsättningar. Och det räcker att ha "good enough". Det underättar förståss om man fattar vad som är good enough och inte försöka ta svårare bilden än grejorna klarar. Har man inte en meter objektiv till fåglarna får hälleberget komma till fåglarna.

Det finns nog inget rätt eller fel, bara olika. Sen är det fritt att spendera sina pengar på vad man vill. Men man måste inte.

Håller med om hela inlägget, sansat skrivet!

Jag har försökt föra fram idén om "tillräckligt bra" i några diskussioner, men snabbt fått huvudet avhugget av några debattörer här ... endast kameran med minst brus och objektiv som är skarpa i hörnen på största bländare duger att ta bilder med. Det kan ju komma ett riktigt scoop som man missar annars. ;-)

Synd att inte fler klarar att sätta sig in i andras verklighet och debatterar mer nyanserat.

Det som är kul är i alla fall att köper man begagnade objektiv till rätt marknadspris, ca 70 procent av billigaste nypris, kan man alltid sälja till samma när man tröttnat eller vill byta, och då blir hobbyn inte så dyr ändå, även om man är prylbög.

Hur många av er har inte hört "Det var en häftig kamera du har. Den måste ta bra bilder!"?

Jag vill påstå att åtminstone bland den del av befolkningen som anser sig ha något vettigare att göra än att hänga på detta forum dagarna i ända finns det en utbredd uppfattning att stor, svart kamera, gärna med långt objektiv på, är en grundpelare i den konstruktion som kallas "bra bild".

De som däremot som en del av oss, undertecknad minst lika skyldig, som läser och skriver flitigt här, har till större del insett både att man kan ta bra bilder även med enklare kameror, men att bra kameror definitivit inte gör det svårare. Däremot ofta roligare.

Själv är jag ju amatör i den bemärkelsen att det inte är kamerorna som ser till att det finns mat i kylskåpet. Men jag tycker det är roligt att fotografera, och då speciellt sånt som rör på sig. Jag har vant mig vid kameror som Canon EF, F-1 och T90 på den tiden, alltså kameror som var bland de mer, ibland mest, avancerade man kunde få tag i då.
Likaledes konstaterade jag att den sorts digitalkameror som jag tyckte låg inom rimligt ekonomiskt räckhåll för en del år sedan, alltså diverse obskyra kompakter, näppeligen levererade resultat som jag annars kunde åstadkomma med mina äldre kameror för film. Till detta var de patetiskt långsamma. En av dem hade dessutom en tolkning av motivets färger som möjligen skulle kunna karakteriseras som "konstnärlig", men knappt ens Ken Rockwell skulle kunnat förnedra sig till att berömma den som naturtrogen. Inte ens för att generera trafik till sin websida.

När Canon släppte ut EOS 400D tyckte jag att nu hade de kommit såpass långt, till såpass rimligt pris, att det var dags att testa en sån digitalkamera. Så jag köpte en, med ett plastigt paketobjektiv, för att se hur det blev. Jag hade dessutom en EOS 30 (för film) med något EF-objektiv också, så det var ganska naturligt att det blev en Canon.
Raskt kunde jag konstatera att kamerans sensor levererade bilder som jag tyckte var helt acceptabla. Kameran i sig självt var hyfsad, men bortskämd som jag var med tidigare modeller ville jag helst ha något högre upp i näringskedjan. När 1D Mark III kom tyckte jag den såg trevlig ut, bortsett från prislappen, så jag nöjde mig med lillebror 40D. Sen ledde det ena till det andra, och när jag sedan reducerade utgiftsmassan i mitt privatliv (hustrun stack) spenderade jag de pengarna på kamerautrustning som i mindre grad lade sordin på mina fotografiska intentioner.

Jag är som sagt inte yrkesfotograf, men om jag är intresserad av att fotografera, och har råd till det, kan jag inte inse varför jag skulle ha sämre grejor än de som är yrkesfotografer? Även om jag inte brukar sälja mina bilder till någon annan, kan jag ju ändå ställa samma krav på mig själv som en ev. kund skulle gjort. Jag behöver inte sånt i mitt yrkesliv, men jag har rätt många verktyg i källaren också, för när jag ska mixtra med någonting vill jag inte vara mer begränsad där heller, än vad yrkesmannen skulle varit. Däremot kan jag köpa lite enklare grejor, för jag sliter dem inte lika hårt. Ungefär som jag nu använder en 7D och inte en 1D Mark IV, för då spar jag en hel del pengar till något annat och kommer ändå bra nära i prestanda.

Nu ska jag gå och sota pannan. Att elda med ved i polarkylan minskar också driftkostnaderna, så jag får mer pengar över till fotoprylar!

... Gjorde förresten min första förstoring från min digitala systemkamera härom veckan, 50x75cm tagen med kitobjektivet på 18 mm där det inte anses prestera så bra om jag är rätt informerad. Dessutom gjorde jag misstaget att lita på autofokusen i en vy med dominerande gult natriumljus (gatlampor). Under sådana förhållanden frontfokuserar min kamera märkbart, även med det relativt ljussvaga kitobjektivet. Men gissa vad? -Jag är ändå nöjd över resultatet, bilden är spektakulär i större format och pryder verkligen sin plats. Man kan tom gå nära med näsan tätt intill och tycka att man ser gott om intressanta detaljer och uppleva bilden som skarp...

Jag är inte det minsta förvånad. Kitobjektiven räcker längre än många vill medge. Dock så är de kanske inte alltid de roligaste och mest mångsidiga verktygen att använda. Ljusstyrka ger mer mångsidighet än lite zoom, tycker jag. (Dock så köpte jag nyss en i mitt tycke svindyr f/4 normalzoom med ganska stort omfång för att ha de gånger det ger större flexibilitet än att släpa på fyra fasta objektiv och byta stup i kvarten. Inomhus är den dessutom perfekt tillsammans med en extern blixt).

Angående Ken Rockwell så uppskattar jag hans jordnära åsikter. Han har fötterna på jorden och hans åsikter utgår alltid från praktisk fotografering. "Utrustningen har ingen betydelse om man är på kaffepaus just då som ljuset är som bäst" läste jag en gång på hans sida. Eller nåt i den här stilen i alla fall...

När man läser diverse trådar här om vilken kamera som är bäst anser jag ibland att många silar mygg och sväljer elefanter. Hur bra kameran presterar på högsta inställbara isotal (typ 12800) spelar sällan någon större roll i praktiken, då man ändå knappast vill röra sig på högsta iso om man vill ha lite bildkvalitet kvar ens. Det finns väl viktigare saker, som autofokusens pålitlighet och snabbhet, ergonomi, placering av knappar, menysystemets utformning, sökarens utformning och annat som spelar minst lika stor roll. För att inte tala om fotografens kunskaper. Och dessutom borde ju alltid rekommendationerna utgå från fotografens behov och budget, så länge de är någorlunda realistiska åtminstone. Det är ju inte sällan som folk vill ha kameror som är små och lätta, har minst 10ggr zoom och presterar bra bilder på springande barn inomhus utan blixt.... ;-)

Hur bra kameran presterar på högsta inställbara isotal (typ 12800) spelar sällan någon större roll i praktiken, då man ändå knappast vill röra sig på högsta iso om man vill ha lite bildkvalitet kvar ens.
Ofta inte, men det är ju just av den anledningen som du själv nämner som det faktiskt är intressant. Hur mycket bildkvalité finns det kvar vid ISO 12800 eller 51200 eller var nu inställningarna sätter gränsen?

Ken Rockwell gillar att skriva sånt som är kontroversiellt, för då debatterar folk och går in på hans websida för att läsa vad som skrivs. Det genererar intäkter som hjälper till att försörja honom. Det erkänner han själv.

Men allt han skriver behöver ju inte vara för att retas bara för det.

fast vi fotonördar är ändå ganska timida jämfört med t ex hifi-nördar, vad gäller utrustning och prylar alltså. Annars skulle vi ägna sidor åt att diskutera kameraremmar, och nyttan av sådana för ett par tusen kr, och så långt har vi inte kommit ännu.

Om du letar tror jag nog att du kan hitta duktigt långa trådar om kameraremmar...

Finns inget som heter " tillräckligt bra".
Är väl lika typiskt som svenska ordet "lagomt" :)

Det finns alltid någonting bättre.
Enbart en prisfråga....
Bara hyckleri att inte våga erkänna att ni bläddrar i broschyrer mm och skulle vilja ha någonting nyare och bättre än vad ni nu har. Eller kanske ännu mer utrustning som komplement.

Visst är det väl så..... :)

Du ska väl vara glad att de inte säger "Du borde nog köpa en bättre kamera"...

Men visst är det så. Det är däremot sällan någon säger "Vilket fint piano du måste ha" om du spelar bra på det.

......Uteblir diskutionerna om hur man skapar bilden för att det är svårt att diskutera ämnena eller är jag fördålig på att hitta dessa?......

/Fredrik

Jo det är svårt att diskutera bildspråket med tal/skrivspråket. Tror till stor del att det är därför dessa diskussioner ofta uteblir. Det är svårt att sätta ord på känslor man får av en bild och hur man uttrycker dom i bild. Kanske lika svårt som att försöka spela på gitarr/piano/saxofon mm, det man upplever när man läser en dikt?

Och att skapa en bild är ingen konst, bara att läsa instruktionsboken. Någon har uttryckt det så här: "Det är inget märkligt att fotografera, läs bara bruksanvisningen, utmaningen består i att berätta något väsentligt och med bildspråkets grammatik verkligen få det sagt."

Hur många av er har inte hört "Det var en häftig kamera du har. Den måste ta bra bilder!"?
Aldrig någonsin faktiskt, trots att jag har fräsig utrustning. Det beror på att jag inte visar den för nån i onödan. Jag försöker vara så diskret det bara går och helst vill jag att ingen ser att jag fotograferar alls.

Om man nu ändå får den frågan så kan man ju raskt räcka över kameran och be vederbörande ta en "bra bild", så kanske poletten trillar ner.

Jo det är svårt att diskutera bildspråket med tal/skrivspråket. Tror till stor del att det är därför dessa diskussioner ofta uteblir. Det är svårt att sätta ord på känslor man får av en bild och hur man uttrycker dom i bild. Kanske lika svårt som att försöka spela på gitarr/piano/saxofon mm, det man upplever när man läser en dikt?

Jag håller med dej. Det är svårt att sätta ord på vad man upplever och känner när man ser en bra bild om man inte tränat på det. Det handlar, som du skriver i nästa inlägg, om bildspråkets grammatik. Och det tar tid och framför allt övning att tränga in i, och man blir aldrig fullärd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar