Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

OCH den kostar 18000, väger 1,5 Kg mer och är betydligt större än nikkor 300/4.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=841128,31870

Jag tycker att det är för många kompromisser när det är brännvidden jag vill åt, inte zoom möjligheten.[/QUOTE]

Köp du 300/4,0 och ev en 1,4 II konverter. Undviker du minsta bländaren i bägge fallen så har du en bra och mycket prisvärd kombination, enligt min åsikt, men som också delas av: http://www.photozone.de/nikon--nikk...kkor-af-s-300mm-f4d-if-ed-review--test-report
OBS att testet är utfört på en Dx-kamera (D200).

120-300 2,8 os verkar ju jättehäftigt men den verkar tappa mycket skärpa utanför centrum
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=5&APIComp=2

OCH den kostar 18000, väger 1,5 Kg mer och är betydligt större än nikkor 300/4.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=841128,31870

Jag tycker att det är för många kompromisser när det är brännvidden jag vill åt, inte zoom möjligheten.

Detta är den gamla versionen i och för sig...
Det jag skrev var att det skulle komma en ny version.
Dessutom kommer det en ny fast Sigma 300 2,8 med bildstabilisering
Men ett fast 300mm F4 är säkert ett mycket bra och prisvärt objektiv

Detta är den gamla versionen i och för sig...
Det jag skrev var att det skulle komma en ny version.
Dessutom kommer det en ny fast Sigma 300 2,8 med bildstabilisering
Men ett fast 300mm F4 är säkert ett mycket bra och prisvärt objektiv

Sorry, visste inte att det radan fanns en 120-300 med OS menden nya lärv knappast bli mindre och billigare och frågan är om den kan bli såmycket skarpare?

sigmas 300 2,8 OS blir väl lika stor som nikons motsvarighet för det är väl naturlagar som gör storleken på dom? kommer den kosta 10-15 tusen mindre än nikons så är det ändå flera gånger mer än nikons f4.

Sorry, visste inte att det radan fanns en 120-300 med OS menden nya lärv knappast bli mindre och billigare och frågan är om den kan bli såmycket skarpare?

sigmas 300 2,8 OS blir väl lika stor som nikons motsvarighet för det är väl naturlagar som gör storleken på dom? kommer den kosta 10-15 tusen mindre än nikons så är det ändå flera gånger mer än nikons f4.

Jag letar också efter ett tele till min D800, det är därför jag kikar runt.
Den nuvarande Sigman, 300 2,8 kostar 22kkr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32082
och om den nya med bildstabilisering inte blir dyrare så kan det vara ett alternativ för mig
(drömma kan man ju alltid)

Att en 300/2,8 blir ordentligt mycket tyngre än en 300/4 är ren fysik.

Sigma har en 100-300/4 zoom också, den kanske kan vara något? Inte lika bra optiskt om Nikons 300/4 men säkert trevlig ändå om man gillar zoom!

Idag kom ett paket till lägenheten med en D800 :) Oj vilken kamera! Imorgon blir första rundan ute.

Vill ge beröm till Hans på Goecker för en fantastisk service!

Idag kom ett paket till lägenheten med en D800 :) Oj vilken kamera! Imorgon blir första rundan ute.

Paket NU ?
Knepigt jobbar tomten på posten eller fyller du år ?
Kul iaf. berätta gärna hur du upplever denna skapelse samt vilka objektiv du kör med vid testet.
Det tar ett tag innan man får inställningarna så man kan bemästra kameran som bäst.

Mvh. /LEE

Det är tack vare dig att jag handlade där!

En fråga, på min D80 kunde man systemåterställa kameran i inställnigsmenyn och även trycka på de två knappar som har gröna prickar vi sig.

På D800 hittar jag ingen återställare :( Bara två knappar med gröna prickar vid sig, håller jag in dem så återsälls inte allt. Har jag tex ändrat något i autofokus-inställningarna så återställs inte det med de "gröna prick" återsällningen :( Någon som vet vart man hittar den vanliga återställnigen i menyn?

Kommer inte överens med vitbalansen på D800. Har en D80 också, står den på auto blir vitbalansen bra. Ställer man D800 på auto1 eller auto2 blir den alldeles för gul, på tok för varm. Grejen är att om jag öppnar raw-filerna i CS5 så kan man ju justera vitbalansen på As Shot och Auto. Ställer jag den på auto blir det riktigt bra, då ser det ut som i verkligheten Hur ska jag få ställa in vitbalasen i D800 för att bilderna ska se ut som i Auto i CS5?

Ursäkta OT, snabb fråga bara. Du köpte som privatperson från Goecker va? Inga problem alls? Mailade och frågade ang. att handla som privatperson, men har inte fått svar på snart två veckor.

Mvh
Pär

Ursäkta OT, snabb fråga bara. Du köpte som privatperson från Goecker va? Inga problem alls? Mailade och frågade ang. att handla som privatperson, men har inte fått svar på snart två veckor.

Det är nog inga problem att handla där som privatperson. Det står så här på deras webbsida om köpvillkor:

"Handlar du som privatperson, är det Konsumentköplagen (SFS 1990:932) samt Distansavtalslagen som gäller."

Man bör dock vara medveten om att priserna i Goeckers webshop är utan moms.

Grymt bra tråd. :) Massor av fin info här!

Jag ska köpa min D800 i nästa vecka, så fort jag har sålt den sista delen av min Canon-utrustning. Längtar sjukt mycket!

Färgfel

Hej.

Med risk att detta ämne har behandlats tidigare, för man kan inte läsa igenom alla inlägg i en tråd, så undrar jag om grönsticket i Nikons kameror och särskilt i D800 och frågan är om det går att parametra bort det i kamerans meny så att det blir naturtrogna bilder. Jag har även sett att Nikonbilderna blir för varmtoniga och jag undrar om det också går att få bort i menyerna.

/L

Jag har inte heller läst hela (eller ens mycket av) tråden så jag vet inte om det behandlats innan.

Thom Hogan skrev om "The Kermit Syndrome" i ett inlägg den 24 Januari 2013 http://www.bythom.com/

Kort sagt. Det finns inget grönstick.

Jag har väl inte direkt ett tränat öga för färgskiftningar men jag råkade se bildtester på dpreview.com och testtavlan där. Särskilt föremål med guldfärg fick ett grönaktigt skimmer över sig.
Ett exempel finns på en Martiniflaskas etikett och mynten där. Jämför man med Canon 5d 3 så ser man skillnad. Vad beror det på? Är det för att Nikon har varmare toner än Canon?

/L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar