Annons

Äntligen Nikon D800

Tänkte köpa en D800 batterigrepp, har sett att de finns en hel del olika. Vilket är bäst för under 1000-lappen? Någon som har prövat dessa?

Det är nog grönsticket i displayen som det skrevs om när D800 kom.
Fotar man med adobeRGB så får bilden en lätt grönton när man tittar på den efteråt i kamerans skärm om jag inte minns fel, det är dock bara där den är grönaktig, inte när man betraktar samma bild på datorn.

Har själv ingen D800, och hade inte hört talas om det här, men försökte hjälpa en kollega som hade svårt att få till en bild. Jättefina färger överlag, men jag reagerade just på att det fanns något märkligt gulgrönt stick som var halvt omöjligt att få bort i håret på den porträtterade.

Har själv ingen D800, och hade inte hört talas om det här, men försökte hjälpa en kollega som hade svårt att få till en bild. Jättefina färger överlag, men jag reagerade just på att det fanns något märkligt gulgrönt stick som var halvt omöjligt att få bort i håret på den porträtterade.

Föredrar MLU framför liveview, liveview är bara missledande.

Mirror-Lockup gör att jag istället använder hjärnan framför en bild på en lågupplöst skärm som är opålitlig och definitivt inte ger några korrekta färgåtergivningar. Är egentligen ett litet märkligt råd att säga att man ska använda liveview som förvisso lyfter spegeln (likt MLU) men trycker ner den igen mellan bildtagningarna, vilket gör att kameran vibrerar i alla fall.

På min D800 vrider jag till mirror-lockupläget, och kör med fjärrutlösare om jag ska ha skärpa. Sedan använder jag histogrammen för att hålla koll på exponeringen. Eventuella "Grönstick" syns i RGB-kurvorna.

Den blir även segare på att ta bilder i Liveview. Men det är mycket bra för att se var fokus ligger. Det tycker jag är svårt genom sökaren. Kontrastfokusen direkt från sensorn ger också mer exakt fokus för mig. Microjusterat så gott jag kan men kan jag ta tid på mig använder jag liveview.

Använder oftare en delay på exponeringen än MUP och sladd, tyvärr går den bara till 3 sek. Anledningen till delay snarare än MUP är att jag vill komma åt timern. Timern ställer jag till 2 bilder. Då fotar kameran en hel bracket, oavsett hur många bilder man valt i sin bracket. Märkligt beteende men så funkar det.

Jag har väl inte direkt ett tränat öga för färgskiftningar men jag råkade se bildtester på dpreview.com och testtavlan där. Särskilt föremål med guldfärg fick ett grönaktigt skimmer över sig.
Ett exempel finns på en Martiniflaskas etikett och mynten där. Jämför man med Canon 5d 3 så ser man skillnad. Vad beror det på? Är det för att Nikon har varmare toner än Canon?

/L

Canon och Nikon (och även andra tillverkare för den delen) har alla olika färgkaraktär. Har alltid haft och kommer sannolikt alltid att ha så länge dom använder sig av olika färgfilter, sensorer och bildprocessorer. Jag har kört Minolta, Nikon och Canon och vad man föredrar färgmässigt är en smaksak. Mycket går även att fixa med kameraprofiler, testa exempelvis QPCard.

När jag körde mestadels D700 noterade jag att många bilder var överlag varma och det handlade inte bara om att justera WB. Beroende på ljus krävdes det helt enkelt en hel del joxande för att få den färgbalans jag ville ha. D300:an var bättre färgmässigt (enligt min smak). Den låg trevligare till från scratch i de flesta fall.

Omotiverat grönstick på en testtavla låter dock märkligt hos en så ny kamera som D800?

Är egentligen ett litet märkligt råd att säga att man ska använda liveview som förvisso lyfter spegeln (likt MLU) men trycker ner den igen mellan bildtagningarna, vilket gör att kameran vibrerar i alla fall.

Säkert? Så utomordentligt fånigt. Måste man aktivera Live View för varje bild alltså?

Föredrar MLU framför liveview, liveview är bara missledande.

Mirror-Lockup gör att jag istället använder hjärnan framför en bild på en lågupplöst skärm som är opålitlig och definitivt inte ger några korrekta färgåtergivningar. Är egentligen ett litet märkligt råd att säga att man ska använda liveview som förvisso lyfter spegeln (likt MLU) men trycker ner den igen mellan bildtagningarna, vilket gör att kameran vibrerar i alla fall.

På min D800 vrider jag till mirror-lockupläget, och kör med fjärrutlösare om jag ska ha skärpa. Sedan använder jag histogrammen för att hålla koll på exponeringen. Eventuella "Grönstick" syns i RGB-kurvorna.

Fast vad gör det om färgerna inte stämmer i LV? Dem kan man ju inte göra mycket åt ändå.

Jag använder i stort sett alltid LV när jag har kameran på stativ eftersom det är så mycket bekvämare att se på skärmen än i sökaren, speciellt eftersom jag ofta har stativet lågt ned och inte sällan i konstiga vinklar. Att skärmen inte skulle vara korrekt har aldrig stört mig. Dessutom hinner man ju göra en provexponering för att se om det är total katastrof.

Men vad är poängen med att slänga ner spegeln och sen fälla upp den igen? Jag har aldrig hört talas om någon annan digital spegelreflex som gör så i Live View.

På min D3 gör den så om LiveView är inställt för handhållet. I stativläge blir det inget spegelfladder (jag tror funktionen för handhållet är för att den ska kunna använda PDAF).

På min D3 gör den så om LiveView är inställt för handhållet. I stativläge blir det inget spegelfladder (jag tror funktionen för handhållet är för att den ska kunna använda PDAF).

Det är likadant på D800. Det måste uppstått aningen begreppsförvirring tidigare i tråden.

//Lennart

Jag har jobbat med min D800 ett tag nu och detta låter inte verklighetsbaserat.

Givetvis kan man strula till färgstick från olika ljuskällor och med vitbalans, men det är inte svårare att korrigera än från andra kameror.

Såvitt jag vet var jag både nykter och klok vid tillfället. Om jag sen lever i verkligheten och kan basera min erfarenhet på det är en så mycket större fråga ;)
Min kompis svor lite över färgsticket som han aldrig fick ordning på, och tyckte fanns i många bilder, så han skickade över en fil hit. Just den här gulgrönheten hade jag svårt att ordna, och råkade gå in här och se att fler var inne på det spåret.
Men det är väl olika. Jag har aldrig haft problem med D700 på sätt som andra berättat om.

Såvitt jag vet var jag både nykter och klok vid tillfället. Om jag sen lever i verkligheten och kan basera min erfarenhet på det är en så mycket större fråga ;)
Min kompis svor lite över färgsticket som han aldrig fick ordning på, och tyckte fanns i många bilder, så han skickade över en fil hit. Just den här gulgrönheten hade jag svårt att ordna, och råkade gå in här och se att fler var inne på det spåret.
Men det är väl olika. Jag har aldrig haft problem med D700 på sätt som andra berättat om.

Well om det inte är ett defekt exemplar, eller om jag skulle fått en av få fungerande exemplar av kameran så gissar jag att det kanske är:

-Ni vet inte hur man korrigerar färgstick
-Ni har inte en kalibrerad skärm
-Ni använder någon extremt udda ljuskälla
-Ni använder en udda rawkonverterare som misstolkar filerna

Ah. Det föll mig inte in att någon skulle vilja använda Live View på en spegelreflex handhållet. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar