AWid
Aktiv medlem
Misstänker att vi som häckar här på fotosidan triggar varandra att leta fel på våra dyrgripar. Jag är i alla fall sån Min då för ett halvt år sedan nyinköpta D800 fingranskades in absurdum i jakten på oljefläckar. Några prickar hittades och kameran skickades naturligtvis omgående (dec 2012) på "sanering". Det tog bara drygt två veckor att få tillbaka den trots att den skickades via återförsäljaren i Göteborg (Japan Photo). Sensorn var renare än ren när kameran kom tillbaka.Jo, förstår ditt resonemang. Om jag var helt naken på utrustning idag, skulle det nog bli Canon. Strular de också, men i nuläget verkar deras problem klart mindre.
Men jakten på fel går naturligtvis vidare. Har testat varenda fokuspunkt gång på gång, speciellt de på vänster sida förstås. Men nä - fokus sitter perfekt oavsett vilken punkt jag använder. Jagar vidare för den måste väl i alla fall bak- eller framfokusera? Testar med objektiv efter objektiv på lutande millimetergraderade linjaler, mjölkpaket på rad och annat "hokus pokus" som skulle kunna avslöja fokusfel. Men hur jag än bär mig åt hamnar mikrojusteringen på +-0. Allt annat är sämre! Några nya oljefläckar då? Nä - inte en endaste prick på sensorn.
Nu börjar jag bli riktigt orolig. Varför i h-vete är det inga fel på just min kamera? Är det kanske fel på mig eller har jag bara drabbats av ett felfritt "måndagsexemplar"?-)
Lev väl - och lycka till med felletandet!
Anders W
PS Har inte ens tappat bort skyddslocket till blixtskon! DS