Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Jo, förstår ditt resonemang. Om jag var helt naken på utrustning idag, skulle det nog bli Canon. Strular de också, men i nuläget verkar deras problem klart mindre.
Misstänker att vi som häckar här på fotosidan triggar varandra att leta fel på våra dyrgripar. Jag är i alla fall sån:) Min då för ett halvt år sedan nyinköpta D800 fingranskades in absurdum i jakten på oljefläckar. Några prickar hittades och kameran skickades naturligtvis omgående (dec 2012) på "sanering". Det tog bara drygt två veckor att få tillbaka den trots att den skickades via återförsäljaren i Göteborg (Japan Photo). Sensorn var renare än ren när kameran kom tillbaka.

Men jakten på fel går naturligtvis vidare. Har testat varenda fokuspunkt gång på gång, speciellt de på vänster sida förstås. Men nä - fokus sitter perfekt oavsett vilken punkt jag använder. Jagar vidare för den måste väl i alla fall bak- eller framfokusera? Testar med objektiv efter objektiv på lutande millimetergraderade linjaler, mjölkpaket på rad och annat "hokus pokus" som skulle kunna avslöja fokusfel. Men hur jag än bär mig åt hamnar mikrojusteringen på +-0. Allt annat är sämre! Några nya oljefläckar då? Nä - inte en endaste prick på sensorn.

Nu börjar jag bli riktigt orolig. Varför i h-vete är det inga fel på just min kamera? Är det kanske fel på mig eller har jag bara drabbats av ett felfritt "måndagsexemplar"?-)

Lev väl - och lycka till med felletandet!
Anders W

PS Har inte ens tappat bort skyddslocket till blixtskon! DS

Gör som jag. Köp den på rätt ställe.
Köpte min D800 i maj från Goecker i Sverige. Men kameran levererades från Goecker i Köpenhamn.
Enligt uppgift som jag fått, så är det Goecker i Köpenhamn som sköter Nikonservicen i Danmark. Min kamera kontrollerades på Nikon-verkstaden i Köpenhamn innan den leverades till mig. Märkte ingen fördröjning i leveranstid. Tror att det tog 2 eller 3 dagar innan jag fick den.
Detta innebär att skulle min kamera fallera på något sätt så skickar jag den till Goecker i Danmark för service. Bör uppenbarligen inte bli sämre än i Sverige, troligen bra mycket bättre.

Lät riktigt intressant :) Har aldrig hört talas om dem, hur ligger de till prismässigt?
Ända grejen jag undrar över är att eftersom dom sköter servicen, har man otur kanske man får ett lägat exemplar som någon lämnat tillbaka...?

Misstänker att vi som häckar här på fotosidan triggar varandra att leta fel på våra dyrgripar. Jag är i alla fall sån:) Min då för ett halvt år sedan nyinköpta D800 fingranskades in absurdum i jakten på oljefläckar. Några prickar hittades och kameran skickades naturligtvis omgående (dec 2012) på "sanering". Det tog bara drygt två veckor att få tillbaka den trots att den skickades via återförsäljaren i Göteborg (Japan Photo). Sensorn var renare än ren när kameran kom tillbaka.

Men jakten på fel går naturligtvis vidare. Har testat varenda fokuspunkt gång på gång, speciellt de på vänster sida förstås. Men nä - fokus sitter perfekt oavsett vilken punkt jag använder. Jagar vidare för den måste väl i alla fall bak- eller framfokusera? Testar med objektiv efter objektiv på lutande millimetergraderade linjaler, mjölkpaket på rad och annat "hokus pokus" som skulle kunna avslöja fokusfel. Men hur jag än bär mig åt hamnar mikrojusteringen på +-0. Allt annat är sämre! Några nya oljefläckar då? Nä - inte en endaste prick på sensorn.

Nu börjar jag bli riktigt orolig. Varför i h-vete är det inga fel på just min kamera? Är det kanske fel på mig eller har jag bara drabbats av ett felfritt "måndagsexemplar"?-)

Anders W

För egen del så handlade min petighet om att med en 70-200 2,8 af-s II eller en 24-70 2,8 af-s så får jag kanske 1-2 bilder av 10 skarpa med fokuspunkterna till vänster på stillastående kontrastrika motiv med tider kring 1/400. De oskarpa är verkligen oskarpa. Den där fula oskärpan som bara uppstår när kameran inte hittar fokus. Med höger punkter är förhållandet helt tvärtom. Knivskarp 8-9 ggr av 10. lovar dig, jag är tolerant. Skulle kunna leva med att den träffar rätt 60% på vänster sida, bara för att slippa skicka in den. Men 10-20% det är för mycket, dessutom på ett helt onaturligt sätt där man verkligen ger kameran tid att hitta fokus. Inte bara slänger iväg en bild för då skulle man inte ens komma upp i tio procent.

Lät riktigt intressant :) Har aldrig hört talas om dem, hur ligger de till prismässigt?
Ända grejen jag undrar över är att eftersom dom sköter servicen, har man otur kanske man får ett lägat exemplar som någon lämnat tillbaka...?

När jag köpte så tog dom samma pris som Scandinavian Photo. Och i stället för leverans från Stockholm så kom den från Köpenhamn: http://www.goecker.se/?gclid=CPbw-vGSpbUCFbB3cAod_kMATg

http://www.dfaservice.dk/

Anders W

haha. du har en poäng där. men det som paul har råkat ut för är han definitivt inte ensam om och det är ett relevant problem. jag tror det är individuellt olika vad man upplever som problem också, använder i stort sätt aldrig af-vänster och höger utan endast mittpunkten så för mig kanske en D800 vore perfekt ;-)

Har gått i tankarna länge nu till att köpa D800, har sparat under ett tag. Men jag börjar bli mer och mer tveksam...

- Det som får mig att tveka är:

Autofokusen, jag fotar väldigt mycket makro och lägger använder ofta fokuspunkterna längst åt höger eller vänster. Jag prövade en D800 med eget minneskort för att sedan ta hem och analysera bilderna. Och den är rent sagt bedrövlig, skärpan satt inte rätt en enda gång, min gamla D80 sätter i princip alltid skärpan rätt.

Smustsig sensor, min D80 har princip inget smuts på sig. Den har ingen sensor som vibrerar, jag byter ständig objektiv när jag är utomhus. Men lyckas i princip aldrig få in någon smuts.

Iso, visst är den bra på den punkten. Dock inte så bra som folk försöker få den att framstå som, inomhus på iso 3200/6400 var den inte jättebra...

Tycker det är väldigt märkligt att Nikon inte försöker förhindra fokusproblemen när dom producerar nya exemplar...

Fotar du mycket macro då är D800/E den ultimata kameran förutsatt att AF fungerar. Annars om du är mer av en allmänfotograf och inte har specifikt område som natur eller studio med svartvitt konvertering hade jag inte köpt en D800 i nuläget. Alla som har en fungerande D800 tycker nog inte så men du kan fråga dig varför så få fotografer använder D800 i ex print media. Skulle då rekommendera canon i nuläget. Har inte själv en D800 så du det bygger helt på mitt tyckande ;-)

Som tur är vänder jag ju kameran motsols när jag ska ta porträttbilder, så huvudet på folk hamnar alltid på "höger" AF punkter. Jag har tagit ett par tusen bilder med en kamera som fokuserar lite fel med den "vänstraste" punkten, och det har inte påverkat en enda av dessa. :)

Fotar du mycket macro då är D800/E den ultimata kameran förutsatt att AF fungerar. Annars om du är mer av en allmänfotograf och inte har specifikt område som natur eller studio med svartvitt konvertering hade jag inte köpt en D800 i nuläget. Alla som har en fungerande D800 tycker nog inte så men du kan fråga dig varför så få fotografer använder D800 i ex print media. Skulle då rekommendera canon i nuläget. Har inte själv en D800 så du det bygger helt på mitt tyckande ;-)

Det jag fotar är macro, djur,natur och poträtt :)

En fråga, vissa säger ju att man inte ska ha FX när man fotar makro pga kortare skärpdjup, men om man sätter D800 i DX-läget så får man väl samma skärpedjup som på en D7000 med makroobjektiv, eller?

Har gått i tankarna länge nu till att köpa D800, har sparat under ett tag. Men jag börjar bli mer och mer tveksam...

- Det som får mig att tveka är:

Autofokusen, jag fotar väldigt mycket makro och lägger använder ofta fokuspunkterna längst åt höger eller vänster. Jag prövade en D800 med eget minneskort för att sedan ta hem och analysera bilderna. Och den är rent sagt bedrövlig, skärpan satt inte rätt en enda gång, min gamla D80 sätter i princip alltid skärpan rätt.

Smustsig sensor, min D80 har princip inget smuts på sig. Den har ingen sensor som vibrerar, jag byter ständig objektiv när jag är utomhus. Men lyckas i princip aldrig få in någon smuts.

Iso, visst är den bra på den punkten. Dock inte så bra som folk försöker få den att framstå som, inomhus på iso 3200/6400 var den inte jättebra...

Tycker det är väldigt märkligt att Nikon inte försöker förhindra fokusproblemen när dom producerar nya exemplar...

Fotar du makro har du väl möjlighet att fokusera manuellt eller med LV. Se till att ha AF-S gluggar så kommer skärpan sitta exakt. Då kan du sätta fokuspunkterna ute i hörnen om du vill.

Hur är det med sensorn, är det inte D600 som hade lite problem med oljefläckar, är det nåt utöver det vanliga på D800?

Testa nedsampla dina bilder med hög iso till något användbart format. Tittar man egentligen på bilder 1:1? Jag rymmer inte de bilderna på min 30" skärm iaf.

Från vad jag har hörde på Kameradoktorn så kan Nikon nu åtgärda D800 så att den blir perfekt. De hade problem i början innan de hade all utrustning som krävdes. Om det nu skulle vara problem så är de inte omöjliga att åtgärda.

Behöver/vill man ha en D800/E så ser jag inte några riktiga alternativ. Det är om man i så fall kan vänta på något helt nytt. Man ska nog inte titta så djupt ner i pixlarna att man stirrar sig blind.

Som tur är vänder jag ju kameran motsols när jag ska ta porträttbilder, så huvudet på folk hamnar alltid på "höger" AF punkter. Jag har tagit ett par tusen bilder med en kamera som fokuserar lite fel med den "vänstraste" punkten, och det har inte påverkat en enda av dessa. :)

Jag har inte stört mig på om någon fokuspunkt inte funkat korrekt.
Men igår så ställde jag D800E på stativ och tände ett litet värmeljus som enda ljuskälla.
Riktade in fokuspunkten därljusveken var.
Och fokuspunkten längst till vänster uppförde sig inte så bra tyvärr.
Den hoppad lite hur som helst och flyttade bilden så den till och med hamnade utanför området så man inte såg ljuset på det färdiga fotot.
Kneptigt tycker jag och väldigt svårt att få skärpa.

Fortsatte med testet och upptäckte typ samma problem med den längst till höger också dock inte lika ofta.
Verkar som om kameran försöker söka sig fram till skärpan genom att flytta bilden sidledes så ska den väl ändå inte göra ?
Först tänkte jag att det kanske var Stabiliseringen som späkade men så kom jag på att det objektivet jag använder inte har denna funktion hehe.

Men precis som Joakim lider jag väl inte av detta eftersom jag för det mesta kör med mitt fokuspunkten eller någon till höger.

Mvh. /LEE

Fotar du makro har du väl möjlighet att fokusera manuellt eller med LV. Se till att ha AF-S gluggar så kommer skärpan sitta exakt. Då kan du sätta fokuspunkterna ute i hörnen om du vill.
Trodde också att så vore fallet, men tyvärr är det inte så men min D800 + Nikkor 70-200/2.8 VR II. Får rejält framfokuserade bilder.

Jo, så kan man ju också resonera. Blir lite som att; Min bil kan inte svänga vänster, men med rätt vägval kan jag komma fram ändå, genom att bara ta högerkurvor på vägen mot målet.

Har en liten fråga angående skärpedjupet på en FX, om jag tar tex en makrobild i skala 1:1 med min D80 med bländare 8 och sedan gör samma sak med D800 i DX-läget så blir det väl ändå ingen skillnad i skärpedjupet?
Endast om man fotar i FX-läget?

Ska köpa en D800 nu, men är lite orolig eftersom vissa säger att DX är att föredra pga skärpedjupet vid makro, men om det blir samma resultat med DX-läget på D800 så kan man ju använda det istället om man tycker att skärpedjupet blir för kort.

Har en liten fråga angående skärpedjupet på en FX, om jag tar tex en makrobild i skala 1:1 med min D80 med bländare 8 och sedan gör samma sak med D800 i DX-läget så blir det väl ändå ingen skillnad i skärpedjupet?
Endast om man fotar i FX-läget?

Ska köpa en D800 nu, men är lite orolig eftersom vissa säger att DX är att föredra pga skärpedjupet vid makro, men om det blir samma resultat med DX-läget på D800 så kan man ju använda det istället om man tycker att skärpedjupet blir för kort.

Skärpedjupet blir något större med DX och samma utsnitt. Tror det motsvarar ca 1 bälndarsteg. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Skärpedjupet blir något större med DX och samma utsnitt. Tror det motsvarar ca 1 bälndarsteg. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Nja, stämmer ungefär med 1 bländarsteg om man jämför FX med DX, men frågan gällde om man ställde D800 i DX-läge och jämförde med samma glugg på en DX-kamera på samma bländare och avstånd. Då blir skärpedjupet detsamma.

För att detta ska ses verkligt tydligt kan man jämföra en D7000 och D800 ställd i DX-läge med samma glugg, motiv, avstånd och bländare eftersom pixeldensiteten är densamma på sensoreren.

//Lennart

Nja, stämmer ungefär med 1 bländarsteg om man jämför FX med DX, men frågan gällde om man ställde D800 i DX-läge och jämförde med samma glugg på en DX-kamera på samma bländare och avstånd. Då blir skärpedjupet detsamma.

För att detta ska ses verkligt tydligt kan man jämföra en D7000 och D800 ställd i DX-läge med samma glugg, motiv, avstånd och bländare eftersom pixeldensiteten är densamma på sensoreren.

//Lennart

Oj, slarvigt läst av mig. Tack för rättelse.

//Lennart

Stort tack för svaret!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar