Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Fast man tjänar ju iofs ingenting på att skala ner en bild innan man skriver ut. Bruset kanske jämnas ut, men varje brusiga pixel blir större så den syns bättre, man går alltså ganska plus minus noll. O så tappar man detaljer om man skalar ner.
Det där med att skala ner för att få mindre brus jadda jadda är egentligen bara intressant om man ska jämföra två olika kameror med olika upplösningar.

Beror helt och hållet på hur nedskalningen görs. Men vi kan släppa ämnet då det finns så många åsikter om upp- resp nedskalning. Dock vill jag inte se det som "jadda jadda". Joakim Bengtsson har på FS lagt upp mycket bra exempel på hur en nedskalning förbättrar hela intrycket av bilden.

//Lennart

Ja, ungefär, men i övrigt är det olika användningar av pixelmängden. (Att stå närmare en bild är ju inte utbytbart mot att beskära den, t.ex.).

...och det är att vi betraktar bilder på annat sätt än förr som är min poäng. Vanligt betraktningsavstånd är mycket mer varierande idag av ovan nämnda skäl. Vi klipper i bilderna mer än någonsin, laddar upp till olika sajter, tittar med olika enheter, zoomar, skriver ut större och tittar på större duk/skärm, dessutom med större upplösning.

På nätet, som jag själv bygger lösningar för as we speak, har vi börjat lagra bilderna med 2 eller 4 gånger högre upplösning än förr för att användarna ska få bättre upplevelse när de kommer in med högupplösta skärmar som tex retinaskärmarna eller med läsplattor och telefoner, dvs ska klara inzoomade sidor.

Nu lånar jag tråden lite.

Jag köpte precis en D800. Jag hade en D300 innan som jag hade rätt länge och kände mej väldigt hemma med, kollade aldrig på knapparna utan visste av vana vart allt satt osv.
Vad jag kommer ihåg så missade jag aldrig fokus med dom mest ljusstarka gluggarna jag hade (1,4), kameran jagade väldigt sällan fokus (vill nästan säga aldrig). Allt detta pga att jag använde den så mkt och blev bekväm med den o hur den funkade, fokussystemet osv..

Frånvaron från nikonsystemet på bara några månader, och att jag vant in mej med annat fokussystem i X-E1:an har gjort att jag tappat lite märker jag.

Så har en fråga ang. fokus. När jag håller in avtryckaren halvvägs i AF-S och jag synligt får in fokus och den stannar där, vissa gånger så låter inte kameran mej ta en bild när jag trycker ner avtryckaren hela vägen..
Beror detta på att den anser att fokus inte är hittat? Den jagar ingenting när detta sker. I vissa situationer har det nästan blivit störande att den inte vill ta en bild.

Kanske nån inställning jag bör ändra för det ska bli som jag var van vid på D300:an?

Nu lånar jag tråden lite.

Jag köpte precis en D800. Jag hade en D300 innan som jag hade rätt länge och kände mej väldigt hemma med, kollade aldrig på knapparna utan visste av vana vart allt satt osv.
Vad jag kommer ihåg så missade jag aldrig fokus med dom mest ljusstarka gluggarna jag hade (1,4), kameran jagade väldigt sällan fokus (vill nästan säga aldrig). Allt detta pga att jag använde den så mkt och blev bekväm med den o hur den funkade, fokussystemet osv..

Frånvaron från nikonsystemet på bara några månader, och att jag vant in mej med annat fokussystem i X-E1:an har gjort att jag tappat lite märker jag.

Så har en fråga ang. fokus. När jag håller in avtryckaren halvvägs i AF-S och jag synligt får in fokus och den stannar där, vissa gånger så låter inte kameran mej ta en bild när jag trycker ner avtryckaren hela vägen..
Beror detta på att den anser att fokus inte är hittat? Den jagar ingenting när detta sker. I vissa situationer har det nästan blivit störande att den inte vill ta en bild.

Kanske nån inställning jag bör ändra för det ska bli som jag var van vid på D300:an?

Ställ in kameran på utlösarprioritet så skjuter den även om siktet kan vara lite fel

Edit: Tack Paul. Hittade det nu. Behöver gå igenom alla menyer och trycka på frågetecknet för o läsa vad allt innebär exakt känner jag.

Hur skiftar jag mellan continous focus och AF-S på snabbast sätt?

Någon som har en uppfattning om de yttre focuspunkterna på D800. Tycker själv att de uppträder inkonsekvent vid lite skummare belysning. Typ vid iso 2500 och ex 1/60. Fokuserar ojämnt och rätt många felfokuserade bilder, tycker jag. Mittpunkten är klart bättre. Skall det vara en märkbar skillnad? Kanske kräver jag för mycket av kameran, men jag upplever de yttre punkterna som osäkrare än vad jag trodde.

Någon som har en uppfattning om de yttre focuspunkterna på D800. Tycker själv att de uppträder inkonsekvent vid lite skummare belysning. Typ vid iso 2500 och ex 1/60. Fokuserar ojämnt och rätt många felfokuserade bilder, tycker jag. Mittpunkten är klart bättre. Skall det vara en märkbar skillnad? Kanske kräver jag för mycket av kameran, men jag upplever de yttre punkterna som osäkrare än vad jag trodde.

Såvida du inte menar det kända felet med att vänstra yttersta punkter missar skärpan och blir bättre ju längre mot centerpunkten du går, så vet jag inte. Många D800 har ju fått garantijusteras för detta fel.
Fast jag antar att du menar något annat om även höger punkter agerar som du beskriver.

//Lennart

Såvida du inte menar det kända felet med att vänstra yttersta punkter missar skärpan och blir bättre ju längre mot centerpunkten du går, så vet jag inte. Många D800 har ju fått garantijusteras för detta fel.
Fast jag antar att du menar något annat om även höger punkter agerar som du beskriver.

//Lennart

Kameran fokuserar generellt sämre utåt bägge sidorna och vid skum belysning, dvs över iso 1000 handhållet. Har haft den på verkstad för vä punkter. Vä punkter funkade inte alls innan, men efter verkstad blev det bättre. Men tycker som sagt att det är rätt stor skillnad jämfört med mittpunkten. Både till höger och vänster.

Det är nog helt enkelt så att fysikens elaka lagar kommer och ställer till det för dig Paul, ljuset blir svårare och svårare att mäta ju längre utåt kanterna man kommer.

Kameran fokuserar generellt sämre utåt bägge sidorna och vid skum belysning, dvs över iso 1000 handhållet. Har haft den på verkstad för vä punkter. Vä punkter funkade inte alls innan, men efter verkstad blev det bättre. Men tycker som sagt att det är rätt stor skillnad jämfört med mittpunkten. Både till höger och vänster.

Jag hade liknande problem med min förra D800, den var både vänster och höger sida som spökade, jag hade den på reparation men dem lyckades inte och åtgärda problemet, när jag tog foto via live view så blev det mycket bra resultat ,skarpa fina bilder men auto fokus så blev det helt klart suddigt. 30 dagars öppet köpet så lyckades jag lämna tillbaka den på Media Markt. Förra veckan så hade jag vägar förbi Lund och var inne på Mattssons foto och dem menade på att de har fått in många nya ex. så jag klippte till... Och jag kan lova att jag kan inte se någon skillnad med den nya kameran om det är fotoat med vänster, mitt, höger eller upp, ner alla fokus punkter är skarpa och fina och jag är så jävla nöjd med kameran. Branimir

Har testat nyss. Det verkar faktiskt som det KAN bli lite luddigare fokus fast då ska man ta med i beräkningen att man kanske mäter med den yttersta punkten genom ett linselement som det är distorsion i ju närmare kanterna man kommer om det gäller en vidvinkelzoom eller normalzoom. Blir lite luddigare i 24mm-läget vid punkten längst till höger på en 24-70 än med de korslagda närmare centrum.

Med en fast makronormal syns inte tendenserna ens vid iso 1600 som jag provade båda gluggarna med.
Använde alltså ett 60mm AF-S macro G-ED och jämförde med zoomen.

//Lennart

Jag fick min vänstra fokuspunkt kollad, när kameran var inne för oljesanering. Det visade sig dock att den fokuserade rätt. Så inga tekniska fel så här långt, för min del.

Ja gott nytt år folk!

En fråga om skärpedjupsskillnaden på fullformat jämfört med APS-C.

Är det endast cropfaktorn som gör det hela?

Alltså: är det så enkelt att jag får samma skärpedjup på samma bländare och avstånd med 50mm på både FX och DX, men ett tightare utsnitt på DX? (vilket betyder att jag måste öka avståndet från motivet med DX för samma utsnitt och av den anledningen generellt har kortare skärpedjup på FX?)

Vad är t.ex skärpedjupet på 1,5 meter på bländare 1,4 och 2.8 med 50mm på FX?

Vad är skärpedjupet på 4 meter på bländare 1,4 och 2.8 med 85mm på FX?

Motsvarar skillnaden som blir en ungefärlig stegskillnad i bländaröppning så man kan räkna så lite förenklat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar