Palletheking
Aktiv medlem
Har testat af ordentligt med min D800 och den har verkligen kämpigt att sätta focus med ytterpunkterna. Både höger o vänster. Tycker dock att vänstra sidan fortfarande är sämre men inte jättemarkant. Dock rätt tydligt med min 28 1,8 och på lite längre avstånd som ca 3 m o längre. Med min 50 mm är skillnaderna inte särskilt stora, men åter igen, verkar bli tydligare ju längre avståndet till motivet är. När jag focuserar med mittpunkten är skärpan med 28 1,8 smått fenomenal på 1,8 och utåt kanterna. Knepigt vid rörliga motiv då man inte alltid vill ha objektet i mitten. Annars spelar det ingen större roll. Vet inte om det här är en verkstadsgrej eller något man får leva med. Den är ju nyligen tillbaka från verkstad och jag orkar inte vara utan kamera i 4 veckor till för att få tillbaka en kamera som ändå inte är fullt åtgärdad. Det är ju fan att Nikon skall ha så svårt att justera skärpan på kameror och objektiv. Så dyra grejer skall ju bara fungera från början och gör de inte det, max ett verkstadsbesök.