Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Ääääääh här går man och köper en D800 för 22 000 och så kan man köpa dem myyyyyyyycket billigare här! Inte utan att man känner sig lurad ;-)

Enligt annonsen är det originalgreppet. Vilket var det du hade? Det är ju alltid intressant med billigare varianter som är lika bra som original!

Jaså det blev en D800 till slut. Är du nöjd?
Förresten, vägarna förbi Norrköping under julhelgen?

Ops, sorry jag såg fel.. hmm tror de va detta jag köpte:
http://www.ebay.co.uk/itm/New-Batte...t=UK_Camera_Battery_Grips&hash=item23243a9782
Fruktansvärt gött!

Jahaaa, intressant! Får titta närmare på det! Original är säkert fint men lite saftigt prissatt. Man vill ju ha råd med ett D4-batteri också så man får ut 6 bps också.

Jaså det blev en D800 till slut. Är du nöjd?
Förresten, vägarna förbi Norrköping under julhelgen?

Japp, det blev en D800 och ett 24-70/2,8 :)

Nej, till jul blir det knappast något besök i Norrköping, men min syster bor ju i stan så jag är där ibland! Vi kan ju höras av då isåfall!

Jahaaa, intressant! Får titta närmare på det! Original är säkert fint men lite saftigt prissatt. Man vill ju ha råd med ett D4-batteri också så man får ut 6 bps också.

Japp, det blev en D800 och ett 24-70/2,8 :)

Nej, till jul blir det knappast något besök i Norrköping, men min syster bor ju i stan så jag är där ibland! Vi kan ju höras av då isåfall!

Oj en 24-70 också, men då är du väl rätt glad just nu

Oj en 24-70 också, men då är du väl rätt glad just nu

Ja, det är ju helt sanslöst bra grejer!

Här är vad de har åstadkommit så här långt:

http://helmetrock.wordpress.com/2012/12/03/en-sondagstur-till-brobacka/

http://helmetrock.wordpress.com/2012/12/19/ramhultafallet-i-sno-och-is/

Speciellt det dynamiska omfånget är något jag gillar. Sedan upptäckte jag en annan sak. Trots att jag hade relativt tunga grejer innan, D300s och 16-35 VR, verkar det som att tyngden i det nya paketet gör att jag får en helt annan stabilitet och kan handhålla längre tider än jag kunde innan. 1/15 vid 50 mm är fullt möjligt! Att bära grejerna är ju mindre roligt förstås, men det får man leva med :)

Ja, det är ju helt sanslöst bra grejer!

Här är vad de har åstadkommit så här långt:

http://helmetrock.wordpress.com/2012/12/03/en-sondagstur-till-brobacka/

http://helmetrock.wordpress.com/2012/12/19/ramhultafallet-i-sno-och-is/

Speciellt det dynamiska omfånget är något jag gillar. Sedan upptäckte jag en annan sak. Trots att jag hade relativt tunga grejer innan, D300s och 16-35 VR, verkar det som att tyngden i det nya paketet gör att jag får en helt annan stabilitet och kan handhålla längre tider än jag kunde innan. 1/15 vid 50 mm är fullt möjligt! Att bära grejerna är ju mindre roligt förstås, men det får man leva med :)

Såg ju väldigt bra ut. Men det där med att handhålla på längre tider låter skumt. För mig är det dessvärre tvärtom.

Såg ju väldigt bra ut. Men det där med att handhålla på längre tider låter skumt. För mig är det dessvärre tvärtom.

Ja! Jag upplever D800 som mycket svårare att få till skärpa handhållet än det var med min gamla D700. Först trodde jag att det var något fel, men efter ha läst om det på nätet är det tydligen som det är med alla pixlar.

Jag upplever D800 som mycket svårare att få till skärpa handhållet än det var med min gamla D700. Först trodde jag att det var något fel, men efter ha läst om det på nätet är det tydligen som det är med alla pixlar.
Tittar du i 100 % är det förstås lättare att se oskärpa i D800, men studerar du lika stora bilder borde det inte vara någon skillnad.

Tittar du i 100 % är det förstås lättare att se oskärpa i D800, men studerar du lika stora bilder borde det inte vara någon skillnad.

Har man skaffat en D800 med bra glas, så vill man gärna att bilderna ska vara skarpa.
Att sedan nå dit, speciellt handhållet visar sig vara svårare än med D700. Så det får bli en utmaning att komma helt överens med åttahundran.

Det där med skärpan har blivit hysteriskt sedan det digitalaintåget. Man har blivit rätt kräsen på ett sätt som man inte kunde vara förr med et analoga systemet. Blev liksom lite dyrt att ta 40 exponeringar på något far att få till en perfekt bild. Inte var det lika lätt att kolla om gluggarna var skarpa heller.

Det där med skärpan har blivit hysteriskt sedan det digitalaintåget. Man har blivit rätt kräsen på ett sätt som man inte kunde vara förr med et analoga systemet. Blev liksom lite dyrt att ta 40 exponeringar på något far att få till en perfekt bild. Inte var det lika lätt att kolla om gluggarna var skarpa heller.

Det är väl samma sak inom alla områden. Hifi, datorer, bilar...kraven ökar i takt med att problem löses och nya möjligheter uppstår.

Det vore tvärtom konstigt att ligga kvar i gamla krav från ett antal generationer tillbaka.

Numera kan man se förstoringar på kvadratmeter hemma hos folk så det är inte bara teknikhysteri, skärpan används.

I förrgår fotade jag en hel serie på ISO 1600 (D4), de bilderna hade inte gått att ta alls med D700 eftersom det var dåligt ljus och rörligt motiv.

Det är väl samma sak inom alla områden. Hifi, datorer, bilar...kraven ökar i takt med att problem löses och nya möjligheter uppstår.

Det vore tvärtom konstigt att ligga kvar i gamla krav från ett antal generationer tillbaka.

Numera kan man se förstoringar på kvadratmeter hemma hos folk så det är inte bara teknikhysteri, skärpan används.

I förrgår fotade jag en hel serie på ISO 1600 (D4), de bilderna hade inte gått att ta alls med D700 eftersom det var dåligt ljus och rörligt motiv.

Väl medveten om det du skriver och det är i grunden positivt. Bara slås av tanken på hur mycket film som gått åt om folk fotade förr som de gör idag.

På nära håll.

Vid normalt betraktningsavstånd är det svårare att se skillnad. Det finns en gräns då högre upplösning i originalfilen inte längre gör någon skillnad, helt enkelt pga ögats begränsade upplösningsförmåga (brukar vara cirka 4 bågminuter).

En stor fördel med många pixlar i originalfilen är förstås beskärningspotentialen.

"Skärpan" kan ha betydelse om man pixelpeepar, dvs står 30 cm från jätteförstoringen och studerar upplösning osv. Men för den som är intresserad av BILDEN och tittar på normalt avstånd spelar det ingen roll.

På nära håll.

Vid normalt betraktningsavstånd är det svårare att se skillnad. Det finns en gräns då högre upplösning i originalfilen inte längre gör någon skillnad, helt enkelt pga ögats begränsade upplösningsförmåga (brukar vara cirka 4 bågminuter).

En stor fördel med många pixlar i originalfilen är förstås beskärningspotentialen.

Det är precis där som det har hänt grejer. Normalt betraktningsavstånd har blivit kortare/bilden har blivit större pga billigare utskrifter och skärmar/projektorer som både blivit större och fått högre upplösning.

Kolla tavelramar, nu är det istället ramlös canvas som gäller. Retina display, 27" desktopskärmar, 52" TV osv osv...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar