Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Nej, normalt betraktningsavstånd är (för normala människor) fortfarande det avstånd där man ser hela bilden utan att röra på huvudet.

Ajdå, inte visste jag att "Normalt" var tekniskt definierat :)

Då skriver jag istället "vanligt" betraktningsavstånd.

Soffan har inte flyttat på sig men bilden/tvn/projektorduken har vuxit så resultatet är att betraktningsavståndet krympt (relativt). Inte flyttar folk tillbaka soffan 50% när de köpt en 50% större tv, nej de njuter av den större bilden och då kommer de se mer av bilddefekterna, kraven ökar, upptäcker att HD faktiskt ger bättre bild. Samma sak med bilderna på väggarna. Billiga utskrifter gör att de skriver ut större och plötsligt så ser de att en del bilder tål det medans andra förefaller oskarpa, kraven har ökat, och de förbättrar någon del av tekniken eller handhavandet.

Det är precis där som det har hänt grejer. Normalt betraktningsavstånd har blivit kortare/bilden har blivit större pga billigare utskrifter och skärmar/projektorer som både blivit större och fått högre upplösning.

Kolla tavelramar, nu är det istället ramlös canvas som gäller. Retina display, 27" desktopskärmar, 52" TV osv osv...

Förutom att jag håller med Erland om vad som är normalt betraktningsavstånd så har en 52" HD-teve fortfarande lika många pixlar som en 24" HD-teve (och 4K-teveapparater finns så gott som inte alls än).

Varför är det svårare menar du? Pratar du om slutartider längre än 1/60-dels sekund?

JA! Jag upplever det som svårare att få till skärpan, även när jag kör på 1/125 och även ibland på 1/250. Min första fundering kring detta är att det är något som måste ställas in, typ fininställning av skärpan. När jag sedan sätter upp D800 på stativ finns skärpan där, men handhållet är det svårare att få till. Har provat både på mitt 24-70/2,8 och 70-200/2,8 VRII och det är det samma på båda.

Att sedan försöka läsa om det på dessa forum, tar ju sin tid med dessa mastodont trådar på snart 400 sidor.

Förutom att jag håller med Erland om vad som är normalt betraktningsavstånd så har en 52" HD-teve fortfarande lika många pixlar som en 24" HD-teve (och 4K-teveapparater finns så gott som inte alls än).

Kul urspårning.

Men om ditt inlägg, argumenterar du på allvar emot att det vanliga betraktningsavståndet blivit relativt kortare?

Visst det väl så att den 52" full HD-tvn som folk köper idag ersätter en mindre apparat som kanske var HD-ready eller sämre? Och att folk tittar på media med högre upplösning (det fanns ju inte ens HD-sändningar för bara några år sedan, och Blu-ray har ju inte bara bättre ljud...) för att inte tala om bättre kontrast...och projektorer med högre upplösning, ljusstyrka osv...billigare och större utskrifter, större reklam...och nästa steg på tv fronten nämnde du ju själv, 4k.

För att lägga mig i så närmar sig väl betrakningavståndet till en TV det mer normala väl? 24" ¨förr i tiden är väl lite liten.
Tänk på hur stora bilderna man trycker ut i istället ska vara.
Jag har lärt mig tumregeln att håller jag en A4 med armslängds avstånd så är det en bra betraktningsavst¨ånd. Dvs 20*30 cm... Vad blir det för storlek ifall det är en TV i en normalt TV-rum.. Är väl ca 3 m ifrån? en armslängd från ögonen.... 60cm?

Hur blir det i en biosalong.........

/stefan

Dags för ny tråd?

Men om ditt inlägg, argumenterar du på allvar emot att det vanliga betraktningsavståndet blivit relativt kortare?
Jag vet förstås inte hur alla andra människor gör, men för folk i min omgivning har det inte ändrats. För min del tycker jag fortfarande om att slippa söka av bilden alltför mycket genom att vrida huvudet fram och tillbaka samt upp och ner. Det är svårt att få ett helhetsintyck då.

Dags för ny tråd?

Jag vet förstås inte hur alla andra människor gör, men för folk i min omgivning har det inte ändrats. För min del tycker jag fortfarande om att slippa söka av bilden alltför mycket genom att vrida huvudet fram och tillbaka samt upp och ner. Det är svårt att få ett helhetsintyck då.

Nej jag vet förstås inte vad din familj och vänner har för prylar och vad de gör.

Men i min omgivning är det vanligt att kolla på film på projektor. Vår egen utrustning används även för att titta på bilder med PS3 som mediaklient. Vi bläddrar och zoomar i bilderna. Inte är det så ovanligt sätt att kolla på bilder? Många runt mig har liknande lösningar men oftast med andra prylar.

Att bläddra och zooma görs även med fördel med paddorna som numera är ännu vanligare.

Nog kan man säga att "det vanliga" betraktningsavståndet förkortats :)

Så fram med stativet, ta skarpare bilder, utnyttja D800-ans potential.

Dags för ny tråd?

När börjar det inträffa. Sitter jag för nära så är det mina ögon rullar och det gör det redan nu när jag sitter framför denna 22" skärm.

På bio, även om man sitter i mitten så tycker jag det inte är en oskön betraktningsvinkel. Huvudet åker inte fram och tillbaka. Men ögonen fokuserar ju klart på det som är i fokus. Skulle jag sett allt i periferin skulle det inte vara samma känsla. Så gäller det även om jag håller en 10*15 cm papperskopia en armslängd och synar fotot. Ögonen kommer inte vara stilla.

/stefan

Om man läser Erlands och Pers (PMDs) inlägg ovan kan man kanske få intrycket att D800-upplösningen är mer än vad som behövs.
har nog ändrat ståndpunkt i frågan om upplösning. Tyckte förr att det kunde bli för mycket eller att D800:as 36 mp var onödigt. Det är det inte, man kan inte få för mycket annat än om kringutrustning inte klarar av att hantera filstorlekarna.

Det är feltolkat av vad jag skrev, i så fall. Många pixlar är helt klart en fördel om man vill kunna beskära.

Eller exempelvis skala ned till 12, 16mp eller vad man nu önskar för printstorlek. En rätt utförd nedskalning reducerar intrycket av brus och kan förstärka intrycket av detaljering.

//Lennart

Eller exempelvis skala ned till 12, 16mp eller vad man nu önskar för printstorlek. En rätt utförd nedskalning reducerar intrycket av brus och kan förstärka intrycket av detaljering.

//Lennart

Fast man tjänar ju iofs ingenting på att skala ner en bild innan man skriver ut. Bruset kanske jämnas ut, men varje brusiga pixel blir större så den syns bättre, man går alltså ganska plus minus noll. O så tappar man detaljer om man skalar ner.
Det där med att skala ner för att få mindre brus jadda jadda är egentligen bara intressant om man ska jämföra två olika kameror med olika upplösningar.

Ja, ungefär, men i övrigt är det olika användningar av pixelmängden. (Att stå närmare en bild är ju inte utbytbart mot att beskära den, t.ex.).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar