Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Det beror på vad man jämför med. Ett skannat 6x7-negativ i 2400 DPI håller ungefär 270 megabyte, och det går utmärkt på min Macbook pro. Så 35 kan ju inte vara nån match för en relativt medioker dator.
Fast bilden blir ju inte 35 MB när du arbetar med den i t ex Photoshop. Den måste bli 108 MB (3x36) eller 216 MB (i 16-bitarsläge).
 
Det jag funderar på är huruvida D800 verkligen ska anses vara D700ans ersättare?

Jag menar, idagsläget har vi D300s, D700, D3s och D3x och ni alla diskuterar som att Nikon nu ska ersätta dessa 4 med 4 nya som i princip ska ta de gamlas plats i sortimentet. Tittar man på specen så har 12MP blivit 36 och 5FPS blivit 4 och priset blivit lite väl högt. Det kanske är så att D800 ersätter både D700 och D3x och det kanske dimper ned både en D400 och en D500. Vem vet!

Man bör nog utgå från att Nikon har 4 ålderdomliga kameror som ska på nått sätt ska ersättas, men kanske inte rakt av.

Som "makten" skrev tidigare i tråden så kommer det med stor säkerhet en ny billigare ff på troligtvis runt 18mp med väldigt bra lågljusegenskaper som ska konkurrera med kommande "instegs" fullformatarn som canon planerar släppa, den kanske kommer ligga någonstans mellan 15-20kkr, Den kan eventuellt bli en ersättare till både d300s och d700 medan d800:an verkar bli en dyrare värsting. Tror inte Nikon tänker låta canon vara ensamma om en ny prisvärd "folk" fullformatare.
 
Senast ändrad:
Ja det var ju en tanke. D3X har väl 5 bps och spekulationerna kring D800 säger 4. Ingen större skillnad att tala om för en kamera av denna klass. i övrigt är de väl nästan lika. Minus batterilivslängd och knappar givetivs

När det gäller en D700S, dvs en FX med lägre upplösning men bättre isoegenskaper så finns det Nikonfolk på hög nivå som sagt att D3S var en engångslösning. I framtiden skulle Nikon satsa annorlunda på pixlar vs isoegenskaper. Förmodligen är det just det vi ser nu med den spekulerade D800 och gissningsvis Nikons svar på a77 med sina 24 MP i en DX kamera

"Synd" är min enda kommentar
 
Senast ändrad:
å andra sidan finns det ju inte så mycket kvar att ge map hög-isoprestanda. iaf inte om man vill ha färgseparerad bilddata.
 
Jo det ligger nog en del i detta resonemang, men om man nu utgår ifrån att D800 specen är hyfsat korrekt vilket är rätt troligt så kan man redan då konstatera att upplägget för D300s, D700, D3s och D3x ersättarna blir lite annorlunda kanske tom utökat till fem kameror. Om man sen funderar på vilket produktsortiment som borde finnas (men undvika rent önsketänkade) så skulla jag gissa på följande:

- D7000 är inte tillräckligt bra för att bli kung i DX sortimentet så det kommer säkerligen en D400 för att ta denna plats. Men den blir nog mer exklusiv än D300s position i sortimentet, kanske tom med har integrerat batterigrepp och hamnar på ca 15.000kr.

När det gäller FX så finns det tre behov som jag ser det:
1) "instegsmodellen för proffs" dvs en kamera där man kompromissat lite men är tillräckligt billig för att inte skrämma iväg vanliga människor att fundera över FX. D700 har varit ett perfekt exempel på en instegskamera och senaste årets prisras har nog genererat en hel del nya FX kunder. D800 uppfyller inte denna spec... på tok för dyr och för många megapixlar. Så kanske vi kan förvänta oss en "D500" med 18MP och 6FPS för dryga 20.000kr.

2) Studio och landskapskameran med massa megapixlar. D800 verkar ha tagit denna plats och hamna på dryga 30000kr i inköp. Inte helt viktigt med batterigrepp.

3) Proffskameran som funkar för allt, men särskilt för sportfotografer och papparazzis. Tillräckligt många megapixlar men även hög FPS och super ISO egenskaper. Detta blir förstås deras D4 som kanske kommer ha 24 MP och 11 FPS och ISO up till 100000. Batterigrepp en självklarhet. Personligen tror jag att D4 kommer ersätta både D3s och D3x och hamna på dryga 50000kr.

Sedan kan de förstås stoppa in lite nya grejer mellan dessa tre men det tänker jag inte spekulera i.





som inte är för dyr utan
 
Ja det var ju en tanke. D3X har väl 5 bps och spekulationerna kring D800 säger 4. Ingen större skillnad att tala om för en kamera av denna klass. i övrigt är de väl nästan lika. Minus batterilivslängd och knappar givetivs

När det gäller en D700S, dvs en FX med lägre upplösning men bättre isoegenskaper så finns det Nikonfolk på hög nivå som sagt att D3S var en engångslösning. I framtiden skulle Nikon satsa annorlunda på pixlar vs isoegenskaper. Förmodligen är det just det vi ser nu med den spekulerade D800 och gissningsvis Nikons svar på a77 med sina 24 MP i en DX kamera

"Synd" är min enda kommentar
Så du tror på förhand att d800 inte kommer att ha bra brusegenskaper? Skulle du inte tycka att det skulle vara en bra bedrift att ha lika bra brusegenskaper som d700 fast med 3ggr mer pixlar? Eller vad är det som är synd?
 
Kommer det verkligen en D800 den 26/10?

Det är många med mig som är skeptiska till den specificerade D800 som Nikon Rumors skriver om.

Thom Hogan har inte tagit upp om ryktet i dag på sin hemsida. Har han inga källor som kan ge stöd åt ryktet?

"Insidern" ( i återförsäljareledet) Michel Lammerse är tveksam:

"I asked the past couple of hours a bit around at people who really might know, and although they never say yes or no on questions asked They replied with, do do you really believe so? So that already gave me the impression of that it is a 1% chance of being correct info and 99% of commercial add-click bull.Probable some website has to finance it's new servers (rental)"

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=39511748

Han ser ännu ett tecken emot:

"If the camera will be there so soon, why not a press event, why no details yet for large distributors and wholesale? All silent on this front. "

De flesta som vill ha en uppföljare till D700 tänder inte direkt till på 36 MP, 4 bps och betydligt högre pris än D700.

Ytterst få fotografer och vid ytterst få tillfällen behöver 36 MP.

Kombinationen 4 bps och 36 MP begränsar betydligt fler fotografer och vid många fler tillfällen än vad 8 bps och 12 MP gör.

Den D800 som det ryktas om ersätter snarast D3x och inte D700 eller D3s. Det lär vara få relativt sett med D700 och ännu färre med D3 och D3s som köper den D800 som det nu skrivs om.

Ytterligare en invändning: Varför skulle Sony låta Nikon få använda deras sensor på 36 MP först? Såvitt jag vet har Sony alltid tidigare lanserat sina kamera först (A900, A700, A580 osv) innan Nikon kunnat komma med sin modell.
 
Senast ändrad:
Med den specen är D800 inget som tilltalar mig som "allt-i-allo"-kamera. Som 5D mk2-konkurrent är den klockren, men som ersättare rakt av för D700 så saknar den en hel del vad det gäller fart.

Förhoppningsvis så dyker det upp något som liknar D700 nån gång i framtiden, men tills dess så är det knappast så man behöver lida om man redan har en D700 idag om man inte saknar nånting.
 
Så du tror på förhand att d800 inte kommer att ha bra brusegenskaper? Skulle du inte tycka att det skulle vara en bra bedrift att ha lika bra brusegenskaper som d700 fast med 3ggr mer pixlar? Eller vad är det som är synd?

En majoritet skulle föredra betydligt bättre DR och SNR och en mindre ökning av MP tex till 18 MP än att få 36 MP och samma DR och SNR som D700.

Jag har inte vid något tillfälle läst någon som seriöst önskat en mycket kraftig ökning av MP-talet till tex 36 MP som högsta prioritet för en D700-ersättare.

I valet mellan att förlora bps (från 8 till 4) eller få 24 fler MP är jag säker på att flertalet som idag har D700 skulle föredra att få behålla bildtagningshastigheten före en dramatisk ökning av MP-talet.

En kamera med 36 MP och 4 bps har en begränsat användningsområde där studiofotografering, landskap och macro fungerar medan konsertfoto, bröllop, event, action, sport, wildlife mm inte gör det. Skillnaden mellan 8 bps och 4 bps är dramatisk i praktiken. Övertaget som 36 MP ger över 12 MP kräver perfekt fokusering, ingen skakings- eller rörelseoskärpa, högfrekventa motiv och bästa tänkbara objektiv för att skillnaden verkligen skall kunna ses i färdig bild.
 
Med den specen är D800 inget som tilltalar mig som "allt-i-allo"-kamera. Som 5D mk2-konkurrent är den klockren, men som ersättare rakt av för D700 så saknar den en hel del vad det gäller fart.

Förhoppningsvis så dyker det upp något som liknar D700 nån gång i framtiden, men tills dess så är det knappast så man behöver lida om man redan har en D700 idag om man inte saknar nånting.

Precis. En D700s med sensorn från D3s och 1080p video samt ett nytt AF-system skulle säkert locka betydligt fler att uppgradera.
 
Det är många med mig som är skeptiska till den specificerade D800 som Nikon Rumors skriver om.

Thom Hogan har inte tagit upp om ryktet i dag på sin hemsida. Har han inga källor som kan ge stöd åt ryktet?

"Insidern" ( i återförsäljareledet) Michel Lammerse är tveksam:

"I asked the past couple of hours a bit around at people who really might know, and although they never say yes or no on questions asked They replied with, do do you really believe so? So that already gave me the impression of that it is a 1% chance of being correct info and 99% of commercial add-click bull.Probable some website has to finance it's new servers (rental)"

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=39511748

Han ser ännu ett tecken emot:

"If the camera will be there so soon, why not a press event, why no details yet for large distributors and wholesale? All silent on this front. "

De flesta som vill ha en uppföljare till D700 tänder inte direkt till på 36 MP, 4 bps och betydligt högre pris än D700.

Ytterst få fotografer och vid ytterst få tillfällen behöver 36 MP.

Kombinationen 4 bps och 36 MP begränsar betydligt fler fotografer och vid många fler tillfällen än vad 8 bps och 12 MP gör.

Den D800 som det ryktas om ersätter snarast D3x och inte D700 eller D3s. Det lär vara få relativt sett med D700 och ännu färre med D3 och D3s som köper den D800 som det nu skrivs om.

Ytterligare en invändning: Varför skulle Sony låta Nikon få använda deras sensor på 36 MP först? Såvitt jag vet har Sony alltid tidigare lanserat sina kamera först (A900, A700, A580 osv) innan Nikon kunnat komma med sin modell.
Vem litar på Thom Hogan idag? Han har ju inte haft nåt annat än fel gällande d700 ersättaren senaste åren. Peter som är admin på NR har jag personligen mycket större förtroende för, han menar att vi får se en presentation inom 30-60 dagar, detta skrev han för 2 dagar sen, så att den inte skulle presenteras just den 26:e skulle inte vara så konstigt, men jag kan nästan slå vad om att speccen är korrekta, NR brukar ha väldigt rätt när dom själva skriver att "det är nära nu och detta är specifikationerna" Och att sony skulle låta nikon använda sensorn först är ju ett smart drag, nikon är bättre än sony på att hantera en sensor på bästa sätt, nikon gör ju reklam för hur bra sensorn är, och dom som sitter hemma med sina sony optik sitter och hurrar för vilken fin sensor dom kommer att ha i sina kommande sony ff kameror för ett mycket lägre pris än vad nikon kameran kostar, detta är bara spekulationer, men jag tror ändå det ligger nåt i det =D
 
En kamera med 36 MP och 4 bps har en begränsat användningsområde där studiofotografering, landskap och macro fungerar medan konsertfoto, bröllop, event, action, sport, wildlife mm inte gör det. Skillnaden mellan 8 bps och 4 bps är dramatisk i praktiken.

Fast man kan ju vända på det också. Det finns väl antaligen dom (jag är en av dom) som inte har något som helst behov av snabb serietagning men gärna skulle se lite mera upplösning. Så för mig skulle skillnaden bli större åt det bättre hållet snarare än tvärtom. Jag byter mer än gärna bort serietagningshastigheten mot upplösningen.

Det är svårt och få alla nöjda och hur Nikon väljer att möta det återstår bara att se.
 
Vem litar på Thom Hogan idag? Han har ju inte haft nåt annat än fel gällande d700 ersättaren senaste åren. Peter som är admin på NR har jag personligen mycket större förtroende för, han menar att vi får se en presentation inom 30-60 dagar, detta skrev han för 2 dagar sen, så att den inte skulle presenteras just den 26:e skulle inte vara så konstigt, men jag kan nästan slå vad om att speccen är korrekta, NR brukar ha väldigt rätt när dom själva skriver att "det är nära nu och detta är specifikationerna" Och att sony skulle låta nikon använda sensorn först är ju ett smart drag, nikon är bättre än sony på att hantera en sensor på bästa sätt, nikon gör ju reklam för hur bra sensorn är, och dom som sitter hemma med sina sony optik sitter och hurrar för vilken fin sensor dom kommer att ha i sina kommande sony ff kameror för ett mycket lägre pris än vad nikon kameran kostar, detta är bara spekulationer, men jag tror ändå det ligger nåt i det =D

Det är tre veckor kvar till den tänka presentationen och ännu inga läckor. No leaks - no camera.

Ingen vet något om ett pressevent.

Inga uppgifter finns inlagda i återförsäljarsystemen.

Kameraspecifikationerna är långt ifrån de förväntade av en D700-uppföljare.

I dagsläget finns minimalt stöd för att en D800 med 36 MP och 4 bps presenteras den 26/10.
 
En kamera med 36 MP och 4 bps har en begränsat användningsområde där studiofotografering, landskap och macro fungerar medan konsertfoto, bröllop, event, action, sport, wildlife mm inte gör det. Skillnaden mellan 8 bps och 4 bps är dramatisk i praktiken. QUOTE]

Fast man kan ju vända på det också. Det finns väl antaligen dom (jag är en av dom) som inte har något som helst behov av snabb serietagning men gärna skulle se lite mera upplösning. Så för mig skulle skillnaden bli större åt det bättre hållet snarare än tvärtom. Jag byter mer än gärna bort serietagningshastigheten mot upplösningen.

Det är svårt och få alla nöjda och hur Nikon väljer att möta det återstår bara att se.

D700 har sålt i stora kvantiteter.

En D800 med 36 MP och 4 bps skulle sälja i betydligt färre antal då så få relativt sett skulle uppgradera (från D700, D3, D3s och D3x samt andra märken).

Det låter inte som ett smart företagsekonomiskt drag från Nikon.
 
Så du tror på förhand att d800 inte kommer att ha bra brusegenskaper? Skulle du inte tycka att det skulle vara en bra bedrift att ha lika bra brusegenskaper som d700 fast med 3ggr mer pixlar? Eller vad är det som är synd?

"Synd" avser mina egna åsikter. Jag hade hellre sett att Nikon prioriterat annorlunda. Tänk D3S vs D3X. Skulle inte köpa D3X ens om den var billigare än D3S. Jag har mycket större behov av de egenskaper som D3S har över D3X. Nu är just denna jämförelse akademisk då jag inte komemr att köpa någon av dem.

Nej jag tror ingenting men jag VET att antalet pixar och brus är beroende av varandra. Kanske har D800 bättre brusegenskaper än D700 efter nerskalning MEN jag är helt säker på att om nu spekulationerna stämmer så hade Nikon kunnat prioiriterat annorlunda om de velat. Kanske 24MP och ännu bättre brusegenskaper än vad en 35MP kamera har. Titta på D3S vs D3X. Jag har som sagt inget behov av alla dessa pixlar i utdatahänseende. Dvs på skärm eller utskrift. Däremot går de att använda till att tex minska bruset genom nerskalning eller om upplösningen blir tillräckligt hög till att ta bort AA filtret helt o hållet.

Det finns givetvis andra områden där en D800 kan vara avsevärt bättre än D700. DR är en sådan. Redan D7000 slår ju allt annat på marknaden med sina ca 14EV på basiso trots sin "lilla" sensor. Nu råkar jag vara en av de få? som inte störs speciellt mycket av en urblåst högdager så inte heller det argumentet är avgörande för mig.

För mig så är specarna på den spekulerade D800 för begränsade i andra områden. Speciellt bps som är på tok för lågt för mig. Inget i övrigt i det som "läckt" tilltalar mig eller ens har behov av.
 
D700 har sålt i stora kvantiteter.

En D800 med 36 MP och 4 bps skulle sälja i betydligt färre antal då så få relativt sett skulle uppgradera (från D700, D3, D3s och D3x samt andra märken).

Det låter inte som ett smart företagsekonomiskt drag från Nikon.

Nej så klart. Visst har du rätt i att den förmodligen skulle sälja betydligt mindre än vad D700 har gjort eller gör. Men det lär garanterat finnas fotografer som vill ha den här med, jag är en av dom. Man vet aldrig hur dom resonerar med deras namn, kanske är det inte ens efterföljaren av D700 vi pratar om....
 
En majoritet skulle föredra betydligt bättre DR och SNR och en mindre ökning av MP tex till 18 MP än att få 36 MP och samma DR och SNR som D700.

Jag har inte vid något tillfälle läst någon som seriöst önskat en mycket kraftig ökning av MP-talet till tex 36 MP som högsta prioritet för en D700-ersättare.

I valet mellan att förlora bps (från 8 till 4) eller få 24 fler MP är jag säker på att flertalet som idag har D700 skulle föredra att få behålla bildtagningshastigheten före en dramatisk ökning av MP-talet.

En kamera med 36 MP och 4 bps har en begränsat användningsområde där studiofotografering, landskap och macro fungerar medan konsertfoto, bröllop, event, action, sport, wildlife mm inte gör det. Skillnaden mellan 8 bps och 4 bps är dramatisk i praktiken. Övertaget som 36 MP ger över 12 MP kräver perfekt fokusering, ingen skakings- eller rörelseoskärpa, högfrekventa motiv och bästa tänkbara objektiv för att skillnaden verkligen skall kunna ses i färdig bild.

Bröllop mer än 4 bps? Oj oj hur kunde folk gifta sig på film tiden? Alvarligt kan man inte ta bra bilder på ett bröllop med en kamera som tar 4bps så kanse man ska se sig om efter en annan proffesion,

M




M
 
Jag har inte vid något tillfälle läst någon som seriöst önskat en mycket kraftig ökning av MP-talet till tex 36 MP som högsta prioritet för en D700-ersättare.

I valet mellan att förlora bps (från 8 till 4) eller få 24 fler MP är jag säker på att flertalet som idag har D700 skulle föredra att få behålla bildtagningshastigheten före en dramatisk ökning av MP-talet.
Förstår inte varför alla tar för givet att denna ev. D800 ersätter D700?
Vem har sagt att det är "D700-uppgraderare" man vill åt med en sådan ev D800?

Kanske kan det vara så, att en sådan D800 skall stå på egna ben, och att det kommer ytterligare en FX-kamera senare? Kanske ytterligare en FX, i samband med D4-släppet?
 
Och som vanligt finns det besserwissers som märker ord. Klart att det går att plåta bröllop med 4 bps. Det går även att plåta motocross med en Nikon FE utan motor men det blir garanterat enklare och du får förmodligen fler keepers med en snabbare kamera
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.