Joel.S
Aktiv medlem
det har jag faktiskt svårt att tro, eftersom den ytterst lilla *potentiella* förbättringen i praktiskt upplösning i snarare ställer till problem i 9 av 10 tänkbara fotosituationer där det öht märks skillnad. (D800 bör ju likt D700 bli en "utpräglad all-round-kamera".)
Jag antar att du syftar på avsaknaden av AA-Filtret?
På min Leica M9 jag hade förut fanns inget AA-Filter (eller det var väldigt tunnt) och jag upplevde helt klart en förbättrad skärpa. Bilderna från den slår filerna från både D700 och 5dMk2. Så länge man enbart tittar på skärpa och struntar i allt runtom.
Dessutom trodde jag att avsaknaden av AA-Filtret skulle innebära stora problem med Moiré men det hände inte speciellt ofta, även om det givetvis hände. Det värsta är väl att det är mycket svårt och jobba bort ifrån en bild, för att inte säga omöjligt nästan. Det finns säkert några plugin till PS som gör det, fast jag kollade inte så noga.
Kommer den finnas i två varianter både med och utan AA kommer valet bli mycket svårt och välja. Så vida inte Nikon släpper någon programvara för att motverka Moiré som kan tänkas uppkomma. Har jag förstått det rätt har väl Hasselblad någon programvara för detta till sina mellanformatare. Om det funkar bra har jag ingen aning om. Men helt klart är att jag anser det vara en stor fördel för krispigheten i bilden sett till hur filerna från M9 står sig mot D700.