Mikael risedal skalade ned D800 till 5D2 storlek och iso 12800.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40963728
Ca 1 stegs fördel D800. Antagligen lika som 5D3.
/K
Visst syns det en skillnad. Fast å andra sidan så är detta förstorat till 100%?
Har du en skärm som kan visa denna storlek när du kör bildspel? Brukar du skriva ut bilder i ett format där man ser denna skillnad? Vid utskrift på låt oss säga en A3+ lär inte denna skillnad synas överhuvudtaget.
Du måste upp i betydligt större utskrifter och också ta hänsyn till att dagens interpolering i t.ex LR är så smart att skillnaden blir ändå mindre märkbar.
Så det är bra att vissa gluttar efter detaljerna och skillnaderna i 100% eller mer för att det får kameratillverkarna att hålla sig vakna.
Å andra sidan är allt detta detsamma som att jämföra vilken supersportbil som är snabbast till 200 och tro att det är den enda faktorn för att välja bil.
Att vinna ett banrace kräver mer än snabbaste acceleration och kräver dessutom en duktig förare.
Detsamma gäller foto. Det finns fotografer med 20D som fortfarande tar betydligt bättre bilder än jag gör oavsett om jag använder mina nuvarande kameror eller köper en Nikon D800 och alla de bästa objektiven.
Att varje fotograf blir något bättre av ett mer utvecklat verktyg är självklart men det är en skillnad som förmodligen är försumbar i jämförelse med en som har förmågan att se bilden och efterbehandla den skickligt jämfört med en som inte har det.
Så jag är lite trött på denna ensidiga debatt om att verktyget gör mannen och bilden.
Tror ni som nu har köpt Nikon D800 att era bilder plötsligt kommer bil mycket bättre och mer intressanta därför ni nu fått 36Mpix? Vilket måste vara bättre än bara 22 Mpix.
I så fall har ni missat flera dimensioner av vad det krävs för att ta en bra bild.
Vägen till bättre bilder ligger inte i om vi använder en 5DMKII eller en D800.
Den ligger mer i hur vi kan använda dem eller bildbehandla som ett proffs.