Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Inte imponerad

Har sett en del bilder som tagits med D800 och jag är INTE speciellt imponerad. Fördelen kanske dyker upp vid riktigt stora utskrifter som A1/A2 men det är knappast nåt utskriftsformat som jag kommer att arbeta med.................

Har sett en del bilder som tagits med D800 och jag är INTE speciellt imponerad. Fördelen kanske dyker upp vid riktigt stora utskrifter som A1/A2 men det är knappast nåt utskriftsformat som jag kommer att arbeta med.................

Troligtvis den bästa bildkvalitet man hittar i småbildsformat idag! Men det är klart, 100% support kan ju knappast kameran/Nikon få ; )

Du verkar dock vara ganska ensam i ditt omdöme.

/K

Då lär ju knappast nån annan kamera för under 100 lax imponera dig heller.

Imaging Resource

Det är nog snart dags för dpreview att skaffa något nytt att fotografera, det är få detaljer som är små nog för att skillnader på deras bild. Tillverkningsland och serienummer går att utläsa längst ner på urtavlan och det är nog något av det minsta.

/Karl

Mer bilder & fler kameror att jämföra i JPG. Dessutom kan man ladda ner många i RAW. Nya kräver ofta att Adobes DNG-konverter är uppdaterad (det är den för 5Dmark3 och D800)

Man brukar säga "mata inte trollen" när det gäller inlägg typ detta. Någon skriver någonting idiotiskt på ren jävulskap för att sedan sitta framför datan och garva åt alla som fullständigt exploderar.
JB

Jag kan ju förstå att de som använder Nikon är glada över steget från 12 Mpix D700 till 36 Mpix D800. För de med Canon 5DII och Sony A900 så är steget upp till D800 och 36 Mpix inte mycket att bry sej om.
Nej det är ju bara en tredjedel mer i upplösning.
Nästan ingenting. Man kan lika gärna vara utan.
Ungefär som D3 till 5Dmk2 -- inget att hänga i julgranen, precis...

Jodå, inlägget är författat med en viss ironi...

Nej det är ju bara en tredjedel mer i upplösning.
Nästan ingenting. Man kan lika gärna vara utan.
Ungefär som D3 till 5Dmk2 -- inget att hänga i julgranen, precis...

Jodå, inlägget är författat med en viss ironi...

Nä, de landar ju i samma härad ungefär och jag tror ju inte att det var många som hoppade från D3/D700 till 5DII av den orsaken...

Du kan nog stryka ironin ;-)

Om kameran får reda på att f-talet är för högt stänger den av autofokusen (D70 och D700). Det finns dock sätt att dölja det för kameran.

/Karl

Det måste i så fall vara olika för olika modeller, jag har kört 500/4, 600/4 och 200-400/4 med 2x konverter på D3 och den har bara autofokuserat på som vanligt. Lite veligare, lite mindre träffsäkert, men annars fungerar det bra.

Retsticka?

Då lär ju knappast nån annan kamera för under 100 lax imponera dig heller.

Nu var det inte riktigt så jag menade, bilderna är naturligvis mycket bra men.............inte SÅ mycket bättre än D700/EOS 5D MK2. Allt skitsnack att den skulle sopa banan med konkurenterna, nä inte vad jag har sett hittills men som sagt var i A1/A2 kanske man ser större skillnader..............

Jag kan ju förstå att de som använder Nikon är glada över steget från 12 Mpix D700 till 36 Mpix D800. För de med Canon 5DII och Sony A900 så är steget upp till D800 och 36 Mpix inte mycket att bry sej om.

Exakt...inte heller vinner man mycket mer i detaljering....skall till gigantiska storlekar för att man ska kunna se någon som helst skilland i slutbilden.

Här har man interpolerat upp bilden o testat/jämfört 5D MarkII med D800...inte speciellt stor skilland...visst D800 är lite skarpare och i ett mer detaljrikt motiv så hade D800 fångat lite mer detajer men det ska som sagt till gigantiska bildstorlekar för att man i praktiken skall kunna se någon skilland.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=40963289

De känns utan tvekan lite onödigt nördigt att sitta och jämföra högisobilder från D800 med dito från 5DII för att rättfärdiga bildkvaliteten från D800...

Är vi inte fotonördar här allihopa? Om du trodde du var den enda nörden här som kan lägga upp bilder för jämförelse så tror du nog väldigt fel.

/Karl
Dator/Foto/Hifi-nörd

Nej förvisso inte. Går man bakåt i tiden till "Hedenhös" så skulle man (om man gjorde det riktigt enkelt för sig) kunna betrakta skillnaden mellan 24 och 36 Mp ekvivalent med skillnaden mellan att uppgradera från 4 till 6 Mp (där det framhölls att skillnaden var mer synbarlig än vid steget mellan 10 och 15Mp).

Men riktigt så enkelt kanske man inte kan göra det för sig. Det handlar ju inte bara om antal pixlar. Själv trodde jag att exv Sony skulle leverera en 50+ Mp sensor (baserad påderas APS-C sensor för A77 på 24 Mp), vilket det gick ganska starka rykten om innan katastrofen drabbade Japan och att Nikon även skulle nyttja den sensorn. En dubblering skulle ju ge MF en rejälare match.

Men ssv. Det handlar inte bara om pixelantal. Var inne på samma tanke som du först, men Nikon verkar ju ta vara på Sonys sensorer på ett lite bättre sätt än Sony själva.

Bra utskriftsimulering förresten av de 4 kamerorna.

//Lennart

Exakt...inte heller vinner man mycket mer i detaljering....skall till gigantiska storlekar för att man ska kunna se någon som helst skilland i slutbilden.

Definiera gigantiska. Har du skrivit ut storleken mindre än gigantisk, eller hur vet du att man inte ser "någon som helst skilland i slutbilden"? Genom webbutsnitt?

Mer bilder & fler kameror att jämföra i JPG. Dessutom kan man ladda ner många i RAW. Nya kräver ofta att Adobes DNG-konverter är uppdaterad (det är den för 5Dmark3 och D800)

Finns även en betaversion av ACR plug-in som fungerar i CS5. Filen som kan laddas hem komprimerad heter cameraraw6-7_r1_win_030612 (för windowsmaskiner). Det är en s k release candidate som fungerar ända fram till slutversionen kommer och då laddas den nya ju automatiskt in i PS när uppgraderingsfunktionen är aktiv.

Betaversionen tar bl a D800 och ytterligare några nya kameror.

Länk: http://labs.adobe.com/technologies/cameraraw6-7/

Lennart

Det måste i så fall vara olika för olika modeller, jag har kört 500/4, 600/4 och 200-400/4 med 2x konverter på D3 och den har bara autofokuserat på som vanligt. Lite veligare, lite mindre träffsäkert, men annars fungerar det bra.

Hej Martin och/eller Magnus!

Blöder D800?

Satt och tittade på bilderna från D800 som jag laddade hem från IR och jämförde med 5DIII i vs-tråden

Varför är bilden från D800 så röd på etiketten och flaskan bakom färgkortet? Ska de vara så eller är det något belysningsfel eller förseriefel i kamerans firmware? Se markering i bilden nedan och och jämför i länken ovan.

Bilagor

• D800hSLI06400NR2Db.jpg
    D800hSLI06400NR2Db.jpg
    81.9 KB · Visningar: 329
Nej förvisso inte. Går man bakåt i tiden till "Hedenhös" så skulle man (om man gjorde det riktigt enkelt för sig) kunna betrakta skillnaden mellan 24 och 36 Mp ekvivalent med skillnaden mellan att uppgradera från 4 till 6 Mp (där det framhölls att skillnaden var mer synbarlig än vid steget mellan 10 och 15Mp).

Men riktigt så enkelt kanske man inte kan göra det för sig. Det handlar ju inte bara om antal pixlar. Själv trodde jag att exv Sony skulle leverera en 50+ Mp sensor (baserad påderas APS-C sensor för A77 på 24 Mp), vilket det gick ganska starka rykten om innan katastrofen drabbade Japan och att Nikon även skulle nyttja den sensorn. En dubblering skulle ju ge MF en rejälare match.

Men ssv. Det handlar inte bara om pixelantal. Var inne på samma tanke som du först, men Nikon verkar ju ta vara på Sonys sensorer på ett lite bättre sätt än Sony själva.

Bra utskriftsimulering förresten av de 4 kamerorna.

//Lennart

Tack Lennart!

Jag skulle tro att Nikon har en 24 Mpix APS-C, en 24 Mpix FF a la D700 och Sony har en 36 Mpix FF på gång inom ett år. Canon lär nog oxå ha något typ 3DX på upp mot 45 Mpix snart skulle jag oxå tro. Vi lär nog få megapixlar till vardagsmat överlag snart och D800 är väl bara första lilla steget* på den linjen. Ett bra steg tycker jag f.ö. även om jag hade hoppat över en 45 Mpix 3DX om den kommit idag.

*D800: Ett litet steg för fotograferna men ett stort steg för nördarna ;-)

Senast ändrad:
Tack Lennart!

Jag skulle tro att Nikon har en 24 Mpix APS-C, en 24 Mpix FF a la D700 och Sony har en 36 Mpix FF på gång inom ett år. Canon lär nog oxå ha något typ 3DX på upp mot 45 Mpix snart skulle jag oxå tro. Vi lär nog få megapixlar till vardagsmat överlag snart och D800 är väl bara första lilla steget* på den linjen. Ett bra steg tycker jag f.ö. även om jag hade hoppat över en 45 Mpix 3DX om den kommit idag.

D800: Ett litet steg för fotograferna men ett stort steg för nördarna ;-)

Alltså, det är nog så att Sony har restriktioner att använda vissa sensorer som de tillverkar eftersom Nikon licensierat dom. Det är ju Sonys sensorer i Nikonkamerorna.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar