ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Svar på sista frågan: definitivt ja, av flera anledningar. D800 har mycket högre färgupplösning, och är i bra ljus mycket mer motståndskraftig mot metamerier (bättre, jämnare och spetsigare färgfiltrering). Den har även ca två steg högre DR, vilket gör att färgäktheten finns kvar ett drygt helsteg längre ner i skuggorna efter att Canon-kameran gett upp.

Med Nikon-kameran hade du kunnat "råka" underexponera ett helsteg, och ändå fått ett bättre resultat.

Till A3 tror jag ju däremot inte att upplösningen är ett problem, det man däremot kan göra är att skärpa på ett helt annat sätt utan att dra sönder bilden.

Se jämförelse på bas-ISO, D800 i 5D3-upplösning.
https://lh6.googleusercontent.com/-...I/AAAAAAAAETU/585DOzj-080/s0/E5D3hSLI0100.jpg

Det är inte så svårt att se vilken som började med en högre upplösning. Försöker man skärpa mer i Canon-bilden börjar kanterna spricka, och man drar fram interpoleringsfel. Jag KAN skärpa hårdare, men inte utan en ganska stor mängd manuellt arbete med överskärpningsskydd.

Jag ser lika illa som Bengt ovan, alltså ingen skillnad mellan bilderna, inte ens när jag jag tog fram uppgifterna om resp bild. Nåja Nikon själva använde visst en Canonvideo som reklam för sig vid något tillfälle.

Steget från 4-12 är ännu större, men det är ändå inte riktigt samma sak. Vad det handlar om är att vi är uppe i mellanformatsterritorium med 36 MP, sedan är det helt irrelevant hur de tidigare stegen sett ut för att ta oss dit.

Vad är mellanformatsterritorum? Är inte utvecklingen densamma inom såväl små kompakter, APS-C, FF, MF likartad dvs. fler o fler MP. Det är väl sensorstorleken och inte antal Mp som är det avgörande, MF har väl lämnat 36Mp stadiet och utvecklats vidare. Att man med en ny kamera med en mindre sensor kan överträffa en äldre med större sensor är en annan sak.

Jag ser lika illa som Bengt ovan, alltså ingen skillnad mellan bilderna,

Jag brukar vara känd för att inte se skillnader men nu måste jag nog tillstå att jag tycker mig se en skillnad mellan de båda varianterna.

Detta är om jag förstår rätt 100% crop så hur mycket av skillnaden som blir kvar i "verkligheten" är väl kanske en annan fråga men jag tycker Joakims exempel illustrerar att D800 har en liten fördel här.

Vad är mellanformatsterritorum? Är inte utvecklingen densamma inom såväl små kompakter, APS-C, FF, MF likartad dvs. fler o fler MP. Det är väl sensorstorleken och inte antal Mp som är det avgörande, MF har väl lämnat 36Mp stadiet och utvecklats vidare. Att man med en ny kamera med en mindre sensor kan överträffa en äldre med större sensor är en annan sak.
Mellanformatsterritorium är det område där upplösningen blivit så hög att vi som gillar att printa stora bilder slipper interpolera i olika grad och förhoppningsvis får snyggare, skarpare bilder som ett resultat. Dessutom får vi alla betydande möjligheter att beskära bilder utan större kvalitetsförluster i slutresultatet.

Man kan croppa D800 med nästan 40% och ända ha kvar upplösningen hos 5DMkIII. Beskär 5DMkIII lika mycket och du är nere på ursprungs 5D eller D700, och det är inga roliga kameror om man vill printa skarpa fine-art bilder i A2-format.

Jag menar inte att vara dum - men jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar... Vilket skulle vara en blödning?

Det man ser som blödningar inträffar oftast i vissa stadier av brusreducering. Lite mindre eller lite mer NR så försvinner det igen.

Anledningen till att det inte finns alls i Canon-kameran (ISO6400+) är antagligen att det röda (som ju ska vara där, titta på ISO100-bilderna) inte är tydligt nog för råkonverteraren att "plocka upp" vid högre ISO. Canon-kamerorna behöver ganska stora homogena färgytor för att kunna skilja på grönt-gult-orange-rött på högre ISO, eftersom färgseparationen mellan färgerna direkt från sensorn är så låg.

Det är ett aktivt val man gör som konstruktör, Canon har valt att prioritera stora plattor, och god motständighetskraft mot besvärliga ljus, Nikon har valt färgupplösning och därmed också mer finkornigt färgbrus.

Tack Joakim!

Jag tycker det ser ut lite för "blodigt" i det djupa röda men det är bara som det ska vara alltså.

Senast ändrad:
Sättet du uttrycker din förväntan på, ger ju ganska låga odds på att du kommer till slutsatsen att "det är en liten skillnad, men i princip försumbar".

Steget i upplösning mellan 5Dmk2 och D800, är i procent nästan identiskt med det mellan D3/D700 och just 5Dmk2 (ungefär en tredjedel). I övrigt, så verkar ju inte den allmänna uppfattningen vara, att Nikonsensorn direkt laggar efter Canon-diton, om man säger så...

sättet jag utrycker mig är att jag är ärlig o inte färgad av att det står Nikon /canon på kameran. Om jag skulle se en stor skillnad i bildkvalitet så kommer jag absolut nämna det. Det var samma visa när jag tog upp att 14-24 har riktigt dåliga motljus egenskaper vilket visade sig även när det börja visas fler exempel än dom jag la upp. Om jag inte minns fel så var väl du en som tyckte din 14-24 var så bra i motljus. Jag har haft tillgång till 3st alla har varit dåliga på den biten, däremot är jag riktigt nöjd med den till interiör om man undviker 14-15mm. Fick ungefär samma klagomål när jag tog upp att 70-200 2,8L is var dålig i motljus o när jag var i toscana på jobb så var jag tvungen att låna assistentens gamla 70-210 4-5,6 för att kunna ta bilden utan flare som sabbade den. Samma sak när jag tog upp att gamla gitzo kolfber stativ att dess skruvringar är värdelösa pga att dom är så otroligt hårda att skruva upp däremot så är det nya g lock helt suveränt o själva stabiliteten är alltid bra.
Vad tror du själv? du tror att skillnaden kommer vara klart synlig o då är min fråga. När kommer du se skillnad från
en web bild i 1600 bredd, print 10x15, 20x30, 30x40 , 50x70
Saken är den att jag tror att bildkvaliten idag är så pass bra på ff så det är alltid svårt att avgöra vilket märke bilden är tagen med.
Sedan kanske jag är är lite mer att jag vill se själv o inte letar efter bilder på nätet o uttrycker mig som du (Nikon direkt laggar inte efter canon-diton om man säger så.........)
det påvisar lita fanboys eller för du har inte haft varken canon eller Nikon o tagit en enda bild men du vet redan svaret medans jag själv gärna testar kameran fysikt o jämför o ser om man ser om den LAGGAR FÖRE o till sist så är det ändå bara ett verktyg ;-)

Jag ser lika illa som Bengt ovan, alltså ingen skillnad mellan bilderna, inte ens när jag jag tog fram uppgifterna om resp bild. Nåja Nikon själva använde visst en Canonvideo som reklam för sig vid något tillfälle.

Om ni Canon-killar viker undan skygglapparna så syns det bättre.

I ärlighetens namn så är nog diffen minimal.

/K

Från Webhallen:

Hej Kristoffer,
Ja, du kommer få det för priset när du bokade det. Vi har beställt in tillräckligt så att det ska täcka din order.

Vänligen återkom om du har fler frågor eller funderingar. Ha en fortsatt trevlig vecka!

Lite underlig matematik du använder. Jag får det till att steget 22-36 är betydligt mindre än steget 12-21, det senare är ju nästan en fördubbling.
Nej, den är inte "underlig", utan "korrekt".

D3/D700 --> 5Dmk2:
12 --> 21MP, är en ökning av pixelmängden med 9/12 = 75% --> 32% upplösning.

5Dmk2 --> D800:
21 --> 36MP, är en ökning av pixelmängden med 15/21 = 71% --> 31% upplösning.

Jag brukar vara känd för att inte se skillnader men nu måste jag nog tillstå att jag tycker mig se en skillnad mellan de båda varianterna.

Detta är om jag förstår rätt 100% crop så hur mycket av skillnaden som blir kvar i "verkligheten" är väl kanske en annan fråga men jag tycker Joakims exempel illustrerar att D800 har en liten fördel här.

Joakim jobbar väl varje dag med stora välkallibrerade riktiga Fotoskärmar, och har då samtidigt en känsla av riktiga färger genom att han samtidigt är konstruktör av avancerade program med behörighet inom Fotografins högre skolor.

Vår starka sommarsol förändrar ju annars alla färger beroende var på himmelen den nu befinner sig när man är ute i det fria, en ljusgrå färg blir nästan svart när den ligger i skugga, jag hade en titaniumgrå volvo nämligen, i starkt solljus var den förvånans värt ljus så man vart häpen.

//Bengt.

Jag ser lika illa som Bengt ovan, alltså ingen skillnad mellan bilderna, inte ens när jag jag tog fram uppgifterna om resp bild...

Jo visst är det skillnad och det ska vara skillnad, det vore nog konstigt annars, speciellt på lågisobilder. Men de man ska komma ihåg är att utsnitten motsvarar i stort sett verklig storlek av utskrifter i A0-format, 120 x 80 cm.

Och visst har man nytta av den högre upplösningen till mer än utskrifter. Ju mindre pixlar vi får ju lättare är det att rätta till bildfel och skärpa bättre mm.
Det är lättare att dreja en fin vas med finkornig lera än med grovkorning.

För mej är D800 en lite annan typ av kamera än vad 5DIII är. Dom riktar sej nog mot lite olika genrer inom fotografin skulle jag tro.

D3/D700 --> 5Dmk2:

5Dmk2 --> D800:

Det blir nog mer begripligt om man räknar på pixlarna längs en sida bara, t.ex. den långa.

D800/5DIII -> 7360/5760= 1.28 -> 28 % mer upplösning för D800.

5DII/D700 -> 5616/4256 = 1,32 -> 32% mer för 5DII.

D800/D700 -> 7360/4256 = 1,73 -> 73% mer för D800.
Klart som fan nikongänget tycker att det är kul!

Eller om du tittar från "andra hållet"

5DIII/D800 -> 5760/7360 = 0,78 -> 22% mindre upplösning för 5DIII.

D700/5DII -> 4256/5616 = 0,76 -> 24% mindre för D700.

o.s.v. ungefär som med momsen.

D3/D700 --> 5Dmk2:

5Dmk2 --> D800:

Ökar man 12 med 30% kommer man till 15,6
Ökar man 22 med 30% kommer man till 28,6
Ökar man 12 med 75% kommer man till 21
Ökar man 22 med 63% kommer man till 35,9
Talen avrundade.
Jag kan inte hålla med om att det är lika, men väl att 36 är ganska mycket mer än 22 men 21 är trots det ett större steg från 12.

Jag sitter med jpg+raw, jpg filen har en ljusare röd nyans och något högre färgmättnad jämfört med Raw och adobe standard profilen och jag ser inte några tecken på blödning , jpg bild med ändelsen adl3.jpg 100 iso
Raw 100NRO.
Har du kollat din skärm?

Jag har tittat på jpg-filer från båda kamerorna för min råkonverterare har inget stöd för dom än.

Jo, skärmen är bra :)

Jo visst är det skillnad och det ska vara skillnad, det vore nog konstigt annars, speciellt på lågisobilder. Men de man ska komma ihåg är att utsnitten motsvarar i stort sett verklig storlek av utskrifter i A0-format, 120 x 80 cm.

Och visst har man nytta av den högre upplösningen till mer än utskrifter. Ju mindre pixlar vi får ju lättare är det att rätta till bildfel och skärpa bättre mm.
Det är lättare att dreja en fin vas med finkornig lera än med grovkorning.

För mej är D800 en lite annan typ av kamera än vad 5DIII är. Dom riktar sej nog mot lite olika genrer inom fotografin skulle jag tro.

Jag kan inte se någon skillnad alls mellen de två bilderna, vilken skillnad kan du se? Tar man fram info om bilden så är också informationen identisk för de två. endera driver Joakim med oss eller så har han råkat lägga in samma bild två gånger.

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    19.9 KB · Visningar: 493
Tja i fallet 36-22 = 63%
i fallet 21-12 = 75%
En viss betydelse har det ändå

Varför 22 i det ena fallet och 21 i det andra?

För att få ditt exempel lite mer rätt för du dela 36 med 21 och får då 71%.

12/21=57% (dvs D700 har 57% av upplösningen av en 5mk2)
21/36=58% (dvs 5mk2 har 58% av upplösningen av en D800)

En viss skillnad kan jag gå med på men att skillnaden på något sätt skulle vara betydlig håller jag inte med om.

/Karl

Skälet att jag uppger 21 i ena fallet och 22 i andra är att 5DIII har lite fler pixlar än 5DII, konstigare än så är det inte. Vad som är mycket , väsentligt eller uttryckt på något annat sätt är väl ganska så flytande. Att vara 1/100 s snabbare i ett lopp kan betyda väldigt mycket men i andra sammanhang just ingenting. Vi värderar olika, men jag har inte undgått att uppmärksamma hur resonemanget går beroende på vem som för tillfäller har ledartröjan i MP-racet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar