Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Det här har suttit på mest av tiden på min D700, men det är lite soft redan på 12MP så på 36 blir det nog ännu värre.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/af70210.jpg

Får nog bli ett sådant här till D800an
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/afs28300.jpg

f4 rakt igenom är trevligt men det kan jag leva utan och 40gr extra i objektiv ska jag nog också kunna leva med.

/Karl

Jasså du är också en av de få som har Nikons enda 70-210/4 med AF.
Jag kompletterar nog med en 85/1.8 eller en 105/2.8.

Jag har just jämfört manualen med den för D7000. Objektiv med max ljusstyrka 4 ska nu kunna ge AF med TC 20E (om kontrasten inte är för låg). Det är omöjligt för D7000 enl. manualen.

"Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid" D7000 AF-S 200-400 /4, AF-S TC-20E II. Kan vara lite svårt att hitta fokus under lite svårare ljusförhållanden men vid "hyvsat ljus sitter den där! Bilden är tagen med AF. Ser dock fram emot snabbare AF särskilt vid små bländare!

Bilagor

• Fråga.jpg
    Fråga.jpg
    69.2 KB · Visningar: 564
Senast ändrad:
Jasså du är också en av de få som har Nikons enda 70-210/4 med AF.
Jag kompletterar nog med en 85/1.8 eller en 105/2.8.

70-210 är ett förbaskat smidigt objektiv som nu efter lång och trogen tjänst återigen (på D70-tiden presterade det inte så bra och var även då pensionerat) får gå i pension när D800an anländer.

/Karl

Det fungerar hyfsat ok på D7000 också om du tejpar över vissa piggar.

/Karl

Är det verkligen så att Nikon också stänger av AF vid f/8? Jag trodde bar att de inte rekommenderade att man använde det?

Om jag inte minns fel vet jag folk som har använt AF-S 300/4 med 2,0 III och haft fungerande AF, även om den såklart inte var snabb eller säker.

Är det verkligen så att Nikon också stänger av AF vid f/8? Jag trodde bar att de inte rekommenderade att man använde det?

Om jag inte minns fel vet jag folk som har använt AF-S 300/4 med 2,0 III och haft fungerande AF, även om den såklart inte var snabb eller säker.

Använder 200-400f4 + 2,0 II otejpad se bilden ovan!

Läste här tidigare i tråden om att Webhallen kanske körde grå import och blev lite orolig för jag har lagt en beställning där och ligger riktigt bra till i "kön" har samtidigt en order på cyberfoto och har plats 52 i "kön". Prisskillnaden mellan dom båda är 2000:- men kanske inte värt det om dom kör grå import.
samtidigt vill man ju ha kameran så fort det går och då ligger man ju bättre till på att få sej en på webhallen.
Nån som har erfarenhet av att köpa kamera på webhallen?

Om kameran får reda på att f-talet är för högt stänger den av autofokusen (D70 och D700). Det finns dock sätt att dölja det för kameran.

/Karl

D700 har sålt i stora kvantiteter.

En D800 med 36 MP och 4 bps skulle sälja i betydligt färre antal då så få relativt sett skulle uppgradera (från D700, D3, D3s och D3x samt andra märken).

Det låter inte som ett smart företagsekonomiskt drag från Nikon.
Det är ju ändå en jädra tur att det är Nikon som sköter Nikon, och inte du Tore...

http://nikonrumors.com/2012/03/19/nikon-d800-to-start-shipping-this-week.aspx/

Satt och bläddrade lite i början av den tråd och blev helt fascinerad över med vilken intensitet och självsäkerhet du förde fram den ena "bombsäkra" teorin om D800, efter den andra.

Ingen garanti från Nikon

"Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid" D7000 AF-S 200-400 /4, AF-S TC-20E II. Kan vara lite svårt att hitta fokus under lite svårare ljusförhållanden men vid "hyvsat ljus sitter den där! Bilden är tagen med AF. Ser dock fram emot snabbare AF särskilt vid små bländare!

Gissar att Nikon inte vill lova för mycket i sina manualer. Jag läste en rec. här på FS om en som lyckades få AF med Tamron 200-500/5-6.3 med telekonverter 1.4. Då bör det vara bra kontrast....inget för gråväder!

Du får lova att inte berätta det för mina kameror
(D80 D300 och D7000) för de vet tydligen inte om det ;-)

VAD JAG SETT SÅ VERKAR INTE KAMERAN STÄNGA AV NÅGOT UTAN BLIR HELT ENKELT SÄMRE VID SÄMRE LJUS ATT STÄLLA IN AF !

Det kamera tilverkaren garanterar är ju dessa sensorers känslighet vid olkia bländartal. D800 har ju många korslagda sensoer för F/8.
Mvh. /LEE

Nån som fått info om sin D800 än? Leveransdag eller har ni blivit lovade ett ex vid första leveransen? NPS kunderna vet jag ligger bra till.

Nån som fått info om sin D800 än? Leveransdag eller har ni blivit lovade ett ex vid första leveransen? NPS kunderna vet jag ligger bra till.

Hade kontakt med Nikon idag och D800E kommer att skeppas ut den runt 14 april. Huruvida min handlare får några då vet jag inte, men jag är först på hans lista i alla fall. Ser verkligen fram mot dEn kameran. Nikon själva säger att det är större hype kring denna kamera än det var när D3 annonserades.

Hade kontakt med Nikon idag och D800E kommer att skeppas ut den runt 14 april. Huruvida min handlare får några då vet jag inte, men jag är först på hans lista i alla fall. Ser verkligen fram mot dEn kameran. Nikon själva säger att det är större hype kring denna kamera än det var när D3 annonserades.
Aha ok, vi kan väl inte göra så mycket mer än att hålla tummarna =) Du sitter säkert som en NPS kund i alla fall.

Äpplen och päron!

Jämför samma bildstorlek istället.

/K

du menar att testet är värdelöst? Tycker den visar hur det ser ut i samma storlek.
Låt säga vi skriver ut en bild tagen av D800 i A1 format. Då vill jag också jämföra en utskrift av en annan kamera i A1 storlek också med exakt samma förutsättningar, dvs motiv, bländarval, slutartid, ljussättning, ISO etc.
Klart att D800 har en större fördel i sin upplösning, men hur mycket mer detaljer bilr det egentligen. Sen är jag bombsäker på att DR är större hos Nikons sensor. Men det var inte var detta test visade.
No need to get upset. Bara att konstatera att skillanderna är nog inte så stora trots man vill att det ska vara så...... Står ju det på specen ju ;)

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar