ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Vad tycker ni om 35/1.4G

Hejsan alla Nikonanvändare,

Då Canon förnärvarande verkar ha för avsikt att suga ut varenda krona de kan av sina trogna kunder så att de kan finansiera en ny sensor-fab så har jag så smått börjat vänja mig vid tanken av att rösta med plånboken och byta till Nikon. Jag har siktet inställt på 35/1.4 samt 70-200/2.8.

Telezoomen samt jämförelser med Canons motsvarighet finns det ju spaltmeter skrivna om. Däremot hittar jag inte så mycket nyttig användarinfo om 35:an. En av de anledningar till att jag vill köra FF är möjligheten till kort skärpedjup på moderat vidvinkel så det blir nog ingen 24-70.

Är det någon som använder 35/1.4 som skulle kunna dela med sig av lite matnyttiga erfarenheter.

mvh Magnus

Då Canon förnärvarande verkar ha för avsikt att suga ut varenda krona de kan av sina trogna kunder så att de kan finansiera en ny sensor-fab så har jag så smått börjat vänja mig vid tanken av att rösta med plånboken och byta till Nikon. Jag har siktet inställt på 35/1.4 samt 70-200/2.8.

Telezoomen samt jämförelser med Canons motsvarighet finns det ju spaltmeter skrivna om. Däremot hittar jag inte så mycket nyttig användarinfo om 35:an. En av de anledningar till att jag vill köra FF är möjligheten till kort skärpedjup på moderat vidvinkel så det blir nog ingen 24-70.

Är det någon som använder 35/1.4 som skulle kunna dela med sig av lite matnyttiga erfarenheter.

mvh Magnus
35mm är ganska vidvinkligt, därmed är det svårt att få till kort skärpedjup ens med f1.4 vid den brännvidden. Till och 50mm/f1.4 kräver att man kommer närma för att få kort skärpedjup.

/Karl

35mm är ganska vidvinkligt, därmed är det svårt att få till kort skärpedjup ens med f1.4 vid den brännvidden. Till och 50mm/f1.4 kräver att man kommer närma för att få kort skärpedjup.

/Karl

Man anpassar ju ändå avståndet beroende på vilket brännvidd man har så jag tycker faktiskt det är rätt lätt att få ganska kort skärpedjup med 20/1.8 tillomed.

Ska bli otroligt intressant när tråden börjar populeras med recentioner. Själv får jag nog ingen kamera förän tredje eller fjärde batchen. :(

/Karl

Har köplats mellan 20-201 :-/ Frågan är om 20 hos lokala handlarn är bättre än 100 hos Cyberphoto ?
Tja, den som lever får se.

Jag körde en sådan i några veckor precis när den var ny. Det är enkelt uttryckt ett mycket bra objektiv - bra skärpa, snygg oskärpeteckning (även högdagerblänk), bra på att hantera motljus/starka ljuskällor i bilden.

Vill du läsa utförliga recensioner (där de går igenom egenskaperna i detalj) av den här typen av Nikon-objektiv rekommenderar jag att registrera sig hos Nikongear och läsa vad Björn Rörslett och andra har att säga. Där handlar det inte så mycket om kurvor och diagram, mer om "hur funkar det i praktiken".

mvh Magnus

Ett tips kan ju vara att prova en 35/1.8 DX, den funkar hyggligt även på fullframe.
D800 manual: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dslr/D800_EN.pdf

Jag körde en sådan i några veckor precis när den var ny. Det är enkelt uttryckt ett mycket bra objektiv - bra skärpa, snygg oskärpeteckning (även högdagerblänk), bra på att hantera motljus/starka ljuskällor i bilden.

Vill du läsa utförliga recensioner (där de går igenom egenskaperna i detalj) av den här typen av Nikon-objektiv rekommenderar jag att registrera sig hos Nikongear och läsa vad Björn Rörslett och andra har att säga. Där handlar det inte så mycket om kurvor och diagram, mer om "hur funkar det i praktiken".

Tusen tack för tipset ,det är liksom sådan info jag är sugen på. Kurvor och diagram i all ära, men hur den levererar i praktiken är vad som intresserar mig. Har läst på några ställen att den har en benägenhet att generera lite slumpmässiga fokusfel, något som skulle vara väldigt besvärande.

Ett tips kan ju vara att prova en 35/1.8 DX, den funkar hyggligt även på fullframe.
D800 manual: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dslr/D800_EN.pdf

Nu var det ju liksom det som är grejen, vill ha 35mm på FF och stor bländare. Istället för DX-mode, så använder jag då hellre en 50:a. Den DX-möjlighet som känns intressant är på 85mm. Köp en 85/1.4 och man får i praktiken en 135/2 på köpet om man kör DX-mode

Tack så mycker för att ni engagerar er, känner mig redan välkommen i Nikon-land:)

Senast ändrad:
Nu var det ju liksom det som är grejen, vill ha 35mm på FF och stor bländare. Istället för DX-mode, så använder jag då hellre en 50:a. Men tack så mycker för att ni engagerar er:)
Ingen fara, för att förtydliga - man kör alltså DX-objektivet i FX-läge (till skillnad från Canon så kan man det med Nikon) och då blir den motsvarande 35 eller kanske 40 om man beskär lite. På kortare avstånd (<2m?) och stora bländare lär den vinjettera rätt lite men såklart att den stora tunga 35/1.4 för tiodubbla priset är mycket bättre, framförallt på längre avstånd. Har faktiskt en 35/1.8 hemma (på D3100) men har inte provat den på D700an än..ska göra det nån dag eller kanske på D800an i helgen om den hinner komma.

Bildexempel
http://photo.net/nikon-camera-forum/00VLHs?start=10

Ingen fara, för att förtydliga - man kör alltså DX-objektivet i FX-läge (till skillnad från Canon så kan man det med Nikon) och då blir den motsvarande 35 eller kanske 40 om man beskär lite. På kortare avstånd (<2m?) och stora bländare lär den vinjettera rätt lite men såklart att den stora tunga 35/1.4 för tiodubbla priset är mycket bättre, framförallt på längre avstånd. Har faktiskt en 35/1.8 hemma (på D3100) men har inte provat den på D700an än..ska göra det nån dag eller kanske på D800an i helgen om den hinner komma.

Bildexempel
Intressant. Det visste jag inte. Innebär det att man kan köra 10,5 Fisheye i FF-läge också?

Bildexempel

Aha, det vara ju intressant. Visste inte att det gick att göra så. Trodde att man per automatik var tvungen till DX-mode när man stoppade på ett DX-objektiv. Lite vinjettering går ju att hantera, speciellt om man centrerar motivet. Värt att kolla upp. Tack så mycket

Aha, det vara ju intressant. Visste inte att det gick att göra så. Trodde att man per automatik var tvungen till DX-mode när man stoppade på ett DX-objektiv. Lite vinjettering går ju att hantera, speciellt om man centrerar motivet. Värt att kolla upp. Tack så mycket

Många DX-objektiv ger mycket mer än bara lite vinjettering i FX-läget. Vissa DX-objektiv ger dock i stort sett bara lite vinjettering på vissa avstånd.

/Karl

Hur ett DX objektiv beter sig i FX är väldigt olika. Det finns DX objektiv där vignetteringen knappt märks alls.. På andra fungerar vissa brännvidder bra medan andra ser ut som 10,5:an. Dvs stora delar är helt svarta. Tex 17-55/2,8 som fungerar bra, om jag nu minns rätt, inom 28-55 mm. Under 28 mm vignetterar det kraftigt. Läs svarta hörn och kanter....

Dock går samtliga DX objektiv att montera på ett FX hus. I kamerans menyer ställer du in om kameran automatiskt skall beskära bilden till DX eller om du vill ha med allt.......Även sökaren ställs om. Delar av sökarbilden maskas bort när DX är inställd

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar