ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Dom flesta Mac:ar har snabba SD-kortsläsare som sitter direct på PCI-express-bussen. Så även om en Mac saknar modern teknologi så borde man kunna komma runt detta med snabba SD-kort istället för CF-korten.

Problemet blir bara att kameran då får jobba med 45MB/sek SDXC-kort istället för 60MB/sek CF-kort.

/Karl

Nu vet jag ju inte hur snabba de är i praktiken men nog finns sandisk sd-kort som är specade till 95MB/s.
Jag kommer att köra sd-kort i min D800, då jag bara har utrustning idag som använder sd-kort. (inkl. min mbp som har inbyggd läsare)

I alla fall till det visar sig att det inte duger för mina behov.

Nu vet jag ju inte hur snabba de är i praktiken men nog finns sandisk sd-kort som är specade till 95MB/s.
Jag kommer att köra sd-kort i min D800, då jag bara har utrustning idag som använder sd-kort. (inkl. min mbp som har inbyggd läsare)

I alla fall till det visar sig att det inte duger för mina behov.

Där ser man, du har aldeles rätt både SD 95MB/sek och CF 100MB/sek. SD-korten har dock lägre kapacitet än CD-korten.

/Karl

Senast ändrad:
Ah, jag glömde att dagens ungdom alltid kör med serietagning.

och jag glömde att dagens gubbstruttar aldrig fotar mer än en bild i sekunden. När jag står och fotograferar panoramabilder så fotograferar jag nog med 2 bilder i sekunden och det tar inte speciellt lång tid att fylla bufferten på en D700 i det tempot.

/Karl

och jag glömde att dagens gubbstruttar aldrig fotar mer än en bild i sekunden. När jag står och fotograferar panoramabilder så fotograferar jag nog med 2 bilder i sekunden och det tar inte speciellt lång tid att fylla bufferten på en D700 i det tempot.

/Karl

Verkligen? Inte för jag provat, men inte trodde jag man fyllde bufferten med 2 bps, iaf inte speciellt snabbt. Har du tillräckligt snabba minneskort?

Vad menar du med snabbt föresten?

/K

Tror inte att fps har med ålder att göra...

/Karl

..det är nog mer frågan om vad man fotar..

lma
(aldrig under 9 fps)

När jag står och fotograferar panoramabilder så fotograferar jag nog med 2 bilder i sekunden och det tar inte speciellt lång tid att fylla bufferten på en D700 i det tempot.
Har du motordriven vridning av stativhuvudet? Om man ska vrida kameran för hand blir det väl svårt att få en jämn rörelse med 2 bps?

/Karl

Varför sådant tempo? Hur klarar du det?

Har du motordriven vridning av stativhuvudet? Om man ska vrida kameran för hand blir det väl svårt att få en jämn rörelse med 2 bps?

Nej jag brukar ta dom flesta panoramorna för hand. Det blir inte ett exakt jämt avstånd mellan bilderna, men det spelar faktiskt ingen roll för slutresultatet. Skall man fånga t.ex. en solnedgång har man inte så förbaskat mycket tid på sig eftersom ljuset ändrar sig väldigt snabbt då. Så om jag hinner slänga iväg 300 bilder på 2.5min så blir det oftast bättre slutresultat mot att ta bilderna en och en med stativ och bättre måttning.

/Karl

Mina panoramor brukar landa på mellan 100MP och 900MP. 300 bilder brukar hamna 900MP då jag har ganska stor överlappning.

/Karl

Vilken brännvidd kör du när det blir 300 bilder? Med så många bilder blir det rimligtvis några vertikala rader också. Om man nu ska göra så stora bildfiler låter det ganska chansartat och faktiskt.... dumt, att köra handhållet och smacka av 2 bilder i sekunden. Att vara snabb pga solens rörelse har inte särskilt stor betydelse enligt min mening. Värre med människor och annat som rör sig.

Vilken brännvidd kör du när det blir 300 bilder? Med så många bilder blir det rimligtvis några vertikala rader också. Om man nu ska göra så stora bildfiler låter det ganska chansartat och faktiskt.... dumt, att köra handhållet och smacka av 2 bilder i sekunden. Att vara snabb pga solens rörelse har inte särskilt stor betydelse enligt min mening. Värre med människor och annat som rör sig.

Jag brukar köra med 200mm. Det blir definitivt många vertikala rader också. Jag brukar ofta avsluta med en 70mm serie också. I början missade jag ofta någon liten bit någonstans och kunde då fylla det med en 70mm-bit (det var ofta i himlen jag missade och där måste man nästan veta vilken bit som är 70mm för att se vart det är), men numera brukar det alltid sitta.

Det skall bli riktigt skoj med en D800, då kommer jag nog fixa min första Gigapixelbild. Med 200mm och 12MP räcker inte ens den vidsträkta vyn från en alptopp för att få ihop en Gigapixelbild.

/Karl

Jag brukar köra med 200mm. Det blir definitivt många vertikala rader också. Jag brukar ofta avsluta med en 70mm serie också. I början missade jag ofta någon liten bit någonstans och kunde då fylla det med en 70mm-bit (det var ofta i himlen jag missade och där måste man nästan veta vilken bit som är 70mm för att se vart det är), men numera brukar det alltid sitta.

Det skall bli riktigt skoj med en D800, då kommer jag nog fixa min första Gigapixelbild. Med 200mm och 12MP räcker inte ens den vidsträkta vyn från en alptopp för att få ihop en Gigapixelbild.

/Karl

Har du verkligen provat? Jag har gjort många gigabilder med 200 mm och D3. Jag ser också fram emot D800E när det gäller den saken, man bör kunna gå ner i brännvidd men ändå få lika detaljerade bilder med den kameran. Den största jag gjort innehåller 1500 bilder á 12 MP. Så många bilder med 36 MP klarar nog inte min dator (tror jag).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar