Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Har du verkligen provat? Jag har gjort många gigabilder med 200 mm och D3. Jag ser också fram emot D800E när det gäller den saken, man bör kunna gå ner i brännvidd men ändå få lika detaljerade bilder med den kameran. Den största jag gjort innehåller 1500 bilder á 12 MP. Så många bilder med 36 MP klarar nog inte min dator (tror jag).

Jag har provat många gånger, fast aldrig 360 bilder.

Du får installera Hugin, det verkar inte kräva så mycket resurser ens vid 900MP.

/Karl

Du får installera Hugin, det verkar inte kräva så mycket resurser ens vid 900MP.

/Karl

Har testat Hugin. Ganska ok, men Auto Pano Giga är bättre enligt mig. Den är inte heller speciellt krävande. Den största bild jag gjort var nära 10.000 MP och det klarade APG och min dator.

Nej jag brukar ta dom flesta panoramorna för hand. Det blir inte ett exakt jämt avstånd mellan bilderna, men det spelar faktiskt ingen roll för slutresultatet. Skall man fånga t.ex. en solnedgång har man inte så förbaskat mycket tid på sig eftersom ljuset ändrar sig väldigt snabbt då. Så om jag hinner slänga iväg 300 bilder på 2.5min så blir det oftast bättre slutresultat mot att ta bilderna en och en med stativ och bättre måttning.

/Karl
Du har ingen av dessa panorama bilder att visa upp, boats har jag sett överallt :)

Du har ingen av dessa panorama bilder att visa upp, boats har jag sett överallt :)

Du får komma upp till HBG i början av augusti Ove, då blir det en utskriven gigabild på sundstorget på 47 x 2 meter i full upplösning. Jag bjussar på en bärs :)

Samtidigt på Dunkers Kulturhus finns en annan (eller samma, har inte bestämt mig) gigabild som projiceras på en megaduk där betraktaren styr sig runt och zoomar i staden med en joystick. Startar den 27 april.

Du får komma upp till HBG i början av augusti Ove, då blir det en utskriven gigabild på sundstorget på 47 x 2 meter i full upplösning. Jag bjussar på en bärs :)

Samtidigt på Dunkers Kulturhus finns en annan (eller samma, har inte bestämt mig) gigabild som projiceras på en megaduk där betraktaren styr sig runt och zoomar i staden med en joystick. Startar den 27 april.

Jag kommer!

Nej jag brukar ta dom flesta panoramorna för hand. Det blir inte ett exakt jämt avstånd mellan bilderna, men det spelar faktiskt ingen roll för slutresultatet. Skall man fånga t.ex. en solnedgång har man inte så förbaskat mycket tid på sig eftersom ljuset ändrar sig väldigt snabbt då. Så om jag hinner slänga iväg 300 bilder på 2.5min så blir det oftast bättre slutresultat mot att ta bilderna en och en med stativ och bättre måttning.

/Karl

Så bra? Då räcker det ju med 150 bilder nu... :)

Vi har ju verkligen halkat av banan i den här tråden, men men...

/Karl

Man behöver inte ta 360° bilder för att uppnå gigapixelnivå. En vy i 180° kan bli 7-8 GP beroende på hur många vertikala rader man tar samt vilken brännvidd man använder.

En sak som slagit mig är hur alla dessa rekord man läser om då och då blir till. Senast var det en Londonvy med ca 80.000 MP och när man betänker att Jpeg och andra format stannar vid 30.000 pixlar finns bara PSB (Large Dokument Format) kvar och det formatet tillåter max 300.000 x 300.000 pixlar. Förvisso blir det 90 GP, men alla 360° panoramor man ser är extremt långsmala av naturliga skäl och borde inte bli mer än cirka 15 GP i det formatet.

Några av dessa monsterbilder ser ganska risiga ut och man kan misstänka att det även har skett interpolering, vilket jag inte förstår vitsen med.

Joakim: Vet du något format som klarar större bildfiler än 300.000 pixlar?

Senast ändrad:
Diskussionen har iofs gått lite OT, men jag läser med stegrande nyfikenhet, jag som gjort panoraman med hissnande 25 bilder på 200mm och en gammal D200 (10 MP)...

Personligen tycker jag att det kan vara en helt ok sidodiskution då det är ett av många tänkbara användningsområde för denna kamra, inte konstigare en om det svängt mot bröllop eller intrigörer!

Dessutom går väl de flesta och väntar på:

1: En kamera (antagligen en D800)
2: Mer information/tester av denna kamera

Fram till dess kan vi ju använda tråden till något vettigt :)

Jag brukar köra med 200mm. Det blir definitivt många vertikala rader också. Jag brukar ofta avsluta med en 70mm serie också. I början missade jag ofta någon liten bit någonstans och kunde då fylla det med en 70mm-bit (det var ofta i himlen jag missade och där måste man nästan veta vilken bit som är 70mm för att se vart det är), men numera brukar det alltid sitta.

Det skall bli riktigt skoj med en D800, då kommer jag nog fixa min första Gigapixelbild. Med 200mm och 12MP räcker inte ens den vidsträkta vyn från en alptopp för att få ihop en Gigapixelbild.

/Karl

Rent praktiskt hur gör man i programmet för att lägga in bilden från 70mm i de partier som saknar, behöver man interpolera, eller vet programmet att bara använda bilden med lägre upplösning där information saknas?

bifogar exempel först endast 14 st 35mm Bilder sen dessa 14 plus en 14 med i väven, Har jag full detaljrikedom i de delar som täcks av 35mm bilderna eller tar den lägre upplösningen i 12mm bilden över. Vet att jag är OT men inte ensam om det...

Bilagor

• OM EKEN!.jpg
    OM EKEN!.jpg
    19.1 KB · Visningar: 559
  • Ekexempel3.jpg
    Ekexempel3.jpg
    13.6 KB · Visningar: 575
Rent praktiskt hur gör man i programmet för att lägga in bilden från 70mm i de partier som saknar, behöver man interpolera, eller vet programmet att bara använda bilden med lägre upplösning där information saknas?

bifogar exempel först endast 14 st 35mm Bilder sen dessa 14 plus en 14 med i väven, Har jag full detaljrikedom i de delar som täcks av 35mm bilderna eller tar den lägre upplösningen i 12mm bilden över. Vet att jag är OT men inte ensam om det...

Jag använder det där programmet. Oftast fungerar det bra men ibland blir det stora missar i t ex en himmel eller andra jämna ytor. Det finns en hel del editeringsmöjligheter, en del bra, men många är krångliga att använda. Jag brukar rendera bilden ändå och sedan ta upp den i PS och laga missarna manuellt.

Ett annat program jag använder är Gigapan Stich. Det fungerar helt annorlunda genom att det måste vara korrekt antal bilder och med samma överlapp. Ordningsföljden hur bilderna togs är också viktigt, annars går det inte. Om allt stämmsr fungerar det alltid klockrent. Det följer med motorhuvudet Gigapan Pro och bygger på att bilderna tas med den riggen.

Senast ändrad:
Ursäkta att jag går OT här.

Men det är människor som inte kan hålla sig till ämnet som förstör det här forumet.

Jag går in i den här tråden för att läsa om D800 och inte tusen andra saker. Har ni hört talas om att man kan skicka privata meddelanden till varandra eller starta en tråd i rätt forumsektion för att kanske få en ännu bättre diskussion för att fler hittar ämnet. Hur ska någon som är intresserad av tex panoramafotografering komma på att titta i den här tråden?

Sen att försvara sig med att man kan använda kamera till det är ju bara barnsligt. Då kan man ju ha en stor tråd för hela forumet. Allt här handlar ju om fotografi på något sätt.

Jag lovar att alla tycker att ett välskött forum är bättre än ett rörigt kaos.

Men det är människor som inte kan hålla sig till ämnet som förstör det här forumet.

Jag går in i den här tråden för att läsa om D800 och inte tusen andra saker. Har ni hört talas om att man kan skicka privata meddelanden till varandra eller starta en tråd i rätt forumsektion för att kanske få en ännu bättre diskussion för att fler hittar ämnet. Hur ska någon som är intresserad av tex panoramafotografering komma på att titta i den här tråden?

Sen att försvara sig med att man kan använda kamera till det är ju bara barnsligt. Då kan man ju ha en stor tråd för hela forumet. Allt här handlar ju om fotografi på något sätt.

Just nu går ju tråden på tomgång eftersom det inte finns någon ny information, då spelar det ingen roll om den får något sidospår, tycker jag.

Det finns rätt många långlivade trådar som har ett ämne som den snurrar runt och får små sidosprång då och då.

(Sony-användare verkar vara extra bra på just detta.)

Jag ber verkligen om ursäkt! Det var inte min mening att förstöra ett helt forum och en hel tråd om D800.

Fast å andra sidan: lite sidospår hit och dit är helt naturligt. Det gör forumet lite mer dynamiskt och levande. Så tycker i alla fall jag och man kan hoppa över de sakerna och bara fokusera på grundämnet om man vill.

Senast ändrad:
Jag ber verkligen om ursäkt! Det var inte min mening att förstöra ett helt forum och en hel tråd om D800.

Fast å andra sidan: lite sidospår hit och dit är helt naturligt. Det gör forumet lite mer dynamiskt och levande. Så tycker i alla fall jag och man kan hoppa över de sakerna och bara fokusera på grundämnet om man vill.

Skriv du som du vill, intressanta synpunkter som kom fram. Det finns alltid "grinputtar" i alla trådar och det är inget att bry sig i. Det är moderatorn som sköter detta och inget annat.
JB

Saknar ibland Facebook:s GILLA-knapp här på fotosidan.se
Hade då gillat detta inlägg.
Men på Facebook saknar jag också en GILLA INTE-knapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar