Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Äntligen Nikon D800
- Trådstartare phool
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Ursäkta att jag går OT här.
Men det är människor som inte kan hålla sig till ämnet som förstör det här forumet.
Jag går in i den här tråden för att läsa om D800 och inte tusen andra saker. Har ni hört talas om att man kan skicka privata meddelanden till varandra eller starta en tråd i rätt forumsektion för att kanske få en ännu bättre diskussion för att fler hittar ämnet. Hur ska någon som är intresserad av tex panoramafotografering komma på att titta i den här tråden?
Sen att försvara sig med att man kan använda kamera till det är ju bara barnsligt. Då kan man ju ha en stor tråd för hela forumet. Allt här handlar ju om fotografi på något sätt.
Jag lovar att alla tycker att ett välskött forum är bättre än ett rörigt kaos.
Det är helt enkelt för bökigt att starta en ny tråd när man kommenterar ett inlägg. När den saken fungerar bra kommer det troligen att bli färre sidospår.
Helmetrock
Aktiv medlem
Sidospår borde beivras på något elakt sätt, tre dagars fotograferande med en Canon till exempel.
/Karl
Nej, jag tror det räcker med en Sony, Canon kan vi ta till i grova och upprepade överträdelser
LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Hej !
Jag skulle vilja veta om någon kan säga mig om Nikon är ett bättre val än Caonon nu när alla kameror ser lika ut och inte sjutton får man höra eller se tester där man utser en vinnare som bäst som tidigare tyvärr. Gör man bort sig om man inköper en Sony exempel som är lite udda om man ser till gamla tradiotioner ?
Är man gammal i gruppen systemkamror så borde man ha lite fördelar i lång erfarenhet eller är jag helt ute och cyklar här ?
Jag ägde en system kamera vid namn Praktica super TL 1966 som gav mycket bra bilder men har det hänt något under tiden så man kan förvänta sig en stor skillnad idag ?
Detta med digitalt låter ju bra men är det någon skillnad i den ena digitala mot den andra när man pratar om nollor och ettor ?
Okey jag förstår att MP är ett begrepp som kan ge stor skillnad men är detta inte mest om man äger en väldigt bra printer eller säljer bilder till en köpare som kan hantera sån upplösning ?
Dom flesta printar väl inte mer än A4 samt lyckliga ser på en HD upplöst skärm allså 2 MP hallå oj vad det går mellan ja ni vet !
Och kära läsare är det någon som tror Björn Ranelid vinner ikväll ?
Mvh. /Lennart Erik Edlund
Jag skulle vilja veta om någon kan säga mig om Nikon är ett bättre val än Caonon nu när alla kameror ser lika ut och inte sjutton får man höra eller se tester där man utser en vinnare som bäst som tidigare tyvärr. Gör man bort sig om man inköper en Sony exempel som är lite udda om man ser till gamla tradiotioner ?
Är man gammal i gruppen systemkamror så borde man ha lite fördelar i lång erfarenhet eller är jag helt ute och cyklar här ?
Jag ägde en system kamera vid namn Praktica super TL 1966 som gav mycket bra bilder men har det hänt något under tiden så man kan förvänta sig en stor skillnad idag ?
Detta med digitalt låter ju bra men är det någon skillnad i den ena digitala mot den andra när man pratar om nollor och ettor ?
Okey jag förstår att MP är ett begrepp som kan ge stor skillnad men är detta inte mest om man äger en väldigt bra printer eller säljer bilder till en köpare som kan hantera sån upplösning ?
Dom flesta printar väl inte mer än A4 samt lyckliga ser på en HD upplöst skärm allså 2 MP hallå oj vad det går mellan ja ni vet !
Mesch
Aktiv medlem
Så det ser ut som att det blir release den 20:e! Förhoppningsvis bara 10 dagar kvar mina damer och herrar =D
10 dagar av underbar OT med andra ord
phool
Aktiv medlem
10 dagar av underbar OT med andra ord
10 dagar av ovisshet och pina som jag ser det tänk om man blir utan. Jag som verkligen BEHÖVER en D800 hihi.
Mesch
Aktiv medlem
Hej !
Jag tog några bilder med min Nikon F2 idag. Det är rätt skönt att dra fram diafilmen och knäppa. Ingen modern kamera klår den mekaniska elegansen i en +40år gammal kamera.
Tänkte använda min D800 och ett bra macro på ett reprostativ för att digitalisera diabilderna sedan. Tänkte att 36 MP blir bra till det
Det var för väl att Ranelid inte vann!
iBoat
Aktiv medlem
Så det ser ut som att det blir release den 20:e! Förhoppningsvis bara 10 dagar kvar mina damer och herrar =D
Tyvätt får man vänta ytterligare ett par veckor på D800E serr det ut som.
Petsan
Aktiv medlem
Han såg lite blek ut...
iBoat
Aktiv medlem
Han såg lite blek ut...
App app app, inte frångå ämnet!! Man kan få bannor per mail!
phool
Aktiv medlem
Tyvätt får man vänta ytterligare ett par veckor på D800E serr det ut som.
Du har ju som sagt beställt E, en sak jag funderar över... Ni NPS medlemmar får ni era kameror före oss vanliga dödliga? Jag kollade status med CP igår och dom sa att det såg riktigt bra ut för min del ang mina chanser för att få kameran vid första leveransen. Jag har nr 5 i kön och bara NPS medlemmar får tränga sig före, men tydligen var det inte så jättemånga såna som stod i kö. Utan mest icke medlemmar, men får ni kamerorna tidigare? Om det finns till alla i lager så att säga.
Mesch
Aktiv medlem
App app app, inte frångå ämnet!! Man kan få bannor per mail!
Men om vi tar möjligheten att återge detta med en D800 då ;-)
LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Jag tog några bilder med min Nikon F2 idag. Det är rätt skönt att dra fram diafilmen och knäppa. Ingen modern kamera klår den mekaniska elegansen i en +40år gammal kamera.
Tänkte använda min D800 och ett bra macro på ett reprostativ för att digitalisera diabilderna sedan. Tänkte att 36 MP blir bra till det
Kul retro hehe jag har kvar min Nikon F4s med bosstern och ser den ibland och funderar hur skulle du vara idag och har lust slänga i en film. Och tänk så jäkla mycket dia och negativ man sitter på som man borde göra något åt. Jag testade att scanna dem i en flatbädd och körd dom mest viktiga till filer för utskrivt i svart vitt men det tar så himla mycket tid samt att jag då inte hade så bra prylar för hög upplösning mm. Idag skulle man nog klara detta galant med mer dator kraft och bättre scanner.
Ja en D800 på reprostativ blir nog en mycket svårslagen utrustning.
Mesch
Aktiv medlem
Kul retro hehe jag har kvar min Nikon F4s med bosstern och ser den ibland och funderar hur skulle du vara idag och har lust slänga i en film. Och tänk så jäkla mycket dia och negativ man sitter på som man borde göra något åt. Jag testade att scanna dem i en flatbädd och körd dom mest viktiga till filer för utskrivt i svart vitt men det tar så himla mycket tid samt att jag då inte hade så bra prylar för hög upplösning mm. Idag skulle man nog klara detta galant med mer dator kraft och bättre scanner.
Ja en D800 på reprostativ blir nog en mycket svårslagen utrustning.
Det kommer ju gå jädrans fort att "skanna" en rulle, flatbädd eller filmskanner är ju så segt att man blir tokig.
Jag kör en rulle i F4:an oxo ibland men F2:an känns mer rätt när man frossar nostalgi.
snap01
Aktiv medlem
enligt återförsäljaren så krävde nikon nps nummer för att skicka kameran till återförsäljaren för leverans i första skedet. Så jag var tvungen att leta fram det trots att återförsäljaren vet att jag är storkund för Nikon skickade bara mot nps i första leverans. Jag har ingen aning om det är så överallt men enligt återförsäljaren så var tydligen Nikon hård med nps nummret.
helto
Aktiv medlem
Hej,
Vart hörde du det? Där jag beställt står det fortfarande 22:a.
phool
Aktiv medlem
Hej,
Vart hörde du det? Där jag beställt står det fortfarande 22:a.
Premiären brukar väl gälla hela världen om inget annat anges? =D http://nikonrumors.com/2012/03/08/nikon-d4-available-for-pre-order-again-on-amazon.aspx/
iBoat
Aktiv medlem
Du har ju som sagt beställt E, en sak jag funderar över... Ni NPS medlemmar får ni era kameror före oss vanliga dödliga? Jag kollade status med CP igår och dom sa att det såg riktigt bra ut för min del ang mina chanser för att få kameran vid första leveransen. Jag har nr 5 i kön och bara NPS medlemmar får tränga sig före, men tydligen var det inte så jättemånga såna som stod i kö. Utan mest icke medlemmar, men får ni kamerorna tidigare? Om det finns till alla i lager så att säga.
Nikon säger att nps medlemmar går före, men jag vet inte hur det blir med den saken. Det är första gången jag utnyttjar den möjligheten som nps medlem och jag fick en känsla av att det inte har så stor betydelse efter samtal med Nikon. Jag står i alla fall i kö hos tre återförsäljare. Som enskild fotograf har man nog inte mycket att sätta emot större kunder som t ex större redaktioner och andra storanvändare.
Men ....
Efter att ha pratat med några pressfotografer verkar denna kamera vara iskall, i stället är det D4 som hägrar. I dagspress gör 36 MP ingen som helst skillnad, det blir skit ändå. Därför tror jag att det blir en kortare kö till denna kamera än det var när D3 lanserades.