ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Har du gjort allt i din makt för att få maximal upplösning med din 12 MP - tagit bort AA-filter, arbetat med stiching, investerat i Photoacute för att uppnå superresolution? Detta blir betydligt billigare än att köpa en nya kamera för 30000 kr.

Ibland blir jag förundrad av dina korkade svar. Vem vill arbeta med Stiching på varenda bild för att uppnå kravet på filstorlek?

Jag tänker inte köpa några plugin till Photoshop heller för att interpolera, CR duger gott till det ändamålet men jag vill ändå inte hålla på och göra det. Om det nu kommer en kamera som passar mina behov som handen i handsken, som heller inte kostar några enorma summor (Näe, 30.000:- får inte räknas som något överpris det låter som ett ganska OK pris) Var ligger då problemet att köpa en sådan?

Jag tycker att en spännande tanke är D700 +600/4 = 17k+83k = 100k. En D800 +300/4 är 30k+12k = 42k. Skulle gärna vilja se D800 bilden i croppad version, blir ju förstås inte samma bakgrund med 300/4 och säkert inte samma kvalite' på optik. Vikt och pris talar för D800, tanken är ändå intressant tycker jag.

Ibland blir jag förundrad av dina korkade svar. Vem vill arbeta med Stiching på varenda bild för att uppnå kravet på filstorlek?

Jag tänker inte köpa några plugin till Photoshop heller för att interpolera, CR duger gott till det ändamålet men jag vill ändå inte hålla på och göra det. Om det nu kommer en kamera som passar mina behov som handen i handsken, som heller inte kostar några enorma summor (Näe, 30.000:- får inte räknas som något överpris det låter som ett ganska OK pris) Var ligger då problemet att köpa en sådan?

Precis, om man vill snåla så räcker en D3100 med 18-55 för nästan allt. Däremot så är det kul med nya bättre superprylar och jag själv har inga problem med att hosta upp 30 papp trots att jag det är rent idiotiskt att göra det. Jag unnar mig en massa prylar som jag aldrig kan motivera rent ekonomiskt men vad ska jag annars lägga stålarna på? Ny hallmatta, flashig spiskåpa?

I många tidigare trådar så har ju D800 specen efterfrågats av många. Litet hus, FX, massa MP, men inte för dyr... nu verkar den vara här och den är förstås inte god nog åt somliga som sätter på skygglapparna och lossas som att den inte finns!

Ni som starkt tvivlar... det ska bli ett nöja att höra era ursäkter när D800 är ett faktum ;-)

I många tidigare trådar så har ju D800 specen efterfrågats av många. Litet hus, FX, massa MP, men inte för dyr... nu verkar den vara här och den är förstås inte god nog åt somliga som sätter på skygglapparna och lossas som att den inte finns!

Ni som starkt tvivlar... det ska bli ett nöja att höra era ursäkter när D800 är ett faktum ;-)

Litet hus? Check!
FX? Check?
En massa MP? Check men inte för mig!
Inte för dyr? Både och! Se nedan:

1 - Absolut om jag ser till vad JAG får extra utöver det som min D700 gör idag. Snarare tvärtom. En D800 skulle snarast vara en nergradering för mig.
2- Absolut inte för en yrkesfotograf med vettiga intäkter och som skriver av utrustningen och köper den på firman

Litet hus? Check!
FX? Check?
En massa MP? Check men inte för mig!
Inte för dyr? Både och! Se nedan:

1 - Absolut om jag ser till vad JAG får extra utöver det som min D700 gör idag. Snarare tvärtom. En D800 skulle snarast vara en nergradering för mig.
2- Absolut inte för en yrkesfotograf med vettiga intäkter och som skriver av utrustningen och köper den på firman

Dyrare än D700 men halva priset på en D3x... så det beror ju på hur man ser på det.

Jag håller med om att mer megapixel i en D700-liknande kamera har varit ett vanligt (för att inte säga snudd på uttjatat :) önskemål i många forumdiskussioner. Jag tror många har sneglat på i första hand Eos 5D och kanske lite på A900/A850 och sedan på priset för en D3x och känt "vad håller Nikon på med?".

Men när jag läser de rykten som nu kommit ut så låter det mer som en D3x-ersättare än en D700-ersättare. Vilket kanske i sak inte spelar någon roll, men det förändrar faktiskt intrycket från
"oj många MP och så dyr och långsam - usch"
(om det är en D700-ersättare)
till
"aha, lite fler MP och dessutom billigare och lättare - trevligt"
(om det är en D3x-ersättare)

Så igen, jag är fortsatt skeptisk till att de här ryktena verkligen handlar om en kamera som är tänkt att ersätta D700 i Nikons utbud. Om det ligger något i ryktena handlar de snarare om en annan kategori av kamera.

D700 huset är litet? Va?

Nu var det väl i och för sig inte D700 vi diskuterade utan D800. Men nej. D700 är alldeles för stor och tung för vardagsfotografering (för mig) men fortfarande avsevärt mindre än D3

För aktiv fotografering på crossbanan skruvar jag på greppet och sätter på 70-200 och då är den kalas men att släpa runt besten på semestern är inte så kul. Skulle gärna se att det kommer en digital FM3:a

Jag tycker att en spännande tanke är D700 +600/4 = 17k+83k = 100k. En D800 +300/4 är 30k+12k = 42k. Skulle gärna vilja se D800 bilden i croppad version, blir ju förstås inte samma bakgrund med 300/4 och säkert inte samma kvalite' på optik. Vikt och pris talar för D800, tanken är ändå intressant tycker jag.

en kombo med DX-hus blir nog ännu bättre om man argumenterar åt det hållet.
D7000+300/4 ger också 9 MP för givet utsnitt (med 1.3x beskärning utöver DX-beskärningen) för styvt halva priset. (och några hundra gram lättare)
en hypotetisk D400 med 24MP ger istället fler pixlar (13.5 MP) med mindre viktreducering och högre pris - säg runt 30 tusen.

Om det ligger något i ryktena handlar de snarare om en annan kategori av kamera.
Vilket lär behövas. Hela marknaden kommer förr eller senare att gå över till elektroniska sökare, så om Nikon bygger om sitt modellprogram rätt ordentligt innan dess skulle jag inte bli förvånad.

en kombo med DX-hus blir nog ännu bättre om man argumenterar åt det hållet.
D7000+300/4 ger också 9 MP för givet utsnitt (med 1.3x beskärning utöver DX-beskärningen) för styvt halva priset.
Oavsett om man gör beskärningen från D7000 eller "D800" så medför den en mycket högre brusnivå än om man kan använda hela bilden från en D700 genom val av annan optik. Även om antalet effektiva pixlar kanske är samma är alltså inte bildkvalitén samma.

För att vara neutral om märken så har jag nyss här pysslat med att ta fram några bilder till en hembygdsbok och märkt att i mitt fall, 7D bilderna på 18Mp är betydligt lättare att beskära och fixa till än 400D bilderna på 10Mp. Så ta mot den tekniska utvecklingen, den behövs inte alltid men ändå då och då.

Ber om ursäkt för det sena svaret. En massa privata saker har kommit emellan

Grejen är ju att om fågelfotograf Kalle kör med 24 megapixel istället för sex megapixel så kan han ju faktiskt öka avståndet med bibehållen detaljteckning i motivet. Eller bibehålla avståndet och få mer detaljteckning. Eller hur?

Svar: Ja

Det jag försökte påvisa med Kalle är litegrann det du tar upp i punkt "b) " Han vill veta vid vilket avstånd den nya kameran har samma detaljteckning i motivet som den gamla.

Kommer med ett nytt exempel nedan för att se om vi tänker lika...eller inte :)

Jag har två kameror, en fullframe kamera som jag använder för referensmotivet och en APS-C cropkamera som jag vill göra testet med. Jag vill jämföra ett likadant motiv mellan de två kamerorna för att se om APS-C kameran ger mig bättre, sämre eller likadan detaljteckning i motivbilden jämfört med bilden jag tog med FF kameran. Jag fotograferar, låt säga en 100kr sedel med FF-kameran och fyller hela bilden med sedeln från kant till kant (För enkelhetens skull är alltså sedeln 2 enheter hög och 3 enheter bred, som kamerasensorn i detta fall) Eftersom jag vill jämföra samma motiv och slutprodukt (taget med samma fasta objektiv) så måste jag öka avståndet till motivet för att få samma inramning och motiv med APS-C huset, så det gör jag, och fyller således även APS-C kamerans bild med den hela 100kr sedeln, från kant till kant.

Vi kan anta, i detta fall, att fullframekameran har lite fler pixlar än APS-C kameran, så för att göra en korrekt jämförelse så interpolerar jag upp bilden från APS-C kameran till samma pixelantal som bilden från fullframekameran. Motivet är nu samma och antalet pixlar som de båda bilderna har är också lika.
Jag kan jämföra detaljteckningen antingen på bildfilerna eller på en fotoutskrift (där storlek, upplösning m.m. förstås är lika)
Det här är väl en relevant och korrekt jämförelse när min avsikt är att jämföra två likadana motiv med varandra?

Mvh
Andreas

Senast ändrad:

D7000 + 70-200/2.8 VR II ger samma räckvidd som en 36 MP D800 för under 30000 kr och då har objektivet VR.

"Betydligt billigare i längden"? Du måste skämta?

Om du tar timkostnaden i ditt företag, multiplicerat med tiden för allt merarbete, multiplicerat med antalet bilder under kamerans avskrivningstid (3-4år) -- så är 30000kr inte mycket.

Och varför skulle jag ens överväga allt det där du beskriver, om det finns en kamera som direkt löser problemet, och jag har råd med denna?

Att interpolera bilderna direkt i LR3 till 18 MP tar inte längre tid, kostar inget och ger i princip ingen kvalitetsförsämring.

Med ditt kostnadsresonemang skall en fotograf inte ödsla någon tid alls på raw och bildbehandling utan köra OOC jpg direkt till leverans.

Du får göra precis som du vill med din fotografering men kalla inte mina svar för korkade.

Stiching och photoacute används för att öka upplösningen i bilden.

http://bythom.com/hireztoday.htm

http://www.photoacute.com/studio/guide/guide.html#image_resolution_increase

Interpolation används för att öka filstorleken.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar