Ber om ursäkt för det sena svaret. En massa privata saker har kommit emellan
Grejen är ju att om fågelfotograf Kalle kör med 24 megapixel istället för sex megapixel så kan han ju faktiskt öka avståndet med bibehållen detaljteckning i motivet. Eller bibehålla avståndet och få mer detaljteckning. Eller hur?
Svar: Ja
Det jag försökte påvisa med Kalle är litegrann det du tar upp i punkt "b) " Han vill veta vid vilket avstånd den nya kameran har samma detaljteckning i motivet som den gamla.
Kommer med ett nytt exempel nedan för att se om vi tänker lika...eller inte
Jag har två kameror, en fullframe kamera som jag använder för referensmotivet och en APS-C cropkamera som jag vill göra testet med. Jag vill jämföra ett likadant motiv mellan de två kamerorna för att se om APS-C kameran ger mig bättre, sämre eller likadan detaljteckning i motivbilden jämfört med bilden jag tog med FF kameran. Jag fotograferar, låt säga en 100kr sedel med FF-kameran och fyller hela bilden med sedeln från kant till kant (För enkelhetens skull är alltså sedeln 2 enheter hög och 3 enheter bred, som kamerasensorn i detta fall) Eftersom jag vill jämföra samma motiv och slutprodukt (taget med samma fasta objektiv) så måste jag öka avståndet till motivet för att få samma inramning och motiv med APS-C huset, så det gör jag, och fyller således även APS-C kamerans bild med den hela 100kr sedeln, från kant till kant.
Vi kan anta, i detta fall, att fullframekameran har lite fler pixlar än APS-C kameran, så för att göra en korrekt jämförelse så interpolerar jag upp bilden från APS-C kameran till samma pixelantal som bilden från fullframekameran. Motivet är nu samma och antalet pixlar som de båda bilderna har är också lika.
Jag kan jämföra detaljteckningen antingen på bildfilerna eller på en fotoutskrift (där storlek, upplösning m.m. förstås är lika)
Det här är väl en relevant och korrekt jämförelse när min avsikt är att jämföra två likadana motiv med varandra?
Mvh
Andreas