Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Och vad spelar det för roll för mig, när t.ex. iStockphoto inte tillåter interpolerade bilder?

Vad är problemet när kravet på bildstorlek är bara 1600 x 1200 pixlar?

"3.0 - Image Requirements

File Format:
iStock accepts RGB JPG files only. TIFs, PNGs and PSDs will be declined. CMYK images will also be declined.

Image Size:
iStock accepts files 1600 x 1200 pixels or larger. Any file smaller than 1600 x 1200 pixels will be declined. iStock offers different sizes of each image on the site and our file pricing is based in part on the image dimensions, so it's often in your best interest to provide an image in the largest pixel dimensions possible. iStock will automatically create all the different smaller size files from the full resolution file that you upload.

iStock will not accept files that have been up-sampled or "rezzed-up". In other words, you can't increase the pixel dimensions to be larger than the file's native size."

http://www.istockphoto.com/help/sell-stock/training-manuals/photography/image-requirements

Hur ser dina kostnads- och intäktskalkyler ut?

Vilket stöd ger de för att tid lagd på rawkonvertering och bildbehandling lönar sig jämfört med att skicka OOC jpgs direkt för publicering?
Är det inte bara lättare att vi kommer överens om att jag köper den typen av kameror jag anser mig behöva, och värderar mitt eget arbete så som jag finner lämpligast? Behöver jag hjälp med detta, så anlitar jag professionell sådan.

Vill du sedan -- i stället för att köpa en högupplöst sensor som löser det direkta problemet -- sitta och stitcha och interpolera i 3-4 år, så är det helt OK med mig. Jag har i mitt företag, dock varken råd, tid, lust eller ork med det. Jag köper hellre adekvat utrustning för det jag sysslar med (i den mån den finns och jag har råd med den).

Är det inte bara lättare att vi kommer överens om att jag köper den typen av kameror jag anser mig behöva, och värderar mitt eget arbete så som jag finner lämpligast? Behöver jag hjälp med detta, så anlitar jag professionell sådan.

Vill du sedan -- i stället för att köpa en högupplöst sensor som löser det direkta problemet -- sitta och stitcha och interpolera i 3-4 år, så är det helt OK med mig. Jag har i mitt företag, dock varken råd, tid, lust eller ork med det. Jag köper hellre adekvat utrustning för det jag sysslar med (i den mån den finns och jag har råd med den).

Visst brukar den bäste Messerschmidten med minst humor ha flest kompisar på fikarasten;-)

Du får köpa precis vad du vill och fotografera vad, var, när och hur du önskar.

Frågan är om du kan respektera mina val och utgångspunkter i det här fallet att en D800 på 36 MP med bara 4 bps inte uppfyller kraven för min typ av fotografering?

Många skeptiker kommer att dregla över d800:an när den kommer, när gjorde Nikon någon besviken med en "pro" dslr sist? D700:an är än idag bättre än 90% av dagens nya kameror, folk knäpper sanslöst bra bilder med den. D800:an kommer ju vara allt som d700:an är och mycket mer, förstår inte varför nån klagar? Ok om den har 4bs istället för 5 som d700 har utan batterigreppet, varför inte klaga på dom flesta mellanformatkamerorna som kostar nästan 200 000:- och bara klarar 1bs? Personligen välkomnar jag d800 med öppna armar och står i kö för vad jag tror kommer att bli ett mästerverk.

Vad är problemet när kravet på bildstorlek är bara 1600 x 1200pixlar?
Härligt att du försöker lära dig lite om stockfoto, så här "på studs". Du missar dock en ganska fundamental sak: att man knappt tjänar något på småbilder.

Så för att sammanfatta "problemet" lite snabbt: jag driver företag för att tjäna pengar, och ju fler bildstorlekar du kan erbjuda från ett original, desto större chans att din bild blir vald, och desto större chans att du säljer en stor bild (vilket onekligen är lite svårt om du inte erbjuder någon).

Det största du kan erbjuda från en 12MP-kamera är "Large", och det är inte särskilt stort idag.
Och interpolering är alltså ej tillåten, och du kan bli avstängd om du gör det.

Många skeptiker kommer att dregla över d800:an när den kommer, när gjorde Nikon någon besviken med en "pro" dslr sist? D700:an är än idag bättre än 90% av dagens nya kameror, folk knäpper sanslöst bra bilder med den. D800:an kommer ju vara allt som d700:an är och mycket mer, förstår inte varför nån klagar? Ok om den har 4bs istället för 5 som d700 har utan batterigreppet, varför inte klaga på mellanformat som kostar 200 000 och bara klarar 1bs? Personligen välkomnar jag d800 med öppna armar och står i kö för vad jag tror kommer att bli ett mästerverk.

Vad "folk" klagar över är högre pris, onödigt många MP, ingen förbättring av ISO-omfång och därmed ingen förväntad bättre bildkvalitet på höga ISO-tal, lägre bps mm.

Allt som allt blir D800 som specifikationerna anger en mindre mångsidig kamera än D700 vilket säkert en majoritet blir besvikna över.

Härligt att du försöker lära dig lite om stockfoto, så här "på studs". Du missar dock en ganska fundamental sak: att man knappt tjänar något på småbilder.

Så för att sammanfatta "problemet" lite snabbt: jag driver företag för att tjäna pengar, och ju fler bildstorlekar du kan erbjuda från ett original, desto större chans att din bild blir vald, och desto större chans att du säljer en stor bild (vilket onekligen är lite svårt om du inte erbjuder någon).

Det största du kan erbjuda från en 12MP-kamera är "Large", och det är inte särskilt stort idag.
Och interpolering är alltså ej tillåten, och du kan bli avstängd om du gör det.

Kom inte med problem - kom med lösningar!

Vad gör du konkret för att övervinna det av dig upplevda hindret så att du framöver kan sälja fler, större bilder och därmed tjäna mer pengar?

Vad gör du konkret för att övervinna det av dig upplevda hindret så att du framöver kan sälja fler, större bilder och därmed tjäna mer pengar?

Jag antar att Jörgen gör som både jag och du tänker göra. Skaffa utrustning som passar ens egna specifikationer.

Du får köpa precis vad du vill och fotografera vad, var, när och hur du önskar.

Frågan är om du kan respektera mina val och utgångspunkter i det här fallet att en D800 på 36 MP med bara 4 bps inte uppfyller kraven för min typ av fotografering?
Jag har överhuvudtaget inte kommenterat dina val.

Det var du som hoppade in i tråden och delgav dina synpunkter på varför D800 med 36MP var så "fel", varför så få vill ha den och varför det är helt fel för Nikon som företag.

Jag antar att Jörgen gör som både jag och du tänker göra. Skaffa utrustning som passar ens egna specifikationer.

Vilket alternativ är bäst om det primära är att kunna sälja in stora bildfiler till bildbyråer:

1) Vänta på en ny mer högupplöst Nikon DSLR tex D800,

2) Köpa en begagnad D3x,

3) Köpa ett annat märkes högupplösta kamera tex Sony A850 eller Canon 5Dmk II - ny eller begagnad,

4) Vänta på Sony NEX 7 (med 24 MP) som möjliggör att Nikonobjektiv kan användas med adapter.

Jag diskuterar inte mitt företag med dig (eller någon annan) på ett publikt forum.

Jag kan bara konstatera att en 36MP D800 hade löst en del av mina problem. Därmed inte sagt att det skulle utesluta vare sig D3s, DX, Nikon V1 eller något annat i framtiden. Man väljer verktyg efter uppgiften man avser lösa.

Och har man rätt hammare för att slå i sjutums-spik, så går det fort och blir bra. Sedan kan man lösa den uppgiften med en alldeles för liten hammare också (eller en stor j-a sten, om man så vill). Men det kommer ta tid, det kommer att kosta dig och det kommer inte bli lika bra. Det finns en anledning att snickare har flera sorters hammare.

Vad "folk" klagar över är högre pris, onödigt många MP, ingen förbättring av ISO-omfång och därmed ingen förväntad bättre bildkvalitet på höga ISO-tal, lägre bps mm.

Allt som allt blir D800 som specifikationerna anger en mindre mångsidig kamera än D700 vilket säkert en majoritet blir besvikna över.

Jag tycker först och främst att det är förjävligt att det verkar vara några som är "på" dig för ditt sätt att "såga" kommande d800:an, alltid intressant och roligt att läsa om vad alla tycker och tänker om en produkt, det jag dock inte förstår är hur du inte kan tycka att låt oss säga att speccen stämmer om d800:an att den kommer ha video, betydligt högre upplösning, 100% sökare, massa nya funktioner 2 cf eller sd slots, och förhoppningsvis lika bra brusprestanda som d700, hur blir den då inte MER mångsidig än d700:an? Känns att du hakar upp dig för mycket på det där med 4bs, det duger ju hur bra som helst om man är en säker fotograf, sen får man ju inte glömma att det kommer att finnas lägen med lägre upplösning. Den kommer ju att vara en d3x killer med mycket mycket lägre pris.

Vilket alternativ är bäst om det primära är att kunna sälja in stora bildfiler till bildbyråer:

1) Vänta på en ny mer högupplöst Nikon DSLR tex D800,

2) Köpa en begagnad D3x,

3) Köpa ett annat märkes högupplösta kamera tex Sony A850 eller Canon 5Dmk II - ny eller begagnad,

4) Vänta på Sony NEX 7 (med 24 MP) som möjliggör att Nikonobjektiv kan användas med adapter.

Jag förstår inte ens vart det är du vill komma med ditt resonemang!

1) Solklart!

2) Nej! Begagnatpriset är ju i dagsläget högre än vad man får ponera att en ny D800 kommer att kosta.

3) Varför skulle jag göra det och i samma veva då behöva byta ut massa tillbehör och gluggar jag har?

4) Nej!

Är det jag som är korkad och inte förstår vart ditt resonemang leder?

Jag har överhuvudtaget inte kommenterat dina val.

Det var du som hoppade in i tråden och delgav dina synpunkter på varför D800 med 36MP var så "fel", varför så få vill ha den och varför det är helt fel för Nikon som företag.

Det är inte 36 MP som är "fel" det är helheten (tex bara 4 bps) som gör en hel del fotografer besvikna. Andra, som jag tror är i minoritet, vill ha så hög upplösning som möjligt och jublar över 36 MP.

Jag är inte precis ensam om att tro en D800 enligt ovan kan vara ett strategiskt vågspel. Precis som jag tror att CX-kamerorna också är ett tveksamt drag.

Det är inte 36 MP som är "fel" det är helheten (tex bara 4 bps) som gör en hel del fotografer besvikna. Andra, som jag tror är i minoritet, vill ha så hög upplösning som möjligt och jublar över 36 MP.

Jag är inte precis ensam om att tro en D800 enligt ovan kan vara ett strategiskt vågspel. Precis som jag tror att CX-kamerorna också är ett tveksamt drag.

Vad är det mer med helheten som är fel än 4bps?

Jag förstår inte ens vart det är du vill komma med ditt resonemang!

1) Solklart!

2) Nej! Begagnatpriset är ju i dagsläget högre än vad man får ponera att en ny D800 kommer att kosta.

3) Varför skulle jag göra det och i samma veva då behöva byta ut massa tillbehör och gluggar jag har?

4) Nej!

Är det jag som är korkad och inte förstår vart ditt resonemang leder?

Vilken problemlösningsatretegi har du om du behöver leverera bilder nu i höst till bildbyråer och dina bildfiler är för små?

Varför tror du vissa Nikonfotografer har investerat i Sony A850/A900 och Canon 5D Mk II?

Jag diskuterar inte mitt företag med dig (eller någon annan) på ett publikt forum.

Jag kan bara konstatera att en 36MP D800 hade löst en del av mina problem. Därmed inte sagt att det skulle utesluta vare sig D3s, DX, Nikon V1 eller något annat i framtiden. Man väljer verktyg efter uppgiften man avser lösa.

Och har man rätt hammare för att slå i sjutums-spik, så går det fort och blir bra. Sedan kan man lösa den uppgiften med en alldeles för liten hammare också (eller en stor j-a sten, om man så vill). Men det kommer ta tid, det kommer att kosta dig och det kommer inte bli lika bra. Det finns en anledning att snickare har flera sorters hammare.

Och om ryktet är fel och det inte kommer någon D800 med 36 MP i år vad gör du då för att sälja fler stora bilder till istockfoto??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar