Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Förstår inte hur du tänker nu. Om D800 verkligen har lika bra ISO prestanda som D700 samt dessutom 36 mp så har du väl fått båda önskningarna uppfyllda. Vill du inte ha så stora filer kan du väl skala ned eller fota i DX läget. Var finns behovet?
JB

Jo, men den hade kunnat vara en 36MP-kamera som presterar som en D700 och en 12MP-kamera som presterar som en D4 i ett, allt ett knapptryck bort. Så tänker jag.

/Karl

Men du behöver ju inte använda hela "formatet" om du inte vill. Skala ned i datan eller fota i lägre upplösning i JPG. Som jag ser det är D800 två kameror i en, en FX och en fullgod DX. För närvarande springer den åttor runt allt annat "motstånd", priset inräknat. Den här kameran kommer bli den mest sålda kameran i historien, ett riktigt lyckokast mycket beroende på rätt pris. Hade D3x varit riktigt prissatt från början hade den sålt i massor.
JB

Det finns fördelar med att slå ihop subpixlarna redan på sensornivån om sensorn är bygd för det.

/Karl

Ok jag förstår hur du tänker. Personligen tycker jag dock att ISO i klass med D3 och mp som piskar till och med D3x och dessutom till vettigt pris räcker för mig. Men, utvecklingen får ju framåt så i framtiden får man väl se vad som händer.
JB

Ok jag förstår hur du tänker. Personligen tycker jag dock att ISO i klass med D3 och mp som piskar till och med D3x och dessutom till vettigt pris räcker för mig. Men, utvecklingen får ju framåt så i framtiden får man väl se vad som händer.
JB

Folk har ju klarat sig bra med negativfoto, så en D800 räcker nog till dom flesta t.ex. mig som beställt en, men man kan väl ändå få drömma om något ännu bättre.

/Karl

Hm.. jag avvaktar liiiite.. kanske nåt år..
En sak jag undrar är om det finns lika bra raw-konverteringsfunktioner som min lilla backupkamera, D5000? Det blir så jädrans fina jpeg om man underexponerar raw-filerna 1 steg och sen konverterar dom ut till Jpeg och ljusar upp dom samtidigt in-camera. Hoppas verkligen den funktionen finns på D800, samt möjligheten att välja vilken av de två kortplatserna som den konverterade jpeg:en ska hamna, så man lätt kan konvertera ut jpegs som sparas till det ena kortet, och sen är det bara att gå in i någon fotobutik och få ut dom på papper.. speciellt bra de gånger man fotar nån okänd människa som skulle vilja ha en bild, då är det bara att gå och fixa ut en papperskopia.. smidigt.. :)

"Jovisst är det så. OM man accepterar ett obfintligt dynamiskt omfång och svartvitt. Det finns ju faktiskt mikrofilmsemulsioner med ännu högre upplösning än detta..."

Citat från http://www.imx.nl/photo/Film/page169/page169.html
"The film selected was Panatomic-X, a very favorite film for me and as a film style close to the Orthopan characteristics."
Panatomic -X är en finkorning film för svarvit fotografering som funnits länge.
Det var en intressant jämförelse på: http://static.timparkin.co.uk/static/tmp/cameratest-2/large.html

Om det visar sig att D800 levererar på samma nivå som D700 när det gäller ISO. Vad finns det då för fördel med D700? I stort sett bara antal bilder per sekund?

Om det visar sig att D800 levererar på samma nivå som D700 när det gäller ISO. Vad finns det då för fördel med D700? I stort sett bara antal bilder per sekund?

Idag har jag varit på fotomessen och klämt och känt på Jesus (den alla pratar om men inte sett)
Jag gjorde en högst ovetenskaplig brus-jämförelse mellan d700 och d800.
Stängde av brusreduceringen helt på båda husen och vred ISO till max.
Det jag tydligt kunde konstatera på kameradisplayen var att bruset/färgprickarna var rejält mycket "finkornigare" i d800.
Blir det samma resultat i dator som display ska det inte dröja innan man löser ut en d800
Annars kände man sig snabbt hemma med kameran, handhavandet var i princip lika som gamla d700:an.
Försökte labba lite med HDR-funktionen men tiden var för knapp för att man skulle få någon uppfattning om hur det föll ut, klart är i alla fall att kameran gjorde två exponeringar och blandade till en HDR.
Summa summarum var den som man väntat sig.

Vet ni om någon test än på D800 som ni kan länka till ?
Skulle vilja veta om D800 fokuserar under filmning sk. följ fokus så man slipper tänka på detta manuellt = ?

När Frälsaren kommer så måste man ju stå på knä så stadigt kommer det ju ändå att bli.
Mvh. /Lennart Erik Edlund

Kommer mestadels att fota med ett relativt billigt 50/1,4G men har läst att man "behöver" gluggar som klarar 36 mpix. Ligger det någon sanning i det här?
Om så är fallet (att optiken sätter gränserna för detta, hur väl klarar jag mig med ovan objektiv?

50 1.4g och 1.8g är två väldigt skarpa objektiv som ger en suverän skärpa "kant till kant" över hela bilden. 1.4g är väldigt skarp vid bländare 2 och uppåt. Mycket jämna och högpresterande objektiv. Har båda och vilken som helst av dom kommer att bli ypperlig för din D800.

Vad kommer avsaknad av AA-filter att innebära? Eller, vad är ett AA-filter?

Samplingsfrekvensen måste enligt Nyqvist-teoremet ligga på dubbla frekvensen jämfört med högsta önskade frekvens som sedan ska kunna återges korrekt. Nikon D800 har en linjetäthet på c:a 200 linjer/mm. Detta ger att sensorn idealt kan återge 100 linjepar/mm korrekt. Det behövs ett filter som skär av före 100 linjepar/mm för att undvika ”spegling” . Speglingen innebär att en linjetäthet på 120 linjepar/mm kommer att speglas ned till 80 linjepar/mm i det aktuella fallet. Detta skall AA-filtret förhindra. Med ett svagare AA-filter kommer speglingar att försämra bilden.
En CD-skiva har en samplingsfrekvens på 44kHz.
Det innebär att ljud upp till halva frekvensen 22kHz, kan återges enligt Nyqvist ( vars föräldrar kom från Sverige). CD-spelaren har ett brant filter som skär bort frekvenser över 22kHz. Detta är motsvarigheten till AA-filtret.
Se: http://wiki.kontrollrummet.com/Samplingsfrekvens

Kommer mestadels att fota med ett relativt billigt 50/1,4G men har läst att man "behöver" gluggar som klarar 36 mpix. Ligger det någon sanning i det här?
Om så är fallet (att optiken sätter gränserna för detta, hur väl klarar jag mig med ovan objektiv?

Pixeltätheten är ju densamma som på D7000, så alla FX objektiv som uppför sig på den kommer fungera lika bra på D800, med reservation för kantskärpan.

Vet ni om någon test än på D800 som ni kan länka till ?
Skulle vilja veta om D800 fokuserar under filmning sk. följ fokus så man slipper tänka på detta manuellt = ?

Finns så vitt jag vet inga tester ute, när de väl dyker upp kommer de antagligen inte gå att undvika att hitta dem.

D800 har AF under filmning (Även följande AF):
"During live view and movie recording, contrast-detect AF is available for sharp focusing. Selectable AF servo modes include single-servo AF (AF-S) suitable for still image shooting, and full-time servo AF (AF-F) for movie shooting. Also, from four AF-area modes, you can select the most appropriate mode according to your subject. Contrast-detect AF allows you to focus anywhere within a frame to expand your creative freedom."

Källa: http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d800/features04.htm

Sen är väl frågan hur bra den är...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar