Ja, den här har väl alla sett vid det här laget:
https://lh4.googleusercontent.com/-...AAAAAELo/ogkkKMxAUMc/s0/DSC_1478_12MP_raw.jpg
Tagen från en råfil, jag har framkallat med en lätt modifierad DCraw, och sedan har jag skalat bilden i linjär gamma till D700-upplösning.
Denna framkallningen är höjd två tredjedels steg, så säg att det du ser är motsvarande en icke exponeringskompenserad ISO10,000. För att få en 5D2 lika ljus i bilden får du ställa den på 12800. Nu finns det inget sätt för mig att lura ACR att ta filerna, och jag orkar inte skriva en DNG-converter för bara detta när det ändå är så kort tid kvar tills Adobe själva släpper en uppdaterad version.
Interpoleringsrutinen jag använt är knappast snäll med brus, det är snarare tvärtom så att den förstärker luma-bruset lite för att göra färgerna släta, ungefär som LR3/ACR6. Men i övrigt är den inte brusreducerad, förutom en nerskalning till 12.3MP dvs som D700/D3. Själv tycker jag att det ser bra ut för att vara en motsvarande ISO10,000.
Problemet är rent praktiskt som jag ser det att inga mjukvaror idag är skrivna för att ta hand om högupplösta bilder - eller klarar att skala ner bilder på ett bra sätt. Man kan lura photoshop till att skala "rätt" utan att överdriva mörka kanter och bruskorn osv, men det är det knappast var och varannan som vet hur man gör. Jag tror inte man kan få fram ett så pass bra resultat (som min framkallning ovan) om man bara slänger in råfilen i PS och skalar ner med en vanlig bicubic.
Så i verkligheten vid rent praktiskt dagligt handhavande skulle jag vilja säga att det GÅR att göra enormt mycket med en bild tagen på höga ISO med en D800, men om man OFTAST ligger på ISO6400 eller högre är ändå D4 ett bättre köp. Behöver man inte det allra yttersta kommer det ju snart även finnas en hel del D3s ute på beg-marknaden. Själv är jag inte intresserad av dem, jag behöver inte vare sig hastigheten eller hög-ISO-anpassningen, och de är alldeles för stora för att släpa runt på till vardags.
Så fort det kommer bättre anpassade mjukvaror kommer också D800 bättre till sin rätt. Man måste göra en avvägning mellan ISO och upplösning på den färdiga bilden man vill ha - man ska ju inte tro att man får en perfekt 36MP fil på ISO12800, det är ju bara naivt.
Brus per pixel verkar ligga ganska exakt som D7000, från ISO400 och vidare upp. På ISO400 D800 har bättre DR än D700 på bas-ISO, men mer mellantonsbrus. Också ganska väntat.