Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Är den någon som har hjärnan i behåll?

Om man har en FF med 36Mpix med en 70-200/2.8 i läge 200, hur stor "brännvidd" motsvarar det om man beskär ner bilden till 12Mpix? min reptilhjärna anger 600mm men det är kanske helt fel tänkt??

Och hur skulle dessa 12Mpix se ut jämfört tex med en D700, vad skulle man förlora för jag gissar att med beskärning från 36-12 så är det inte som en D700 rakt av?

Om man har en FF med 36Mpix med en 70-200/2.8 i läge 200, hur stor "brännvidd" motsvarar det om man beskär ner bilden till 12Mpix? min reptilhjärna anger 600mm men det är kanske helt fel tänkt??

Och hur skulle dessa 12Mpix se ut jämfört tex med en D700, vad skulle man förlora för jag gissar att med beskärning från 36-12 så är det inte som en D700 rakt av?

DX-läget motsvarar 300 mm bildvinkel och ger 15,2 MP. Beskär du lite till för 12 MP motsvarar det alltså drygt 300 mm.

En beskuren bild från D800 på 12 MP motsvarar en beskuren bild från D700 på ca 4 MP om samma brännvidd används.

Bildkvaliteten i DX-läget från D800 lär vara jämförbar med den från D7000.

Om inte allt mitt förnuft övergett mig borde den skenbara brännviddsförlängningen där bli √(36/12) ≈ 1,732 ggr, dvs ge motsvarande 346mm.

150000 bilder per år när jag arbetar heltid med annat än foto, har familj och andra intressen ger i genomsnitt 59 bilder om dagen, 413 bilder i veckan, 1770 bilder i månaden eller 21535 bilder om året. Det må vara oerhört lite för dig men passar mig bra.

Har du någon bra hemsida där några av dina bilder finns att beskåda? Är faschinerad av många duktiga fotografer som tagit fantastiska bilder här på Fs.

Sedan när blev det intressant vad man diskuterar på trollens och fanboysens högborg dpreview? :)

Sedan när blev det intressant vad man diskuterar på trollens och fanboysens högborg dpreview? :)

så länge John Seehy, Marianne Oelund, Bob n2, Joakin Bengtsson, Emil Martinec, Erik Fossum , DSP photograper ,Joseph S. Wisniewski , Vladimir Koifman , Guillermo Luijk mfl finns där så kan man alltid utbyta tankar, få svar och diskutera.Ingen av dessa herrarna är intresserade av annat än tekniska lösningar oavsett märke , Eric Fossum är den aktiva cmosens fader med över 100 världspatent

så länge John Seehy, Marianne Oelund, Bob n2, Joakin Bengtsson, Emil Martinec, Erik Fossum , DSP photograper ,Joseph S. Wisniewski , Vladimir Koifman , Guillermo Luijk mfl finns där så kan man alltid utbyta tankar, få svar och diskutera.Ingen av dessa herrarna är intresserade av annat än tekniska lösningar oavsett märke , Eric Fossum är den aktiva cmosens fader med över 100 världspatent

Jag håller med, visst innehåller forumen på Dpreview mycket dårar, troll, naiva entusiaster och arga märkestalibaner som skapar en massa oväsen. Men där finns också en mängd enormt intressanta och läsvärda människor, som de som Mikael nämner - mina personliga favoriter är nog Marieanne Oelund och Joseph S. Wisniewski som utöver absurda tekniska kunskaper dessutom har en massa konkreta och praktiska synpunker på allt från astrofotografering till makro, batterikapacitet eller autofokusinställningar. Vi skrev ju en artikel i Proffsfoto för några nummer sedan inspirerade av några underbara inlägg från Joseph om vilka filter som kan vara smarta att använda ihop med digitalkameror. Det finns mycket att lära där om man tar sig tid att sålla lite.

Men det finns också en del oerhört duktiga och inspirerande fotografer som tar bilder i alla fall jag lärt mycket från. Borde gräva bland mina bokmärken efter några namn, och göra en lista, återkommer om jag hinner.

Mhn....Vill inte någon Chef på Canon fråga lite.

Diglloyd om D800(E):

"New possibilities accrue with 36 megapixels. While 36 megapixels are not needed for many things, there are benefits to be had beyond the resolution. A sensor with 36 megapixels can be thought of as just a higher sampling density, suitable for down-sampling to 12 or 16 or 18 or 24MP to reduce digital artifacts, or for cropping. So even if technique and lenses are not scaled up to match the higher pixel density requirements of a 36MP sensor, the lens still delivers the same image to the sensor— so the higher pixel count can be used to produce a higher quality 24MP (or 18MP or 12MP) finished image from a 36MP sensor (higher quality per pixel). This technique is covered in DAP. It works very well to eliminate digital artifacts on the finest of details. And when good technique is used, the extremely fine detail opens new creative avenues without the bulk of medium format."

http://diglloyd.com/blog/2012/20120207_1-NikonD800.html

http://diglloyd.com/blog/2012/20120207_2-NikonD800-megapixels-lenses-technique.html

http://diglloyd.com/blog/2012/20120207_3-NikonD800-Zeiss.html

http://diglloyd.com/blog/2012/20120207_4-NikonD800-NikonLenses.html

http://diglloyd.com/blog/2012/20120207_5-NikonD800-Moire.html

http://diglloyd.com/blog/2012/20120207_8-NikonD800-Samples.html

Mycket tyder på att du kommer kunna köpa nya D700 länge än.

Min dröm är att Nikon någon gång framöver uppgraderar D700 till D700s - med D3s-sensorn och dess enkla videofunktioner men i övrigt låter saker vara som de är. En sådan kamera skulle de kunna fortsätta sälja i tio år ...

En sån skulle jag nog köpa om den kostade 10-15 tusen.

Ännu hellre skulle jag köpa en digital "FM3A", dvs en digital FX-kamera med minimalt med lull-lull.
( T.ex. kunde den ha frammatningsarm i stället för motor. :)

Inte har jag nämnt att jag tycker 150000 bilder på 7 år är lite för mig.
Men med tanke på att du byter grejer inom proffsutbudet så ofta så är det lite jobbat med grejerna för att det ska försvaras med så täta byten.
Det är lite som att skaffa sig en Ferrari för att åka till kiosken med bara.

Hade jag en Ferrari så skulle det vore nog lagom att åka till kiosken med den nån gång i veckan. Jag skulle verkligen inte jobbpendla med den.

Senast ändrad:
En sån skulle jag nog köpa om den kostade 10-15 tusen.

Ännu hellre skulle jag köpa en digital "FM3A", dvs en digital FX-kamera med minimalt med lull-lull.
( T.ex. kunde den ha frammatningsarm i stället för motor. :)

Du menar istället för batteri? :) Man får dra fram en gång för att ta en ruta, för att kunna ta fler får man dra några drag, typ 36 drag för att kunna ta 36 bilder i rad utan att dra fram/ladda :)

En grej jag funderar på är filstorleken...

Med tanke på att jag bara använder en 13" bärbar dator, vill inte ha något större, möjligen skulle jag kunna sträck mig till 15", tror jag att RAW-filer på 70 mb skulle bli rätt tunga att hantera till och med på de vassaste modellerna.

Vet ni vilka storlekar de lägre kvalitéerna kommer att ha och hur mycket kvalité man förlorar med dem?

En grej jag funderar på är filstorleken...

Med tanke på att jag bara använder en 13" bärbar dator, vill inte ha något större, möjligen skulle jag kunna sträck mig till 15", tror jag att RAW-filer på 70 mb skulle bli rätt tunga att hantera till och med på de vassaste modellerna.

Vet ni vilka storlekar de lägre kvalitéerna kommer att ha och hur mycket kvalité man förlorar med dem?

Lägre kvalitéerna?

D800 har två beskärningslägen, 5:4 som ger filer på ungefär 25 megapixel och DX som ger filer på ungefär 15,5 megapixel.

Sedan låter 70 MB för råfiler med 36-megapixelsbilder lite mycket, lite drygt hälften (35-40 MB) verkar troligare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar